Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur fungerar hembio-paket? Lite hjälp

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 April 2008 - 20:03

gksogli
  • gksogli
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej

Har en LCD TV Sony D3000 32 tum.

Vill nu köpa ett Dolby-surround system, men har lite frågor ang detta.

Är det TV:n eller själva hembiopaketet som bestämmer vilket format man kan spela upp i ? Läste lite snabbt om dolby-surround och det verkar ju finnas 100 tals olika system, dtx, dhs, 7.1, dolby pro logic XX, med mera. Vilket ska man satsa på?

Jag har en dator kopplad till Tv:n, har hdmi utgång på grafikkortet men kör just nu med S-video kabel + 1 gul och 1 röd ljudkabel. Kopplas dessa in i själva recivern? får jag då dolby-surround on jag ser film från datorn?

Dom flesta paket jag sett har ingen reciver med utan bara en dvd + 5 högtalare + 1 subwoofer. Går det ändå koppla in en annan DVD istället för den medföljande och ändå få ut dolby-surround?

Om jag sen köper en blue-ray spelare går den också koppla in i själva hembio-paketet?

Allt är en röra, men det enda jag vet är att jag vill ha något billigt till att börja med och att jag ska kunna koppla in en framtida blue-ray dvd och själva datorn och på så sätt få ut dolby.

Vill få ut dolby genom TV:n, dvd-spelare, datorn och tv-spel.

Några tips på billiga system?

Postad 03 April 2008 - 20:18

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Vill inte vara otrevlig men svaren på alla dina frågor finns besvarade flera gånger om i forumen. Ta dig tid att läsa lite, är både intressant och roligt.

Postad 03 April 2008 - 20:31

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
För att få ut surround så måste du antingen koppla digitalt (optiskt eller koaxialt) till receivern, eller med analoga kablar för varje kanal = 6 sladdar. Det är inte alltid det går så i många fall får man nöja sig med stereoljud.

De paket du sett har kombinerad dvd/receiver och de brukar i allmänhet ha väldigt begränsat med ingångar för att koppla in andra manicker, men det finns undantag.

Angående vilket format som gälelr så är vanlig dolby digital och dts de vanliga 5.1 ljuden, och alla surroundreceivers bör klara dessa. Prologic och vissa fler är inte äkta surround utan gör om en stereosignal till surround och du får inte samma effekt.

Det finns mycket mer att berätta, men det var iaf en början

Mvh

Postad 04 April 2008 - 08:49

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Hej

Har en LCD TV Sony D3000 32 tum.

Vill nu köpa ett Dolby-surround system, men har lite frågor ang detta.

Är det TV:n eller själva hembiopaketet som bestämmer vilket format man kan spela upp i ? Läste lite snabbt om dolby-surround och det verkar ju finnas 100 tals olika system, dtx, dhs, 7.1, dolby pro logic XX, med mera. Vilket ska man satsa på?

En grund som man klarar sig väldigt långt på är en reciever eller dvd-reciever som klarar dessa tre:
Dolby ProLogic 2
Dolby Digital
DTS
Med dessa tre format så kan man få surround ifrån i princip alla källor.

Jag har en dator kopplad till Tv:n, har hdmi utgång på grafikkortet men kör just nu med S-video kabel + 1 gul och 1 röd ljudkabel. Kopplas dessa in i själva recivern? får jag då dolby-surround on jag ser film från datorn?

Om du har en reciever med gott om ingångar så kopplar du datorns ljud och bild till den. Med dom sladdar
du har nu får du dolby prologic surround. Det du har ut från datorn är stereoljud, och det kan recievern
göra om till surround. Detta blir dock inte lika bra som riktigt surround. För att få riktigt surround får du koppla
ljudet digitalt (optisk eller koaxial) eller använda hdmi.

Dom flesta paket jag sett har ingen reciver med utan bara en dvd + 5 högtalare + 1 subwoofer. Går det ändå koppla in en annan DVD istället för den medföljande och ändå få ut dolby-surround?

Ja dom flesta dvd-recievers brukar ha minst en digitalingång där man kan koppla in en annan dvdspelare om man vill.
Dock rekommenderar jag att man köper en dedikerad reciever och en dvd-spelare eftersom man då
får mycket större möjligheter och ingångar. Speciellt om man ska koppla in flera apparater.

