Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stereo- eller surroundförstärkare?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 June 2008 - 21:16

Pete the Pete
  • Pete the Pete
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej!

Är ny här och ska snart köpa min första "riktiga" stereo. När jag var 14 försökte min bror övertala mig att köpa en enkel förstärkare och högtalare från typ Hifiklubben, men jag föll för en kompaktstereo från Siba med 3skivors växlare, dubbla kassettdäck, femtielva radioförval etc. Dumt. Nu åtta år senare är jag på bättre tankar!

Iaf, i nuläget (pga. liten studentlägenhet där jag lär bo i 1,5 år till) är det ett stereosystem som gäller, med två golvhögtalare (Dali Concept 6 ?) och en förstärkare. Men vad bör jag välja, en surroundreciever där jag kan koppla in baslåda/fler högtalare senare, om jag får större lägenhet, eller en renodlad stereostärkare?

Jag kan tänka mig lägga lite mer pengar om jag kan bygga ut i framtiden, men om en surroundstäkare blir inaktuell snabbt är det ju inte så lönt. Om jag vill ha surround om två år och min reciever är passé känns det ju inte så kul att ha lagt pengar i onödan.

Hoppas ni förstår mitt problem!

Lite prylar jag kikat på;

NAD T744 (surround)
http://hifiklubben.s...iver_grafit.htm

NAD C315 (stereo)
http://hifiklubben.s...kare_grafit.htm

NAD C325 (stereo)

Högtalarna jag kikat på, Dali Concept 6
http://hifiklubben.s...alare_svart.htm

Som ni märker har jag en förkärlek till NAD, främst eftersom de är så snygga :( Givetvis går prestanda före, men ni kanske får ett hum om vad jag är ute efter... Tips på andra tillverkare mottages givetvis tacksamt!

Lyssnar på väldigt blandad musik, men mest åt rock-hållet. Ljudkällan kommer främst vara min dator (har optisk utgång, blir det märkbart bättre än analogt?). Blir en del komprimerad musik men jag försöker överge MP3 till förmån för bättre format.

-

Hade tänkt landa på ca 8000 kr... 10 000 som absoluta maxgräns. För stärkare OCH högtalare då.

En fråga till. När brukar nya modeller lanseras? Behöver inte systemet förren i augusti/september (är hos föräldrarna när jag jobbar över sommaren). Vore kanske värt att vänta?

Redigerat av Pete the Pete, 06 June 2008 - 14:16.

Postad 05 June 2008 - 05:47

pappayan
  • pappayan
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Hej!

Är ny här och ska snart köpa min första "riktiga" stereo. När jag var 14 försökte min bror övertala mig att köpa en enkel förstärkare och högtalare från typ Hifiklubben, men jag föll för en kompaktstereo från Siba med 3skivors växlare, dubbla kassettdäck, femtielva radioförval etc. Dumt. Nu åtta år senare är jag på bättre tankar!

Iaf, i nuläget (pga. liten studentlägenhet där jag lär bo i 1,5 år till) är det ett stereosystem som gäller, med två golvhögtalare (Dali Concept 6 ?) och en förstärkare. Men vad bör jag välja, en surroundreciever där jag kan koppla in baslåda/fler högtalare senare, om jag får större lägenhet, eller en renodlad stereostärkare?

Jag kan tänka mig lägga lite mer pengar om jag kan bygga ut i framtiden, men om en surroundstäkare blir inaktuell snabbt är det ju inte så lönt. Om jag vill ha surround om två år och min reciever är passé känns det ju inte så kul att ha lagt pengar i onödan.

Hoppas ni förstår mitt problem!

Lite prylar jag kikat på;

NAD T744 (surround)
http://hifiklubben.s...iver_grafit.htm

NAD C315 (stereo)

NAD C325 (stereo)

Högtalarna jag kikat på, Dali Concept 6
http://hifiklubben.s...alare_svart.htm

Som ni märker har jag en förkärlek till NAD, främst eftersom de är så snygga :( Givetvis går prestanda före, men ni kanske får ett hum om vad jag är ute efter... Tips på andra tillverkare mottages givetvis tacksamt!

Lyssnar på väldigt blandad musik, men mest åt rock-hållet. Ljudkällan kommer främst vara min dator (har optisk utgång, blir det märkbart bättre än analogt?). Blir en del komprimerad musik men jag försöker överge MP3 till förmån för bättre format.

