Ny HTCP, knäpptyst
16 svar till detta ämne
Postad 16 September 2008 - 21:25
fluffigare
-
fluffigare
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Är inne på att staffa en HTPC med
.
Kraven är:
* Den ska hålla käften
* Ska kunna spela upp blu-ray
* Det ska vara bra ljudkvalité
* Den ska kunna skicka DTS HD master audio analogt
* Den ska vara tyst
Tänkte köpa någon intelprocessor och ett
.
Hur fungerar grafikkort med passiv kylning i det chassit? Räcker det kanske med ett integrerat grafikkort?
Vad behöver jag mer än det?
Postad 17 September 2008 - 10:40
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
En E8500 som ju inte avger någon värme o tala om och pipes till väggarna på chassit, det skulle vara passande 
Sedan så tycker jag ett ett ATI4850 med pipes till chassits väggar ( det följer ju med har jag för mig, till processor och grafikort) sedan så sattsa på en WD hårdisk, dom tycker jag brukar vara ganska tysta och sedan så kan du stoppa in den i en dämpande låda som finns att köpa, avskärmar hårdisken helt och den blir helt ljudlös
Sedan blir det till att leta efter en CD läsare som e riktigt tyst och när det gäller nätagg så skulle ett Corsair HX520W sitta bra, den låter inget och har mer än nog kraft för att driva datan  om du absolut vill så kan du till och med buta fläkt på nätagget, men redan original så är den sjukt tyst och du ska inte kunna höra den!
Postad 17 September 2008 - 12:55
JetJaguarr
-
JetJaguarr
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Det där chassit kräver(?) en specialdesignad DVD för att passa och finns för tillfället inte som blu ray spelare.
Det verkar inte finnas någon info någonstans om det där ljudkortet klarar av att skicka Master Audio analogt.
Var också inne på det där chassit men gav upp det, slog till på ett OrigenAE S16V istället.
Vill du ha knäpptyst kan du köra vattenkylt med någon av följande;
Eventuellt en 90mm fläkt från fander som finns på pc city om det skulle behövas. Externt nätagg utan fläkt är nog också att rekomendera om du vill ha den så tyst det bara går.
Tips på tysta komponenter finns på silentpcreview.com
Postad 17 September 2008 - 14:03
Unregistered10be65c2
-
Unregistered10be65c2
-
Användare
-
-
128 inlägg
@JetJaguarr
Är du säker på att Classic inte tar en vanlig 5.25" ODD, jag trodde det.
Vet att mini kräver slimline med slot-in, finns det någon chans att du blandat ihop dem?
Postad 17 September 2008 - 14:39
JetJaguarr
-
JetJaguarr
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
@JetJaguarr Är du säker på att Classic inte tar en vanlig 5.25" ODD, jag trodde det. Vet att mini kräver slimline med slot-in, finns det någon chans att du blandat ihop dem?
Sant, läste lite hastigt, "vanlig" BD spelare funkar.
Postad 17 September 2008 - 15:00
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Dessutom finns det blu-ray spelare till HFX mini som kostar 250 euro.
Postad 17 September 2008 - 15:21
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Svar till OP: Du behöver ett lite speciellt nätagg, samt heatpipekit om inte det följer med.
Nån av dem två är bra. Den första är intern och passiv samt kyls av chassit, den andra är extern och passiv. Inte världens kraftigaste kanske, men ska det va passivt så. Vill du ha kraftigare får du nog leta efter nåt fetare externt eller hitta nåt internt med fläkt. Kolla så det får plats och inte är för stort eller nåt. sen heatpipes (heatpipes för nordbryggan behövs inte alltid, man får avgöra själv)
tillbehör man kanske vill ha
http://www.mcubed-st...products_id=254 2kanals förstärkarmodul för inbyggnad Blir ju rätt dyrt om man ska ha allt. Chassit är ganska dyrt i sig självt, eftersom det är en svårare konstruktion än andra chassin. Men å andra sidan så blir datorn verkligen knäpptyst samt rätt snygg också.  edit: Ska du inte spela så räcker ett moderkort med internt grafikchip. Typ moderkort med AMD 790gx eller 790GP eller 780g är de bästa, men om du vill ha Intel så leta efter nåt med G45 chipset. Då slipper du heatpipe till grafikkort, men måste istället ta heatpipe till nordbryggan. Grafikkort med passiv kylning fungerar inte då dessa förutsätter att man har chassifläkt i lådan, vilket du inte kommer ha. Hfx safety control system är inte kraftig nog, den är mer att betrakta som en fläkt som går igång av sig själv när man pressar datorn och alla komponenter blir varma. Typ om man spelar så blir det ganska varmt i lådan trots att CPU, NB och GPU kyls utvändigt.
