Stereoförstärkare överprissatta?
17 svar till detta ämne
Postad 24 September 2008 - 15:11
Unregisteredbe4a4c9c
-
Unregisteredbe4a4c9c
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Hej hallå hembioboys!
Har bestämt mig för att köpa en ny förstärkare eller reciever. Efter att ha sållat marknaden några veckor så får jag känslan av att stereoförstärkare är väldigt dyra i relation till vad man får, och att köra stereoljud med en surroundreciever ger mer för pengarna.
Vad har ni för erfarenheter? Det känns lite onödigt att ha 5 kanaler som inte används - men surroundljud är helt ointressant för mig.
Tack.
Postad 24 September 2008 - 15:17
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Det känns lite onödigt att ha 5 kanaler som inte används - men surroundljud är helt ointressant för mig.
Om surroundljud är ointressant för dig nu och även i framtiden så ser jag inte något problem. Du får knappast bättre stereoljud per krona om du köper en surroundreceiver än en tvåkanalsförstärkare. Givetvis kan stereoljudet i en flerkanalsapparat vara av hög klass, men då får man betala därefter.
Postad 24 September 2008 - 15:23
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Säger detsamma ..
Får man fråga vad den får kosta ? och vad som inte är för dyrt ?
Jag har båda delar ( visst var det dyrt ) och det är värt pengarna ..
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 24 September 2008 - 15:24.
Postad 24 September 2008 - 15:50
jonas_tby
-
jonas_tby
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Även jag håller med föregående två talare! Satsa du på en 2-kanalare då detta alltid är att föredra när musik är prioriterat. Jag använder själv både stereo och surroundförstärkare, den ena (surround), kostade drygt dubbla priset jämfört med stereostärkaren. Trots denna prisskillnad på ca 8000kr är den helt CHANSLÖS i fråga om att prestera gott i ämnet musik...
Vet ej heller din budget men för ca 3-4000kr får man en hyfsat potent stereoförstärkare!
Sen finns ju såklart också begagnatmarknaden...
Mvh
Jonas
Postad 24 September 2008 - 16:13
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Man får mest för pengarna på beg. marknaden ..
Det går att göra riktiga fynd .. nu när folk får lämna hus o hem pga finanskrisen
( i alla fall i stockholm  )
Maveric
Postad 24 September 2008 - 17:34
Unregisteredbe4a4c9c
-
Unregisteredbe4a4c9c
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Okej, intressanta synpunkter.
Har försökt kolla på begagnatmarknaden, men det är föööör tråkigt att sålla. Vill inte ha något som är äldre än 5-6 år.. skulle gärna köpa något finare från t.ex linn, men vill inte heller ha separata för- och slutsteg.
Sen måste förstärkaren ha pre-out eller i alla fall sub-out.
Några tips? Drömmer om en Primare I21, men låt säga att 5000 är absolut max..
Förresten så är design viktigare än råstyrka. Har ett par rätt lättdrivna högtalare. Men t.ex NAD är uteslutet.. alldeles för fula.
Redigerat av Unregisteredbe4a4c9c, 24 September 2008 - 17:38.
Postad 24 September 2008 - 18:14
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Tycker du ska ta och spana in Cambridge Azur 540R v3. Där har du både välljud och surround i samma apparat. Du kanske vill ha musik på dvd nån gång i framtiden. Då kan surround vara kul.
Postad 24 September 2008 - 19:12
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
sök här .. http://www.hifimagas...sokannonser.aspFinns lite att välja på .. Tycker inte du skall ställa så höga krav för 5000 kr men du kan nog få en primare för dessa pengar + 1000 kr om du prutar lite på de som ligger ute .. Maveric
Postad 24 September 2008 - 21:03
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1372 inlägg
Går du på 2-kanal får du färre finesser men klart bättre ljud per krona.
Marantz PM7003 för 5000.- eller Cambridge 640A för 3500.- tex. Snygga är en smaksak men nog är nya Marantz designen snygg?
Postad 25 September 2008 - 19:16
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Jag känner att jag tycker tvärtom mot vad ni andra verkar tycka. Jag köpte en Denon 3808 och det blev ett jättestort ljudlyft jämfört med min Rotel RA-03 och Rotel CD-02. Kör musiken via flac på usbstick på Denonen. Blir ett ******** laddande på sticken bara... Hur som helst, ljudbilden blir mycket större med Denonen, anslag i musik och sång blir mycket distinktare. Rotel kombon hade gjorde musiken väldigt vass och försökte höja trummorna med ganska mycket. Det resulterade i att mansröster i filmer kunde låta väldigt tunt eller alldeles för övermättade om de inte låg exakt rätt. Kvinnoröster blev instängda.
