Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rykten om PS4

141 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 September 2008 - 14:13

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Goto Hiroshige has received PSX4 spec info from Japanese developer sources who received preliminary spec from SCEI for developer feedback(whom Goto refuses to name due to NDA).

- SCEI has sent rough PSX4 spec to 3rd party developers for feed back. Based on the description, PSX4 is a Wii-tized PSX3, no more than 2X as powerful.
- SCEI wants to beat Xbox 3 to launch. 2011 is the deadline, or sooner.
- SCEI pulled all its engineers from IBM Texas, and there is no new CELL architecture being developed. PSX4 will use same CELL architecture with improvements.
- SCEI will dump XDR and use standard JEDEC memory type(GDDR3/DDR3) for main memory.

Källan är japansk

Har dock snappats upp av åtminstone en västerländsk sida:

http://www.gamecyte....-cell-processor

Om detta vore sant, vad skulle ni tycka om det?

Postad 30 September 2008 - 14:38

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3653 inlägg
  • 0
PS3x2 hmm vet inte riktigt. Känns som Nintendo wii har förstört allt med att man ska ha det kraftfullaste paketet. Nu handlar allt om hur innovativ man är. Då kan man lika gärna skita i att släppa 3e xbox maskinen, nya nintendo maskinen och PS4. Kör med samma och släpp fler tillbehör som VR-hjälm mm.

Postad 30 September 2008 - 15:08

Launch Button
  • Launch Button
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Vet inte vad jag ska tycka riktigt. Å ena sidan skulle det kännas som ett svek från Sonys sida att lansera en ny konsol så snart då de har pratat om PS3ans livlängd som 10 år, men å andra sidan så skulle jag säkert vara glad att köpa en PS4 2011 om den inte var så dyr.
För mig skulle det förmodligen hänga helt på priset, en ny konsol med samma pris som PS3 (dvs ca 4500:-) blir ett blankt nej från mig, men om man antar att den skulle hamna på typ 2000:- så skulle jag säkert köpa den, även om det tog emot lite grann.
Har inte så mycket att säga om specsen som så, annat än att jag förväntar mig ett pris som reflekterar dem. Jag tror också att det skulle vara svårt att sälja en ny maskin som är väldigt mycket kraftfullare så snart efter PS3an. Om de verkligen vill ha ut den 2011 så tror jag att en något kraftfullare maskin till betydligt lägre pris är det enda sättet att sälja några större mängder.

Postad 30 September 2008 - 15:16

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Äh, jag vill se en konsol med multipla CELL-cpus som består av 32 SPUs eller fler (enl. roadmap ska de finnas runt 2011), helt enkelt en beefad maskin med en helt ny hype-maskin runt lanseringen.

Kommer det en "Plaiiistatjon" så lägger jag hela skulden på Nintendo och muttrar i en evighet.

Postad 30 September 2008 - 15:19

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Å ena sidan skulle det kännas som ett svek från Sonys sida att lansera en ny konsol så snart då de har pratat om PS3ans livlängd som 10 år

De menar inte att de ska vänta i 10 år med att släppa en ny. Se på PS2 idag, de menar att den ska "hålla" i cirkus 10 år innan stödet för maskinen släpps och den faller i glömska.

2011 är väl runt 5 år mellan PS3 och PS4. PS2 och PS3 var det inte mycket mer emellan, 6 år har jag för mig. Det är historiskt sett i dessa tidscykler vi pratar, give or take.

Om det här sker, vilket jag verkligen undrar, så vore det gratis seger för MS om de valde att släppa en kraftfull version. Just för att de inte skulle ha någon att konkurrera med direkt. Sony och, antagligen, Nintendo skulle konkurrera istället.

Postad 30 September 2008 - 15:54

Freezard
  • Freezard
  • Beroende

• 1306 inlägg
  • 0
PS2 håller äntligen på att dö ut... *wohoooo*

Men känns som att PS3 precis har släppts... förra året va? 2011 känns lite för tidigt... och de kan ju inte ha en ny konsol som kostar mindre än PS3, a la Wii. De får sänka priset på PS3 lite först!!!!

Postad 30 September 2008 - 15:54

Launch Button
  • Launch Button
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

De menar inte att de ska vänta i 10 år med att släppa en ny. Se på PS2 idag, de menar att den ska "hålla" i cirkus 10 år innan stödet för maskinen släpps och den faller i glömska.

2011 är väl runt 5 år mellan PS3 och PS4. PS2 och PS3 var det inte mycket mer emellan, 6 år har jag för mig. Det är historiskt sett i dessa tidscykler vi pratar, give or take.

Du har rätt Zoiler, men samtidigt bör vi inte glömma att PS2 har sålt löjligt stora mängder, medans PS3an inte har imponerat hittils. Nu vet jag inte vad PS2 hade sålt 5 år in i sin livscykel, men jag vågar mig ändå på att gissa att PS3 inte kommer att ha sålt lika många vid 2011.
Såvitt jag har förstått (rätta mig om jag har fel) så var det en väldigt kostsam process att lägga om utvecklingen från PS2 till PS3, eftersom det är helt olika arkitektur, osv. Detta, tillsammans med ett stort antal sålda PS2or gjorde nog att fortsatt spelutveckling till PS2 var en bra affär.
Jag tror att det kommer att vara svårt för tredjeparts utvecklare att rättfärdiga fortsatt utveckling till PS3 när PS4 är släppt om specsen är så pass lika, eftersom (antar jag) det inte kommer att bli en väldigt kostsam process att lägga om utvecklingen från PS3 till PS4. Speciellt inte om PS3 inte sålt väldigt bra.

Redigerat av Launch Button, 30 September 2008 - 15:56.

Postad 30 September 2008 - 16:02

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 0

Om det här sker, vilket jag verkligen undrar, så vore det gratis seger för MS om de valde att släppa en kraftfull version. Just för att de inte skulle ha någon att konkurrera med direkt. Sony och, antagligen, Nintendo skulle konkurrera istället.

Har du sett senaste bonus round på www.gametrailers.com? Där snackar ju bland annat en snubbe som vart med och designade Xbox och Pachter(branchanalytikern) om hur de inte tror att hårdvara kommer uppgraderas på samma sätt längre helt enkelt för att det inte behövs. Dubbelt så kraftfull som PS3 är ändån ganska kraftfullt, se hur spelen ser ut idag(än har de inte nått sin fulla potential) och 2011 är snart. Det är 2,5 år medans det väl är 3 år sen Xboxen släpptes nu till jul. Dessutom kommer branchen ändras jättemycket med mer nerladdning av spel och maskinerna kommer bli än mer mediamaskiner. 2011 är spel än mer en mainstream underhållning och kommer att finnas överallt, du kommer spela MMO på tåget till jobbet.

Den stora frågan är ju om branchanalytikerna har rätt. Personligen tror jag i alla fall inte på ryktet, känns väldigt tidigt och flummigt. :)

Postad 30 September 2008 - 16:10

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0

Om detta vore sant, vad skulle ni tycka om det?

Inget vidare! Men det låter ändå ganska logiskt sett ur "Sony-ögon".

