Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpa ny HTPC

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 August 2008 - 16:18

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Har tänkt börja planera för en ny HTPC-maskin nu och eftersom jag är lite i efterkant med den nya tekniken som droppar in hela tiden skulle jag behöva lite refresh och hjälp från er sida.

Följande krav har jag:
  • Maxbudget på 10 000 kr (riktpris :lol:)
  • Låg ljudnivå med snyggt chassi (Silverstone LC16M lutar det åt)
  • Uppspelning av 1080p utan problem
  • Någorlunda snabba minnen (1066 MHz)
  • Hyfsat bra klockningsmöjligheter
  • Modulärt nätagg

CPU- och GPU-kraft till tyngre spel är ej nödvändigt och alltså inget krav.

Kom med tips på komponenter! Jag gissar på att Intels nya processorkretsar (P45) är det som gäller och att dubbelkärnigt räcker långt. Har tänkt köra Vista som operativsystem.

edit: lista över komponenter finns längre ner i tråden!

Är det motiverat att köpa ljudkort om jag ändå bara ska skicka digitalt från moderkortet? Digitalt som digitalt?

Mvh
Johan

Redigerat av JohanOscarPersson, 06 August 2008 - 12:10.

Postad 03 August 2008 - 17:09

mats2442
  • mats2442
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Jag tycker att det räcker gott och väl med 800mhz minnen. Som vanligt gäller det att hålla ned värmeutvecklingen och då är högre frekvenser av ondo.
Grafikkortet är ruggig overkill. Ett raden 3450 räcker även om jag skulle rekommendera 3650 eller motsvarande nvidia. Återigen en kraftig skillnad i hur mycket värme som ska fläktas bort. Alternativet kan vara ett G35 eller G45 baserat moderkort så att du får grafiken inbyggd. Dock är G45 precis på väg ut på marknaden så jag tror att det bara finns G35 att tillgå för tillfället. Tex asus p5e-vm.

Det jag ev saknar i din uppställnig är dvd/blueray spelare och fjärrkontroll

Postad 03 August 2008 - 18:40

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Moderkortet har jag aldrig provat då jag kör ett p5e-v och är mycket nöjd med det. Har samma nätagg och är supernöjd med det, se bara till att det passar i chassit :lol: Cpu har jag samma och är nöjd.

Hårddisken hade jag nog satsat på annat märke än samsung, för även om de är billigare än andra märken så tycker jag de låter mer och blir varmare.

Ljudkortet går jag och väntar på asus xonar 1.3

Postad 03 August 2008 - 19:44

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Jag tycker att det räcker gott och väl med 800mhz minnen. Som vanligt gäller det att hålla ned värmeutvecklingen och då är högre frekvenser av ondo.
Grafikkortet är ruggig overkill. Ett raden 3450 räcker även om jag skulle rekommendera 3650 eller motsvarande nvidia. Återigen en kraftig skillnad i hur mycket värme som ska fläktas bort. Alternativet kan vara ett G35 eller G45 baserat moderkort så att du får grafiken inbyggd. Dock är G45 precis på väg ut på marknaden så jag tror att det bara finns G35 att tillgå för tillfället. Tex asus p5e-vm.

Det jag ev saknar i din uppställnig är dvd/blueray spelare och fjärrkontroll

Ah, håller med om att grafikkortet är ganska overkill men samtidigt lär det fläktas på ganska effektivt med Noctua-fläktarna - kan vara bra att ha möjligheten att kunna spela något spel då och då. Men ett billigare kort är definitvt ett alternativ. Integrerad grafik á la moderkort är jag inte så intresserad av.

Blir det nämnvärt värmare med 1066 MHz-minne istället för 800 MHz?

Självklart får jag komplitera med dvd- el. bluray-spelare, tack för påminnelsen :D

Moderkortet har jag aldrig provat då jag kör ett p5e-v och är mycket nöjd med det. Har samma nätagg och är supernöjd med det, se bara till att det passar i chassit :lol: Cpu har jag samma och är nöjd.

