Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Går mitt steg att brygkoppla?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 July 2008 - 19:06

ollebolle
  • ollebolle
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har ett M-CC 5020x by Mac Clain, har ingen bruksanvisning, och hittar ingen info...
Såhär ser det ut:
Postad bild

Postad bild

Det är ett tvåkanalssteg på 2x100W, och jag undrar om ni tror att jag kan bryggkoppla det?

Men om man kan brygga det så måste jag väl ta min monosignal, splitta den i två, fasvända den ena 180 grader och mata steget?

Jag är inte insatt i bilstereogrejer... Jag är en sån nörd som sitter och bygger små rörförstärkare bara :o

Postad 04 July 2008 - 19:31

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
ja men du skall nog inte gå under 4ohm i bryggat

Postad 04 July 2008 - 19:41

ollebolle
  • ollebolle
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Okej! Men måste jag skaffa (bygga) någon liten mojäng som fasvänder den ena kanalen 180 grader?

Brukar man ha nån sån liten mojäng till signalen? Eller brukar det sitta nån liten vippa på steget?

Postad 04 July 2008 - 19:45

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Okej! Men måste jag skaffa (bygga) någon liten mojäng som fasvänder den ena kanalen 180 grader?

Brukar man ha nån sån liten mojäng till signalen? Eller brukar det sitta nån liten vippa på steget?

Nejdå......behöver du fasvända så skiftar du bara plus o minis på steget eller basen.

Du kopplar exakt så som det är på bilderna.
På dne nedre bilden står det exakt vilka anslutningar du skall använda.
På den övre ser jag att kablarna sitter rätt.

Och jag håller med x-12 om att du inte bör gå under 4 ohm i last bryggat.

Postad 04 July 2008 - 20:28

ollebolle
  • ollebolle
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Nejdå......behöver du fasvända så skiftar du bara plus o minis på steget eller basen.

Du kopplar exakt så som det är på bilderna.
På dne nedre bilden står det exakt vilka anslutningar du skall använda.
På den övre ser jag att kablarna sitter rätt.

Och jag håller med x-12 om att du inte bör gå under 4 ohm i last bryggat.

Okej, visst kan man enkelt fasvända ett steg genom att byta plus och minus på högtalarkablarna!
Det är jag med på!

Men om man har ett vanligt tvåkanalssteg för hemmabruk (230V) så driver man ju normalt höger-delen av steget med höger signal, och vänster med vänster...
Om man vill bryggkoppla så driver man ju ena kanalen på steget med "vanlig signal" och den andra kanalen på steget med exakt samma signal fast 180 grader fasvänt!

Därför brukar det ju sitta en liten vippa som fixar inverteringen tror jag bestämt :o

Men mitt bilsteg fixar alltså detta automatiskt? Isåfall är det ju riktigt smidigt :)

Postad 04 July 2008 - 20:51

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Öhm, om du spelar två signaler fasvända motvarandra, så kommer de att ta ut varandra...

Bifogad fil  faser.jpg   33.53K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Professor_Kalkyl, 04 July 2008 - 20:57.

Postad 04 July 2008 - 21:04

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Okej, visst kan man enkelt fasvända ett steg genom att byta plus och minus på högtalarkablarna!
Det är jag med på!

Men om man har ett vanligt tvåkanalssteg för hemmabruk (230V) så driver man ju normalt höger-delen av steget med höger signal, och vänster med vänster...
Om man vill bryggkoppla så driver man ju ena kanalen på steget med "vanlig signal" och den andra kanalen på steget med exakt samma signal fast 180 grader fasvänt!

Därför brukar det ju sitta en liten vippa som fixar inverteringen tror jag bestämt :o

Men mitt bilsteg fixar alltså detta automatiskt? Isåfall är det ju riktigt smidigt :)

Om man går efter vad markeringarna säger ja.
Först nu noterade jag att det är plus och plus på de yttre....det brukar bli plus och minus. Dock visar ju nedre markeringarna att du skall ha minus på plusen längst till höger, då antar jag att den inverterar den själv.