Jag vet inte det ja. Om man ser till hur det sett ut denna generationen så har Sony legat i topp när det gäller finesser/prestanda, MS en bit efter och Nintendo hopplöst efter. Hur har de sålt då? Ungefär direkt omvänt proportionellt! ;)

Det är därför jag inte tycker det låter något vidare, för jag vill ha ett "monster" ungefär som Morlock beskriver det. Men ändå låter det logiskt om Sony sneglat på sina konkurenter och försäljningssiffror och dragigt vissa slutsatser. Bygger det vidare på PS3, så kan de släppa en billig maskin eftersom CELL troligtvis är snor-billig 2011. Relativt alltså.

Om MS skall satsa på att vinna prestandamässigt, så måste de upp i pris och vi har ju sett hur det har gått i denna generation.

Denna generation har MS+SONY konkurerat och Nintendo för sig själv kan man väl säga. Så om Sony tänker om och börjar snegla åt at konkurera med Nintendo istället (som sålt skjortan av Sony), så låter det ganska logiskt i mina öron. Tyvärr... :)

Postad 30 September 2008 - 16:17

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1220 inlägg
  • 0
Jag tror både Sony och MS kommer tänka om till nästa generation, speciellt Sony. Att utveckla en konsoll blir dyrare och dyrare samtidigt som dom ser Nintendo utveckla en "budget" konsoll och håvar in pengar från day one. Vi får komma ihåg att det finns investerare och företagsanalytiker högst upp som inte kommer vara lika glada denna gång att öppna penningpåsen på en dyr utveckling när dom ser en konkurrent håva in pengar på en "billig" utveckling. Tror både PS4 och X720 kommer bli en 1,5 uppgradering.
Men visst, samtidigt är dom ju rädda för varandra och vet MS att SONY släpper en värsting så måste nästan dom göra samma sak och vice versa. Tror nog att dom bevakar varandra och utvecklingen i branschen rätt så mycket just nu.
Angående de spec som har läckt ut tror jag att dom är sanna men att det finns en mängd olika spec som SONY vill testa på uvecklare för att bestämma vad de tror kommer bli det mest lönsamma draget. Men jag tror definitivt inte att Sony kommer släppa en lika dyr konsoll nästa generation.

Postad 30 September 2008 - 16:33

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Fyf*n...Allt är Nintendos fel..Eller ännumer alla som köper deras konsol..Ber till gud att dom andra inte går samma väg..

Postad 30 September 2008 - 16:53

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
PS4. Tja, det funkar väl. Blir den dubbelt så kraftfull som dagens maskin så funkar det nog - frågan är om man räknar dubbelt så kraftfull som dagens maskiner med dagens teknik, vem vet vad man kan få till med morgondagens? Allt man räknar på är ett minimum och vad det skulle kosta. Då kanske man kan få till äkta 1080p stabilt, känns som mycket skulle vara vunnet bara med det. Innovation är alltid bra, nästan... det är bra att man letar efter nya sätt att spela.

Priset har redan börjat diskuteras, intressant att vissa inte skulle kunna tänka sig att köpa om den kostade mer än 2 000 kr. Då får man nog finna sig i att återigen inte vara någn early adapter... skulle man få gissa så tror jag att den hade kostat 6 500 kr idag med dagens penningvärde. Gud vet vad det blir med 2011 års penningvärde.

Sony är nog visa av skada med tanke på att man missade ett år av försäljning och att utvecklarna började att utveckla på 360 långt innan... den här gången är det (igen) Sonys tur att stressa ut en risig produkt som först efter ett par år håller ihop ordentligt :)

Redigerat av Lindholm R, 30 September 2008 - 16:53.

Postad 30 September 2008 - 16:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Jag tror att det kommer att vara svårt för tredjeparts utvecklare att rättfärdiga fortsatt utveckling till PS3 när PS4 är släppt om specsen är så pass lika, eftersom (antar jag) det inte kommer att bli en väldigt kostsam process att lägga om utvecklingen från PS3 till PS4. Speciellt inte om PS3 inte sålt väldigt bra.

Jag håller med, jag tror inte heller PS3 kommer hålla i 10 år. PS2 har hållt i ca 8 år nu och då pratar vi om världens bäst säljande konsol genom tiderna med ett massivt spelstöd. Spelen kommer inte speciellt ofta längre, även om den säljer bra. Att den ska hålla 2 år till och vara konkurrenskraftig känns hårt.

Så nä, speciellt som du säger ifall de släpper en bakåtkompatibel 2x starkare så får vi i stort sett ett Gamecubescenario där det inte finns någon direkt anledning att satsa på spel till den gamla. Jo, till en början finns det det eftersom användarbasen är mycket större, men det kommer snabbt mattas av.

Eller så floppar den nya. Man måste nämligen ha någonting som driver försäljningen. För det finns väl ingen här som tror att Nintendo Wii hade sålt något om den bara hade varit kraftfull som en 2xGamecube? Det som driver försäljningen, och det är till en helt ny massa, är rörelsekontrollen. Så då får man fråga sig, hur påhittiga är Sony? Kan de tävla med Nintendo i innovativitet? Jag skulle knappast tro det. De apade ju t o m efter med rörelsekänslighet i kontrollen när de såg att Wii var sådan. "I like surprises" my ass.

Vilket också leder fram till mitt resonemang varför en konsol som ensamt gör en stark konsol kommer sälja enormt bra. Sony och Nintendo, om de skulle ha två svaga (ja, de är svaga. Jag lovar att det kommer vara lika förlegat om 3 år som PS2 var när 360 kom) maskiner, kommer konkurrera med varandra. Det är ingen gratis försäljning bara för att man har en svag konsol, vi vill ha snygg grafik. Eller något speciellt. Så då gäller det att de hittar på något speciellt, eller så kör de på säkra vägen med en kraftfull konsol. Anywaaaaay, om två svaga konsoler kommer fram på marknaden så vinner den som är mest innovativ och får bäst spelstöd. Jag satsar mina slantar på Nintendo.

Sen har vi den som gör den starka konsollen. Ni tror det inte nu, men vänta tills ni får se Unreal Engine 4 (har givetvis inte sett den själv, men jag är framsynt :)) och ni kommer förstå varför det behövs något mer än en 2xPS3. Och när ni dreglar över den grafiken så kommer ni inse varför ni gärna vill ha den där maskinen som kostar 2000 extra.

MS skulle vara helt konkurrensfria och få allt spelstöd själva. Sen sänker de priset efter några år, och då kanske man ligger på 1000kr skillnad gentemot PS4 och Nintendo Wiikipedia. Och priset krymper mer och mer. En ensam stark konsol på marknaden både behövs och kommer generera cash. Om de andra lyckas, ja det beror helt och hållet på vilken form av innovation man erbjuder.

Om man ser till hur det sett ut denna generationen så har Sony legat i topp när det gäller finesser/prestanda, MS en bit efter och Nintendo hopplöst efter. Hur har de sålt då? Ungefär direkt omvänt proportionellt!

Men det beror inte på prestandan, utan på innovativiteten. Vidare, om MS och PS3 inte hade haft varandra att konkurrera med så hade de sålt mer än Wii (plussa 360 och PS3 globalt så får du en rough estimation). Ni måste inse att det alltid kommer finnas ett behov av snygga spel.