Redigerat av kusling, 17 September 2008 - 16:24.
Postad 17 September 2008 - 19:22
fluffigare
-
fluffigare
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Det där chassit kräver(?) en specialdesignad DVD för att passa och finns för tillfället inte som blu ray spelare. Det verkar inte finnas någon info någonstans om det där ljudkortet klarar av att skicka Master Audio analogt. Var också inne på det där chassit men gav upp det, slog till på ett OrigenAE S16V istället. Vill du ha knäpptyst kan du köra vattenkylt med någon av följande;
Eventuellt en 90mm fläkt från fander som finns på pc city om det skulle behövas. Externt nätagg utan fläkt är nog också att rekomendera om du vill ha den så tyst det bara går.
Tips på tysta komponenter finns på silentpcreview.com
Jag kollade lite på chassit som du använder, det är helt klart snyggt. Vad har du för saker i den? Blir det tyst?
Postad 18 September 2008 - 07:59
JetJaguarr
-
JetJaguarr
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Moderkort . Gigabyte GA-MA790GP-DS4H
inget dedikerat grafikkort
asus xonar hdav/auzentech's nya(på gång)
Fläktar . Nexus Real Silent 80mm * 2, 90mm fläktar * 2 från fander varav en till Heatsinket till CPUn Scythe Ninja Mini
PSU . Corsair CMPSU-520HXEU 520W
WiFi kort
Diverse hårddiskar
Hur tyst? Hörs knappt, kan bli aningen tystare.
Med ovanstående vattenkylning kan man göra den än mer tyst, är planerat i min budget, får se när det blir av.
Redigerat av JetJaguarr, 18 September 2008 - 08:01.
Postad 18 September 2008 - 10:39
mats2442
-
mats2442
-
Användare
-
-
207 inlägg
HFX burkar, min favvo
1. HFX kostar, finns ett skäl till "silence is golden"
2. Det går att få en HFX knäpptyst.
Till Classic chassit är det Nightjar nättagget som gäller, det är rätt lagom effektmässigt också för man ska ju klara att kyla iväg värmen igen.
För att spela upp blueray krävs inte något häftigt grafikkort utan satsa på ett som inte drar så mycket ström istället. Radeon 3450 eller 3650 räcker mer än väl eller ett 8500GT om man vill köra nvidia. Om det räcker med inbyggd grafik eller inte beror lite på dina egna behov. Intel har problem med 24P på både G35 och G45 så deras lösningar är inte helt optimala. Nvida korten har jag inte testat men ryktesmässigt funkar de bra. Än så länge sitter jag på tjocktv så det fick bli ett 3450 så jag fick en svideo ut....
Classic tar vilken vanlig 5.25 optisk enhet som helst så inga problem där.
Du kommer att behöva en BORG HPC till CPU. En BORG FX vga till grafikkortet och minst en HBC till nordbryggan. P35 korten verkar ligga på gränsen till att behöva en på sydbryggan också.
Vill man sen ha ned den sista bullriga komponenten dvs hårddisken så antingne köper man en ssd (dyrt) eller så går man på en 2.5" disk gärna 5400 rpm och bygger in den i nått ljuddämpat som tex en vertical silence.
Ljudnivå på ett sådant bygge, tja resorator2 är bullrig i jämförelse. Håller på att trimma in ett HTPC bygge baserat på ett svart classic chassie. Den är tystare än trafobrummet i en vanlig satelitmottagare. Hårddisken går att höra, om man lägger örat mot chassit alltså
Postad 18 September 2008 - 11:28
fluffigare
-
fluffigare
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Hmm, jag börjar tycka att mcubed-chassit verkar besvärligt och jag är lite rädd att det skulle bli problem med värmen... jag tycker typiskt illa om problem. Det kanske är bättre och eller enklare att skaffa vattenkylning.
med vattenkylning och externt, passivt nätagg så bör jag väl få en htpc som är så gott som ohörbar (bortsett från hårddiskar) från någon meters avstånd?
Jag tänkte då något i stil med:
och
eller
Är det någon direkt skillnad mellan vattenkylningssystemen förutom designen?
Ett sånt system kan väl inte ha några problem med värme i chassit även om man inte har några chassifläktar? Måste väl ur ett rent prestandaperspektiv krossa m-cubed-lösningen?
Är det vanligt att vattenkylningen krånglar på något sätt?