Hårddisken hade jag nog satsat på annat märke än samsung, för även om de är billigare än andra märken så tycker jag de låter mer och blir varmare.

Ljudkortet går jag och väntar på asus xonar 1.3

Corsairs nätagg har ju väldigt bra rykte, så det förvånar mig inte :lol: Jag har hört att SpinPoint-modellerna ska vara tysta och att Western Digitals motsvarighet låta något mer.

Xonar 1.3 låter intressant. Har du koll på när det släpps? :lol:

Ursäkta missplaceringen av tråden, förresten!

Postad 03 August 2008 - 20:02

Unregistered948c54a3
  • Unregistered948c54a3
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Är också i köpsvängarna men har inte alls tittat på så pass dyra komponenter. Blir ett m-atx kort som har spdif-rca/optisk, samt inbyggt grafikkort (med hdcp). Och en billig intelprocessor på runt 2.2Ghz (ej celeron dock).

skickar ju som sagt digitalt till recievern. Behövs det verkligen något kraftfullare för att spela upp dagen's hdformat? Skulle vara fint att veta vad som exempelvis behövs för att spela upp de värsta partierna i planet earth i 1080p i h.264.

Postad 03 August 2008 - 20:02

mats2442
  • mats2442
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Jag kommer inte ihåg hur mycket men strömförbrukningen drar i väg med frekvensen. Var bara ett tips iom att du ville hålla nere ljudnivån och ingen fläkt är så tyst som den som inte behövs :lol:

Postad 03 August 2008 - 20:03

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Vill du sen spara lite mer pengar så köper du dig Nexus Real Silent fläktar. Då sparar du runt en 30-90kr per fläkt. Sen som sagt räcker det med PC6400 minnen.

Kanske ett Lian Li PC-C32B? Då sparar du X antal kronor.

Redigerat av Unregisteredbae06969, 03 August 2008 - 20:05.

Postad 03 August 2008 - 21:23

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Nexusfläktarna har jag bara gott att säga om.

Postad 04 August 2008 - 09:04

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Generellt sett tycker jag att du har valt bra komponenter. Men på en del punkter verkar det som om du glömt bort att tänka "system" och snarare valt en flashig produkt som kanske inte är optimal tillsammans med de andra. Det är inget fel med det, men det är onödigt att du lägger pengar på något du inte har användning för.

Jag tycker att processorn du har valt är helt suverän. Jag har samma själv, och den är kanon!
Är CPU-kylaren vald p.g.a. lådans format, d.v.s. så att den ska få plats i ett HTPC-chassi? Om det, vilket jag inte tror, är så att Arctic Coolings CPU-kylare går att få plats med i lådan är det annars ett billigare alternativ som fungerar svinbra.

När jag satte ihop min dator i våras så använde jag ett moderkort som främst är tänkt för HTPC, nämligen Gigabyte GA-73PVM-S2H.
Förutom att det är oerhört billigt så får man fantastiskt mycket för pengarna. Och så har det inbyggd grafik i och med combochipet NVIDIA® GeForce 7100/nForce 630i. NVidia har bra drivrutiner för de flesta vanliga hemoperativsystem, och om du inte har extrema grafikkrav (ska du spela avancerade spel på din HTPC?) så duger den inbyggda grafiken gott. Dessutom genererar det inte särskilt mycket värme, vilket ett killer-grafikkort gör. Och skulle man sedan vilja ha ett annat grafikkort så är det bara att stoppa in och köra med det i stället, inga problem, moderkortet är ändå billigare och bättre än de flesta konkurrenterna. Moderkortet har DVI och HDMI (man kan dock bara ha en av dem åt gången) liksom DSUB. Ja, det har faktiskt allt man behöver, och det enda jag saknar kanske är fler än två minnesplatser, så det maximerar på 4 GB RAM. Sannolikheten att jag kommer att behöva mer än 4 GB RAM (som jag har stoppat i från början) innan datorsystemet i övrigt är dags att byta ut är tämligen liten, så det är inte värt att lägga fler $$$ på ett dyrare moderkort för att få den möjligheten.
Moderkortet jobbar på 1333 MHz på FSB:n, och det är också max på E8400. En bra kombination där man utnyttjar alla komponenter till fullo. Man kan överklocka en del med det också, men då går man miste om möjligheten att frekvensskala med SpeedStep ondemand för att få ner temperatur och energiförbrukning, så jag kör processorn i normalläge för att kunna göra detta.