Dessutom kommer branchen ändras jättemycket med mer nerladdning av spel och maskinerna kommer bli än mer mediamaskiner. 2011 är spel än mer en mainstream underhållning och kommer att finnas överallt, du kommer spela MMO på tåget till jobbet.

Hoppas verkligen inte det. Sniket om man inte kan sälja sina lir. Och MMO på tåget tror jag ju knappast på :D . Ja det skulle vara någon enstaka galning per tåg. Spel är världens största underhållningsform idag och jag ser då inga på tåget som gejmar. Händer nog inte mycket på 3 år.

Aja, jag hade rätt innan Wii kom att det skulle bli en dundersuccé, och de allra flesta trodde tvärtom. Vi får väl se om jag siar in detta också, hade vart kul att ta fram posten isåfall, men den glömmer man av ;)

Postad 30 September 2008 - 17:09

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Nej, en barnversion av ps3 betackar jag mig för, jag vill iaf se helt fotorealistiska spel ngn gång i framtiden, och jag vill inte att den tidpunkten senareläggs för att sony vill sälja en massa lekstationer till 8åringar och morsor.

Postad 30 September 2008 - 17:16

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Hoppas det där ryktet stämmer. En energisnål liten maskin som inte är mycket kraftfullare än denna generation låter väldigt bra för min del.

Postad 30 September 2008 - 17:23

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3653 inlägg
  • 0
Bara dem inte släpper någon maskin som stödjer högre upplösning än 1080P. Då måste man börja tänka på nytt TV köp igen :S.

Postad 30 September 2008 - 17:37

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0

Men det beror inte på prestandan, utan på innovativiteten.

Hur mycket tror du själv att priset spelar in?
Sedan är Wii den som är mest anpassad efter lite yngre publik, vilket IMHO också är en stor bidragande faktor.

Jag håller med dig om att det visst finns ett behov av kraftfulla maskiner med bra prestanda och snygga spel, men uppenbarligen är det inte det som säljer och genererar pengar. Tyvärr!
Och jag tror heller inte att du kan dra den parallellen att om PS3 skulle sänka sin prestanda i nästa generation så skulle dagens alla PS3 ägare köpa 720 istället för PS4. Lika lite som det omvända scenariot. Prova att jämför 360 vs PS3 och Wii och se hur det ser ut.

Visst, det är inte heller riktigt rättvist, men jag tror att något mitt imellan din och min teori skulle ligga nära sanningen. Och glöm inte att 2xPS3 inte är HELT fy skam heller. Det kommer (troligtvis) inte bli lika stora gap prestandamässigt som det är idag. PS3 klarar redan BD-uppspelning och FullHD (OK inte helt äkta i spelen..), Men 1080P kommer vara gällande standard i MÅNGA år framöver och 2xPS3 skulle troligtvis fixa det även i spelen. Därav inte alls så stor skillnad som dagens HD vs SD (MS+Sony vs Wii) och därav troligen inte så stort "avhopp" från Sony till MS som i ditt scenario.

Sony har fått blöda rejält pga sin satsning på PS3 (tror iofs att blödningen är lite överskattad, men ändå). Tror du MS kommer sitta lugnt kvar i båten om de märker att övriga konkurrenter satsar på billig hårdvara som genererar bra vinst direkt? Skulle de våga att då ensam gå mot strömen och utveckla en dyr konsol (6-7000 sek, eller runt 2 x priset för PS4 eller Wiiki) som de ändå skulle sälja med förlust inledningsvis?
Personligen hoppas jag det och jag skulle i så fall köpa en 720 direkt! Men det är JAG det...
Samtidigt ger jag credit till Sony för sin vågade kvalitetssatsning med PS3!

Sedan tror jag inte vi skall börja diskutera vem som apat efter vem med vad inom konsolbranchen...
F-n, det är ju värre plagiat i den branchen än NÅGON annan!

Postad 30 September 2008 - 18:18

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Hur mycket tror du själv att priset spelar in?

En del, men tillbehören till Wii är ju så dyra att det kostade lika mycket att köpa en Wii som en 360 när den kom. Men visst spelar priset in, det är bara det att som jag sa så kommer prisavståndet minska ju mer tiden går.

Jag håller med dig om att det visst finns ett behov av kraftfulla maskiner med bra prestanda och snygga spel, men uppenbarligen är det inte det som säljer och genererar pengar. Tyvärr!

Det beror som sagt på konkurrensen. 360 skulle sålt minst 10 miljoner till om inte PS3 funnits på marknaden. PS2 sålde oehört bra, emedan Dreamcast sög. Det är ingen garanti att bara för att det hänt en gång så kommer det hända igen. Isåfall skulle ju det omvända vara sant. Vidare, som sagt, det gäller att få till något riktigt bra innovativt om man vill sälja. Wii och DS är inte bara spelmaskiner, de är program. Köksredskap, hälsoverktyg, ordlexikon osv.

Och jag tror heller inte att du kan dra den parallellen att om PS3 skulle sänka sin prestanda i nästa generation så skulle dagens alla PS3 ägare köpa 720 istället för PS4.

Inte alla, men många. Med tiden. När de köpt sin favoritkonsol först så kommer de snegla mot den absolut svingrymma grafiken på den där andra konsolen.

Sony har fått blöda rejält pga sin satsning på PS3 (tror iofs att blödningen är lite överskattad, men ändå). Tror du MS kommer sitta lugnt kvar i båten om de märker att övriga konkurrenter satsar på billig hårdvara som genererar bra vinst direkt? Skulle de våga att då ensam gå mot strömen och utveckla en dyr konsol (6-7000 sek, eller runt 2 x priset för PS4 eller Wiiki)

6-7000!!!? Herregud, människa :) . Xbox kostade 5000 när den först kom och floppade totalt. Man sänkte priset direkt till runt 3500. Det var också däromkring som 360 låg när den kom. Så det är de prisnivåerna jag kan tänka mig. Sen får du ta i åtanke att man tjänar pengar på mjukvara, inte hårdvara. Trevligt för Nintendo att de tjänar per varje såld konsol, men de tjänar mest på spelen.

Edit: Det som du säger om att gå ensam mot strömmen, det verkar ju löna sig. Se bara på Nintendo.

Sedan tror jag inte vi skall börja diskutera vem som apat efter vem med vad inom konsolbranchen...

Nej, men jag tänker mer på att Wii och DS är gjorda av Nintendo. Wii Fit är ytterligare ett genidrag. Nintendo är innovativa helt enkelt.

Redigerat av Zoiler, 30 September 2008 - 18:20.

Postad 30 September 2008 - 18:22

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0
Wii var mitt sämsta köp jag gjort på bra länge så jag vill inte se nån wii-fierad Playstation. Då blir det Microsoft för pengarna istället.

Det är dock lite frågetecken kring Wiis långsiktiga hållbarhet, då de inte vänder sig till den kapitalstarka delen av marknaden (män 25-45) som 360:n och PS3:an gör. Så det är frågan för hur merförsäljningen kommer gå för Nintendo framöver eftersom de som har den inte köper så mycket spel och annan junk. Dock så har de ju dragit in sjukt mycket pengar på hårdvaran så dom kanske nöjer sig med det.

