Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byta ned sig från golvhögtalare till stativ..

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 July 2008 - 00:24

clarity
  • clarity
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Hej alla,

I nuläget sitter jag på ett Dali Concept 6 golvhögtalare men pga platsbrist vill jag byta till ett par stativhögtalare som jag hade tänkt fästa på väggen (undrar f.ö. om det är en bra idé - är stativ ett måste?).

För att beskriva mina behov så lyssnar jag främst på musik och då och då tittar jag på film. Musiken jag spelar är mycket rock så det krav jag ställer på högtalarna är att de ska kunna återge just det. Att högtalarna har en bra "bas" är väl inte min första prioritet men det vore ju kul om det fanns några stativhögtalare som hade någorlunda bas. (Kan ju ev. senare uppgradera med en subbas).

Inte nog med det - jag letar efter ett par stativhögt. som befinner sig i budgetsegmentet, begagnat går också bra men maximalt 3500 kronor.

Har aldrig lyssnat på dem, men kanske Monitor Audio Bronze BR1 vore något?

Tar gärna emot tips på länkar till bra återförsäljare i Skåne som har annat i sitt sortiment än det hifiklubben har.

Mvh

Redigerat av clarity, 06 July 2008 - 00:36.

Postad 06 July 2008 - 00:44

Unregistered3968b7ce
  • Unregistered3968b7ce
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Att byta från golvare till stativ behöver ju faktiskt inte vara en nedgradering :)

MA's Bronze BR1-BR2?
Cantons LE 130 kanske vore något? dock nåra hundra över budgeten, ge fan att gå ut en helg så har du pengarna ett par ggr om ;)

Redigerat av Unregistered3968b7ce, 06 July 2008 - 00:47.

Postad 06 July 2008 - 00:54

clarity
  • clarity
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Tack för ett snabbt svar!

Jo, jag kan utan tvekan tänka mig att gå upp ett par hundra i pris om högtalarna är värda det.. Lite knepigt att hitta en återförsäljare här i stan (Malmö) verkar det som. Men jag ska nog leta rätt på en på måndag :)

Däremot hittade jag en som säljer Canton GLE 402, kan det vara något?

Mvh

Postad 06 July 2008 - 01:14

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Monitor Audio BR2 har jag. De är bra. Jag har bytt upp mig till golvhögtalare. Du kan hitta BR2:or för ca 1 800 kr, se t ex: http://www.hifimagas...?annonsID=19462 . Tänk på att stativ kostar en del också; ca en tusenlapp.

EDIT: för stativ se följande tråd: https://www.minhembi...howtopic=201724

Redigerat av Unregistered1483, 06 July 2008 - 01:21.

Postad 06 July 2008 - 01:56

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
stativhögtalare tar ju lika stor plats som golvare, och att hänga de på väggen blir nog inte spedciellt bra tyvärr.

Postad 06 July 2008 - 02:04

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Hoppsan,

Såg inte att du ville hänga dem på väggen. Min erfarenhet är att man inte med krav på god ljudåtergivning kan hänga t ex BR2 på väggen. Högtalare samverkar med rummet och de flesta högtalare blir för "basiga" (resonanser) om de står dikt mot, eller hänger på, väggen.

Redigerat av Unregistered1483, 06 July 2008 - 02:05.

Postad 06 July 2008 - 06:26

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Tips på butiker att titta in i Malmö är Hifi Skåne vid Triangeln som har Monitor Audio
Sen har du ju Malmö Ljud & Bild center som har ett flertal märken. Bland annat Canton

Och sen är där ju alltid Hifi Klubbarna..

Vad det gäller att byta "ner" sig till stativare så som redan nämts så behöver det inte vara någon försämring. Visst, man blir av med en del bas och dynamik, men du kanske kan komplettera med en eller två subbar?

Ett tips är att låna hem högtalare som verkar intressant och testa hur det funkar i ditt hem med att ha dom på väggen.. :)

Postad 06 July 2008 - 10:50

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
en högtalare som går och till och med skall stå nära väggen är ju Ino Audio piP. Då behöver du inte offra så mycket basåtergivning heller..

Det stora problemet med dem är ju såklart att du måste åka till Stockholm för att köpa dem, att de kostar 4500 kr och att du måste montera och måla dem själv :) .

Postad 08 July 2008 - 01:00

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
JBL ES30 är mycket bra till just rock, inte så raffinerade till akustisk musik däremot, men det spelar kanske inte nån roll. Snygga också! Ligger runt 3300 inkl frakt.

Postad 08 July 2008 - 09:16

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

stativhögtalare tar ju lika stor plats som golvare, och att hänga de på väggen blir nog inte spedciellt bra tyvärr.

Om portningen är framåt så bör det väl gå bra att väggmontera? Men det kanske är mikroskopiskt få märken som kör så.

Redigerat av HenkeEdge, 08 July 2008 - 20:45.

Postad 08 July 2008 - 18:49

clarity
  • clarity
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Tack för alla svar!

Idag har jag varit på en provlyssningsrunda där jag fick möjligheten att provlyssna på följande högtalare:

Kef iQ1
Canton GLE 402
Audiovector K1
Monitor Audio BR1 & BR2

Det stora frågetecknet för mig var nog att stativhögtalare inte skulle mäkta med samma basåtergivning som mina nuvarande Dali. Visst var det skillnad i mängden basåtergivning som dessa sprutade ut i jämförelse med Dali, men jag jag tyckte att dynamiken, mellanregistret och hela ljudupplevelsen var väldigt bra (i synnerhet på Monitor Audio och Audiovector). Kringutrustningen i butik var också ett par prisklasser över det jag har hemma i nuläget, så jag ska troligtvis be att få låna hem ett par Monitor Audio och ett par Audiovector.

Vad gäller basåtergivning kan jag väl inte påstå att jag är någon finsmakare, jag vill helt enkelt att den skall finnas där. Tanken slog mig att köra 2 kanaler och därefter utöka till sub-bas via pre-out på en kommande stärkare. Däremot har jag hört (även läst här på forumet) att positioneringen av en sub-bas till musiklyssning i 2-kanalsläge är väldigt känsligt.. Någon som har något att tillägga?

Postad 21 July 2008 - 12:53

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
att placera en sub kan vara knepigt. Speciellt om man är ytterst petig.
De flesta klarar sig bra sålänge man undviker att ställa den i ett trångt hörn. Jag är förövrigt väldigt nöjd med AV Mi1, och kommer nog vara AudioVector trogen i många år till.

Stativare ger mig mer glädje än golvare i samma prisklass. Mycket beror på lägenheten, man spelar helt enkelt inte som en galning längre. Vill man ha grym bas till film, eller fest så finns alltid subben.

Om jag skulle ha ett rum, i ett stort hus, bara för 2-kanlig rockmusik skulle ett par golvare vara mer rätt för mig iaf

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.