Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig inreda 30,5kvm studentlgh

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 May 2008 - 16:48

danielturner
  • danielturner
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hejsan,

Nu är det så att jag äntligen flyttar från Sveriges kanske minsta studentrum på 10kvm (se mitt galleri) och flyttar in i ett sprillans nytt hus med inflyttningsdatum i början av september. Jag har jobbat fram ett förslag till inredning baserat på den mycket knapphändiga information jag fått om lgh, har ej fått se den då den inte är färdig än. Jag tar gärna emot kritik och förslag på vad som skulle kunna göras annorlunda eller bättre, förslag på specifika möbler är också av intresse samt ideer om färger och träslag då jag är lätt färgblind. Det får gärna inte kosta över 30 lax, det är trots allt en studentlägenhet.

Jag bifogar alltså den enda bild jag fått som visar planlösningen, samt bilder och ritning över min idé.

PS. ett soffbord saknas, om någon känner till ett med begränsat djup mottages tips tacksamt.

Bifogad fil  Planlosning.jpg   122.61K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Konceptplan.png   71.33K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  koncept1.jpg   591.02K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  koncept2.jpg   487.07K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  koncept3.jpg   423.46K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  koncept4.jpg   522.02K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  koncept5.jpg   206.04K   1 Antal nerladdningar

Postad 29 May 2008 - 19:18

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
keep working,ta bort dock 2stolar ifrån bordet,ifrånd en sidan med köket eller alternativ en på varje sida.

Postad 30 May 2008 - 11:02

danielturner
  • danielturner
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Japp, kommer ta bort iaf 1 stol, trist om ugnsluckan blockeras. Men eftersom det inte rullat in så mycket kritik så tolkar jag det som att inredningen är perfekt. Skönt.

Postad 31 May 2008 - 14:45

barracudAone
  • barracudAone
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
tycker det ser väldigt bra ut!

Mvh Fredrik

Postad 03 June 2008 - 12:06

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0
Faktiskt riktigt trevligt.
Det enda jag själv hade gjort skulle vara att fimpa skrivbordet med datorn och placera TV-bänken där istället, så blir det mysigare och rymligare. Jag kör alltid med laptop och det har du ju ett schyst barbord till ifall du tröttnar på att löka i soffan.

Postad 03 June 2008 - 15:39

Johan_81
  • Johan_81
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Jag förespråkar ju att inte ha soffan utmed en vägg, så jag skulle vända på soffan/TV:n 180 grader. Då hamnar TV:n mitt för soffan och du får plats med högtalare vid sidan om den ifall du skulle skaffa det. En längre TV-bänk tycker jag skulle se snyggare ut också.

Postad 07 June 2008 - 16:58

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Jag skulle satsa på en bärbar som student och dels för att man tar den med sig till skolan men sen även för att kunna använda barskivan lite mer än bara för mat och umgänge. De funkar riktigt bra som "skrivbord" med.

Sen ta bort skrivbordet och flytta tvn dit för att få lite utrymme i lägenheten.

Postad 08 June 2008 - 09:34

Tillis
  • Tillis
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Jag skulle satsa på en bärbar som student och dels för att man tar den med sig till skolan men sen även för att kunna använda barskivan lite mer än bara för mat och umgänge. De funkar riktigt bra som "skrivbord" med.

Sen ta bort skrivbordet och flytta tvn dit för att få lite utrymme i lägenheten.

Men det är inte alltid som student som det räcker att ha en dator att plugga vid. Det beror helt på vad det är man läser. Jag läser till civilingenjör och behöver verkligen ett rejält skrivbord där man kan sprida ut alla jäkla papper, böcker och formelsamlingar som man måste ha nära för att ha en chans att plugga... Då är det ganska osmidigt när man ska äta om man har brett ut pluggsakerna över det enda bordet man har...

Fundera på om du i ditt fall behöver ett skrivbord eller inte.

Förresten, hur är det rent ljusergonomiskt, är det bättre att ha datorskärmen mot fönstret (som inritat i bilden) eller vrida skrivbordet 90 grader och få ljuset snett in från sidan?

Postad 10 June 2008 - 11:57

danielturner
  • danielturner
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Som sagt, att skippa skrivbordet är helt uteslutet, det är ju en studentlägenhet! Det känns inte vidare seriöst att sköta pluggandet vid barbordet. Däremot kan jag naturligtvis gå ner i bredd på skrivbordet för att få mer luft i lägenheten.

En fråga, vart finner jag ben till mitt blivande barbord? jag kommer själv tillverka skivan i ek eller något annat skoj, men jag hade gärna haft ett ben i metall, vilket jag dock inte finner någonstans förutom ikeas fula gråa standardben.

Postad 10 June 2008 - 12:00

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0

Som sagt, att skippa skrivbordet är helt uteslutet, det är ju en studentlägenhet! Det känns inte vidare seriöst att sköta pluggandet vid barbordet. Däremot kan jag naturligtvis gå ner i bredd på skrivbordet för att få mer luft i lägenheten.

En fråga, vart finner jag ben till mitt blivande barbord? jag kommer själv tillverka skivan i ek eller något annat skoj, men jag hade gärna haft ett ben i metall, vilket jag dock inte finner någonstans förutom ikeas fula gråa standardben.

Jag köpte ett rostfritt ben från IKEA, som dessutom kan justeras i längd.

http://www.ikea.com/...oducts/84609085
Postad bild

Annars finns liknande på Bauhaus.

Postad 04 July 2008 - 22:50

Unregistered482444fb
  • Unregistered482444fb
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Jag bor på 25 kvadrat, också studentlägenhet. På de 2 åren jag bott här har jag använt mitt köksbord max 10 gånger, sitter alltid framför TVn eller datorn och äter, mitt tips är att skaffa ett bra TV-bord istället. Jag tror att när du har folk över kommer de vilja sitta i soffan då med.

Mitt tips är att satsa på ett soffbord som är 2-3dm högre än soffan, så blir det lite bekvämare när du äter!

Postad 05 July 2008 - 07:58

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0

Jag bor på 25 kvadrat, också studentlägenhet. På de 2 åren jag bott här har jag använt mitt köksbord max 10 gånger, sitter alltid framför TVn eller datorn och äter, mitt tips är att skaffa ett bra TV-bord istället. Jag tror att när du har folk över kommer de vilja sitta i soffan då med.

Mitt tips är att satsa på ett soffbord som är 2-3dm högre än soffan, så blir det lite bekvämare när du äter!

Typ detta som kan öppnas!
Postad bild

http://www.boconcept...5248&ImageID=45

Postad 05 July 2008 - 10:58

Linuus
  • Linuus
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Typ detta som kan öppnas!

Fast som student skulle nog inte jag lägga nästan 6000:- på mitt soffbord :o
Fast det var sjukt snyggt o häftigt!

Redigerat av Linuus, 05 July 2008 - 10:58.

Postad 07 July 2008 - 11:31

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Inte för att vara kritisk men jag läser också till civilingenjör och för mig är nog skrivbordet sista stället jag vill plugga på. Då kommer jag bara på 100 andra saker att göra först på nätet. Om jag nu får för mig att plugga så gör jag det vid matbordet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.