Det finns ju lite andra aspekter för Sony också, PS3:an driver till viss del på försäljningen av Blu-Ray filmer, TV-apparater och andra Sony-prylar så dom drar in en del på "hela paketet" också i längden. PS2:an hade dessutom också en trög start, det såldes faktiskt fler PS3:or i början än PS2:or när den kom.

Redigerat av SirIdot, 30 September 2008 - 18:22.

Postad 30 September 2008 - 18:35

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Så det är frågan för hur merförsäljningen kommer gå för Nintendo framöver eftersom de som har den inte köper så mycket spel och annan junk. Dock så har de ju dragit in sjukt mycket pengar på hårdvaran så dom kanske nöjer sig med det.

Jo.. det köps faktiskt rätt mycket. Wii Fit har redan sålt i 8 miljoner globalt står det på VG Chartz. Och den kostar typ 1000 spänn. Smash Bros 7 miljoner. Mario Kart 8. Galaxy 7. Mario och Sonic 5,5. Carnival Games 2 miljoner (wtf). Senast nu sålde Star Wars Force Unleashed lika mycket som PS3 versionen.

Och då har vi inte ens börjat räkna in tillbehören.

Wow, jag visste faktiskt inte att Nintendo sålde så pass bra med spel. Jäklar :)

Du kan kolla runt här lite.

http://www.vgchartz.com/weekly.php

PS2:an hade dessutom också en trög start, det såldes faktiskt fler PS3:or i början än PS2:or när den kom.

Jo, men jag skulle inte räkna med samma succé nu. PS2 ökade verkligen med enorma siffror och totaldominerade efter något år eller två. PS3 har snarare stagnerat som det ser ut och de behöver sänka priset. De "borde" få det jobbigt till jul.

Postad 30 September 2008 - 18:51

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0
Finns på IGN nu också:

Impress Watch technology writer Hiroshige Goto has posted his latest "Weekly Overseas News" at the Japanese game and computing site. The subject, believe it or not, is PlayStation 4!

According to Goto, who doesn't cite any sources, Sony has started investigating the possibility of using the Cell Broadband Engine, the same CPU that powers the PS3, as a base for the new system and is currently seeking developer feedback. While it's possible that Sony will move away from the Cell, says Goto, Sony does appear at the moment to be moving towards an upgraded version of the current PS3 chipset as a basis for the next generation system.

The plan to use variants of Cell in future PlayStation iterations was always in place, explains Goto, which is why Sony invested so heavily in the chipset. However, while the use of the Cell in the PS4 may seem like Sony just sticking with its original plan, the real reason could be that the company in its current form doesn't have the reserves to create another chipset and build all the requisite development tools above it.

Going with Cell has the benefits of keeping production costs down for the PS4 and also allowing cutting game development costs due to a consistent architecture. Sony would also be able to include a smaller chip size from the start, potentially reducing the system's retail price.

The rest of Goto's article is mostly speculation as the highly respected writer considers how much of a performance increase we can expect from the PS4. According to Goto, Moore's Law suggests that Sony could go about including as many as 32 cores in the system (compared to the current 8). However, he doesn't think this is likely. Due to cost concerns, he thinks its more possible that Sony will stop with somewhere between 10 and 20 cores along with a small increase in clock rate. Looking at just the CPU, he says, the PS4 would have 2.x times as much power as the PS3.

Goto also feels that an early PS4 launch could be reasoning for the reuse of the Cell architecture. Assuming Sony wants to launch the PS4 earlier than it did the PS3 in comparison to the competition, going with a new architecture could be tough. According to Goto, it takes at least three years, and more usually four, to go from the start of chip development to an actual product. If Sony wanted a 2011 launch, for instance, they'd have to speed up the process, and one method for that, says Goto, is to use an existing architecture.

Postad 30 September 2008 - 19:11

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Det ursprungliga ryktet var att återvinna Cell.
Behöver inte vara några problem med mer, nytt minne och ny GPU.

Men det är fortfarande rykten. Vi får se vad de tre stora dyker upp med om ett par år helt enkelt.

Postad 30 September 2008 - 19:21

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0
Dessa rykten känns ju helt som om någon har tagit dem ur tomma intet...!! Det är ju som att gräva sin egna grav. Tror inte Sony skulle gå ut med att ps4 skall komma ,dem skulle få ett sånt ras på ps3 försäljningen. Dem har ju precis börjat hårdlanserat ps3an som har knappt 20 BRA spel. Dem flesta spelen till denna maskin tar minst 1 år att göra,bara titta på gran turismo ,resident evil ,tekken6 m.fl.

Det är väl om ps4 kommer bli en annorlunda konsoll som wii så man går ner grafikmässigt fast höjjer spelupplevelsen.. Annars lär spelutvecklarna reagera.. Stackrarna har problem med ps3 spelen hr skall de då bli om ps4 blir (dubbelt ) så bra...!

Näää ps4 tar ja med en nypa salt...!! Och vad skall de vara i den då?? 1 TB hårddisk,bluraybrännare?,bakåtkompitabel lr skiter dem i det? Känns som när ps4 kommer.Blir det första konsollen över 10.000 kr.

Postad 30 September 2008 - 19:26

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0

En del, men tillbehören till Wii är ju så dyra att det kostade lika mycket att köpa en Wii som en 360 när den kom. Men visst spelar priset in, det är bara det att som jag sa så kommer prisavståndet minska ju mer tiden går.

Hmmm, och priset för tillbehör till 360 var/är... billigt?
I så fall vore det ju lika bra att skaffa en PS3 direkt med det resonemanget om man ville åt samma funktionalitet, men det gjorde inte folk.

Inte alla, men många. Med tiden. När de köpt sin favoritkonsol först så kommer de snegla mot den absolut svingrymma grafiken på den där andra konsolen.

Vilket borde innebära att PS3 kommer sälja som SMÖR nästkommande 2,5 åren innan next gen kommer eftersom det är denna generations värsting? ;)

6-7000!!!? Herregud, människa ;) . Xbox kostade 5000 när den först kom och floppade totalt. Man sänkte priset direkt till runt 3500. Det var också däromkring som 360 låg när den kom. Så det är de prisnivåerna jag kan tänka mig.

3500!!??!! Herrugud människa på dig själv! :D :D

Du menar att MS bör satsa på att vara "muskelberget" i next gen med motiveringen att det blir en lätt match att "vinna". För att vara muskelberget krävs rätt betydligt bättre prestanda. Bara liite bättre prestanda räcker naturligtvis inte för att roffa åt sig publik. PS4 påstås bli typ 2x PS3 (enbart map CPU, grafiken vet vi inget om än så länge, eller?). Alltså måste i så fall 720(?) bli betydligt vassare än så. Och kosta max 3500!?! :)
Jag drog till med 6-7000:- med tanke på att det var ungefär vad PS3 kostade vid launch och med tanke på ditt resonemang att MS kan vinna på att krossa de andra på prestanda. Prestanda kostar pengar.
Och de kan inte subventionera konsolerna hur mycket som helst. Sony hade BD vs HD DVD kriget att vinna på denna generation konsol också, så de pengarna de förlorade på sålda konsoler kommer delvis tillbaks filmvägen. Något sådant har inte MS i rockärmen. Vad jag vet i alla fall.
Och att gå extremvägen med extremprestanda drar inte till sig stora massan, alltså genereras det inte så mycket spelintäkter om inte konsolerna vräks ut i massor.

