Hej
Har en LCD TV Sony D3000 32 tum.
Vill nu köpa ett Dolby-surround system, men har lite frågor ang detta.
Är det TV:n eller själva hembiopaketet som bestämmer vilket format man kan spela upp i ? Läste lite snabbt om dolby-surround och det verkar ju finnas 100 tals olika system, dtx, dhs, 7.1, dolby pro logic XX, med mera. Vilket ska man satsa på?
En grund som man klarar sig väldigt långt på är en reciever eller dvd-reciever som klarar dessa tre:
Dolby ProLogic 2
Dolby Digital
DTS
Med dessa tre format så kan man få surround ifrån i princip alla källor.
Jag har en dator kopplad till Tv:n, har hdmi utgång på grafikkortet men kör just nu med S-video kabel + 1 gul och 1 röd ljudkabel. Kopplas dessa in i själva recivern? får jag då dolby-surround on jag ser film från datorn?
Om du har en reciever med gott om ingångar så kopplar du datorns ljud och bild till den. Med dom sladdar
du har nu får du dolby prologic surround. Det du har ut från datorn är stereoljud, och det kan recievern
göra om till surround. Detta blir dock inte lika bra som riktigt surround. För att få riktigt surround får du koppla
ljudet digitalt (optisk eller koaxial) eller använda hdmi.
Dom flesta paket jag sett har ingen reciver med utan bara en dvd + 5 högtalare + 1 subwoofer. Går det ändå koppla in en annan DVD istället för den medföljande och ändå få ut dolby-surround?
Ja dom flesta dvd-recievers brukar ha minst en digitalingång där man kan koppla in en annan dvdspelare om man vill.
Dock rekommenderar jag att man köper en dedikerad reciever och en dvd-spelare eftersom man då
får mycket större möjligheter och ingångar. Speciellt om man ska koppla in flera apparater.
Om jag sen köper en blue-ray spelare går den också koppla in i själva hembio-paketet?
Ja om det finns tillräckligt med ingångar, därav rekommendationen att köpa reciever + dvd
Allt är en röra, men det enda jag vet är att jag vill ha något billigt till att börja med och att jag ska kunna koppla in en framtida blue-ray dvd och själva datorn och på så sätt få ut dolby.
Vill få ut dolby genom TV:n, dvd-spelare, datorn och tv-spel.
Några tips på billiga system?
Är tyvärr inte lika insatt i de lägre prisklasserna som jag en gång var men ska försöka tipsa lite:
Dvdspelare kan man köpa vilken som helst av de stora tillverkarna (yamaha pioneer sony philips osv)
då de är likvärdiga i klassen upp till 1000:-
Lämpliga "nybörjarrecievrar":
Enklare recievrar med allt man behöver för att påbörja sin hemmabiobana som har HDMI gränssnitt.
Sen krävs det högtalarpaket också, här är det mer individuellt vad man är ute efter och hur mycket
man vill lägga. I budgetklassen brukar dock XTZ och Proson nämnas som bra alternativ.
//Håkan