Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur ska fasen ställas

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 July 2008 - 19:10

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
Hej

Jag har en liten fundering om hur fasen ska ställas, de låter bra i båda lägena.

Innan jag köpte en bas så hadde jag en annan hemma på lån och den lät överlögset bäst med fasen ställd i 0

den nuvarande som jag har köpt låter aningen öpnare i 180 grader, men tappar å andra sidan en gnutta tyngd,

De är inget stort problem är nöjd med hur de låter men finns de några regler för hur fasen ska stå, är de ena läget mer vanligt än de andra.

Tacksam för alla kloka synpunkter.

Postad 21 July 2008 - 19:11

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Regeln är att fasen ska stå på 0 ifall den är vid framväggen och på 180 ifall den är bak vid soffan, sen finns det ju alltid undantag beroende på rum.

Postad 21 July 2008 - 19:31

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
Då borde jag ha den på 0an

Postad 24 July 2008 - 09:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Den ska stå som det låter bässt, det är hörseln som avgör, men i regel så är det sätt att det är 0 vid framvägg och 180 vid bakvägg, men om du vänder på subben eller placerar den på andera ställen så kan det också varab ra tt testa med att sätta den på 180 och lyssna.

//DVD-ai

Postad 24 July 2008 - 11:28

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Den ska stå som det låter bässt, det är hörseln som avgör, men i regel så är det sätt att det är 0 vid framvägg och 180 vid bakvägg, men om du vänder på subben eller placerar den på andera ställen så kan det också varab ra tt testa med att sätta den på 180 och lyssna.

//DVD-ai

Är det verkligen så? Vad fasen skall ställas in på har väl med att våglångderna från de främre högtalarna skall sammanfalla med de från subben att göra. Låt oss ta ett exempel. Säg att våglängden är 1 m och frontarna står 4 m bort, subben står däremot 5.5m bort från lyssningsplatsen. Det innebär att att subben ligger efter 1.5 våglängd och ligger i dal medan frontarna ligger i topp i våglängderna på lyssningsplatsen. Då borde basen försvagas. Ställer man in fasen på 180 grader så flyttar man fram ljudet en halv våglängd på subben och då kommer våglängderna att sammanfalla och basen blir bra. Om det är som jag trodde så innebär det förvisso att de oftast borde vara 0 framme i närheten vid frontarna men jag förstår inte varför det som regel skulle vara 180 bak? Kan någon vara vänlig och förklara det för mig?

Postad 24 July 2008 - 14:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, det är igentligen det jag pratar om när jag nämner att flytta runt subben, vända på det eller bara placeringen i överhuvudtaget är ju väldigt kritisk.
Det går inte att alltid i förväg förutspå hur resultatet kommer att bli och man ska därför lyssna efter förändingar och vad som man själv tycker låter bäst, 0 eller 180* eller om man har steglöst :unsure: ( det bässta är ju att kunna mäta)

Det är ju så att rummet och avståndet till basen vs frontarna är det stora problemet, man vill inte ha en acustisk utsläkning vid övergångsområdet mellan frontar och subb, misslyckas man med detta så kan det blir en ordentlig grop i responsen runt 40-100Hz där övergången vanligtvis brukar kunna ligga.
Eller tvärtom, man få en ganska kraftig höjning av basen runt 40-100Hz i stället, och det låter inte heller bra. Man kan lösa detta genom att vrida på subben eller bara byta placering på den i vissa fall, men har man en omkopplare så blir det så mycket smidigare;)
Detta är på samma sätt som att man skulle fasvända den ena fronthögtalaren, det låter inget vidare, men skulle du sätta elementen bak och fram i den ena så skulle det lösa sig endå. Så lösningen finns på två sätt, dels i väglängdens väg ( det du tog upp om vågrörelsernas "oanpassning" mellan front och subb") och det faktum att faktiskt placeringen i rummet i övrigt också kan påverkar på roliga sätt, som att bara vända subben eller flytta den 10cm åt höger... Men det hella handlar inte om att man alltid vill ha en vågrörelse från båda front och subb som perfekt överenstämmer med varandra, men inte så mycket så man får en försvagning i responsen i det område där front och subb arbetar mer eller mindre ur fas med varandra.
Tänk på det här, om du har en subb som du delar vid 80hz och ett par frontar som du kör utan delning ner i frekvens dom ger vettig respons till 30Hz säger vi och basen är i perfekt akustisk fas med frontarna.
Vad händer då mellan 30-80Hz ? jo man får en höjning, då vill man få basen lite ur fas så att den här höjningen tas ut så att man får en +-0dB i stället. Så att uppnå perfekt fas i detta fallet är inte att eftersträva.