Visst vill jag också se den sjuuukt bra grafiken i Unreal Engine 4, men det kommer du inte få i en konsol för max 3500:- om dryga 2 år. Det krävs ett grafikkort för i runda slängar dubbla kostnaden bara i sig för att köra det i max prestanda.

Eller du kanske menar att konsolen skall kosta 3500:- med live-konto för 250:- / månad? :blink:

Det kanske är framtidens melodi förresten, typ dagens priser på mobilen om man tecknar abonnemang...
Hugeligen!

Edit: Det som du säger om att gå ensam mot strömmen, det verkar ju löna sig. Se bara på Nintendo.

Jojo, men de gick ju mot strömen "åt rätt håll" så att säga. De har aldrig behövt "riskera" något genom att subventionera konsoler osv. Sålde den inte bra så var det bara att rycka på axlarna och gå vidare. Du menar att MS skall göra som Sony gjorde denna generation, och det verkar inte ha lönat sig. (enbart sett till spel alltså)

Nej, men jag tänker mer på att Wii och DS är gjorda av Nintendo. Wii Fit är ytterligare ett genidrag. Nintendo är innovativa helt enkelt.

Yupp, helt klart!

Postad 30 September 2008 - 19:31

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Dessa rykten känns ju helt som om någon har tagit dem ur tomma intet...!! Det är ju som att gräva sin egna grav. Tror inte Sony skulle gå ut med att ps4 skall komma ,dem skulle få ett sånt ras på ps3 försäljningen.

Precis, varför jag snarare tror att det här ryktet startats av någon Xbox fanatiker, tex Bill...
Och hej vad många som svalde betet med hull och hår :)

Postad 30 September 2008 - 19:34

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0

Det är väl om ps4 kommer bli en annorlunda konsoll som wii så man går ner grafikmässigt fast höjjer spelupplevelsen.

Mmm, skulle nog vinna på det.
Senaste jag spelat på PS3an är: Wipeout HD, Megaman och 1942! ;)

Nostalgi så det skriker. Kom att tänka på ett par repliker ur en av sällskapsresan-filmerna.
Ole (eller är det Stig-Helmers mamma?) säger till Stig-Helmer att sluta leka med tågbanan och Stig-Helmer svarar:
"Det är ingen lek, det är faktiskt en väldigt stimulerande hobby" :)

Så känns det att lira dessa spelen ungefär...

Postad 30 September 2008 - 19:47

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 0
Förresten där står ju PSX4. Det är inte Playstation 4, kanske borde spekulera vad denna maskin handlar om överhuvudtaget istället. De kanske fortsätter med en ny PS ett par år senare, har ett muskelberg och en mediestation/wiiliknande historia? Jag har ingen aning, men det tåls att tänkas på :)

Postad 30 September 2008 - 19:52

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Hmmm, och priset för tillbehör till 360 var/är... billigt?
I så fall vore det ju lika bra att skaffa en PS3 direkt med det resonemanget om man ville åt samma funktionalitet, men det gjorde inte folk.

Vad menar du nu egentligen. Bestrider du att Wiis tillbehör kostar mest? De tjänar väldigt bra på tillbehör, det är väl inget snack om saken. En kontroll extra kostade t ex mer än dubbelt så mycket som en 360 kontroll. Men strunt i det, det är inte poängen. Priset spelar roll, men det kommer inte spela mycket roll i längden.

Vilket borde innebära att PS3 kommer sälja som SMÖR nästkommande 2,5 åren innan next gen kommer eftersom det är denna generations värsting? ;)

Mycket av dina motargument nu bygger på att du missuppfattar mig. Se på det här exemplet t ex. Vadå generationens värsting. Hur stor skillnad i grafik är det mellan 360 och PS3 idag? Märkbar eller? Jag snackar givetvis skillnader som Wii och PS3. För att citera dig själv:

För att vara muskelberget krävs rätt betydligt bättre prestanda. Bara liite bättre prestanda räcker naturligtvis inte för att roffa åt sig publik.

PS4 påstås bli typ 2x PS3 (enbart map CPU, grafiken vet vi inget om än så länge, eller?). Alltså måste i så fall 720(?) bli betydligt vassare än så. Och kosta max 3500!?! :)

Vad är det konstiga med det? Wii är en 2x Gamecube (som var i klass med Xbox och PS2 under sin generation) och är väsentligt svagare än PS3/360. Vadå, tror du vi inväntar en superkonsol för 7000 som inte ens blir nämnvärt kraftfullare än 2x PS3?

Varför tror du de skulle bryta mönstret och ge oss ett sämre prestandahopp till dyrare pris? Hur mycket mer kraftfull är 360 än Xbox och PS3 än PS2? Hur mycket kostade de när de kom? Hur lång tid gick det emellan? Fundera lite över den historiken och logiken, det är vad jag går på.

Jag drog till med 6-7000:- med tanke på att det var ungefär vad PS3 kostade vid launch och med tanke på ditt resonemang. Prestanda kostar pengar.

PS3 kostade mycket b la pga Blu-ray. 360 är en lika kompetent SPELmaskin och kostade inte lika mycket. Varför tar du PS3 som exempelmodell och inte 360?

Dessutom 6-7000? Den kostade inte så mycket. 5500-6000 låter mer rimligt.

Visst vill jag också se den sjuuukt bra grafiken i Unreal Engine 4, men det kommer du inte få i en konsol för max 3500:- om dryga 2 år. Det krävs ett grafikkort för i runda slängar dubbla kostnaden bara i sig för att köra det i max prestanda.

3 år. Och du kan inte jämföra med priser från PC-marknaden. Speciellt inte dagens. Och speciellt inte när du har någon aning om vad för prestanda som krävs för att köra Unreal 4 :D

De har aldrig behövt "riskera" något genom att subventionera konsoler osv. Sålde den inte bra så var det bara att rycka på axlarna och gå vidare. Du menar att MS skall göra som Sony gjorde denna generation, och det verkar inte ha lönat sig. (enbart sett till spel alltså)

Det är väl klart som korvspad att de tog en risk.... MS har redan gjort som Sony gjorde denna generationen och det har lönat sig för dem. PS3 är inte det monstret du verkar vilja få den till och det är där hela argumentationen faller.

Redigerat av Zoiler, 30 September 2008 - 19:53.

Postad 30 September 2008 - 20:06

HaDo
  • HaDo
  • Forumräv

• 674 inlägg
  • 0
Orka bry sig......! Vi lever nu, idag, inte om tre år. Ta det som det kommer. Game on!!

Postad 30 September 2008 - 20:24

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Vad sony måste koncentrera sig på, är att förenkla sättet att utveckla till sina konsoller, PS2 och PS3 har varit på tok för besvärliga att utveckla spel till, detta säger jag inte med erfarenhet eller med källor, utan det är vad jag har hört pratas om på nätet, medans t.ex. Microsofts konsoller har varit "vanlig" programkod liknande den till PC-system.

