Nya golvare
16 svar till detta ämne
Postad 04 March 2008 - 18:38
Klatten
-
Klatten
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Då var jakten på dom nya golvarna igång då...
Började med ett par Focal Chorus 826V och Audio Vector Mi3 super.
Audio Vector´n imponerade inte nämnvärt på mej, känndes basfattig och som att en hel del av ljudet "fastnade" inne i högtalaren, det verkade som den inte alls fick ur sej allt det ljud som den borde. Något av en besvikelse, får se om den nya S-serien får ett försök den också, den ska ju vara ett par snäpp vassare än den gamla.
Över till Focal då, och där hände det grejor!!Väldigt bra tryck i basen, som känndes väldigt alert och precis spelad. Musiken jag lyssnade på(Metal av både brutalare & mjäkigare karaktär) fick ett helt annat djup i dessa än Audio Vectorn. Blev faktiskt väldigt imponerad av dessa franska pjäser.
Efteråt blev det ett besök på klubben där jag lyssnade på Dali Ikon 6 och Mentor 6. Ikon högtalaren fastnade jag inte för, ljudbilden känndes alldeles för ljus för att falla mej i smaken. Mentor 6 känndes tämligen intetsägande, saknade en hel del bas i den.
Ska tillbaka och lyssna på ett par B6W 683 som skulle dyka in om ett par dagar och se om dom håller måttet. Ska även ta mej iväg och ge Canton Ergo 611DC ett försök. Är det någon som vet om dom finns för demo inte allt för lång väg från Örebro, eller har tips på andra högtalre som kan passa musiken är det bara att skriva
Postad 04 March 2008 - 18:57
Schill
-
Schill
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Måste säga att jag inte har lyssnat på varken Focal eller AV men jag har lyssnat på BC acustique AC2 som också är från frankrike. Intrycket var mycket gott, vilket ljud! Fast bas som inte var överväldigande utan precis så som jag vill ha den, mellanregistret var mycket detaljerat och nyanserat och diskaten var mycket behaglig att lyssna på inte så "skrikig som t.ex Icon 6an (Dock inte sagt att ICon 6 är dåliga nej nej) Så om du har möjlighet så lyssna på AC2 lillebror AC1 finns hos ljudmakaren i sthlm, väldigt fina högtalare kommer att införskaffa ett par själv så for ekonomin eller frun tillåter  vilket som nu kommer först. AC2 kanske ligger lite högre i pris en B & W 686 AC2 kostar ny ca 29k men finns som demo ex för ca 15k. grymt snygga är dom också! Men även Elac FS 207 eller FS 208 är också grymt bra högtalare som inte skäms för sig! //Schill
Postad 04 March 2008 - 19:11
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1984 inlägg
Postad 04 March 2008 - 21:27
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Focal är faktiskt enorm snygga på bilder! Inte för att detta inlägg hjälper dig det minsta..  Har tyvärr inte lyssnat på någon av dem..
Postad 04 March 2008 - 22:12
Ar@b
-
Ar@b
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Roligt att du impades av Focalerna, jag äger själv modellen du lyssnade på och den är riktigt trevig, tar sin lilla tid innan den är inspelad, men när det är färdigt så
I vilken butik lyssnade du på AV och Focal och med vilken elektronik? (är nyfiken  )
En annan högtalare jag rekommenderar är Heco Celan serien, har bara lyssnat lite på dom men dom imponerade verkligen för det priset.
Är du sugen på höra fler franska högtalare så tipsar jag om Triangle, jag själv vet inte så mycket om dom förutom att dom är riktigt snygga, saluförs av Hifispirit.se och Hifiart.se
Postad 04 March 2008 - 22:46
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Roligt att du impades av Focalerna, jag äger själv modellen du lyssnade på och den är riktigt trevig, tar sin lilla tid innan den är inspelad, men när det är färdigt så I vilken butik lyssnade du på AV och Focal och med vilken elektronik? (är nyfiken )
En annan högtalare jag rekommenderar är Heco Celan serien, har bara lyssnat lite på dom men dom imponerade verkligen för det priset.
Är du sugen på höra fler franska högtalare så tipsar jag om Triangle, jag själv vet inte så mycket om dom förutom att dom är riktigt snygga, saluförs av Hifispirit.se och Hifiart.se
Som Ar@b säger, Triangle kan vara värd att lyssna på om du har möjlighet att ta dig till en återförsäljare. Påträffade själv dessa och blev så imponerad att det blev inköp. Skrev lite i denna tråd om Esprit serien https://www.minhembi...howtopic=188842. Valde den minsta i denna serie Heliade. Kan ibland sakna lite djup i basen, detta tror jag till viss del kommer att släppa efter inspelningen. Finns även större talare i den serien.
Postad 05 March 2008 - 02:11
Thomas S.
-
Thomas S.
