Jag har vridit hjärnan ur led på forumet idag (ber om ursäkt för att jag gnällt lite
) och tror nog att Plasma verkar vara rätt val för mig. Det blir nog en Panasonic TH-42PZ85. Föregångaren verkar ju vara väldigt prisvärd idag och enligt många "ge bäst bild för pengarna". Efterträdaren borde väl vara lite, lite bättre..
Packetloss: "scaler/processor" har jag inte hört talas om? Är det en separat box man måste koppla mellan signalen och TV'n?
/johnnyr
För mig har uppbytet från CRT till Platt-tv varit en fråga om höjd livskvalitet i hemmet =) Och det är också det resultatet som en väl genomförd uppgradering ska ge. Dock finns det en hel del att tänka på...
Jag har alltså en 42" panasonic-plasma, PX80, och tidigare hade jag en Philips 32" Wide med bra bild.
Uppgraderingen har gett mig:
*Nästan lika bra bild som tidigare på SD, fast större
*Bättre och större bild på DVD
*En helt ny form av upplevelse, bättre än att gå på bio, i form av HD-film
Uppgraderingen krävde av mig att jag skaffade:
*Digitalbox och abbonemang (dock ej HD-box)
*Playstation 3
*Den nya TVn, såklart
*En del lärdom om bildinställningar, samt engagemang i den nya TVn, lite medvetenhet om inkörning etc.
(klart värt alltihop kan jag lova)
Det fel som många gör är att de bara köper en ny TV och ställer den där den gamla stod, slår på den och tror att bilden ska vara bra. Men en ny TV ställer krav.
Köper du en plasma så har du goda förutsättningar för att få bra bild på SD-tv, nästan lika bra som den du har idag. Men du måste se till att du har en digitalbox som är up-to-date och kan leverera en bra signal, vare sig det är genom HDMI eller SCART.
Skaffar du sen en dvd-spelare som har bra uppskalning så kan du få en bättre bild än den du får idag på en plasma. Jag använder PS3 med double upscale till 1080p och det blir riktigt fint på DVD.
Sen har du ju det här med HD-film, och det är det som gör köpet mest värt för mig. Visst är det trevligt med större och bra DVD-bild, men nu tittar jag nästan uteslutande på HD-material via PS3, från hårddisken och bluray. Dock är mediacenter-grejen inte något för alla och då är det sämre med HD i dagsläget då det bara är bluray och hdtv kvar. Men man kan hyra bluray-filmer och det lär komma tjänster där du kan köpa hd-film via nätet, och även HDTVn kommer bli mer vanlig.
Sen har du ju andra behov såsom att TVn är platt etc. Men jag håller inte med om att man bör "lägga extra" för att få bra bild på vanlig SD-TV. PX80 och de andra HD-readyplasmorna ger bra SD-bild till ett bra pris. En full-hd-plasma ska man köpa om man tänker titta mycket på bluray eller annat 1080p-material (ej HDTV)
Eftersom du mest talar om HD-tv och att du vill "ersätta" din gamla TV, så känner jag lite att det kanske skulle räcka med en PX80 för dig.... ? Och missförstå mig inte, den är också bra på att visa HD-material.
PZ85 har IFC, men det är mest till för att reducera hacket på bluray-filmer om jag förstått det rätt, att det ser lite konstigt ut på vanlig tv...
Så, ska du skaffa en bluray-spelare eller mediacenter, då är PZ85 en riktigt bra tv. Men är det ingen del av planen så ser jag inte någon anledning att lägga ut så mycket när du kan få lika bra bild på PX80 på lägre upplösningarna 720p och nedåt. (duger till 1080p också)
Ett tillägg bara:
På dåliga tv-sändningar blir bilden sämre på en 42", av begripliga skäl. När man skaffar platt-tv så märker man att vissa grejer man har sett på vanlig TV är av väldigt dålig kvalitet, men man har inte märkt det på samma sätt. Tyvärr är det enda sättet att komma ifrån detta att kanalerna slutar sända sånt, och det är ju inte så lätt att påverka. Men som sagt, det är lite konstigt att köpa en TV för att den ska kunna visa dålig bild bra, men bra bild dåligt, om du förstår vad jag menar...
Redigerat av schjak, 21 May 2008 - 16:22.