Har du några specifika skäl till att du har valt just Asus P5Q-E?
Intel-chipset är bra och gör oftast att man slipper huvudbry. Men här är några andra saker som jag undrar om du tänkt på:
Kollar jag specifikationen där så klarar FSB:n upp till 1600 MHz, men E8400 maxar på 1333, så det är onödigt att betala för 1600 som du inte kommer använda. Eller planerar du för att snart byta till en vassare processor i datorn? Ska du i så fall köpa en bättre redan nu?
Moderkortet klarar 16 GB RAM, och det är ju bra, men kommer du sannolikt att stoppa i 16 GB i den maskinen innan den pensioneras?
Moderkortet har många fina överklockningsfunktioner, men kommer du att använda dem? I en HTPC vill du definitivt ha SpeedStep aktiverat och köra i ondemand-läge för att få ner temperatur och därmed ljud, och om du har tänkt överklocka, kan du då använda dessa energisparfunktioner samtidigt?

Eftersom du skriver att CPU- och GPU-kraft inte är så viktigt så tror jag inte du tänker överklocka, och i så fall behöver du inte betala extra för ett moderkort med gott stöd för sådant.

Moderkortet klarar minnen upp till 1200 MHz, men de minnen du listar är på 1066. Då är det onödigt att betala extra (för det gör du) för ett moderkort som klarar 1200 om du inte tänker utnyttja den möjligheten.

Allt detta är saker du får betala för, och om du inte känner att du absolut måste ha sådan funktionalitet så är det direkt onödigt att betala för det.

Vad gäller grafikkort så är det generellt mindre trassel med NVidia-drivrutiner (i.a.f. för Windows och Linux) än med ATI-hårdvara, i alla fall enl. vad jag har upplevt. Oavsett vad du gör, tillse att du skaffar ett grafikkort med passiv kylning. Det är alltid bara en massa meck när man har grafikkortsfläktar, och hur man än vänder sig så är det alltid den $@$€!+ grafikkortsfläkten som väsnas mer än alla andra fläktar man har.

Samsungdiskarna tycker jag är toppen!

Postad 04 August 2008 - 09:09

d97jro
  • d97jro
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Jo, vad gäller ljudkort:
Använd det ljud som finns inbyggt i moderkortet om du inte vill ha ett externt ljudkort. Alla interna ljudkort har otillräckligt störningsskydd och levererar ljud som är för dåligt i förhållande till vad de kostar (så länge man inte får det gratis). Vill du ha bra ljud ska du satsa på ett externt ljudkort. Min bror köpte enklast möjliga externa ljudkort till sin datorbaserade hemstereoanläggning, och det är enda sättet om man vill göra en bra stereoanläggning rättvisa när man matar den från datorn. Detta då förstås när det gäller analoga signaler från datorn till stereon.

Postad 04 August 2008 - 09:10

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Nexusfläktarna har jag bara gott att säga om.

Till nexusfläktarna ingår väl inte gummiupphängningsstroppar samt adapter om man vill köra fläkten på lägre varv.. så köper man till detta blir det ändå lika dyrt/dyrare

Postad 04 August 2008 - 10:12

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0

Till nexusfläktarna ingår väl inte gummiupphängningsstroppar samt adapter om man vill köra fläkten på lägre varv.. så köper man till detta blir det ändå lika dyrt/dyrare

Gör det inte? Dom 4 senaste Nexus fläktarna jag köpt har då haft detta med..