Postad 18 September 2008 - 14:36
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
det är inga problem med mcubed, bara man inte köper fel nätagg så
Man får nog bättre prestanda med vattenkylning, fast med mcubed får man allt i en låda samt man slipper en pump som låter. Visst kan det va problem att få till kylningen med heatpipes i en mcubed, men å andra sidan är det nog lika mycket problem att montera vattenkylningen samt hålla den ren från alger. Beroende på vad man prioriterar så är nog båda väldigt bra val.
edit: värme i lådan kommer du få hur du än gör om du inte har chassifläktar. Men inte så mycket att nåt pajjar. Möjligen att det reducerar livslängden på kondensatorer som inte är solid state eller vad de där nya kallas.
Min mcubed hfx mini är så tyst att jag mest stör mig på ett litet pipande från skärmen. Och då har jag en gammal hårddisk i datorn som låter lite.
Redigerat av kusling, 18 September 2008 - 14:52.
Postad 18 September 2008 - 16:19
mats2442
-
mats2442
-
Användare
-
-
207 inlägg
Ett bra vattenkylningssystem har mer kapacitet än vad en hfx låda rår på men sen måste man fråga sig vad man behöver också.
Behöver man en quadcore och ett radeon 48XX kort? Då är inte hfx rätt.
Räcker det med en C2D och ett ett 3650, då tror jag på HFX om mna vill ha det riktigt tyst. Sen är den stora fördelen med en rätt byggd HFX att det inte finns några rörliga delar som kan paja
Redigerat av mats2442, 18 September 2008 - 16:29.
Postad 19 September 2008 - 19:12
JetJaguarr
-
JetJaguarr
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
HFX burkar, min favvo 
1. HFX kostar, finns ett skäl till "silence is golden" 2. Det går att få en HFX knäpptyst.
Till Classic chassit är det Nightjar nättagget som gäller, det är rätt lagom effektmässigt också för man ska ju klara att kyla iväg värmen igen.
För att spela upp blueray krävs inte något häftigt grafikkort utan satsa på ett som inte drar så mycket ström istället. Radeon 3450 eller 3650 räcker mer än väl eller ett 8500GT om man vill köra nvidia. Om det räcker med inbyggd grafik eller inte beror lite på dina egna behov. Intel har problem med 24P på både G35 och G45 så deras lösningar är inte helt optimala. Nvida korten har jag inte testat men ryktesmässigt funkar de bra. Än så länge sitter jag på tjocktv så det fick bli ett 3450 så jag fick en svideo ut....
Classic tar vilken vanlig 5.25 optisk enhet som helst så inga problem där.
Du kommer att behöva en BORG HPC till CPU. En BORG FX vga till grafikkortet och minst en HBC till nordbryggan. P35 korten verkar ligga på gränsen till att behöva en på sydbryggan också.
Vill man sen ha ned den sista bullriga komponenten dvs hårddisken så antingne köper man en ssd (dyrt) eller så går man på en 2.5" disk gärna 5400 rpm och bygger in den i nått ljuddämpat som tex en vertical silence.
Ljudnivå på ett sådant bygge, tja resorator2 är bullrig i jämförelse. Håller på att trimma in ett HTPC bygge baserat på ett svart classic chassie. Den är tystare än trafobrummet i en vanlig satelitmottagare. Hårddisken går att höra, om man lägger örat mot chassit alltså 
Precis reserator på sina 0db är ju utan tvekan bullrigt
Postad 19 September 2008 - 23:25
Unregistered10be65c2
-
Unregistered10be65c2
-
Användare
-
-
128 inlägg
Reserator har ju en pump som låter något iaf. Sen har väl Reserator 2 dessutom en fläkt.
EDIT: stavning
Redigerat av Unregistered10be65c2, 19 September 2008 - 23:26.
Postad 20 September 2008 - 09:14
JetJaguarr
-
JetJaguarr
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Reserator har ju en pump som låter något iaf. Sen har väl Reserator 2 dessutom en fläkt.
EDIT: stavning
Pumpen hör du endast om du lägger örat mot kylflänsen, vilket jag inte tror är särskilt vanligt att man gör när man använder den, med andra ord, andra ljud i din närvaro överröstar den, exempelvis TVn, projektorn w/e. Reserator 2 har inte någon fläkt nej, Reserator XT har en 120(140?)mm fläkt.
Postad 20 September 2008 - 11:28
Unregistered10be65c2
-
Unregistered10be65c2
-
Användare
-
-
128 inlägg
ah förlåt, det var Reserator XT jag blandade ihop med 2:an.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|