Jo, det är igentligen det jag pratar om när jag nämner att flytta runt subben, vända på det eller bara placeringen i överhuvudtaget är ju väldigt kritisk.
Det går inte att alltid i förväg förutspå hur resultatet kommer att bli och man ska därför lyssna efter förändingar och vad som man själv tycker låter bäst, 0 eller 180* eller om man har steglöst

( det bässta är ju att kunna mäta)
Det är ju så att rummet och avståndet till basen vs frontarna är det stora problemet, man vill inte ha en acustisk utsläkning vid övergångsområdet mellan frontar och subb, misslyckas man med detta så kan det blir en ordentlig grop i responsen runt 40-100Hz där övergången vanligtvis brukar kunna ligga.
Eller tvärtom, man få en ganska kraftig höjning av basen runt 40-100Hz i stället, och det låter inte heller bra. Man kan lösa detta genom att vrida på subben eller bara byta placering på den i vissa fall, men har man en omkopplare så blir det så mycket smidigare;)
Detta är på samma sätt som att man skulle fasvända den ena fronthögtalaren, det låter inget vidare, men skulle du sätta elementen bak och fram i den ena så skulle det lösa sig endå. Så lösningen finns på två sätt, dels i väglängdens väg ( det du tog upp om vågrörelsernas "oanpassning" mellan front och subb") och det faktum att faktiskt placeringen i rummet i övrigt också kan påverkar på roliga sätt, som att bara vända subben eller flytta den 10cm åt höger... Men det hella handlar inte om att man alltid vill ha en vågrörelse från båda front och subb som perfekt överenstämmer med varandra, men inte så mycket så man får en försvagning i responsen i det område där front och subb arbetar mer eller mindre ur fas med varandra.
Tänk på det här, om du har en subb som du delar vid 80hz och ett par frontar som du kör utan delning ner i frekvens dom ger vettig respons till 30Hz säger vi och basen är i perfekt akustisk fas med frontarna.
Vad händer då mellan 30-80Hz ? jo man får en höjning, då vill man få basen lite ur fas så att den här höjningen tas ut så att man får en +-0dB i stället. Så att uppnå perfekt fas i detta fallet är inte att eftersträva.
Så den har flera fungtioner kan man säga, men det du pratade om är på sätt och vis samma sak som det jag menar, man vill ha en sömlös och problemfri övergång mellan frontar och subbas, det är det som fasen är till för.
//David
Redigerat av DVD-ai, 24 July 2008 - 14:49.