Så det är en helt ny värld som har öppnat sig nu när man kan höra vad folk sjunger eller vad de säger.
Så enligt mina högst subjektiva åsikter så uppfattar jag Denonen som mycket mer ofärgad än vad Rotel kombon är.
Postad 25 September 2008 - 19:28
sweddan
-
sweddan
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Om du fick ett sånt ljust ljud ur rotel kombon kanske du borde prova andra högtalarkablar och signalkablar?
QED som du använder är ju av silver, eller silverpläterade och av egen erfarenhet så gör såna kablar lätt anläggningen ljusare.
Postad 25 September 2008 - 19:28
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag känner att jag tycker tvärtom mot vad ni andra verkar tycka. Jag köpte en Denon 3808 och det blev ett jättestort ljudlyft jämfört med min Rotel RA-03 och Rotel CD-02. Kör musiken via flac på usbstick på Denonen. Blir ett ******** laddande på sticken bara... Hur som helst, ljudbilden blir mycket större med Denonen, anslag i musik och sång blir mycket distinktare. Rotel kombon hade gjorde musiken väldigt vass och försökte höja trummorna med ganska mycket. Det resulterade i att mansröster i filmer kunde låta väldigt tunt eller alldeles för övermättade om de inte låg exakt rätt. Kvinnoröster blev instängda.
Så det är en helt ny värld som har öppnat sig nu när man kan höra vad folk sjunger eller vad de säger.
Så enligt mina högst subjektiva åsikter så uppfattar jag Denonen som mycket mer ofärgad än vad Rotel kombon är.
Det där varierar naturligtvis mellan produkter. Jag tog steget från stereo via Sony STR-VA333ES till Musical Fidelity X-T100 och lyftet var synnerligen stort. Helt annan kontroll över högtalarna, klarare ljud, djupare bas m.m. Receivern var absolut inte dålig på stereo men X-T100 är överlägsen. Detsamma gäller en YBA YA201 som enligt mina öron låter mycket snarlikt MF. Jag har även goda erfarenheter av Arcams stereoförstärkare och har helt klart uppfattningen att en stereoförstärkare bör övervägas om stereoljudet prioriteras. Det är som jag ser det bättre att bygga upp en stereo med separat stereoförstärkare om musiklyssningen står för övervägande delen av lyssnandet. För biobruk köper man sedan lämpligen en receiver av vettig modell och låter den ta hand om resten. Då kan man rent av köpa en billigare receiver och budgetera mer på stereodelen. På senare år har hemmabioreceivern förts fram som ljudfrälsaren även i stereo men jag håller inte riktigt med alla gånger. Det finns fördelar med en renodlad stereoförstärkare. Även om det självfallet finns receivrar som låter bra i stereo.
Postad 25 September 2008 - 19:38
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Hade bytt kablar redan innan till EKK högtalarkablar och Lonworks signalkablar. Blev ett lyft men karaktären fortfarande liknande. Det tråkiga var också att Roteln gjorde att frugans Elac 203.2 också lät distade. För det är exakt så ljudet uppfattas mellan Rotel kombon och Denonen enligt mig.
Nej självklart är det inte universal sanning att alla stereoförstärkare låter sämre än surroundrecievrarna, däremot tycker jag inte att just nämnda kombo är mycket att hänga i julgranen. Som alltid: låna hem och provlyssna!
Postad 26 September 2008 - 11:01
Unregistered54b89a21
-
Unregistered54b89a21
-
Användare
-
-
102 inlägg
Hej hallå hembioboys!
Har bestämt mig för att köpa en ny förstärkare eller reciever. Efter att ha sållat marknaden några veckor så får jag känslan av att stereoförstärkare är väldigt dyra i relation till vad man får, och att köra stereoljud med en surroundreciever ger mer för pengarna.
Vad har ni för erfarenheter? Det känns lite onödigt att ha 5 kanaler som inte används - men surroundljud är helt ointressant för mig.
Tack.
