Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför varierar bildstorlek mellan olika filmer?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 March 2008 - 20:02

Unregistered163eb4a3
  • Unregistered163eb4a3
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Som rubriken lyder....

Jag noterar att inte alla filmer fyller ut hela skärmen...
Spalten mellan bild och ram (på kortsidorna) kan variera mellan 0 till ca 40mm...

Hur kommer det sig...???

Postad 16 March 2008 - 22:41

Sur gubbe
  • Sur gubbe
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Vissa är mastrade för en bred på 704 pixlars bredd. Andra på 720 pixlar. Sedan finns det säkert fall där det är mastrat hippt som happt. Därför vill man gärna ha lite overscan trots allt.

Postad 16 March 2008 - 23:09

Lugge
  • Lugge
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Kanske dum fråga men jag skaffade precis min första projektor och jag har aldrig varit någon teknikfanatiker även om jag älskar film :-) Till frågan, varför är det svart (eller snarare grått) på ovan- och undersidan av filmen när det står att det är en 16:9 formatsfilm? Borde inte filmen fylla ut hela projektorbilden isf? Jag ser ju tack vare det upplysta mörkgråa att själva projektorbilden är mycket större!? Jag har provat olika inställningar som finns på min z3 och jag tycker "zoom-läget" är bäst för då täcker det iaf ut lite mer av den fulla potentialen så att säga (vill ha så stor bild som möjligt).

Postad 17 March 2008 - 00:07

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Jag skall försöka besvara era frågor.

Filmer spelas in med olika typer av film, valet av inspelningsfilm beror oftast av ekonomiska skäl. Ju större filmstandard desto dyrare är filmen. Film kan också mastras om från t.ex. 2.35:1 (bio) till 16:9 (DVD). De standarder som används idag är:

det minsta: 16:9 - Widescreen
mellersta 1.85:1 - Academy flat
och det största 2.35:1 - Cinema Scop

Tänk på att ju större filmstandard som används desto större och pampigare bild när vi går på bio då de kan justera om maskningen för den standard som filmen är inspelad i, men desto mindre bild på en fast 16:9 skärm (och desto bredare sorgekanter över och under bilden om vi skall se hela bildens bredd).

Om det står16:9 på filmen är det konstigt om det förekommer sorgekanter om projektorn visar en 16:9-bild, enligt mig är filmen i detta fall felmärkt. Om zoom-läget används för att minska sorgekanterna så klipps också en del av bilden bredd bort och man går miste på den informationen.

Hur kan man då gå till väga för att slippa sorgekanter?
Det finns 16:9 projektorer som är förberedda för en anamorfisk lins så att man alltid kan köra filmer i 2.35:1, då måste man naturligtvis även ha en duk i samma format. Om man spelar upp en film inspelad i 16:9 så sträcker alltså linsen ut bilden till 2.35:1, spelar man upp en film som är inspelad i 2.35:1 så tar man antingen bort linsen (den är extern) eller ställer om den så att den släpper igenom bilden utan att sträcka ut bilden ytterliggare (det finns olika modeller). Detta format har blivit mer och mer populärt och det är allt vanligare att människor köper dukar i detta format. En anamorfisk lins är dock RIKTIGT, RIKTIGT dyr.

Ett annat sätt att få bort sorgekanter är att köpa en duk där man kan ändra maskningen efter bildformatet som visas, dessa är dock även de RIKTIGT, RIKTIGT dyra.

På frågan om de gråa sorgekanterna - projektorn visar dessa som svarta, men de kan för det första inte bli svartare än vad projektorn klarar att projicera (lcd-projektorer, främst billigare och äldre, har sämre svärta), och för det andra så kan den vita duken inte vara svart om det finns gott om sekundära ljusreflexer i rummet. Vitt kan bara vara svart om inte något ljus faller in mot duken. Vill man ha djup svärta så måste alltså man först och främst ha en projektor som klarar att återge god svärta men även ha ett biorum som är mörkt och inte ha väggar/tak/golv som reflekterar ljuset från duken tillbaka mot duken.

Phu, ja jag hoppas att ni fick svar på era frågor. Om jag missat något eller om någon vill korregera det jag skrivit så fyll på...

MVH
Jonsod

Edit: Nu observerade jag att frågan var ställd om sorgekanter på kortsidorna :lol: Ja det var konstigt, är det en gammal film som är inspelad i 4:3 som ställer till det kanske? Annars vete katten...

Redigerat av jonsod76, 17 March 2008 - 00:15.

Postad 17 March 2008 - 04:01

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Bra förklarat tidigare svar. Håller själv på med att bygga en 2.35:1 salong och visst kostar det lite men allting är relativt. Riktigt riktigt dyr håller jag kanske inte med om men vi har nog olika preferenser. Den linsen vi ska köra på kostar ca 20 000kr vilket i det totala visserligen är pengar men inte en så stor del med tanke på vad man får. Stor och äkta biokänsla :lol:

Ett tips som vi själva gör är att vi inte har maskning på duken utan bygger en kurvad duk och använder ett fjärrstyrt biodraperi som maskning i sidled. En snygg, bioinspirerad och ofta inte lika dyr lösning på maskning än att köpa en maskad duk från stewart, solidpix etc.

