Tack för tipset hifisnubben, kul tråd att läsa

.
Då jag själv pluggar till analogdesigner (den delen av elektrotekniken som behandlar förstärkare) skulle man kunna tro att jag gillar att ge mig in i diskussioner av denna typ, men nej. Marknaden av förstärkare är på tok för dominerad av marknadsföring och av siffror som försäljare har övertygat folk om att de betyder nått. I annonser anges ofta en effektsiffra på ett sådan sätt att dom latent låter påskina att det är en viktig siffra, som på något outtalat sätt skulle ge en bra beskrivning av anläggningen. Går inte vidare in på det, men bla det fenomenet gör att jag inte orkar försöka förklara sakerna utifrån en designers sida och ligger därför hellre lågt.
Yamaha är inte direkt mitt förstahandsval till förstärkare. Märken jag har förtroende för (som har produkter i rimliga priser) är NAD och H/K. Ett lite större och äldre slutsteg från NAD är en väldigt bra investering.
Men den enda slutsatsen man nånsin kan komma fram till är densamma som så många trådar här i forumet avslutas med. Nämligen att det bara är du själv som kan bestämma om du gillar en anläggning eller inte. Köp aldrig en ljudanläggning utan att först ha lyssnat på den. För att få (rimligt okej) ljud behövs en signalförstärkare och en högtalare, vilket du ger exempel på ovan. Detta kommer att funka, såtillvida att det kommer att komma ljud. Säkert ganska mycket ljud dessutom. Mer än så kan jag inte säga. Hör du inte skillnad på den förstärkaren och en dubbelt så dyr så finns där ingen anledning att köpa dyrare än så.