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Har du lyssnat på Monitor Audios guldserie? Åtminstånde har silverserien helt annan basförmåga än Audivector. I varje fall de billigare modellerna från AV…
Jag tänker främst på:
Thomas
Postad 05 March 2008 - 07:35
Unregistered1836450d
-
Unregistered1836450d
-
Användare
-
-
205 inlägg
Har lyssnat på både AV och Focal som du nämner!
Personligen tyckte jag att AV+naim, som användes, skapade bra mycket mer spelglädje än focal+krell ...
826 spelar ruskigt exakt och har har djupare och lite mer bumlig bas än s3, om man tycker det är bättre är ju högst personligt!
Diskanten är aningen vassare och mer detaljerad på 826 i min mening också ...
Jag gillade nog s3 bättre än 826 ljudmässigt, men frågan är om man ändå inte skulle köpa ett par 826 bara för deras utseende hahaha! Dom låter absolut inte fy skam dom heller! Riktigt bra ljud där också!
Det är två bra högtalare detta! Svårt att välja!
MVH
Redigerat av Unregistered1836450d, 05 March 2008 - 07:36.
Postad 05 March 2008 - 08:14
Unregistered8a7fe84d
-
Unregistered8a7fe84d
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Tänk på att elektroniken till Focal är rätt viktig. Lyssnade på Focal med Naim elektronik.
Gick inte alls ihop, till och med säljaren sa det medans jag tänkte det.
De passar väldigt bra ihop med Musical Fidelity t.ex.
Postad 05 March 2008 - 11:01
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Jag kör med Audiovector Mi3 Super och upplever dom definitivt basfattiga. Jag tycker kabinetten verkar utnyttja lådvolymen väldigt bra för de ger sån enorm ljudbild.
Jag har alltid dock kört dessa i 7.1 i fim eller 2.1 med tvåkanal, kompletterad med Audiovector Mi3 Sub Signature.
Resultatet jag får är enorm kontrollerad och tajt basomfång. Det blir mer djup och blir faktiskt tajtare med sub.
Jag kan tänka mig dock att Mi3 Super kräver en del från förstärkeriet för att blomma upp riktigt.
Postad 05 March 2008 - 11:34
Klatten
-
Klatten
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Roligt att du impades av Focalerna, jag äger själv modellen du lyssnade på och den är riktigt trevig, tar sin lilla tid innan den är inspelad, men när det är färdigt så I vilken butik lyssnade du på AV och Focal och med vilken elektronik? (är nyfiken )
Tja! Lyssande på Focal och Audio Vector på Hifihuset i Örebro, elektroniken som används var Bladelius både CD och stärkare( tror det var Thor II förstärkaren) Heco Celan ser intersant ut kan mycket väl bli en provlyssning på dessa.
Redigerat av Klatten, 05 March 2008 - 16:20.
Postad 05 March 2008 - 11:56
Klatten
-
Klatten
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Tänk på att elektroniken till Focal är rätt viktig. Lyssnade på Focal med Naim elektronik. Gick inte alls ihop, till och med säljaren sa det medans jag tänkte det. De passar väldigt bra ihop med Musical Fidelity t.ex.
Jo blir det ett par Focal så tror jag knappast min gamla Harman/Kardon 675 gör dom rättvisa. Några förstärkare jag funderat på är: Onkyo A-9755 Marantz PM 15S1 Denon PMA-2000AE Någon som vet hur dessa passar Focal? Sen ska sägas att jag ännu inte bestämt vilka högtalare det blir, och tänker antagligen inte göra det heller innan jag fått en lyssning på Ergo serien från Canton  , och skulle valet falla på dessa kan det nog vara idé med en lite starkare förstärkare än dom som fångat intresset åt Focal'en.
Redigerat av Klatten, 05 March 2008 - 12:01.
Postad 05 March 2008 - 22:15
Ar@b
-
Ar@b
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Tänk på att elektroniken till Focal är rätt viktig. Lyssnade på Focal med Naim elektronik. Gick inte alls ihop, till och med säljaren sa det medans jag tänkte det. De passar väldigt bra ihop med Musical Fidelity t.ex.
Jo blir det ett par Focal så tror jag knappast min gamla Harman/Kardon 675 gör dom rättvisa. Några förstärkare jag funderat på är: Onkyo A-9755 Marantz PM 15S1 Denon PMA-2000AE
Någon som vet hur dessa passar Focal?
Sen ska sägas att jag ännu inte bestämt vilka högtalare det blir, och tänker antagligen inte göra det heller innan jag fått en lyssning på Ergo serien från Canton , och skulle valet falla på dessa kan det nog vara idé med en lite starkare förstärkare än dom som fångat intresset åt Focal'en.
