Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TV-Vägg från Bosch

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 July 2008 - 10:36

kottich
  • kottich
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Hej, jag hittade en trevlig beskrivning till en TV-vägg som jag tyckte såg riktigt bra ut. http://www.bosch-do-...seofbosch.shtml

Om man kan få byggvaruhuset att såga till alla delarna så borde det gå rätt smidigt att bygga en sån hemma på plats.
Om ni tittar på sidan så ser ni att den översta bilden skiljer sig från det tyskarna bygger. Ekvarianten är ju så sjukt mycket snyggare.

Jag funderar på att byta ut mdf-hyllorna mot ek. På Clasohlson hittade jag stavlimmad ekskiva för 69 kr. Den har måtten 160x800x16 och det är precis rätt mått för hyllplanen, förutom tjockleken (De verkar ha blandat ihop hyllsidorna och hylplanen i materiallistan samt bara skrivit material för en hylla.) Hyllsidorna ska ha måtten 202x160x19 och då funderar jag på om det går att köpa en till skiva från Clas ohlson och såga till hyllsidorna från den. Hur går det att såga i stavlimmad ek?

Istället för att skruva ihop hyllorna och sen spackla över skruvarna borde man väl kunna använda plugg och lim? Och funkar det att skippa hyllbakväggen och skruva fast hyllorna direkt på den stora bakväggen? MDF-skivan de använder för hela bygget är 19mm medans ekskivan bara är på 16mm. Tror ni det funkar att plugga och limma i den skivan?

Det skulle vara kanon om jag kunde använda Clas Ohlsons skivor då detta var riktigt billiga och budgeten är rätt så tight.

TV:n som ska upp är en samsung 32" och den tänkte jag fästa upp med ett enkelt väggfäste från Kjell & Co för 69 kr.

TV-bänk har jag ännu inte riktigt bestämt mig för. Men kanske gör som en del på forumet och köper IKEA-skåp och lägger på en Ekskiva. Classe har en som är 30 cm djup för 169 men förstärkaren behöver nog närmare 45 cm (Yamaha RX-V757). Annars hade det varit perfekt med 2 sånna. Förslag på lämplig TV-bänk med ekskiva. Det ska vara luckor på skåpen så att alla apparater kan gömmas undan.

Konstruktionsritning http://www.bosch-do-...ion_tv_wand.pdf
Materiallista från sidan (Observera att det endas är material till en hylla)
st. Beteckning Längd Bredd Tjocklek Material
2 Bakvägg vänster/höger 1 600 mm 1 200 mm 19 mm MDF
4 Hänglister 1 050 mm 60 mm 19 mm MDF
2 Distanslister 1 050 mm 60 mm 19 mm MDF
1 Förstärkningsskiva 800 mm 200 mm 19 mm MDF
2 Hyllplan 202 mm 160 mm 19 mm MDF
2 Hyllsidor 800 mm 160 mm 19 mm MDF
1 Hyllbakvägg 800 mm 240 mm 19 mm MDF
10 Träskruv 4 x 35 mm

Nu får ni gärna komma med synpunkter, förslag och andra tankar!

Gjorde en liten skiss i Sketchup på TV-väggen. Vad tror ni om centerns placering? Under eller ovanför TV:n?
Glömde sätta ben under bänken men det kanske bara blir en enklare ram som jag fäster under skåpen.

EDIT: Ny skiss med rätt skåp och annan färg. (Bestå svartbrun)
Bifogad fil  Tv_v_gg2.jpg   460.04K   2 Antal nerladdningar

/Kottich

Redigerat av kottich, 13 July 2008 - 15:55.

Postad 13 July 2008 - 13:13

kottich
  • kottich
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Det blev ett ganska långt inlägg, men ni får gärna ge era synpunkter på en liten del. Ni behöver inte känna er tvingade att svara på alla frågor!

Såg nu att jag använt fel mått till skissen över TV-bänken. Använde mig av faktum fast jag egentligen skulle använt Bestå. Ska ändra det i skissen sen. EDIT: Skissen är ändrad.

Så det jag tänkt är: 2 st Bestå bänk i svart som är 120x49x26 bredvid varandra (450 kr st) och sen lådfront Vara i svart för 60 kr st. Monterade så att luckorna öppnas neråt.
Bänkskivor är ju inte billigt, men hur tror ni det skulle se ut om jag använder 2 st 300x1200x16 cm och 2 st 200x1200x16 cm bredvid varandra? Då skulle jag komma undan med ca 600 kr för skivorna. Det skulle ge mig en bänkyta på 500x2400x16 och det är ju precis det jag behöver. Beståskåpet är 49 cm djupt och bänkskivorna skulle nog ganska precis skjuta ut över skåpluckorna. Jag antar att kanterna är helt raka och att det borde fungera att lägga dem bredvid varandra utan att de ser ut som ett eklapptäcke. Några synpunkter?

/Kottich

Redigerat av kottich, 13 July 2008 - 16:00.

Postad 14 July 2008 - 17:12

kottich
  • kottich
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Ännu ingen som vågat sig på en kommentar.

Jag tittade in på rustas hemsida och där hittade jag en perfekt bänkskiva! Antigen ek eller valnöt, båda massiva för 799 kr. Måtten är 2400X600X26MM Så det enda som behöver göras är att kapa bort 10 cm på bredden. Vet inte om jag ska ska låta bänkskivan sticka ut över luckorna eller om den ska vara exakt efter bänken.
Det känns faktiskt bättre att lägga 200 kr extra för att få en skiva, istället för 4 (clas ohlson) och den är ju rejält mycket tjockare också!

Hur kapar man enklast en bänkskiva? Jag antar att rusta inte kan fixa sånt. Fixar man det med en cirkelsåg från biltema för 200 spänn? Eller ska man ta med den till ett snickeri?

Postad 14 July 2008 - 17:34

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Intressant projekt. Glöm inte bort att tänka två steg extra, ex kabeldragning och ventialtion, redan innan du sätter igång.

Köper du skiva på sågverk eller Bauhaus, Silvan & co så kapar de åt dig, antingen gratis eller för en spottstyver.

Postad 14 July 2008 - 17:52

Unregistered47457d0f
  • Unregistered47457d0f
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Tycker dina ideer är bra.
Det svåraste med sågningarna du ska göra är ju att få det rakt och i rätt vinkel.
Några ordentliga sågar är nog att föredra. Om du inte har utrustningen själv så brukar det ju finnas firmor som hyr ut:D
Annars får du väl fara förbi något närliggande snickeri och höra vad dom tar för snitten.
Johan

Postad 16 July 2008 - 15:57

kottich
  • kottich
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jag tror jag åker förbi ett snickeri så¨får de fixa skivan då¨jag ändå tror det blir billigare än att köpa på t ex Bauhaus.

Ventilationen är ett problem. Jag tänker ta bort baksidan av TV-bänken. Sen får jag såga upp ett hål i själva "TV-väggen" så att det kommer in någon luft. TV-väggen kommer ju att hänga ut 19 mm från väggen. Men det kanske ändå blir för lite luft som kommer in? Kanske behöver fläktar för att hjälpa luftflödet? Jag vet inte alls hur mycket luft förstärkaren + xboxet behöver och vad händer om det blir för varmt?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.