Om jag sen köper en blue-ray spelare går den också koppla in i själva hembio-paketet?

Ja om det finns tillräckligt med ingångar, därav rekommendationen att köpa reciever + dvd

Allt är en röra, men det enda jag vet är att jag vill ha något billigt till att börja med och att jag ska kunna koppla in en framtida blue-ray dvd och själva datorn och på så sätt få ut dolby.

Vill få ut dolby genom TV:n, dvd-spelare, datorn och tv-spel.

Några tips på billiga system?

Är tyvärr inte lika insatt i de lägre prisklasserna som jag en gång var men ska försöka tipsa lite:

Dvdspelare kan man köpa vilken som helst av de stora tillverkarna (yamaha pioneer sony philips osv)
då de är likvärdiga i klassen upp till 1000:-

Lämpliga "nybörjarrecievrar":

Enklare recievrar med allt man behöver för att påbörja sin hemmabiobana som har HDMI gränssnitt.

Sen krävs det högtalarpaket också, här är det mer individuellt vad man är ute efter och hur mycket
man vill lägga. I budgetklassen brukar dock XTZ och Proson nämnas som bra alternativ.

//Håkan

Postad 04 April 2008 - 19:46

gksogli
  • gksogli
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tack richie och snowspace for bra svar.

Har hittat ett system som heter Sony DAV-DZ230, men har läst att man inte kan få ut 5.1 från själva TV:n vilket jag tycker verkar aningen konstigt.

Alla filmer som sänds på TV har ju också dolby, ska man då inte kunna få ut detta genom sonys system?

Vidare verkar det inte gå koppla in sin dator i systemet, har DVI-utgång på mitt ATI sapphire 3850 grafikkort. Men om jag kopplar in detta i hdmi "finns konverter till grafikkortet" på dvdn så kan jag endast få över bilden till teven genom att koppla till dvdn till tv med euro av kabeln och då får jag ju sämre kvalitet när jag vill se dvd-filmer.

Kanske philips HTS-3357 är ett bättre alternativ då, fast sony verkar oslagbara har bara fått bra recensioner förutom att det då saknar ingångar. Philips har ingångar men har inte fått lika bra recensioner.

Hur får man Sonys DZ230 att bli regionsfri? philipsen är enkel bara knappa in en kod så blir ju den regionsfri, är det lika enkelt med Sonys?

Postad 05 April 2008 - 13:26

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
1. Du kan få ut surround ur tvn om den har inbyggs digitalbox och optisk/koaxial digital utgång för ljudet. Om du har separat digitalbox måste den ha digital utgång eller analog 5.1 utgång. Bor du i lägenhet och har comhem i väggen får du tyvärr inte ut mer än stereo har jag för mig.

2. Datorn har en dviutgång, vilken enbart är till för digital bild. Den är förvisso kompatibel med hdmi som kan skicka både bild och ljud digitalt. Så fort du har en adapter mellan dessa så får du bara ut bilden eftersom dvikontakten inte kan överföra ljudet.

Nu hängde inte jag med hur du har kopplat datorn och dvdn till tvn, och hur många hdmi/dvi ingångar har tvn?

Tyvärr måste jag också säga att du inte kan koppla in några andra saker till något av de där hempiopaketen (sony dz230 och philips 3357) och få surround., eftersom de saknar ingångar för detta.

Mvh

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 05 April 2008 - 13:27.

Postad 05 April 2008 - 13:39

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Om det inte är alltför dyrt har du här 4 hembiopaket som har tillräckligt med ingångar för att du ska kunna få surround från fler källor, typ dvd, dator och eventuellt tv om du kan det

sony (hade visst bara 2 digitala ingångar)
sony
jvc
sony 6.1

osäker på om jvcn hade dvd, men sonysarna verkar inte ha det iaf

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 05 April 2008 - 13:47.

Postad 05 April 2008 - 16:13

gksogli
  • gksogli
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
För att göra det lite lättare så postar jag bilder på hur TV:ns, moderkortets och grafikkortets in/utgångar ser ut.