Gällande elektronik så kan jag tipsa om Thule IA150 som enligt mig funkade riktigt bra ihop med Focal, i jämförelse mot min Arcam A90 så öppnade ljudbilden upp sig lite plus att basen blev lite kraftigare och mer kontrollerad. Kan även tipsa om Advance Acoustic, lyssnade på en för och slutstegskombination (MPP205+MAA405) för ett tag sen, riktigt roligt att lyssna på  Hur dom förstärkarna du nämnde funkar ihop med Focal vet jag inte, jag kan återkomma med hur en Denon PMA-2000AE funkar ihop med mina 826'or i helgen då en bekant som jobbar på HK förhoppningsvis ska ta med sig en sådan hem till mig, om inte nån annan flyger in i butiken o lånar den några timmar innan stängingsdags som det har varit dom föregående två helgerna
Postad 06 March 2008 - 12:32
Klatten
-
Klatten
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Hur dom förstärkarna du nämnde funkar ihop med Focal vet jag inte, jag kan återkomma med hur en Denon PMA-2000AE funkar ihop med mina 826'or i helgen då en bekant som jobbar på HK förhoppningsvis ska ta med sig en sådan hem till mig, om inte nån annan flyger in i butiken o lånar den några timmar innan stängingsdags som det har varit dom föregående två helgerna 
Bara att hoppas du får hem Denon'en då, vore väldigt kul att höra hur dom matchar varandra!
Postad 08 March 2008 - 22:29
Ar@b
-
Ar@b
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Hur dom förstärkarna du nämnde funkar ihop med Focal vet jag inte, jag kan återkomma med hur en Denon PMA-2000AE funkar ihop med mina 826'or i helgen då en bekant som jobbar på HK förhoppningsvis ska ta med sig en sådan hem till mig, om inte nån annan flyger in i butiken o lånar den några timmar innan stängingsdags som det har varit dom föregående två helgerna 
Bara att hoppas du får hem Denon'en då, vore väldigt kul att höra hur dom matchar varandra!
Fick hem Denon'en idag, har spelat ett par timmar med och måste bara säja att den är helt sjukt grym, bästa förstärkaren jag hört någonsin. Tillsammans med mina Focal'er så levererar den ett riktigt bra fundament i ljudet och en sjujäkla dynamik (att lyssna på en stor orkester är en magisk upplevelse med denna), Basen är blytung men inte blöt och okontrollerad, förstärkaren håller konerna i ett järngrepp. Mellanregistret och diskanten är av samma kaliber, riktigt bra upplösning, dynamik, detaljer etc. ganska öppen och fri från vasshet, musiken släpper mycket bättre nu än med min arcam och denon'en tycks inte ha några som helst problem med mina halvbångstyriga högtalare, Denonen blev inte speciellt varm efter ett par timmars spelande heller. Testade även det inbyggda RIAA steget och jämförde mot min Pro-ject Phonobox SE II och det inbyggda är det bästa inbyggda steget jag hört, men det når inte riktigt upp till Phonobox'en. CD-spelaren jag körde med var en Denon DCD-1500AE så det går att få ut lite mer av stärkaren med en DCD-2000AE Vinyldelen består av Denon DL-160, Pioneer PL12D och ovan nämnda RIAA-steg, musiken bestod Hårdrock, Aukustikt, klassikt (mest stora orkestrar) och lite annat smått och gott  Sammanfattningen är att denna förstärkare passar sjukt bra ihop med Focal och säkert en hel del andra högtalare också, spelar all musik på ett övertygande sätt. Jag Ska försöka köpa mig en sån här skönhet, både jag och mina Focal'er förtjänar det, dock så får jag vänta med det pga MC köp. EDIT. glömde skriva med (dom få) nackdelarna med den, den är rätt stor, jag fick inte in den i mitt "rack" och i jämfört mot min Arcam A90 så ger den inte riktigt samma fart i ljudet, arcam'en blir dock piskad på alla andra punkter.
Redigerat av Ar@b, 08 March 2008 - 22:33.
Postad 08 March 2008 - 23:12
Totteigatan
-
Totteigatan
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Var häromdagen och lyssnade på Mentor 6 och ja upplevde dem som väldigt kompletta. Men har därimot inte hört de andra så kan inte riktigt jämnföra.
Men i samma klass har ja även lyssnat på Dynaudio Audience 82 och dem var inte dumma dem heller. Väldigt stort och fylligt ljud i dem med ordentligt med basresurser. Dem kanske är något.
Lycka till
Postad 10 March 2008 - 19:10
Klatten
-
Klatten
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Ar@b - Kul att du äntligen fick hem Denon'en och att den lät bra!! är helt klart ett alternativ, även om jag är lite inne på Marantz PM15S1. Vet inte riktigt varför kanske beror på att den är så estetiskt tilltalande
Att du tyckte Denon'en inte riktigt gav samma fart i ljudet kan väl inte vara en sådan nackdel(om jag förstår dej rätt nu) eftersom jag upplever Focal'erna som väldigt snabba högtalare.
Totteigatan - Tackar för tipset om Dynaudio men tror jag hittat vad jag letar efter i Focal.
Har dock en liten fundering på om man inte skulle slå till på 836V när man ändå är i farten. Enligt säljaren så ger det extra baselementet bara ett fylligare ljud inte på något sätt så att basen tar överhanden av ljudbilden. Någon som hört både 826V & 836V och har några upplevelser at dela med sej av?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|