Nytt musiksytem hemma för max 20 000:-
31 svar till detta ämne
Postad 14 August 2008 - 23:29
Strema
-
Strema
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hejsan, har nu sparat ihop runt 20 000:- som jag tänkte spendera på ett nytt ljudsystem hemma. Jag är ute efter en förstärkare och två golvhögtalare och jag undrar nu vad som rekommenderas?
Var ner till stan idag på ljudshopen och killen där tyckte att Marantz PM7001 KI och Monitor Audio RS6 var en bra kombination för min prislapp. Jag har läst runt lite på internet och hittat både väldigt positiva och negativa personer som tycker till om just RS6:orna.
Jag fick ju provlyssna högtalarna och i mina öron lät det ju riktigt bra men då har jag ju ingenting att jämföra med då jag nu sitter och lyssnar på musik genom en riktigt gammal Marantz (SR 25?) som jag fått farsan och två Pioneer CS-454 (också från far min) som jag antar inte är så nya heller.
Vore tacksam för svar och tips
Mvh Emil
Edit: Slängde upp en bild på min nuvarande förstärkare
Redigerat av Strema, 14 August 2008 - 23:35.
Postad 15 August 2008 - 07:42
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1091 inlägg
Föreslår det jag har själv:
Det kommer en CD-spelare "snart" i samma serie som kommer att macha ovan förstärkare. Annars kan du slå till på:
Postad 15 August 2008 - 08:32
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Postad 15 August 2008 - 10:16
Strema
-
Strema
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Högtalarna så bra ut men designen på förstärkaren gillade jag inte riktigt, men man skulle få provlyssnat på grejerna så jag får väll traska ner till ljudshopen idag också och kolla om dom har högtalarna.
Begagnat är jag lite rädd för då man inte vet hur grejerna är skötta. Kanske intresserad av begagnat, men helst nytt
Mvh Emil
Postad 15 August 2008 - 10:22
Hex
-
Hex
-
Användare
-
-
231 inlägg
Vad för sorts musik lyssnar du främst på? Det som Kent visade upp är nog riktigt mycket bang-for-the-buck. Annars är nog ett par Canton RC-L till den förstärkaren alldeles perfekt.
Postad 15 August 2008 - 10:42
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Kanske: B&W DM684 Högtalare =8.796:- / par
BWDM684WE_1_b.jpg 5.96K
0 Antal nerladdningarhttp://www.hifiklubb...talare_weng.htmoch CAMBRIDGE Azur 540A v.2 Förstärkare =2.998:- / st.
CAM540AV2SI_1_b.jpg 10.12K
0 Antal nerladdningarhttp://www.hifiklubb...kare_silver.htm
Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 15 August 2008 - 10:43.
Postad 15 August 2008 - 13:21
Hays
-
Hays
-
Beroende
-
-
1192 inlägg
Jag rekommenderar som vanligt:) Primare och för att hålla din budget begagnat tex http://hifimagasinet...p?annonsID=2907 då har du 6000kr kvar till högtalare eller utöka budgeten med några lappar så får du en fruktansvärt fin anläggning. återkommer med högtalar rekomendation. Är det Golvare eller Stativare du är ute efter?
Redigerat av Hays, 15 August 2008 - 13:22.
Postad 15 August 2008 - 13:30
Strema
-
Strema
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag lyssnar på det mesta faktiskt, just nu är det mer åt rock/punk hållet men jag kan lika gärna sitta och lyssna på Lars Winnerbäck eller Timbland.
Jag vill gärna köpa via ljudshopen då det är den enda musikaffären vi har i stan, vill gärna provlyssna innan jag köper något. Men forsätt tipsa, ska gå dit och prata med killen om de grejer ni rekommenderar och höra vad han säger.
Primare I21 var riktigt nice men jag är inte ute efter någon cd då jag spelar all musik via datorn, det är golvare jag är ute efter
Mvh Emil
Redigerat av Strema, 15 August 2008 - 13:37.
Postad 15 August 2008 - 18:01
Hex
-
Hex
-
Användare
-
-
231 inlägg
Hmm, de har en av mina favoriter nämligen AudioVector K3 Signatur, på ljudshopen. En snygg och riktigt bra högtalare. Bör paras ihop med en arcam, antingen A28 eller A70.
Postad 15 August 2008 - 18:19
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Marre 7001 och RS6or låter som en riktigt trevlig kombo..
Kan du tänka dig begagnat så finns ju möjlighet att gå upp något steg.. Till ett par GS20or..
Finns mycket kul ute på marknaden..
Det som är absolut bäst är ju att ge dig ut och provlyssna..
Cambridge 740A är också en trevlig stärkare i prisklassen.