Postad 04 August 2008 - 12:50

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Bortsett från WD:s Green Power som snurrar i 5400 rpm istället för 7200 finns det väl knappt något tystare och svalare...

Postad 04 August 2008 - 13:38

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Jag kommer inte ihåg hur mycket men strömförbrukningen drar i väg med frekvensen. Var bara ett tips iom att du ville hålla nere ljudnivån och ingen fläkt är så tyst som den som inte behövs :)

Ah, såklart - tack för tipset :) Känns hur som helst bra att ha en del krut i minnena. Heatpipesen leder ju bort värmen förhoppningsvis ganska effektivt.

Vill du sen spara lite mer pengar så köper du dig Nexus Real Silent fläktar. Då sparar du runt en 30-90kr per fläkt. Sen som sagt räcker det med PC6400 minnen.

Kanske ett Lian Li PC-C32B? Då sparar du X antal kronor.

Nexus-fläktarna sägs också vara bra ja - defenitivt ett alternativ! Skulle varit roligt om fler bekräftade om de verkligen har gummiupphängningen med.

Generellt sett tycker jag att du har valt bra komponenter. Men på en del punkter verkar det som om du glömt bort att tänka "system" och snarare valt en flashig produkt som kanske inte är optimal tillsammans med de andra. Det är inget fel med det, men det är onödigt att du lägger pengar på något du inte har användning för.

Jag tycker att processorn du har valt är helt suverän. Jag har samma själv, och den är kanon!
Är CPU-kylaren vald p.g.a. lådans format, d.v.s. så att den ska få plats i ett HTPC-chassi? Om det, vilket jag inte tror, är så att Arctic Coolings CPU-kylare går att få plats med i lådan är det annars ett billigare alternativ som fungerar svinbra.

När jag satte ihop min dator i våras så använde jag ett moderkort som främst är tänkt för HTPC, nämligen Gigabyte GA-73PVM-S2H.
Förutom att det är oerhört billigt så får man fantastiskt mycket för pengarna. Och så har det inbyggd grafik i och med combochipet NVIDIA® GeForce 7100/nForce 630i. NVidia har bra drivrutiner för de flesta vanliga hemoperativsystem, och om du inte har extrema grafikkrav (ska du spela avancerade spel på din HTPC?) så duger den inbyggda grafiken gott. Dessutom genererar det inte särskilt mycket värme, vilket ett killer-grafikkort gör. Och skulle man sedan vilja ha ett annat grafikkort så är det bara att stoppa in och köra med det i stället, inga problem, moderkortet är ändå billigare och bättre än de flesta konkurrenterna. Moderkortet har DVI och HDMI (man kan dock bara ha en av dem åt gången) liksom DSUB. Ja, det har faktiskt allt man behöver, och det enda jag saknar kanske är fler än två minnesplatser, så det maximerar på 4 GB RAM. Sannolikheten att jag kommer att behöva mer än 4 GB RAM (som jag har stoppat i från början) innan datorsystemet i övrigt är dags att byta ut är tämligen liten, så det är inte värt att lägga fler $$$ på ett dyrare moderkort för att få den möjligheten.
Moderkortet jobbar på 1333 MHz på FSB:n, och det är också max på E8400. En bra kombination där man utnyttjar alla komponenter till fullo. Man kan överklocka en del med det också, men då går man miste om möjligheten att frekvensskala med SpeedStep ondemand för att få ner temperatur och energiförbrukning, så jag kör processorn i normalläge för att kunna göra detta.

Har du några specifika skäl till att du har valt just Asus P5Q-E?
Intel-chipset är bra och gör oftast att man slipper huvudbry. Men här är några andra saker som jag undrar om du tänkt på:
Kollar jag specifikationen där så klarar FSB:n upp till 1600 MHz, men E8400 maxar på 1333, så det är onödigt att betala för 1600 som du inte kommer använda. Eller planerar du för att snart byta till en vassare processor i datorn? Ska du i så fall köpa en bättre redan nu?
Moderkortet klarar 16 GB RAM, och det är ju bra, men kommer du sannolikt att stoppa i 16 GB i den maskinen innan den pensioneras?
Moderkortet har många fina överklockningsfunktioner, men kommer du att använda dem? I en HTPC vill du definitivt ha SpeedStep aktiverat och köra i ondemand-läge för att få ner temperatur och därmed ljud, och om du har tänkt överklocka, kan du då använda dessa energisparfunktioner samtidigt?