Vid en första anblick kan receivers verkligen verka prisvärda. Men det säger sig självt att man kan inte få mer, och betala mindre! Alla signalbehandlingsfunktioner för ljud och bild, alla "253 st" anslutningar, kostar. Så var har man då snålat? På slutstegsidan! Framförallt när det gäller strömförsörjningen. Transformatorn är grymt underdimensionerad. Om man jämför med en 2-kanalare som levererar samma effekt per kanal på papperet (2x130W), så har den oftast (alltid?!) en större transformator, än en receiver (7x130W) med samma spec. Tittar vi total uteffekt, så blir det ännu tydligare. 7x130W ingen ovanlig spec, (t ex https://www.prisjakt...ukt.php?e=44680 ) total uteffekt blir då 910W. Stereoslutsteget Rotel RB-1090 ger totalt 760W (2x380), och väger då 38kg! (Notera att Roteln är ett rent slutsteg, utan signalbehandling.) Det är mer än dubbelt så mycket som receivern(13,5kg)... Jämför du med RB-1070 (2x130W, 12kg), som ger samma uteffekt per kanal så väger det nästan lika mycket som receivern, trots att det är ett rent slutsteg med bara 2 kanaler. Varför tjatar jag om vikten? Därför att en rejäl transformator är tung! Dessutom så ger det inte så mycket att bi-ampa med en reciver, eftersom det är transformatorn som är begränsningen. Visst kan det bli bättre, men det är en nödlösning, och inget fullgott alternativ till ett separat slutsteg. Vill du ha en prisvärd 2-kanals anläggning, köp en begagnad, "omodern" (= utan hdmi 1.3) dvs billig, bra reciever med pre-out. Använd som försteg, till ett begagnat stereoslutsteg. Då kommer du väldigt långt med 10k kr, för förstäkeriet... /
Redigerat av Unregistered54b89a21, 26 September 2008 - 11:03.
Postad 26 September 2008 - 22:05
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Vid en första anblick kan receivers verkligen verka prisvärda. Men det säger sig självt att man kan inte få mer, och betala mindre! Alla signalbehandlingsfunktioner för ljud och bild, alla "253 st" anslutningar, kostar. Så var har man då snålat? På slutstegsidan! Framförallt när det gäller strömförsörjningen. Transformatorn är grymt underdimensionerad. Om man jämför med en 2-kanalare som levererar samma effekt per kanal på papperet (2x130W), så har den oftast (alltid?!) en större transformator, än en receiver (7x130W) med samma spec. Tittar vi total uteffekt, så blir det ännu tydligare. 7x130W ingen ovanlig spec, (t ex https://www.prisjakt...ukt.php?e=44680 ) total uteffekt blir då 910W. Stereoslutsteget Rotel RB-1090 ger totalt 760W (2x380), och väger då 38kg! (Notera att Roteln är ett rent slutsteg, utan signalbehandling.) Det är mer än dubbelt så mycket som receivern(13,5kg)... Jämför du med RB-1070 (2x130W, 12kg), som ger samma uteffekt per kanal så väger det nästan lika mycket som receivern, trots att det är ett rent slutsteg med bara 2 kanaler. Varför tjatar jag om vikten? Därför att en rejäl transformator är tung! Dessutom så ger det inte så mycket att bi-ampa med en reciver, eftersom det är transformatorn som är begränsningen. Visst kan det bli bättre, men det är en nödlösning, och inget fullgott alternativ till ett separat slutsteg.
Vill du ha en prisvärd 2-kanals anläggning, köp en begagnad, "omodern" (= utan hdmi 1.3) dvs billig, bra reciever med pre-out. Använd som försteg, till ett begagnat stereoslutsteg. Då kommer du väldigt långt med 10k kr, för förstäkeriet...
/
Cav A8M är en typisk strömstark surrpundförstärkare, best på 35,8kg för 7000kr... nästan gratis på tanke på vad man får för pengarna
Postad 26 September 2008 - 22:15
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Sen om du lirar plattorna med en sketen dvd så tror jag inte det spelar nån större roll vad du har.
Postad 27 September 2008 - 09:11
sweddan
-
sweddan
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Med lonworks signalkabel lät min anläggning också distat och vasst. Gjorde ett par andra signalkablar och ljudet blev mycket lugnare.
Postad 27 September 2008 - 16:48
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Jaså, jag hade ett par Tara Labs innan för 1500kr och de kändes instängda och beslöjande jämfört med Lonworks. Smaken är som baken med andra ord.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|