Postad 15 August 2008 - 19:24
Strema
-
Strema
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Ok ska kolla på dom också, tack för tipsen iaf ska dra dit på måndag och lyssna några timmar efter jag varit och fått massage
Postad 17 August 2008 - 16:47
Hays
-
Hays
-
Beroende
-
-
1192 inlägg
Behöver du ingen cd så har du ju massor med pengar över till högtalare. 20.000kr för högtalare och förstärkare kommer du riktigt långt med.
Har ingen koll på vad de har på ljudshopen men jag rekommenderar Dynaudio om du har möjlighet att lyssna på dessa. de tillsammans med Primare då har du guldgruva
Postad 18 August 2008 - 18:11
Strema
-
Strema
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Var som sagt dit idag och lyssnade men jag hade inte så mycket tid så det blev bara Marantzen och RS6 jag han lyssna på, men jag frågade däremot en annan kille inne på ljudshopen om han hade några andra högtalare i ungefär samma prisklass som RS6:orna. Han sa då att jag skulle fundera på Audiovector Mi 3 som dom säljer ut för 12 500:- då dem har varit demo-ex. Jag frågade då vilka som han tyckte lät bättre RS8 eller Mi3, då dom isf går loss för ca samma pris, och han tyckte Mi3:orna.
Jag blev nu lite fundersam om det kanske är värt att köpa Mi3:orna, självklart kommer jag gå dit och lyssna på dem isf, men vad tycker ni andra, RS6, RS8 eller MI3?
Postad 18 August 2008 - 18:21
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Personligen så föredrar jag Monitor Audios ljud.
Gillade inte alls AudioVector för än de kom med nya S-serien som faktiskt låter riktigt bra..
Men det är ju mina åsikter..
Tycker helklart du ska passa på att lyssna.. Kan ju vara att du tycker raka motsatsen och då kan du ju göra ett litet klipp..
Postad 18 August 2008 - 22:02
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5773 inlägg
Detta är mina personliga favoriter: https://www.prisjakt...kt.php?p=241542Men det blir ju inte så mycket över till förstärkare om du inte kan spara lite till, alternativt ta förstärkaren på avbetalning Dessa skulle iaf jag köpa idag om jag hade 20.000 och inga grannar att tänka på.
Postad 18 August 2008 - 22:55
Strema
-
Strema
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jadu, jag har både grannar och en budget att tänka på men nog såg dom trevliga ut
Redigerat av Strema, 18 August 2008 - 22:56.
Postad 19 August 2008 - 09:49
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Vad jag har fattat så ska inte märket Audiovector vara så allround. Funkar inte så bra till tyngre musik. Men det är bara vad jag läst mig till
En högtalare som däremot är väldigt allround är Canton Chrono 509Dc. Och riktigt jä**a bra låter den också. Men den finns inte på Ljudshopen, verkar det som.
Postad 19 August 2008 - 10:26
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Om de är allrond eler inte beror lite på ljudideal. Personligen tycker jag de är lite väl "slanka och tråkiga", vilket andra tolkar som "neutrala".
Jag tycker det ger mycket mer för pengarna att köpa RC-L än 509orna.
Postad 19 August 2008 - 18:42
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag kan rekommendera den setup jag har, vald bl.a efter provlyssning av PM 7001 KI.
Det är:
*Marantz SA7001 KI
*Musical Fidelity X-T100
*Larsen 4
Det är en anläggning som spelar rent, kraftfullt och med stor portion spelglädje. Ytterligare en förstärkare att låna ett öra till är YBA YA201 som är snarlik Musical Fidelity´n ifråga om karaktär och ljud. Larsen 4 kan också rekommenderas varmt, jag anser de vara ett kap för de pengar de kostar (6000 kronor/paret). Provlyssna dessa är mitt råd.
Postad 19 August 2008 - 20:09
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Hallojs,
till mina vänner som följt goda råd har jag sagt. Köp gärna ett par beggade högtalare för 1/4 av nypriset. Lägg krutet på en fin källa typ DVD eller Vinyl, låt sedan resten av pengarna gå till en behaglig förstärkare som senare kan uppgraderas vid läge.
Postad 25 August 2008 - 17:46
Mortensen
-
Mortensen
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Märkligt att ingen har tipsat om B&W DM683 än.
Deras akilleshäl är att dom kräver en duktig förstärkare, men för de 8500 som blir över räcker gott och väl till en fin förstärkare. Jag har själv levt med dom i lite drygt ett år nu, och dom imponerar på mej än idag! Det spelar ingen roll om jag matar dom med dödsmetall eller Enya, dom återger allt med strålande betyg. FST mällanregistret ger en fenomenal upplösning på ljudet, sen så har dom lyckats matcha det så väl med diskanten att övergången blir näst intill sömlös. Lägg där till en maffig, fyllig och härlig bas, som bara är där utan att stjäla plats från de övriga registren. Till den budget som du har angivit så borde du spana in dessa pärlor till högtalare!