Grafikkortet
Postad bild

Moderkortet
Postad bild

Tv in/ut 1
Postad bild

TV in/ut 2
Postad bild

Min tv har inbyggd digitalbox, comhem och boxer en camodulator.

Det richie länkade till Sonys HT-SS1200 verkar ju bra då kan jag koppla in allt verkar det som, förutom att jag verkar inte kunna få surround från tvn vilket är ett stort måste.

Dock verkar detta system fått dålig kritik, burkigt ljud och att dom Korta kablarna sitter fast i högtalarna :\

Ni får ursäkta mina många funderingar och frågor men är helt novis på det här området.

Nu är det lite av kris för jag vill så fort som möjligt hitta något lämpligt.

Postad 06 April 2008 - 13:59

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Jodå, tvn kan du få ut surround ur om du använder digitalboxen, eftersom det inte skickas ut surroundljud i analoga nät i bostadsföreningar. Den utgången du ser som heter "digital out (optical)" med en fyrkantig plastplupp på är det du behöver. Du tar bort skyddspluppen, och kopplar till receivern med tex en sån här

Bilden från grafikkortet kan inte jag se tyvärr, men från moderkortet har du analoga surround ljudutgångar. Hembiopaketlösningar brukar tyvärr inte ha såna ingångar, utan då får du leta efter en separat receiver. Eventuellt byter du till ett ljudkort som har just en sådan optisk utgång (kan även ha koaxial digital, men då finns risk att bränna ingångar pga strömspikar och spänningsskillnader).

Dvdn vet jag inte heller hur du kopplar, där gäller samma sak att du behöver en digital utgång men här spelar det ingen roll om det är optisk eller koaxial.

Hur mycket är du beredd att betala för paketet? För så lite som 2-3 tusen är det VÄLDIGT svårt att hitta något med både bra ljud och många ingångar

Mvh

Postad 06 April 2008 - 18:00

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Helt rätt av förra talare. Jag köpte idag en Yamaha rx-v657 för 1500kr begagnad, ett klipp enligt mej. Ingångar så det räcker och blir över. Kika begagnat är mitt råd :)

Postad 06 April 2008 - 18:59

gksogli
  • gksogli
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ok tack för alla svar.

Kan man enkelt säga att om recivern har 2 hdmi ingångar och 1 hdmi utgång så kommer allt fungera? För då kan jag koppla in grafikkortet i en hdmi, blue-ray-dvd i 1 hdmi. Sen kopplar jag in recivern genom att koppla från reciverns hdmi-ut in till tvns hdmi-in. Sen när jag skaffar digital-tv så kopplar jag bara in en toslink från digital utgången in i reciverns coaxiala ingång och då får jag surround från tvn.

Annars får jag försöka koppla så jag får vanligt analogt ljud i surround anläggningen, "tvns högtalare är verkligen inte bra"

Mitt grafikkort har en dongle som omvandlar dvi till hdmi med ljud. Så det bör då fungera där också bara det att jag inte får stereo och för nöja mig med pro-logic.

Vidare så kan jag aldrig få DTS med analogt nät alltså analoga kanaler utan jag måste ha digital-tv dv.s. köpa ett digital-tv kort för att kunna få äkta surround från filmer jag ser på tvn?

Men i det stora hela har jag förstått allt rätt?

Postad 06 April 2008 - 19:35

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Njae, inte riktigt så enkelt...

1. Ska du köra hdmi måste du först se till att receivern kan ta emot ljud ur hdmi-ingångarna. Detta är långt ifrån självklart, framför allt på billigare modeller. Även min Cambridge för 3.700 fungerar bara som hdmi-switch och då kommer ljudet tillsammans med bilden till tvn.

2. Kopplar du digital optisk från tvn, måste receivern ta emot den som optisk. Optiskt innebär att det skickas ljusimpulser, och inte elektriska signaler som i koaxial sladd. Om du inte har en konverter mellan, men då kan du lika gärna kolla efter en annan receiver.

Annars så har du nog förstått det rätt, att du ska kunna skicka ljud ur datorn med hdmi, och att du måste ha digitaltv för att få "riktig" surround på tv filmer. Att koppla analogt med stereosladd fungerar i stort sett alltid, även om du går miste om "äkta" surround.

Mvh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.