Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dubbla subbar med olika frekvenser?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 June 2008 - 18:35

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Hej alla glada! :)

Jag har ett litet bekymmer. Det är så att jag har ett par Definitive Technology BP2000 frontar, dom är bestyckade med aktiva 15" och låter riktigt bra. Men jag saknar det där lägsta avgrundsbasen, det verkar som att 15"arna rullar av ganska mycket på i princip allt under 30-40Hz.

Jag skulle vilja skaffa en extra sub som kan spela det absolut lägsta, och därmed avlasta frontarna lite också.

Men då kommer vi till frågan, hur ska detta gå till? Har sett att vissa stärkare har dubbla subutgångar, men det är ju inte jättevanligt plus att jag inte vill att dom ska överlappa varandra frekvensmässigt.

Alternativet jag tänkte på är, om det finns nån stärk som man kan sätta ett hp-filter på preout för frontarna väldigt lågt? Typ ändå ner till 40hz, är detta möjligt? Då skulle jag kunna köra frontarnas subbar med det hp-filtret, för jag antar att det finns ett inbyggt lp-filter på dom så att dom kan möta upp med mellanregistret? ;) Och då skulle jag kunna köra den separata basen på subutgången och dela den väldigt lågt. Skulle detta funka?

Finns det separata filter som man kan skaffa annars?

Mvh Christian

Redigerat av Criill, 26 June 2008 - 18:36.

Postad 27 June 2008 - 18:32

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
På min Yamaha RX-V2700 går högpassfiltret som lägst ned till 40Hz. Skulle tro att de flesta receivers klarar motsvarande. Däremot går det inte att sätta individuella filer för varje högtalare på Yamaha'n.

Postad 27 June 2008 - 18:44

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Ok, låter bra!

Men är det bara på högtalarutgångarna? Eller kan man sätta delningar på pre-out också? Hade varit guld om man kunde det! =)

Postad 28 June 2008 - 11:43

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Sorry, missförstod din fråga. Såg inte att du ville filtrera pre out för frontarna.

Om du inte kan sätta ett lågpassfilter på dina aktiva 15-tumsbasar och använda den normala subutgången på receivern till djupbasen, så tror jag du behöver en extern förstärkare till de aktiva basarna. Fyndbörsen har en som heter SUB AMP 1 eller liknande som borde kunna funka.

Redigerat av Saturnus, 28 June 2008 - 11:43.

Postad 28 June 2008 - 15:10

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Tack för svar!

Men jag tror fortfarande inte att du har uppfattat min fråga korrekt. :P

Jag vill ha två subbar, men jag vill inte att dom ska spela inom samma frekvensområde. Så därför måste jag filtrera bort det absolut lägsta oktaverna som mina subbar i frontarna spelar just nu, och för att göra det så måste jag ju ett ett hp-filter och sätta det på t.e.x 40Hz. Sen så kopplar jag in ytterligare enl sub på sub-utgången ställer det lp-filtret på 40Hz. Då så kommer inte subbarna att "tävla" med varandra inom samma frekvenser.

Så min fråga är om det finns nån vettig stärkare som har ställbara filter på pre out utgångarna? B)

Eller alternativt ett passivt hp-filter skulle också kunna gå bra.

Mvh Christian

Postad 28 June 2008 - 15:50

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
En Behringer DCX2496 gör allt det du vill och massor därtill.

Dock reserverar jag mig för resultatet med att dela vid 30-40 Hz, det finns flera nackdelar med att dela så lågt, bland annat ökar risken för att du ska uppleva att det spelar i otakt pga grupplöptiden. Men med en DCX2496 har du iofs möjlighet att fintrimma resultatet.

MVH
/Chuck

Postad 28 June 2008 - 16:49

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Ok, låter kanon!

Kan du förklara lite närmare med det där med grupplöptider? Lät väldigt intressant. :P Har endast haft möjligthet att labba med delningar när jag har kört med aktivt system i bilen. Där har det fungerat ypperligt att lägga väldigt låga delningar. Men funkar det på nåt annat vis när man kör hemma?

Men det är alltså inte så vanligt med att man kan ställa delningar på pre out kanalerna?

Mvh Christian

Postad 28 June 2008 - 17:30

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Tyvärr är jag inte rätt man för att i detalj gå in och förklara grupplöptid, det finns det personer som är långt bättre än jag på att göra.

Men grupplöptid handlar om i stort om fas(problem), alltså det jag menar är att du kan komma att få problem med att systemet inte spelar i fas vid lyssningspositionen. En sökning kanske kan ge dig resultat, eller läs följande: Varför delning vid just 80Hz?

Problemet som jag ser det är att du samtidigt som du använder dina högtalarutgångar för L och R ska använda lågnivåutgångarna för samma högtalare.

Det du kan göra som jag tycker verkar smartare är att du delar av dina huvudhögtalare vod c:a 80 Hz, sedan matar subwooferutgången till en ett externt filter (förslagsvis DCX2496) och sedan där delar upp frekvensen från 80Hz och nedåt mellan din subwoofer och dina aktiva element i huvudhögtalarna.

MVH
/Chuck

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.