Vilken förstärkare som du ska ha till dom lämnar jag öppet, själv så kör jag med NAD. Men det finns dom som inte gillar den kombon, de menar att ljudet blir beslöjat. Rotel ingår i samma koncern, så dom borde matcha dom fint. Det enda du ska tänka på är att det ska vara en strömstark förstärkare som klarar av att gå lågt ner i impedansen, då de går ända ner till 3 Ω som lägst.
Postad 25 August 2008 - 18:16
Unregisteredf3de96fc
-
Unregisteredf3de96fc
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Heja skellefteå!
Jag har vart ute i och sökt golvhögtalare runt 15000:- i några veckor, jag gör en snabb sammanfattning här nedan.
Bäst runt 15 000:- (om du ska ha råd med stärkare och cd/dvd också)
Kef IQ9 (med rotel)
Monitor Audio Rs8 (naim)
Monitor Audio Rs6 (rotel & naim)
Dali ikon 7 (Nad & Denon)
B&W 683 (Nad & Denon)
---
de mindre modellerna ikon 6, B&W 684 m.fl hamnar utanför pallen helt och hållet.
Kef kändes VÄLDIGT fyllig trots att rotel har ett rykte om att vara lite kall. Diskanten var på inget sätt framträdande men fanns ändå där!
Monitor Audio RS8 hade något i diskanten som kändes lite märkligt. RS6 hade samma sak men saknade också något i mellanregistret. Det kändes i Rs6 som om röster var ihåliga, lite hängmatta, fast utan att spela så mycket lågbas. Här tycker jag verkligen RS8 var betydligt mycket bättre.
Dali ikon7 hade väldigt ljus i karaktär och är verkligen ingen diskohögtalare även om basen finns där.
B&W 683. Var väldigt väldigt mörk i karaktären. Hade svårt att presentera röster.
Jag provade B&W samt Dali ikon 7 med både Nad och denon elektronik och upplevde att B&W inte gick använda med Denon då den vart på tok för basig och otydlig. Upptäckte att Ikon 7 trivdes bättre med Denon som gav den lite mer fyllighet i lågbasen. Framförallt verkar B&W vara otroligt känslig för elektronik.
Om du är villig att gå lite högre så rekommenderar jag varmt audiovector S3 för 18200:- Är egentligen den totala motsatsen till Kef Iq9 som kändes väldigt rund och fyllig. Audiovector spelar dock med sådan exakthet att nästan blir jobbigt ifall man INTE skulle vilja höra alla detaljer. Själv har jag fastnat för Audiovector s3 super (26 000:-)
Ska dock ut en sväng till och lyssna på högtalare under 30 000:- denna gång.
Postad 25 August 2008 - 19:00
jls_
-
jls_
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
ELAC FS 137 JET kanske kan vara något om man ser till högtalare då de verkar vara säknta till 10loppor
Postad 25 August 2008 - 19:16
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Köp Audiovector Mi1, massor med högtalare för pengarna och sedan kan man uppgradera dom i flera steg.
Ljusår bättre än RS6 och nämnda B&W
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 25 August 2008 - 19:17.
Postad 01 September 2008 - 20:02
Strema
-
Strema
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Varken B&W DM683 eller ELAC FS 137 JET finns på ljudshopen så det blir svårt att provlyssna dem.
henrikwiklund:
Av de högtalare du testade så blev Kef IQ9 favoriten och RS8 kom tvåa?
Har du några erfarenheter av Marantz PM7001Ki eller Primare I21 som jag funderar på?
widescreen:
Jag vill helst ha golvhögtalare men vad tycker du om Audiovector MI3?
Sen undrar jag vad ni använder för låtar när ni testar högtalare?
Jag tog med mig en blandskiva med Red Hot Chili Peppers, Bob Marley, System of a Down, Timbland, Lars Winnerbäck, Kane West, Gyllene tider, Tenacious D mfl då jag lyssnar på allt möjligt och tycker det där är en bra blandning men finns det några låtar som är riktigt bra "testa-högtalar-låtar"?
PS: Ursäkta att jag varit inaktiv
Postad 02 September 2008 - 00:25
Unregisteredf3de96fc
-
Unregisteredf3de96fc
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Varken B&W DM683 eller ELAC FS 137 JET finns på ljudshopen så det blir svårt att provlyssna dem.
Av de högtalare du testade så blev Kef IQ9 favoriten och RS8 kom tvåa? Har du några erfarenheter av Marantz PM7001Ki eller Primare I21 som jag funderar på?