Eftersom du skriver att CPU- och GPU-kraft inte är så viktigt så tror jag inte du tänker överklocka, och i så fall behöver du inte betala extra för ett moderkort med gott stöd för sådant.

Moderkortet klarar minnen upp till 1200 MHz, men de minnen du listar är på 1066. Då är det onödigt att betala extra (för det gör du) för ett moderkort som klarar 1200 om du inte tänker utnyttja den möjligheten.

Allt detta är saker du får betala för, och om du inte känner att du absolut måste ha sådan funktionalitet så är det direkt onödigt att betala för det.

Vad gäller grafikkort så är det generellt mindre trassel med NVidia-drivrutiner (i.a.f. för Windows och Linux) än med ATI-hårdvara, i alla fall enl. vad jag har upplevt. Oavsett vad du gör, tillse att du skaffar ett grafikkort med passiv kylning. Det är alltid bara en massa meck när man har grafikkortsfläktar, och hur man än vänder sig så är det alltid den $@$€!+ grafikkortsfläkten som väsnas mer än alla andra fläktar man har.

Samsungdiskarna tycker jag är toppen!

Roligt att se ett så pass långt och insatt inlägg d97jro :D

Moderkortet är för dess möjligheter och dessutom känns det tryggt att bygga med ett kraftigt moderkort även om något billigare förmodligen skulle fungerat väl så bra. Moderkortet kör på den nya P45-tekniken och det är något jag vill ha.

Jo, vad gäller ljudkort:
Använd det ljud som finns inbyggt i moderkortet om du inte vill ha ett externt ljudkort. Alla interna ljudkort har otillräckligt störningsskydd och levererar ljud som är för dåligt i förhållande till vad de kostar (så länge man inte får det gratis). Vill du ha bra ljud ska du satsa på ett externt ljudkort. Min bror köpte enklast möjliga externa ljudkort till sin datorbaserade hemstereoanläggning, och det är enda sättet om man vill göra en bra stereoanläggning rättvisa när man matar den från datorn. Detta då förstås när det gäller analoga signaler från datorn till stereon.

Det är tänkt att jag ska skicka digital signal (koax) från moderkortet till min XTZ-förstärkare, fast måste erkänna jag är lite skraj om det pga risken att man pajar ingångarna på förstärkaren. Att ha möjligheten att skicka bra analog signal är något positivt - ska nog göra som Dreadlock och vänta på det nya Xonar-kortet.

Just i nuläget kör jag kvar med Samsung-hårddiskarna - har använt de förr till andra byggen och då har värmeutvecklingen inte varit allt för kass samt har de hållt sig på en acceptabel ljudnivå.

Tack för alla tips och inlägg än så länge allesammans!

Postad 04 August 2008 - 18:56

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Har uppstått ett litet problem:

Silverstone skriver ut att med en optisk enhet på 160 mm så får ett grafikkort på max 225 mm plats. Den bluray-spelaren jag tänkte köra med är 185 mm, således kan bara ett grafikkort med ett djup på <200 mm få plats. Några rekommendationer på grafikkort som är <200 mm djupleds och som passar bra till htpc?

Passar detta tro? Ser ganska litet ut och möter specifikationerna, dessutom är det passivt.

Redigerat av JohanOscarPersson, 05 August 2008 - 10:03.

Postad 05 August 2008 - 11:58

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Inköpslista HTPC 2008
Så här blev det:

x2
x3

x2

Pris: 11330 kr (ink. moms, frakt samt postförskottsavgifter)
Butiker: Inet.se, komplett.se och pctv.se

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.