Jo Classe räknas som "finlir" men även muskler. Man betalar ju så mycket pengar för att få båda .
Det jag menar är att eftersom Mentor 6 är så lättdrivna, så räcker det med att man köper en förstärkare som är mestadels "finlir" och så kan man lägga resterande pengar på andra delar i hifi-kedjan.
Du menar på att mer kraft alltid är bättre. Jag är väl beredd att hålla med - i teorin. Men i praktiken når man någon slags gräns av diminishing returns (för att dra lite ekonom-termer). Ljudförbättringarna blir så extremt små av att köpa två identiska apparater där den ena klarar att leverera 120W och den andra 240W.
Precis så här tänkte jag oxå!
Faktum är att jag sålde av en relativt tung Rotel-rigg pga detta! (RSP-1066, RB991, RB993) Till förmån för Recivern... Jag menar! De är ju ändå så lättdrivna!
Nu är rummet jag har dock lite orättvist i sammanhanget oxå. Det är genererar ett ganska basfattigt ljud. Vad det beror på tror jag är att rummet har många vinklar som kan bidra till utsläckningar.
Hursomhelst... Det jag hört och vet att högtalarna kan prestera (inte minst av det jag fick uppleva när jag var på Dali-fabriken) så funderade på om det inte fanns mer att hämta - tom i mitt rum. I mitt rum blev det en dramatisk skillnad när jag fick in steget.
Den dagen jag flyttar(= byter rum) så skall jag naturligtvis göra en ordentlig test här igen...
Skillnaden i vardagsrummet blev iallafall stor.
En M22a? Du har ju M3an, den kan väl aggera slutsteg också? 
Nix. M3 har många unika funktioner som stereoförstärkare betraktat. Dock inte en möjlighet att koppla förbi försteget på något smidigt sätt. Naturligtvis - så kan du plocka bort byglarna helt - och den vägen koppla in den som ett slutsteg - men då har du betalat för ett försteg som finns i den maskinen som man inte använder känns lite väl "overkill".
Jag bevisar inget med ett givet nypris, man måste ju mäta ljudkvalite ifrån en förstärkare med någon parameter som bas för vilka förstärkare jag pratar om. Jag kunde ju sagt M25an kan jämföras med alla 2-kanalsslutsteg som är svarta, men det hade ju varit mindre sant, än alla 2-kanalare som kostar ~15 000kr.
imo - så säger färgliknelsen precis lika mycket som din första jämförelse - nämligen ingenting. (men det är bara mina 2 cent...som sagt)
Hur man uppgraderar finns det ju många varianter på. Visst, om man köper slutstegen med tanken att en dag uppgradera till ÄNNU bättre högtalare. Då är ju inte det en så dum idé med ett par Classe kanske.. ..men å andra sidan tappar du då möjligheten att matcha dina nya högtalare med rätt förstärkare, eftersom du då låst in dig på Classe.
Må hända - snubben jag handlade steget av hade en rigorös JMLab-rigg hemma - och jag måste nog säga att det spelade riktigt bra där inne oxå.. (Det steget jag köpte hade blivit över från en hembiosatsning - till frontkanalerna körde han CA-M300).
Sedan är det ju det fina med begagnatmarknaden - personligen har jag aldrig förlorat några pengar på ett vidaresälj jag köpt från begagnatmarknaden... (japp - fick samma pengar som jag gav för Rotel-riggen - efter 2 års trogen tjänst). Så "låsa in sig" håller ju inte i det läget. Naturligtvis så gäller det att matcha hela riggen. Men å andra sidan - kanske man har "planen klar" för sig ett bra tag i förväg så man kan planera en välmatchad slutanläggning.

Jag tänkte mer i termer av. Personen har en budget på X. Personen lägger X/3 på högtalare. Personen bör inte lägga 2X/3 på förstärkare, utan kanske X/3 på förstärkare eftersom dom är lättdrivna och sedan köpa en bättre DAC eller liknande för resterande X/3.
Japp - håller helt med. Det är givetvis mycket knasigt att lägga dubbelt så mycket på ett tvåkanalssteg än vad högtalarna kostar!

Men här har vi då begagnatmarknaden - Med det priset jag fick - så blir ekvationen helt i linje med den du beskriver ovan.

//Loofy