Så den har flera fungtioner kan man säga, men det du pratade om är på sätt och vis samma sak som det jag menar, man vill ha en sömlös och problemfri övergång mellan frontar och subbas, det är det som fasen är till för.

//David

Redigerat av DVD-ai, 24 July 2008 - 14:49.

Postad 24 July 2008 - 20:15

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Tack för svaret, då fungerar det som jag trodde. :unsure: Att inte ljudvågorna skall förstärka varandra visste jag om men jag utlämnade det för enkelhetens skull. Men åter, jag tror inte du svarade på min sista fråga. Varför skulle det vara vanligare att fasen skall stå på 180 än 0 grader då den är placerad bak i rummet. Jag ser ingen logik i det utan tycker snarare att det borde röra sig om 50/50, eller?

Sen är det inte bara våglängdernas överensstämmelse mellan sub/frontar som påverkas när man flyttar runt på subben, även den förstärkning/försvagning (stående vågor) som enbart rumsakustiken bidrar till förändras. Skulle gissa på att den har ungefär samma betydelse för ljudet - om inte ännu mer. I vilket fall, subbens placering är klart avgörande för vilken kvalité man får på ljudet.

Redigerat av jonsod76, 24 July 2008 - 20:16.

Postad 24 July 2008 - 23:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
självklart så påverkar rummet också, men nu pratade vi ju om fasen så jag skippade att ta upp det :unsure:

Det jag menade va att när du sätter subben bakom soffan så hamnar den mycket nära och den hamnar dessutom bakom dig och inte framför som är rekommenderat. Jag har inte läst någon vetenskaplig förklaring på detta med jag har dock upplevt själv att i 9 fall av 10 så ( jag va lite förhastad och otydlig i det jag skrev, det är ingen "allmänregel", utan bara något som jag kör på ;)) är det en bra utgångspunkt att ställa subben på 180*, om det har med avståndet eller med våran hörsel som bildar fenomenet när det kommer bakifrån vet jag inte, men så har i alla fall jag upplevt det.
Jag brukar då i alla fall utgå från 180* och arbeta mig där ifrån, det händer att den inte ska vara vänd 180*, utan 0 och så får man pilla en hel del på placeringen för att få till ett 100% resultat som vanligt.

//David

Postad 05 August 2008 - 13:13

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
De flesta har ju steglös fasjustering av subben. Det talas mest om att sätta subben på antingen 0 eller 180.
Är det ingen som har den på 90 grader eller något annat??

Postad 05 August 2008 - 13:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

De flesta har ju steglös fasjustering av subben. Det talas mest om att sätta subben på antingen 0 eller 180.
Är det ingen som har den på 90 grader eller något annat??

om det behövs så är det bara att ställa den på 90*

Postad 19 August 2008 - 22:47

Unregistered617d48fa
  • Unregistered617d48fa
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt min bk xls200 just på 90 grader. Den är placerad cirka 50 cm bakom mina frontar (b&w cm1) och till lyssningsposition ytterligare ca tre meneter. Detta kom jag fram till genom att spela musik med mycket basinformation. Både på 0 och 180 upplevde jag basen som grötigare och mer ur fas med frontarna medan 90 kändes som att sub och frontare jobbade med mera samtidighet. Det blev mycket springande och justerande men nu är jag nöjd. Sedan vet i sjutton om jag kan höra skillnad på säg 80 och 90 eller 110 och 90 :)

Postad 11 January 2009 - 16:30

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
För att krångla till det lite har jag följande "problem":

Jag har två subbar. Den ena står till höger bakom soffan och den andra till höger framför soffan. Det är en hörnsoffa så se mitt galleri för förklaring.

Hur jag ska tänka när jag ställer fasen på dessa?

1. Skall fasen vara lika på båda subbarna? Det är ju skillnad på hur långt det är till lyssningsposition?
2. Jag har audissey på min denon. Ska jag ställa fasen på noll och anpassar sig förstärkaren sedan till rätt fas? Det stod något om det i början av denna tråden.
3. Lågnivån är delad med en y-split så om nu förstärkaren gör justeringar så blir det samma på båda subbarna.

Tacksam för svar!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.