För att få de unika titlarna och de små utvecklarna med nya spännande idéer så måste de nog förlita sig på de lite mindre utvecklarna med nya spännande idéer, för idag verkar det som att de små utvecklarna inte har möjlighet att utveckla spel till PS3an på grund av komplicerad programmering. Jag tror inte sony kan göra en "nintendo" och producera allt internt.

Fast 2011 så kanske alla utvecklare har blivit varma i kläderna med PS3 så att utveckla till den går hyfsat smärtfritt, att slänga in en "superdreamworldenginedeluxe" eller vad de nu kommer kalla den nya arkitekturen är nog ingen bra idé.

Fast vi känner ju till sony... det kommer bli hypemaskin deluxe med "4 screen output with dual 1080p@120hz on all games" och lite förrenderade videos därdet står "ingame footage" nere i hörnet som i själva verket går i 1 FPS och som de sedan har speedat upp till 120hz... och vi vet att vi alla kommer att älska det! :) Hypewar och fläktpojkar gör allt så mycket intressantare! ;)

Postad 30 September 2008 - 21:31

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Hoppas det blir senare än 2011 då vissa inte har inhandlat en än.. De har mycket kvar att utveckla spelmässigt för att utnyttja PS3:an maximalt, långt ifrån. Förstår inte varför man skall skynda ut med en ny innan man har levt ut till den fulla potentialen av denna generationen.. Tippar nog inte på tidigare än 2012 iaf.

Postad 30 September 2008 - 22:00

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Hoppas det blir senare än 2011 då vissa inte har inhandlat en än.. De har mycket kvar att utveckla spelmässigt för att utnyttja PS3:an maximalt, långt ifrån. Förstår inte varför man skall skynda ut med en ny innan man har levt ut till den fulla potentialen av denna generationen.

PS2 säljer ju bra än idag och gjorde så även när PS3 kom så det är väl ingen faktor. De kan alltid köpa en efter den nya kommit, många gör så.

Vad gäller hur mycket man har kvar att utveckla så får du tänka på att det ändå är 3 år kvar. 3 år är inte lite och man kommer hinna, inte utnyttja full potential för det gör man aldrig, men komma nära vid det laget.

Postad 30 September 2008 - 22:09

Launch Button
  • Launch Button
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Några små funderingar/tankar som jag hade; det är väl accepterat att Nintendo varit mest innovativa den här generationen, men hur mycket av det är ett resultat av misslyckandet som var GC? Vad jag menar är; hade Wii sett ut som den gör om GC hade sålt bättre? Och om vi antar att GC påverkade Wii på det sättet, kommer Nintendo att riskera att förlora de "non-gamers" som köpt Wii genom att låta nästa konsol skilja sig lika mycket från Wii som Wii gjorde från GC?

Om man applicerar samma tankegång till Sony och Playstation, är det rimligt att tro att de är mer villiga att ta en stor risk med PS4, istället för att göra en ny muskelmaskin med en ny Dual Shock-kontroll om PS3 slutar som ett misslyckande?
Vi vet ju att utvecklingen och tillverkningen av PS3 var/är väldigt dyr, så Sony vill säkert ge ut en produkt som är lätt och billig att producera istället för att riskera en ekonomisk katastrof genom att utveckla ny teknik.
Fast samtidigt har vi varit hårda mot Sony, jag menar, kommer ni ihåg "banankontrollen" när PS3 premiärvisades? Den fick ju så dåligt mottagande att den skrotades, och det utan att någon ens haft möjlighet att pröva den. Vi vill ha innovation, men när de försöker reagerar vi bara negativt (man kan ju diskutera innovationen i banankontrollen, men ni fattar vad jag menar).

Postad 30 September 2008 - 22:15

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0
Hur kan man hoppas på att det blir senare om NÅGON teknik överhuvudtaget? Gillar ni inte prylar?

:)

Postad 30 September 2008 - 22:30

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Några små funderingar/tankar som jag hade; det är väl accepterat att Nintendo varit mest innovativa den här generationen, men hur mycket av det är ett resultat av misslyckandet som var GC? Vad jag menar är; hade Wii sett ut som den gör om GC hade sålt bättre? Och om vi antar att GC påverkade Wii på det sättet, kommer Nintendo att riskera att förlora de "non-gamers" som köpt Wii genom att låta nästa konsol skilja sig lika mycket från Wii som Wii gjorde från GC?

Ja, det är intressanta funderingar. Man kan ju ha i åtanke att även PS1 dominerade över N64 så GC var inte deras första misslyckande så att säga. Jag tror definitivt man kände efter de två generationerna att något nytt behövdes och iom Nintendo DS succé så blev det nog ännu mer klart vad man bör satsa på.

I framtiden tror jag de kommer satsa på samma sak, fast än mer innovativt om du förstår. Inte bara köra på samma koncept alltså, utan utveckla det. Men jag tror ändå de kommer ha i åtanke att det ska kunna nås till massorna, det tror jag är prio 1 som de inte kommer gå ifrån.

kommer ni ihåg "banankontrollen" när PS3 premiärvisades? Den fick ju så dåligt mottagande att den skrotades, och det utan att någon ens haft möjlighet att pröva den. Vi vill ha innovation, men när de försöker reagerar vi bara negativt (man kan ju diskutera innovationen i banankontrollen, men ni fattar vad jag menar).

Ah, men du kommer väl ihåg på samma sätt vilket mottagande Wii fick? Det var ju för faen internetstorm och man skrattade åt dem. Men de höll kvar vid sitt koncept. Det gäller att våga.

Iofs vågade de med motion sensor i kontrollen, men att det inte har blivit en dundersuccé är att vara snäll.

Postad 30 September 2008 - 22:38

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Äh, jag vill se en konsol med multipla CELL-cpus som består av 32 SPUs eller fler (enl. roadmap ska de finnas runt 2011), helt enkelt en beefad maskin med en helt ny hype-maskin runt lanseringen.

Kommer det en "Plaiiistatjon" så lägger jag hela skulden på Nintendo och muttrar i en evighet.

Sony börjar väl inse att Cell var ett stort misstag. Det kommer garanterat inte sitta en arkitektur som Cell i nästa generation.
Billigt standardminne + komponenter från Intel/AMD kommer det rätt säkert att bli.

Jag tänker dissa nuvarande och kommande konsolgeneration då en HTPC som smiskar Xbox360+PS3 är larvigt billig. Bara att köra ett vassare grafikkort i HTPC.n och sedan kan man lira alla sina favorit-lir i äkta 1920x1080.

Postad 30 September 2008 - 22:39

Unregistered55d29377
  • Unregistered55d29377
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Läste lite om hur sony planerar inför kommande konsoler för något ett tag sedan, tror det var i Level jag läste det.

Innan ps2 släpptes så hade de redan börjat planera/jobba med ps3. De planerade ungefär 2 konsoler framåt hela tiden. Så nu sitter dom med största säkerhet och jobbar på ps4 på ett eller annat sätt.