Öhm, om du spelar två signaler fasvända motvarandra, så kommer de att ta ut varandra...

Bifogad fil  faser.jpg   33.53K   0 Antal nerladdningar

Jo men visst....dock behöver man ju en positiv och en negativ fas som du vet.
Och vud bryggkoppling över två kanaler för att få en så brukar ena kanalen vara positiv på hela och den andra negativ på hela.
Dock på hans steg så vill de brygga mellan plus-plus och inte vänster plus och höger minus som det brukar vara.
Därför måste ena kanalen inverteras....och iom markeringarna på hans steg så antar jag att den gör detta per automatik.

Postad 04 July 2008 - 23:06

ollebolle
  • ollebolle
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Okej, så då kör jag kopplat som på min första bild, och jag ska inte lasta för hårt, jag lovar :o

Postad 15 July 2008 - 16:38

ollebolle
  • ollebolle
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Nu har jag testat lite... Om jag kopplar som på den översta bilden så får jag ljud och allt är bra...
Men om jag splittar signalen och matar både höger och vänster så får jag betydligt högre volym!

Betyder det att jag ska mata både höger och väster med signal?

Postad 15 July 2008 - 20:47

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Nu har jag testat lite... Om jag kopplar som på den översta bilden så får jag ljud och allt är bra...
Men om jag splittar signalen och matar både höger och vänster så får jag betydligt högre volym!

Betyder det att jag ska mata både höger och väster med signal?

Ja.
Annars får du ingen full cykel på sinusvågen.
Enkelt utryckt:
Vanligast är att de använder positiv signal från V kanal och lägger denna över hela transistorbryggan för V kanal, likaså med den negativa på höger sida. På så sätt skapas en kraftigare förstärkning än vid normal stereokoppling.
OBS! Detta är en väldigt förenklad förklaring. EXAKT hur det funkar vet jag inte. ;)

Postad 18 July 2008 - 09:02

ollebolle
  • ollebolle
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Aha! Då ska jag löda ihop en enkel kabel så att jag kan mata de båda ingångarna med en signal!
Tur att steget fattar att den ska fasvända den ena kanalen så att jag slipper löda ihop en krets för det ;)

Lasten blir två 8 ohm:s baselement i serie, alltså 16ohm. En snäll last alltså!
Men det ger mig iallfall dubbla effekten jämfört med vanlig stereokoppling ;) (Utan förluster vid idealiska föhållanden)

Postad 18 July 2008 - 11:04

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
Skulle tro att det steget klarar 4 ohm mono....så du kan koppla basarna parallellt.

Varför löda kabeln? Köp en y-split istället. Finns bla. hos biltema, brl osv....

Postad 18 July 2008 - 11:58

ollebolle
  • ollebolle
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Varför köpa, när man kan diy:a istället ;) Mycket coolare ;)

Bifogad fil(er)

Redigerat av ollebolle, 18 July 2008 - 11:59.

Postad 18 July 2008 - 12:19

ollebolle
  • ollebolle
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Har testat nu, och det funkar bra! Tack för hjälpen ;)

Postad 18 July 2008 - 17:44

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
*suck*

NEJ INTE EN TILL! ;)
Du Kalkyn o ngr till kan ju bilda klubb :D

Nej seriöst. Hade du allt liggandes så var det en annan femma. :)

Postad 18 July 2008 - 20:23

ollebolle
  • ollebolle
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Ja, jag hade allt liggandes hemma, och det är töntigt att köpa! :)

Postad 19 July 2008 - 02:28

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

*suck*

NEJ INTE EN TILL! ;)
Du Kalkyn o ngr till kan ju bilda klubb :D

Nej seriöst. Hade du allt liggandes så var det en annan femma. :)

:D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.