Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Aurum Cantus

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 June 2008 - 21:32

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Hej.

Bläddrade runt bland lite mindre hifi-leverantörer och snubblade över dessa skönheter, Aurum Cantus V6f, V7f och V8f.
Bifogad fil  V6F_2.jpg   45.48K   0 Antal nerladdningar
Slogs direkt utav dess finish och byggkvalieè, nu undrar jag lite hur de låter.

Så är det någon som sett eller hört dom in action?

Mvh J

http://www.goldenage...hifi/index.html

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  V6F_2.jpg   45.48K   1 Antal nerladdningar

Postad 07 June 2008 - 22:50

bonka_rules
  • bonka_rules
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Äger själv ett par Country Rhyme 5 och hela Leisure 2 surround paketet och är mkt nöjd! "Detaljrikt och laid back" skulle jag kalla ljudet ur dessa. riktigt luftiga men aningen basfattiga kan jag känna. men detta kan även bero på drivningen då jag absolut inte har något värsting steg. Dock så är basen blixtsnabb och missar ingenting så vitt jag vet. Lyssnar själv mkt på hårdrock och det låter suveränt enligt mig :(
jag har funnit en högtalare för mig helt enkelt :(

hur som helt så tycker jag du ska ta dig nån timme till att lyssna på dem.

Postad 09 June 2008 - 20:41

metallo
  • metallo
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat en del på "Aurum Cantus Moon Goddess 2" och har bara gott att säga.
Aurum Cantus Moon Goddess 2

Det är en neutral ljudbild med luftig och mjuk diskant, ett "poppigt" mellanregister och tydlig bas (ganska svårplacerad). En högtalare som passar till all musik i mina öron, dock så låter dom bättre desto mer effekt dom får!

Jag har provat mitt eget tvåkanalssteg på dom och det lät betydligt bättre än med ett 200watts steg (Denon POA2800), det är basen som behöver rejält med effekt för att inte bumla iväg.

Dom du nämner i din tråd har jag inte lyssnat på, lycka till.

/Daniel

Redigerat av metallo, 09 June 2008 - 20:43.

Postad 10 June 2008 - 06:42

Unregistered69f3f8a4
  • Unregistered69f3f8a4
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag driver ett par Leisure 3 se, med Rotel RA-06 och ljudet är mycket bra, stor ljudbild och bra djup med enastående bas och diskant. Sitter nöjd med systemet och kommer inte att byta inom den närmsta framtiden.

//Alex

Postad 20 October 2010 - 20:45

trisse_trimac
  • trisse_trimac
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
En gammal tråd detta :-)
Men hur som helst...
Aurum Cantus verkar reas ut sen nåt år tillbaka... är det någon som vet varför?
Jag undererar på att lyssna och eventuellt köpa ett par golvare, men blir lite fundersam på anledningen till utrealisationen.

Postad 21 October 2010 - 07:54

rebirth
  • rebirth
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Verkar vara riktigt fina grejer! såg på hifi börsen att det var rätt bra priser. :)

http://www.hifiborse...loadspeaker.asp

Postad 21 October 2010 - 08:14

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Var riktigt sugen på dessa ett tag...men då man inte kunnat provlyssna så avvaktade jag.
Är ju riktigt snygga också.
Var någon diskusion på något forum om huruvida det var direktimporterade eller modeller som var tillverkade specifikt för Europamarknaden. Skall tydligen vara skillnad i komponentkvallitet på dessa. Men om och hur det stämmer har jag ingen aning om. :)

Postad 27 October 2010 - 18:49

Makkadam
  • Makkadam
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Skulle gärna lyssna på några av dom dyrare modellerna av Aurum Cantus för dom jag har är bra tycker jag.
Jag har ett par Aurum Cantus Leisure 3 SE Mk2 som jag driver med en SAT Amplifix och det fungerar bra ihop.Hade tidigare en Rotel RA-06 precis som aleks i tråden här men den orkade inte riktigt.SAT'en gav dom ett ordentligt lyft faktiskt.Dom vill ha en kraftig förstärkare för att komma till sin rätt och jag skulle gärna testa dom med en bättre förstärkare än vad jag har för att se hur bra högtalarna egentligen kan vara.

Dom är kalasfint gjorda: stumma när man knackar på dom och tunga med fina kontakter och lackfinish.Basporten sitter bakpå och dom trivs bäst en bra bit från väggen.5 995 kr som hifiborsen.se tar tycker jag är ett riktigt superpris för en så bra produkt.Men dom passar inte all musik imo.Hårdrock är det sämsta för den skulle jag tippa.

Banddiskanten och den solida uppbyggnaden ger ett stort upplöst ljud utan att den är vass öh.Basen är inte så stram och artikulerad men helheten ger en stor ljudbild bara inte musiken har för snabba tunga basrytmer typ hårdrock-baskaggar, då orkar dom inte hänga med riktigt.Undrar om det skulle bli bättre med en kraftigare förstärkare?

Postad 02 November 2010 - 16:34

trisse_trimac
  • trisse_trimac
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag hade flyt, köpte ett par V8F för 25000 i helgen, och i måndags höjdes "fyndpriset" till 35000,
Har under letandet lyssnat på Sonus Faber Toy tower, KEF q40x, B&W CM9, diverse DALI 15-40ksek, Monitor Audio GS20 och PMC FB1i. KEF var den första högtalaren jag och frugan riktigt föll för, och fick vara referens.
I lördags lyssnade vi fram och tillbaka på Aurum och PMC. Mycket bra högtalare båda två. PMC var behändigare, och mycket bra mellanregister och djupbas. Aurum hade "bättre" diskant (upplösning) och större ljudbild. Stramare bas.
Aurum blev det som sagt, trots att vi gick över vår ursprungliga budget.
Som grädde på moset så hade högtalarna otrolig finish... läskigt att förflytta dessa högblanka 53 kgs pjäser!

Postad bild

Väl hemma så läte det fortfarande bra, men kanske en anings tillbakahållet i basen via CD (Marantz 63KI mII NAD C352) Eller så är det ovana, då våra gamla DALI 450 hade "dött" och var väldigt mörka och murriga i ljudet innan. Den nya Project 6 Perspex med Otrofon Valencia och en gammal Musical Fidelity x-lps RIAA låter dock väldigt bra med högtalarna.
Kommer att byta upp resten av anläggningen i följande steg: Förstärkare - DAC/transport - RIAA. Men det lär ta ett tag...

Edit: mattan under hade jag bara för att dra den på plats...

Redigerat av trisse_trimac, 02 November 2010 - 16:36.

Postad 09 November 2010 - 21:27

trisse_trimac
  • trisse_trimac
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Uppdatering: Efter en dryg 1 veckas inspelning, bättre terminering av de gamle Audioquest Indigo kablarna samt omkoppling till singlewire gör att nu låter det fantastiskt bra! Fylligare, lite lenare men fortfarande kontrollerat. Otroligt nöjd med dessa högtalare!
Misstänker att de bör matas med nåt kraftigare än min gamla NAD 352, men just nu funkar det.
SSC netpoint puckar att vila spikes:en på är en framtida uppgradering, och eventuellt en par Xindak FS-1 för att köra bi-wiring med Audioquest kablarna (jag ger mig inte ;-)).

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.