Sedan det där med pris och prestanda. Ps3 och 360 är ju klart kraftfullast och dyrast vid release vid denna generationen men båda blir omkörda av sin mindre kraftfulla konkurrent wii.
Förra generationen så hade ju ms följt av nintendo kraftfullast men de hade inte en suck mot ps2 försäljningsmässigt. Se även hur det gick för neogeo och sega som försökte sig på kraftfulla och dyra konsoler.

Redigerat av Unregistered55d29377, 30 September 2008 - 22:52.

Postad 30 September 2008 - 22:43

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0

Läste lite om hur sony planerar inför kommande konsoler för något ett tag sedan, tror det var i Level jag läste det.

Innan ps2 släpptes så hade de redan börjat planera/jobba med ps3. De planerade ungefär 2 konsoler framåt hela tiden. Så nu sitter dom med största säkerhet och jobbar på ps3 på ett eller annat sätt.

Läst ditt inlägg några gånger men förstår det inte..
PS3 är redan släppt.. :)

Postad 30 September 2008 - 22:45

Launch Button
  • Launch Button
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Ah, men du kommer väl ihåg på samma sätt vilket mottagande Wii fick? Det var ju för faen internetstorm och man skrattade åt dem. Men de höll kvar vid sitt koncept. Det gäller att våga.

Ja, jo, men handlade inte den mesta negativa kritiken om namnet och grafiken? Jag vill minnas att kontrollen fick ett väldigt positivt mottagande...

Postad 30 September 2008 - 22:53

Unregistered55d29377
  • Unregistered55d29377
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Läst ditt inlägg några gånger men förstår det inte..
PS3 är redan släppt.. :)

Hehe så kan det gå, blev lite fel menade givetvis att de på något sätt jobbat/jobbar med ps4 redan nu.

Postad 30 September 2008 - 22:59

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Sedan det där med pris och prestanda. Ps3 och 360 är ju klart kraftfullast och dyrast vid release vid denna generationen men båda blir omkörda av sin mindre kraftfulla konkurrent wii.

Jag känner att jag verkligen måste stressa de här två punkterna jag tar upp nu flera ggr. Jag har redan sagt detta ett par ggr, men det är pivotalt.

1) KONKURRENS. Det är två HD-konsoler som konkurrerar, Wii har ingen att konkurrera med. Ni måste verkligen tänka på att 360 hade sålt mycket mer om inte PS3 funnits. Det hade säkerligen varit jämnt skägg mellan 360 och Wii.

2) INNOVATIVITET (viktigaste punkten). Man KAN INTE räkna med att nästa konsol blir lika framgångsrik som Wii. Alltså, det är inte gratis framgång direkt. Wii är en supersensation, det är svinsvårt att komma på något som kommer lyckas lika bra. De kan inte köra på samma sak igen, de måste hitta på något nytt. DET HÄR ÄR DET SVÅRASTE MOMENTET och helt avgörande för om en lågpriskonsol kommer lyckas.

Så det går verkligen inte att se på dagens situation på samma sätt. Vad händer om nästa Xbox kör både kraftfullt och dessutom lägger med något nytt och innovativt?

Ja, jo, men handlade inte den mesta negativa kritiken om namnet och grafiken? Jag vill minnas att kontrollen fick ett väldigt positivt mottagande...

Inte förrän folk fick prova den. Jag lovar :)

De visade kontrollen på E3, men blev utskrattade. De visade kontrollen innan de visade grafiken.. de sa bara att man kommer säga "WOW".

Edit: Det är för övrigt 100% garanterat att alla 3 jobbar på sina nästa konsoler i någon form idag.

Redigerat av Zoiler, 30 September 2008 - 22:59.

Postad 30 September 2008 - 23:19

klarinettmeister
  • klarinettmeister
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Jag tror också att väldigt mycket beror på priset.
Både jag och en kompis tog våra PS3 på avbetalning. (Jag betalade min på första räkningen). Detta var precis innan 60 Gb tog slut.

De som köper en Wii köper en konsol för ett billigare pris, men kan köpa en massa tillbehör till olika spel så priset blir detsamma som för en 360 eller PS3. Det kanske inte alla tänker på som köper Wii.
Köper man en PS3 eller en 360 så måste man betala en högre summa på en och samma gång. Men då får man allt med så man kan spela alla spel. För oss med låga inkomster så är ju det ett problem.

Jag har iaf. haft nytta av BD och SACD i PS3 och ångrar inte en sekund att jag köpte PS3.

Något som jag tycker är irriterande är att det kommer olika versioner av konsoler med stora ändringar, såsom bakåtkompabiliteten, SACD-stöd, MS-stöd, mm. Det lär säkert dyka upp olika versioner av PS4:an..

Postad 30 September 2008 - 23:29

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Jag tror också att väldigt mycket beror på priset.
Både jag och en kompis tog våra PS3 på avbetalning. (Jag betalade min på första räkningen). Detta var precis innan 60 Gb tog slut.

Well, men det motverkar ju lite vad du sa iom att PS3 är dyrast och du ändå köpte den =P.

Postad 30 September 2008 - 23:47

Unregistered55d29377
  • Unregistered55d29377
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Jag känner att jag verkligen måste stressa de här två punkterna jag tar upp nu flera ggr. Jag har redan sagt detta ett par ggr, men det är pivotalt.

1) KONKURRENS. Det är två HD-konsoler som konkurrerar, Wii har ingen att konkurrera med. Ni måste verkligen tänka på att 360 hade sålt mycket mer om inte PS3 funnits. Det hade säkerligen varit jämnt skägg mellan 360 och Wii.

2) INNOVATIVITET (viktigaste punkten). Man KAN INTE räkna med att nästa konsol blir lika framgångsrik som Wii. Alltså, det är inte gratis framgång direkt. Wii är en supersensation, det är svinsvårt att komma på något som kommer lyckas lika bra. De kan inte köra på samma sak igen, de måste hitta på något nytt. DET HÄR ÄR DET SVÅRASTE MOMENTET och helt avgörande för om en lågpriskonsol kommer lyckas.

Så det går verkligen inte att se på dagens situation på samma sätt. Vad händer om nästa Xbox kör både kraftfullt och dessutom lägger med något nytt och innovativt?

Håller med i det mesta som att wii inte är en hdkonsol, att 360 hade sålt mer om inte ps3 funnits, hade varit jämnare mellan wii och 360 om inte ps3 funnits, att innovativitet är viktigt, att wii är en framgång och succe, att det kommer bli svårt att lyckas med något i samma stil som wii osv.
Kör nästa xbox både innovativt och kraftfullt så är det klart dom kommer ligga bra till.

Men historiskt sett så kolla på de kraftfullaste konsolerna som dreamcast, sega saturn, ps3, xbox360, neo geo, gamecube, xbox. Har det lönat sig att ha festaste konsolen på marknaden? Ska man bli marknadsledande (sälja mest) tror jag det är direkt avgörande att ha en konsol som man hyfsat snabbt kan få ner i pris. Ps3 har svårt med det nu, det är knappt så deras största titlar som Metal Gear solid mfl hjälper speciellt mycket med konsolförsäljningen. Ett annat exempel är när xbox 1 kom då de fick sänka priset med 2000kr nästan direkt för att den skulle få någon fart. Frågan är om det kommer bli lönande att smaska på och försöka få fetaste konsolen prestandamässigt i nästa generation.