-

Hade tänkt landa på ca 8000 kr... 10 000 som absoluta maxgräns.

En fråga till. När brukar nya modeller lanseras? Behöver inte systemet förren i augusti/september (är hos föräldrarna när jag jobbar över sommaren). Vore kanske värt att vänta?

Hej!
Köp en förstärkare som har en hembiofunktion. ( en ingång där man senare kan koppla in en receiver)
Då kan du senare komplettera upp till surround om du vill.
Vid 5.1 eller 7.1 lyssning så kör receivern på allt utom frontarna, och vid stereo körs det bara på 2kanalare. ( både för & slutsteg.) Jag tittar på Bladelius & Primare stärkare för en sådan funktion, men dom ligger lite högt i pris. Jag skulle fråga säljaren om den funktionen finn på dom stärkare du räknade upp...

Nya stereo & hembio prylar brukar släppas på sommaren. Jag väntar tills efter sommaren för jag skall se om nya Primare är ok, jag vet att dom nya oftast drar ner priserna på dom "gamla" prylarna.

Postad 05 June 2008 - 06:34

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Marknaden gällande surround recivers går snabbt framåt med nya och förbättrade funktioner nästan varje halvår/år.
Om du går i uppgradering tankar några år framåt i tiden så skulle jag vänta med surround tankarna.
Mitt råd blir därför att satsa på ett ordenterligt 2 kanalystem om du vill ha maximalt väljud per krona, få surround reciver kan mäta sig med en bra 2 kanalare i prisklassen du inrikta dig på.

Kanske en XTZ Class-A 100 D II med passande högtalare? Kan med fördel användas som slutsteg till frontarna i en framtida uppgradering med surround reciver för att bibehålla ett bra stereo ljud.

Postad 05 June 2008 - 07:24

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Anser också att du ska satsa på två kanaligt i den prisklassen
och du kanske vill titta på begagnat

t. ex: NAD C372

Postad 05 June 2008 - 09:04

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Du verkar lite fast för NAD. Varför inte köpa en beg?NAD 319? är i mångt och mycket samma som dagens 372. Om du vill bygga ut till bio om några år kan du använda den som slutsteg till fronten om du vill och då köpa en up to date förstärkare. Vill du sälja den så förlorar du troligen inte mer än 500:-. By the way så tycker jag du kan försöka få ner den 500.- så den hamnar på "rätt" nivå. :) Annars skulle jag själv tycka skillnaden mot ovan nämnda 372 är på gränsen till för liten.

Varför har du fastnat för de prylar du räknat upp?

Postad 05 June 2008 - 09:13

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Som nån annan sa, ska du inte ha surround nu så vänta eftersom det händer så mycket hela tiden.

Lägg krutet på högtalarna och leta upp nån beggad 2-kanalstärkare gärna vintage så tror jag du får mest välljud för pengarna.

Tips: Det ligger ett par JBL-LX1000 på Tradera just nu. Dessa låter mycket bra (jämfört med många andra JBL) och kan leverera ordentlig djupbas om du tex. vill få lite roligare filmtittande med endast 2-kanal. Ihop med en lite tyngre 2-kanalare från 80- eller till och med 70-talet får du ett "billigt" system som verkligen presterar.

Edit: Såg nu att de där högtalarna på tradera hade 3 sprängda element :)

Redigerat av heliac, 05 June 2008 - 17:13.

Postad 05 June 2008 - 17:45

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Köp inte en surroundreceiver. Det kommer dröja flera år innan du uppgraderar (minst 1,5) och då har det kommit nya och bättre receivers som hanterar nya format, har fler ut-/ingångar etc.

Dessutom är det mindre saker som kan krångla på en stereoförstärkare. :)

Postad 05 June 2008 - 17:50

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Köp inte en surroundreceiver. Det kommer dröja flera år innan du uppgraderar (minst 1,5) och då har det kommit nya och bättre receivers som hanterar nya format, har fler ut-/ingångar etc.

Dessutom är det mindre saker som kan krångla på en stereoförstärkare. :)

Att det kommer nya funktioner på en surroundreceiver gör väl inte den han eventuellt köper idag till en sämre receiver?

Att det inom 1,5 år skulle ha kommit ut några nya format håller jag som helt otroligt.

