Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Driva Proson Stratego 215 SA med Yamaha RX-V661?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 June 2008 - 15:40

kaazlav
  • kaazlav
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Funderar starkt på att köpa ett par Proson Stratego 215 SA som frontar till min hammabio anläggning.
Men då är frågan vad ska jag ha för att kunna driva dem någorlunda? Har hört att det borde funka med
Yamaha RX-V661, Gör det de?
Har ni några andra förslag? Med samma prislapp, så skriv det:)

Länkar:

Proson Stratego 215 SA http://www.fynda.se/...hp3?prodid=3002

Yamaha RX-V661 http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2878

/kaazlav! :)

Postad 01 July 2008 - 08:28

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Du får ju ljud ur dom men du behöver betydligt kraftigare stärkare om du har tänkt utnyttja dess potential!

Postad 01 July 2008 - 10:37

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Å andra sidan kan du komplettera med ett steg då du sparat ihop 1'5-2' till.

Postad 01 July 2008 - 13:51

Unregistered4e9e2798
  • Unregistered4e9e2798
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Om inte märket Proson/JWS/Genexxa eller vad dom för tillfället heter har skärpt sig ordentligt så klarar du dig med en förstärkare som är en bråkdel av den föreslagna Yamahan. Hade själv tidigare ett par JWS med enkel 15” bas, dubbla mellanregister och en diskant. Högtalaren fanns i några olika versioner för knappt 10 år sedan ifall du vet vilken jag menar.

Men en mer illa konstruerad högtalare än den får man faktiskt leta efter. Basen gick som bredbandselement helt utan filter med två pinsamt tunna trådar direkt från terminalen till basen. Mellanregistret var endast HP filtrerat av lägsta möjliga ordning precis som diskanten. Mellanregisterna satt dessutom i vars en ”kon” som inte var lufttät utan dessa vibrerade glatt med efter trycket från basen. Så mycket tryck den då förmådde prestera. Gjorde en gång lite mätningar och uppskattade att högtalaren tålde runt 10-15W innan basen uppenbart misstrivdes. Jag uppskattade grovt slaglängden hos basen vid den nivån till några enstaka mm.

Men som sagt det var ju ett antal år sedan den tillverkades, så möjligen gör de bättre högtalare idag? Annars tror jag faktiskt ganska starkt på att det märket lever på folks okunskap. Att en stor andel av deras högtalare säljs till de som tycker att de ser häftiga ut. Så var det för min del iaf, på det sättet jag tänkte när jag var mindre. ”Kolla basarna har dubbla upphängningar för att den ska kunna slå jättelångt! Då måste den kunna spela helt enormt högt, den vill ha!”

mvh

Postad 01 July 2008 - 14:04

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Generellt har de väl skärpt sig. Finns en tråd om Fischerhögtalare lite längre ner som är rätt nära den beskrivning du ger. ;)

Postad 01 July 2008 - 16:18

kaazlav
  • kaazlav
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tackar, men vad skulle ni använda för receiver? För runt 5 tusen kr. Men låter det mycket "sämmre" om man kör med den receivern jag tänkt mig ? Än en för 10 k? Skriv på :)

/kaazlav!

Postad 01 July 2008 - 17:08

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Jag skulle köpa det kitet som du föreslog om du tycker om recivern och leta upp ett beggat kraftigt steg till frontarna när du känner att du har råd.
Då slipper recivern tahand om frontarna också!

Postad 01 July 2008 - 17:58

Unregistered4e9e2798
  • Unregistered4e9e2798
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tack för tipset hifisnubben, kul tråd att läsa :) .

Då jag själv pluggar till analogdesigner (den delen av elektrotekniken som behandlar förstärkare) skulle man kunna tro att jag gillar att ge mig in i diskussioner av denna typ, men nej. Marknaden av förstärkare är på tok för dominerad av marknadsföring och av siffror som försäljare har övertygat folk om att de betyder nått. I annonser anges ofta en effektsiffra på ett sådan sätt att dom latent låter påskina att det är en viktig siffra, som på något outtalat sätt skulle ge en bra beskrivning av anläggningen. Går inte vidare in på det, men bla det fenomenet gör att jag inte orkar försöka förklara sakerna utifrån en designers sida och ligger därför hellre lågt.

Yamaha är inte direkt mitt förstahandsval till förstärkare. Märken jag har förtroende för (som har produkter i rimliga priser) är NAD och H/K. Ett lite större och äldre slutsteg från NAD är en väldigt bra investering.

Men den enda slutsatsen man nånsin kan komma fram till är densamma som så många trådar här i forumet avslutas med. Nämligen att det bara är du själv som kan bestämma om du gillar en anläggning eller inte. Köp aldrig en ljudanläggning utan att först ha lyssnat på den. För att få (rimligt okej) ljud behövs en signalförstärkare och en högtalare, vilket du ger exempel på ovan. Detta kommer att funka, såtillvida att det kommer att komma ljud. Säkert ganska mycket ljud dessutom. Mer än så kan jag inte säga. Hör du inte skillnad på den förstärkaren och en dubbelt så dyr så finns där ingen anledning att köpa dyrare än så.

Postad 01 July 2008 - 19:03

kaazlav
  • kaazlav
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Okej, tackar för tipsen alla:) Men vad menar ni med att köpa ett separat steg att koppla in, kan ni ge tips på några bra?
Är ju som sagt nybörjare inom detta, men tycker att detta är kul :) Ska även inkassera mig bravians nya w4000 :D Mer hjälp:)! /kaaazlav!