Redigerat av Unregistered55d29377, 01 October 2008 - 08:45.

Postad 01 October 2008 - 01:30

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Tyvärr är det så att en majoritet av världens befolkning är fattig och därför kommer en 'billig' konsoll vara köpvärd för en större grupp, oavsett ev. funktioner. Visserligen är PS3 har sin blu-ray spelare och även 360 har/hade sin hd-dvd medans wii inte har något högupplöst att erbjuda kunderna. Detta medför att de som vill ha grafik, högupplöst bild och som äger utrustning för att njuta av den (tv, projektor) hellre satsar på en av dessa konsoller. En konsoll kan inte bara vara billig men släng in en mustaschbärande rörmokare så säljer det nog ändå :)

Skämt å sido, men rent marknadsekonomiskt så är det lättare att sälja något som är billigt att köpa men som kan ge högre löpande kostnader (wii-tillbehör, tv på avbetalning, WoW) än något som är dyrt att köpa men som blir billigare i längden (ps3, xbox 360). Det svåraste är att hitta ballansen mellan en konsoll som alla har råd med, och en som presterar nog för att locka en kapitalstark publik. Därför kommer det garanterat även i nästa generation erbjudas ett antal olika versioner av samma konsol, med olika priser.

Postad 01 October 2008 - 08:28

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Låter rimligt. Sony kommer knappast gå med vinst med PS3 och ska de göra vinst med PS4 så gäller det att de är först ut och hållr kostnaderna nere. Inte alls konstigt de tittar på Nintendo som prickat helt rätt med sin konsoll.

Postad 01 October 2008 - 08:50

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Om vi ser till PS4 så tror jag inte Sony kommer ändra så mycket på hårdvaran, lite mer ram minne kanske och bättre grafikkort, strukturen kommer nog vara densamma som på PS3. Tror även man kommer fortsätta med Blu-ray formatet samt en större HDD. Processorn kommer man knappast behöva uppgradera så mycket, den är overkill i dagsläget. Sony kommer helt klart begränsa utvecklingskostnaderna till PS4. När man skapade PS3 så skapade man en struktur för framtiden, det kan visa sig vara ett smart val nästa generation.
Däremot hoppas jag inte på att man försöker efterlikna Wii, möjligen att man skapar en unik spelkontroll som komplement, men personligen är jag en av dom som tröttnat på Wii konceptet. Jag vill ha en konsol för hardcore gamers, inte en konsol som Wii som man plockar fram en gång i månaden när polarna är på besök.

Postad 01 October 2008 - 09:13

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

Sony börjar väl inse att Cell var ett stort misstag. Det kommer garanterat inte sitta en arkitektur som Cell i nästa generation.
Billigt standardminne + komponenter från Intel/AMD kommer det rätt säkert att bli.

Jag tänker dissa nuvarande och kommande konsolgeneration då en HTPC som smiskar Xbox360+PS3 är larvigt billig. Bara att köra ett vassare grafikkort i HTPC.n och sedan kan man lira alla sina favorit-lir i äkta 1920x1080.

Ryktet handlar egentligen just om att Sony ämnar att använda Cell även i PS4.

Eftersom Sony är en av de tre patenhållarna av tekniken bakom Cell (tillsammans med Toshiba och IBM) och vill få ut tekniken på bred front så kommer man nog att fortsätta stödja Cell.

Glöm inte att Sony kan håva in licenspengar både på BD och Cell om PS3 (och PS4?) blir en framgång.

Postad 01 October 2008 - 09:43

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

Håller med i det mesta som att wii inte är en hdkonsol, att 360 hade sålt mer om inte ps3 funnits, hade varit jämnare mellan wii och 360 om inte ps3 funnits, att innovativitet är viktigt, att wii är en framgång och succe, att det kommer bli svårt att lyckas med något i samma stil som wii osv.
Kör nästa xbox både innovativt och kraftfullt så är det klart dom kommer ligga bra till.

Men historiskt sett så kolla på de kraftfullaste konsolerna som dreamcast, sega saturn, ps3, xbox360, neo geo, gamecube, xbox. Har det lönat sig att ha festaste konsolen på marknaden? Ska man bli marknadsledande (sälja mest) tror jag det är direkt avgörande att ha en konsol som man hyfsat snabbt kan få ner i pris. Ps3 har svårt med det nu, det är knappt så deras största titlar som Metal Gear solid mfl hjälper speciellt mycket med konsolförsäljningen. Ett annat exempel är när xbox 1 kom då de fick sänka priset med 2000kr nästan direkt för att den skulle få någon fart. Frågan är om det kommer bli lönande att smaska på och försöka få fetaste konsolen prestandamässigt i nästa generation.

Om man hårddrar kan man då verkligen kalla 360:n för HD konsol när den bara tar DVD-media, jo finns visserligen HD DVD-spelaren att köpa till men ligger väl inga spel på HD-DVD? Så det är väl bara uppskalning av dvd som den presterar om man ser till vad konsollerna klarar utan externa spelare. Fanns bara ett val egentigen för mig då just bluray-spelare var det som fick bestämma vilken konsol det blev för mig när jag ville köra ut på projektorn.

Kommer det att vara nästa gen. Xbox som även kör bluray media eller tror ni det kommer en "Super Duper Leet" :) eller vad nu en sån 360 version skulle kunna kallas.

Wii:n har dom ju gjort ett stort misstag på, hade den fungerat som DVD-spelare och kunnat skalat upp till 720p så hade den ju sålt mer om nu inte priset hade blivit för högt. Hade en sån vart bundlad med ett Nhl-lir och att det fanns en hockey-klubbe joystick när dom var nya så hade jag förbeställt en på stört när det begav sig.

Men nu är jag helnöjd med min PS3. Är bara den långa väntan på GH WT som är lite irriterande förtillfället B)

Postad 01 October 2008 - 09:51

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Om man hårddrar kan man då verkligen kalla 360:n för HD konsol när den bara tar DVD-media, jo finns visserligen HD DVD-spelaren att köpa till men ligger väl inga spel på HD-DVD? Så det är väl bara uppskalning av dvd som den presterar om man ser till vad konsollerna klarar utan externa spelare. Fanns bara ett val egentigen för mig då just bluray-spelare var det som fick bestämma vilken konsol det blev för mig när jag ville köra ut på projektorn.

Eller så är man inte så löjlig på det. HD är inte BluRay och föddes ej med BluRay.

Maskinen klarar 720p och 1080p i spel. Man kan, förutom bara uppskalning DVD och alla spel, även spela filmer i HD om formaten stödjs, eller streama dem. Vissa länder kan man dessutom hyra eller köpa HD filmer och HD tv.

Så ja, 360 är HD konsol.

Hur kan Wii gjort ett misstag? Maskinen säljer bra mycket mer än vad PS3 och 360 gör tillsammans, världen över. Så misstag, nej..........

Redigerat av PalmiNio, 01 October 2008 - 09:52.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.