Nej det kan jag inte säga att jag har. Jag har provlyssnat primare vid några enstaka tillfällen men inte så jag vill ge ett uttalande. Om du vill lyssna på Kef så kan du åka till umeå på RCljud. De har även MA RSserien att jämnföra med. Prova dock skillnaden mellan MA Rs8 och Audiovector S3 på ljudshoppen, jag tycker skillnaden är enorm till Audiovectors fördel. Då skiljer det iofs 5000:- men det är svårt att tänka sig RS8 när man prövat Audiovector. Fast så är det väl iofs ofta när man tar ett sånt prissteg uppåt.
Postad 04 September 2008 - 18:01
Strema
-
Strema
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Nej det kan jag inte säga att jag har. Jag har provlyssnat primare vid några enstaka tillfällen men inte så jag vill ge ett uttalande. Om du vill lyssna på Kef så kan du åka till umeå på RCljud. De har även MA RSserien att jämnföra med.
Prova dock skillnaden mellan MA Rs8 och Audiovector S3 på ljudshoppen, jag tycker skillnaden är enorm till Audiovectors fördel. Då skiljer det iofs 5000:- men det är svårt att tänka sig RS8 när man prövat Audiovector. Fast så är det väl iofs ofta när man tar ett sånt prissteg uppåt.
Det är ju som sagt ganska mycket som skiljer i pris men jag får åka dit och provlyssna iaf
Postad 04 September 2008 - 18:32
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Om du vill handla på Ljudshopen så är mitt tips att du testar olika kombinationer av
Advance Acoustic MAP305
Hamran/Kardon HK970/980
Marantz PM7001 /KI
Dynaudio
Audiovector
Monitior Audio
Acoustic Energy
... och väljer den kombination som låter bäst för dig. Då har du absolut inte gjort bort dig oavsett vad du väljer.
Det bästa är om du börjar med Advance Acoustics förstärkare och lyssnar fram den högtalare som du tycker är bäst. Sedan behåller du högtalaren och lyssnar igenom förstärkarna tills du vet vilken du föredrar.
Vad har du för ljudkort och hur spelar du upp musiken på datorn?
Postad 05 September 2008 - 10:28
Mieron
-
Mieron
-
Forumräv
-
-
918 inlägg
Jag må vara partisk i frågan men kombinationen Arcam A28 och Audiovector S3 är nog svårslagen. Visserligen hamnar du över budget med en del men det är det värt. Du ska ju ändå lyssna på grejerna några år och slår man ut det per dag blir det inte så mycket.
A28 om den finns kvar är överlägsen i den prisklass den nu befinner sig i.
Sen S3 standard är en riktigt bra högtalare, dock är super den man bör sikta in sig på men då stiger priset med 8 tusen till. Men där har du alltid AV uppgraderingsprogram vilket möjliggör en uppgradering till S3 Super när ekonomin tillåter det.
Lycka till med inköpen!
Postad 16 September 2008 - 16:18
Strema
-
Strema
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Måste ursäkta min inaktivitet igen.
Mieron:
Hade gärna lagt ut mer pengar om jag hade råd men i dagsläget så har jag inte det :/ Men tack för tipset iaf
Chris Lymme:
Får försöka hinna med det till veckan
Varför tycker du jag ska börja med Advance Acoustic?
Har du någon åskit om Pirmare I21?
Just nu har jag inget ljudkort utan jag kör analogt från mitt moderkort, Gigabyte GA-P35-DS3, men jag funderar starkt på att köpa något ljudkort. Har du något att rekommendera? 
Spelar upp musiken i Foobar och just nu består större delen av min musiksamling av mp3 men det blir mer och mer flac.
Känner mig som en liten jobbig frågvis unge men frågar man lär man sig inte
Sen undrar jag fortfarande om ni anväder några speciella låtar när ni provlyssnar?
Redigerat av Strema, 16 September 2008 - 21:10.
Postad 17 September 2008 - 09:20
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
Klart vi tar med egen musik! För 20 000 kan du ju till och med få ett 2+2 paket med 99.26, 99w10p, separat subamp1, classA 100 d2 hos fyndbörsen. Kombinationen låter väldigt bra: Så ser det ut:
Postad 17 September 2008 - 14:18
Strema
-
Strema
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Klart vi tar med egen musik!
För 20 000 kan du ju till och med få ett 2+2 paket med 99.26, 99w10p, separat subamp1, classA 100 d2 hos fyndbörsen.
Kombinationen låter väldigt bra:
Så ser det ut:

Jo det förstår jag men har ni någon speciell låt till att testa just mellanregistret och kanske en annan låt som testar basen bra osv? Paketet ser ju bra ut men att köpa en anläggning utan att provlyssna känns lite konstigt, sen har ju folk olika uppfattning vad som är bra ljud.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|