Edit* Var inne och kollade lite på fynda, är det ett Proson SA-1200 (v.2) ni menar som slutsteg? isåfall kan man koppla bådra frontarna till detta? & sen till receivern? Om jag har fattat det rätt:) /k-zlav!

Proson SA-1200 (v.2):

http://www.fynda.se/...hp3?prodid=3109

Redigerat av kaazlav, 01 July 2008 - 20:11.

Postad 01 July 2008 - 20:34

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Den kan du koppla till basarna om du tar bort blecken vid högtalaranslutningarna,
Du kan då driva mellanregister och diskant med recivern som ju iallafall slipper tahand om basarna i frontarna.
"Degpojken" kör tydligen med denna uppsättningen fast han har dubbla! frontar https://www.minhembio.com/Degpojken

Har inte lyssnat på varken 215SA eller SA-1200 men jag tror inte att det steget orkar driva på 215 särskillt hårt!?

Det kan vara värt att tänka på att du aldrig kan få förmycket effekt i steget det är bättre att ha lite headroom än att tvinga steget att klippa, vet inte hur högt du har tänkt spela men antar att du vill spela högt med tanke på högtalarvalet!

Postad 01 July 2008 - 21:37

kaazlav
  • kaazlav
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Den kan du koppla till basarna om du tar bort blecken vid högtalaranslutningarna,
Du kan då driva mellanregister och diskant med recivern som ju iallafall slipper tahand om basarna i frontarna.
"Degpojken" kör tydligen med denna uppsättningen fast han har dubbla! frontar https://www.minhembio.com/Degpojken

Har inte lyssnat på varken 215SA eller SA-1200 men jag tror inte att det steget orkar driva på 215 särskillt hårt!?

Det kan vara värt att tänka på att du aldrig kan få förmycket effekt i steget det är bättre att ha lite headroom än att tvinga steget att klippa, vet inte hur högt du har tänkt spela men antar att du vill spela högt med tanke på högtalarvalet!

Okej, tackar för tipsen! Men jag ska inte spela "skit" högt. Men det duger att ha det steget?

En recension på fynda också: ''Köpte 2st till bi-amping, och de klarar av jobbet gallant sätter ordentlig fart på 2st 15" med kraft och kontroll. dessutom fann jag dem för fina för stapeln så de står 1 på varje högtalare (Proson stratego 215) och de är som gjutna för det!
Stort + till Fynda.se med för snabb frakt och klockrent pris! Fri frakt åt folket!'' Om det steget jag kollar på :)

/kaaazlav!:D

Redigerat av kaazlav, 01 July 2008 - 21:39.

Postad 01 July 2008 - 21:43

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Det låter som att det var en recension av Degpojken..

Han har ju testat grejorna så han borde ju veta..

Postad 02 July 2008 - 08:55

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Marknaden av förstärkare är på tok för dominerad av marknadsföring och av siffror som försäljare har övertygat folk om att de betyder nått. I annonser anges ofta en effektsiffra på ett sådan sätt att dom latent låter påskina att det är en viktig siffra, som på något outtalat sätt skulle ge en bra beskrivning av anläggningen. Går inte vidare in på det, men bla det fenomenet gör att jag inte orkar försöka förklara sakerna utifrån en designers sida och ligger därför hellre lågt.

Yamaha är inte direkt mitt förstahandsval till förstärkare. Märken jag har förtroende för (som har produkter i rimliga priser) är NAD och H/K. Ett lite större och äldre slutsteg från NAD är en väldigt bra investering.

Jag tycker allt fler (i alla fall på forumen) börjar hajja hur mycket dessa bostade effektangivelser säger (=inget) och det tas ganska ofta upp i olika trådar.

Det är ju egentligen än mer intressant då man börjar prata om hur många watt en högtalare är på :) (om den inte råkar vara aktiv)

Postad 02 July 2008 - 08:59

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Har du ett vettigt steg är jag rätt övertygad om att det get låter bättre att INTE biampa utan bara köra steget inkl bleck.

F.ö. tycker jag man ska vara ganska föriktig med enstaka "recentioner" av folk man inte vet något om. Vimlar av exempel på att dessa åsikter knappt varit vatten värda.

Postad 02 July 2008 - 15:16

kaazlav
  • kaazlav
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Får tacka för hjälpen hifisnubben. Men jag är inte så bra på detta, Kopplar man frontarna till det separata steget? & sen från steget till receivern? Om jag har förstått rätt:)?

/kaazlav!

Postad 20 July 2008 - 00:26

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Jag kan spela obehagligt högt med min uppsättning, har inte så mkt att jämföra med heller förutom C-V v-15f med ett xtc klass a steg, ja tycker Yamahan spelar på bra i bi-amp mode! de varken klipper eller blinkar i displayen på extrema nivåer på pappret så ger den 200Wrms i biamp! däremot så ger proson SA-1200 upp relativt fort protection/signalvarningslampan börjat blinka precis när det börjar bli kul, på låg och medelvolym så låter det oförskämt bra jag misstänker att det har att göra med 4ohms belastningen! produktbeskrivningen å effektmätningen mäter inte ens i 4 ohm utan 8 & 6 ohm
och ett riktigt hett tips om du ska köra rx-v661 med 1 par 215 är en equalizer de slutade tillverkas i mitten på 90 talet men finns en hel del på begagnatmarknaden de lyfter jludet otroligt mkt

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.