Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 3, få ljudet till hemmabion

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 June 2008 - 20:39

Unregistered80c30475
  • Unregistered80c30475
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Som oskuld i branschen har jag en fundering.

Försöker få igång hemmabiosystemet till ps3an.
Förstärkaren saknar hdmi port så jag köpte mig en sådan optisk kabel.

Ansluten mellan ps3 och recivern, men jag hittar/får inget ljud. även fipplat lite i ps3ans ljudinställningar och skiftat till optisk.

Tänkte på recivern/förstärkaren ska stå på något speciellt läge för att ta in de optiska och köra det?!

Nån som ens förstår mitt jidder?

Postad 16 June 2008 - 21:02

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Det kanske blir lättare att hjälpa till om du berättar vad det är för receiver? Men beroende på vad du nu kopplat in PS3'an (DVD/GAME/VCR) eller dyl. så måste du väl ange att den ska använda optisk.

Postad 16 June 2008 - 21:15

Unregistered80c30475
  • Unregistered80c30475
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Det kanske blir lättare att hjälpa till om du berättar vad det är för receiver? Men beroende på vad du nu kopplat in PS3'an (DVD/GAME/VCR) eller dyl. så måste du väl ange att den ska använda optisk.

Återkommer med info då jag kommer hem :(

Märket är Dantax iallafall...hmpf :(

Ps3an är kopplad hdmi-hdmi på tvn. ljudet lika så.

Har nu monterat en optisk kabel mellan enheterna för att få över ljudet dit, fipplat lite i menyn på ps3an utan att riktigt begripa... inte fått till det eller för den delen

Postad 16 June 2008 - 21:54

Rullstol
  • Rullstol
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har det kopplat exakt som du har det. För att kunna få ljudet ut till förstärkaren genom den optiska utgången så får du gå in i PS3:ans meny och leta upp ljudinställningar. Där väljer du om du skall ha HDMI eller OPTISK, och något mer val som jag inte kommer ihåg nu. När du sedan valt så får du kryssa i vilka alternativ av format du vill kunna skicka. Sedan är det bara att stega till höger och godkänna ändringarna. Det jobbiga är att man får köra samma visa igen sen om du skall ändra tillbaks till HDMI.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Andreas

Postad 17 June 2008 - 10:49

Unregistered80c30475
  • Unregistered80c30475
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Jag har det kopplat exakt som du har det. För att kunna få ljudet ut till förstärkaren genom den optiska utgången så får du gå in i PS3:ans meny och leta upp ljudinställningar. Där väljer du om du skall ha HDMI eller OPTISK, och något mer val som jag inte kommer ihåg nu. När du sedan valt så får du kryssa i vilka alternativ av format du vill kunna skicka. Sedan är det bara att stega till höger och godkänna ändringarna. Det jobbiga är att man får köra samma visa igen sen om du skall ändra tillbaks till HDMI.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Andreas

Har gjort så men får endå inget ljud, kan det vara att jag valt fel kodning?
Förstärkaren är ju inte sprillans :P

Postad 17 June 2008 - 11:08

l2ickard
  • l2ickard
  • Mästare

• 2805 inlägg
  • 0
Du måste juh välja att få ljudet ur den optiska ingången på din förstärkare. Eftersom du har ljudet till TV'n nu så får du byta från HDMI ingången till den optiska ingången. Det borde vara hyffsat lätt, om du inte hittar det så står det i manualen till förstärkaren.

Postad 17 June 2008 - 11:28

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0
Enklast är bara att dra en optisk från PS3 -> förstärkare, aktivera optisk i PS3 och gå till vald optisk-ljudkanal i förstärkaren. Mer skall inte krävas.

Postad 17 June 2008 - 18:55

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Om det inte är så att det är bluray-film du ska titta på och inte får ljud. Då kanske du har valt Linear PCM i BD inställningarna, och kör du optiskt eller har en förstärkare som inte klarar det så blir det inge ljud. Annars så tippar jag på att du valt fel källa i förstärkaren eller liknande

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.