MVH
/Chuck

Postad 06 June 2008 - 00:15

Pete the Pete
  • Pete the Pete
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Okey, ja 2-kanaler låter väl rimligt till att börja med då.

Men vad bör man undersöka om man ska köpa en begagnad förstärkare?

Är lite skeptisk till begagnat, men ska kika lite. Ang den billigare NAD-stärkaren jag länkade till i första inlägget, någon som har erfarenhet av den? Är den för klen för t.ex. ett par Dali Concept 6 eller högtalare i den storleken?

Postad 06 June 2008 - 02:31

pappayan
  • pappayan
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Okey, ja 2-kanaler låter väl rimligt till att börja med då.

Men vad bör man undersöka om man ska köpa en begagnad förstärkare?

Är lite skeptisk till begagnat, men ska kika lite. Ang den billigare NAD-stärkaren jag länkade till i första inlägget, någon som har erfarenhet av den? Är den för klen för t.ex. ett par Dali Concept 6 eller högtalare i den storleken?

Varför inte titta på en : https://www.prisjakt...ukt.php?p=19806

http://www.smartson....tm?ref=prisjakt

ca10500:-

Vet inte om den har "hembioingång" men lyssna ivarjefall på den. STARK nätdel med bra, lite varmt sound.
priserna är dessutom på väg ner efterson nya primare är aviserade till Juli-Aug

Redigerat av pappayan, 06 June 2008 - 02:33.

Postad 06 June 2008 - 11:23

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Att det kommer nya funktioner på en surroundreceiver gör väl inte den han eventuellt köper idag till en sämre receiver?

Att det inom 1,5 år skulle ha kommit ut några nya format håller jag som helt otroligt.

MVH
/Chuck

Sämre på det viset att den inte har tillräckligt många in-/utgångar för eventuellt framtida behov. Stöd för fler format och trevliga funktioner kommer också att vandra neråt i prisklass. Om vi endast har ljudet i åtanke så är den äldre förmodligen inte sämre, men då tror jag fortfarande på en stereoförstärkare.

Postad 06 June 2008 - 14:18

Pete the Pete
  • Pete the Pete
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
papayan; Ser nu att jag var lite otydligt i min trådstart. Budgeten är för hela systemet, med högtalare alltså. Kan tyvärr inte lägga 10 tusen på en stärkare med min studentekonomi :/

Postad 06 June 2008 - 16:01

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

MVH
/Chuck

En receiver i den aktuella prisklassen kan inte avkoda HD-formaten. Det kommer säkert en receiver i samma prisklass kunna om två år. Jag gissar att max 4000.- gäller för stärkare om det ska räcka till högtalare också.

Postad 06 June 2008 - 16:07

Pete the Pete
  • Pete the Pete
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ett par Dali Concept 6 som jag lyssnat på några gånger och är sugen på kostar ca 4500, så en stärkare för 3-4000 borde vara rimligt.

Tyvärr känns C315 för klen och C325 lite dyr med tanke på att den kanske ska bytas ut om 2 år eller så. Kanske kan hoppas på en utförsäljning om det kommer nyheter i sommar. Som sagt, jag kan vänta till augusti om det krävs :D

Postad 06 June 2008 - 21:22

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Köp en Denon surrounsreciever beg, så har du både bra ljud när du spelar musik och möjligheten att bygga ut till surround senare. Kolla så den har pre-out utgångar, det är en fördel enligt mig.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 18 June 2008 - 10:09

Northwave
  • Northwave
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite då jag också går i liknande tankar...

Har endast tänkt köra film (och musik) i tvåkanaligt så en stereoförstärkare borde ju räcka. Men, jag vill absolut ha digital ljudingång och om jag har förstått det hela rätt så finns det då inte så många stereostärkare att välja på.

Är det en bra lösning att koppla in en DAC (och isf vilken?) eller ska jag välja en surroundförstärkare med en massa funktioner och kanaler jag aldrig kommer använda?

Postad 18 June 2008 - 12:39

Unregistered068316fc
  • Unregistered068316fc
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Jag tror du har ett bra svar tidigare i tråden, XTZ Class A-100 D II som kostar 5490. Den har en optisk in och 4 koax in. Den har även funktionen att den kan kopplas som slutsteg till en surroundförstärkare om man vill det vid ett senare tillfälle.

Jag har inte själv hört den men det finns många nöjda ägare på forumet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.