Jag hade flyt, köpte ett par V8F för 25000 i helgen, och i måndags höjdes "fyndpriset" till 35000,
Har under letandet lyssnat på Sonus Faber Toy tower, KEF q40x, B&W CM9, diverse DALI 15-40ksek, Monitor Audio GS20 och PMC FB1i. KEF var den första högtalaren jag och frugan riktigt föll för, och fick vara referens.
I lördags lyssnade vi fram och tillbaka på Aurum och PMC. Mycket bra högtalare båda två. PMC var behändigare, och mycket bra mellanregister och djupbas. Aurum hade "bättre" diskant (upplösning) och större ljudbild. Stramare bas.
Aurum blev det som sagt, trots att vi gick över vår ursprungliga budget.
Som grädde på moset så hade högtalarna otrolig finish... läskigt att förflytta dessa högblanka 53 kgs pjäser!

Väl hemma så läte det fortfarande bra, men kanske en anings tillbakahållet i basen via CD (Marantz 63KI mII NAD C352) Eller så är det ovana, då våra gamla DALI 450 hade "dött" och var väldigt mörka och murriga i ljudet innan. Den nya Project 6 Perspex med Otrofon Valencia och en gammal Musical Fidelity x-lps RIAA låter dock väldigt bra med högtalarna.
Kommer att byta upp resten av anläggningen i följande steg: Förstärkare - DAC/transport - RIAA. Men det lär ta ett tag...
Edit: mattan under hade jag bara för att dra den på plats...
Redigerat av trisse_trimac, 02 November 2010 - 16:36.