MVH Lorant

Postad 17 March 2008 - 06:41

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0

Till frågan, varför är det svart (eller snarare grått) på ovan- och undersidan av filmen när det står att det är en 16:9 formatsfilm?

Angående de grå sorgekanterna, oavsett var de sitter: Den grå färgen beror på att det bakom LCD-panelen inne i projektorn sitter en lampa. Lampan lyser upp hela panelen, även de pixlar som visar svart/är avstängda. Eftersom lampan lyser väldigt starkt så läcker ljus igenom panelen trots att pixlarna är svarta, och på duken så blir svart då istället grått.
Du kan kompensera det en aning genom att köpa en gråfärgad duk (grått på grått syns inte lika väl), men du kan inte få bort det helt tyvärr (iaf inte med en digital projektor).

Postad 17 March 2008 - 07:46

Grower
  • Grower
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Hur kan man då gå till väga för att slippa sorgekanter?
Det finns 16:9 projektorer som är förberedda för en anamorfisk lins så att man alltid kan köra filmer i 2.35:1, då måste man naturligtvis även ha en duk i samma format.
Om man spelar upp en film inspelad i 16:9 så sträcker alltså linsen ut bilden till 2.35:1, spelar man upp en film som är inspelad i 2.35:1 så tar man antingen bort linsen (den är extern) eller ställer om den så att den släpper igenom bilden utan att sträcka ut bilden ytterliggare (det finns olika modeller). Detta format har blivit mer och mer populärt och det är allt vanligare att människor köper dukar i detta format. En anamorfisk lins är dock RIKTIGT, RIKTIGT dyr.

Jag kan korrigera ovanstående en aning.
De flesta projektorer fungerar med anamorfisk lins, eller snarare alla förutsatt att linsen är tillräckligt stor i förhållande till linsen på projektorn.
Om man spelar upp en film i 16:9 är linsen i by-pass läge medan den används
vid filmer i 2.35:1-format. Före bilden stretchas horisontalt av linsen skall den stretchas vertikalt av projektorn,
en HTPC el. en extern scaler. Bilden får då onormalt avlånga proportioner som återställs av den anamorfiska linsen.
Fördelen är att projektorns alla pixlar och ljusstyrka utnyttjas och att 2.35:1-filmen visas i ett större format än 16:9 filmer.
Det vill säga så som filmen också visas på bio. För att uppleva skillnaden fullt ut rekommenderas att en
ev. befintlig duk bytes till en som har åtminstone samma höjd men bredd som motsvarar 2.35:1 formatet.

Postad 17 March 2008 - 07:52

Lugge
  • Lugge
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Tack för alla ingående svar!! :-D

Synd att det inte fanns något sätt att få bort dem på :-( Får testa med en gråare duk då kanske? Zoom kanske inte var så bra alternativ då trotts allt :-S

Lite konstig är det dock att på min Xbox finns det en inställning som är inställd på 4:3 PAL. Denna inställning går dock inte att ändra på :-S Kanske det är den som spökar något just då det står på filmen att den ska vara i 16:9?

Postad 17 March 2008 - 11:01

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Lite konstig är det dock att på min Xbox finns det en inställning som är inställd på 4:3 PAL. Denna inställning går dock inte att ändra på :-S Kanske det är den som spökar något just då det står på filmen att den ska vara i 16:9?

Spelar du filmen genom ditt xbox, och detta är inställd på 4:3? Ja, om det förhåller sig på det viset så har du svaret på din egen fråga. Det måste ställas om till 16:9, verkar ju mycket märkligt om det inte kan ställas om till detta...

MVH
Jonsod

Postad 18 March 2008 - 14:17

mwesterlund
  • mwesterlund
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Som rubriken lyder....

Jag noterar att inte alla filmer fyller ut hela skärmen...
Spalten mellan bild och ram (på kortsidorna) kan variera mellan 0 till ca 40mm...

Hur kommer det sig...???

Som jag förstår så förekommer detta på DVD av följande anledning. På CRT så har man ju alltid en viss overscan. Denna varierar en del mellan olika tv-apparater och är en justeringssak. Men äldre personer kommer säkert ihåg CRT TV med rundande hörn och kanter. Därför har man definerat att man inte skall ha något viktig information i de ytersta 10% av bilden för att undvika att den försvinner i overscan. Till exemple DVE har ju testbilder som visar var denna säkra området är. När man då började med DVD så var man fortfarande tvungen att räkna med att overscan förekommer och därför så skulle de yttersta sidorna kunna lämnas svart och försvinna i overscan. Dock är ju verkligheten idag att många kör helt utan overscan på sina projektorer och platt TV.

Personligen tycker jag att de som mastrar DVD skulle sluta ha icke aktivt område inom det som förekommer.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.