Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Brus från högtalarna.

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 October 2008 - 16:20

Unregistered5010fa50
  • Unregistered5010fa50
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
När jag lyssnar nära mina högtalare när inte någon ljudkälla är igång, tv, musik etc. så hör jag ett brus.

Beror det på kabelns kvalitet? eller har jag kopplat galet på något sätt?

Jag använder banankontakter i högtalarna men inte i kopplingen till recievern.

Tacksam för hjälp.

Postad 03 October 2008 - 16:41

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Det kan bero på en del saker. Dels att mycket av elektroniken inte är jordad. Jag hör också brus via min receiver.
Beror väl lite på kvalitet också. Finns ju lite artiklar om hur man kan jorda medmera, men som det ser ut i dagens läge lär man försöka leva med bruset. Om man inte har dyrare anläggning som dessutom är jordad med bra komponenter och skärmning. Man kan ju prova att vända el-kabeln i uttaget, prova andra nätkablar medmera.

Postad 03 October 2008 - 22:23

Unregistered5010fa50
  • Unregistered5010fa50
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Okej, tack för svaret. Ska testa mig fram.

Postad 10 February 2009 - 10:24

P-51
  • P-51
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej.

Hur har det gått? Har brus i mina högtalare med och letar runt på forumet och ser om någon lyckats lösa det.

Postad 10 February 2009 - 15:31

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Vad har ni kopplat till anläggingen? Är det cd-spelare, extra slutsteg, massa RCA kablar till höger och vänster? Kan vara en sån enkel sak att kablarna åt förstärkaren som driver rumpskakarna är sunkiga eller behöver en jordavskiljare*(?)..?

*minns aldrig vad dom heter.. vet vart dom går att köpa i alla fall!

Kan ni inte skriva lite mer om vad ni har för grejer och vad som är inkopplat vart?

"Min bil är himla trög att svänga... vad är det för fel? Kan det vara styrservon.. på min Volvo Amazon från -66?

;)

/Christian

Postad 10 February 2009 - 17:57

P-51
  • P-51
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har en ONKYO-606 tillsammans med Canton GLE 490, 455 och 410. Om jag minns helt rätt så fanns inte bruset första gången jag pluggade in allt men efter man har justerat med sladdar och kopplat in och haft sig de två första veckorna innan man är klar så har bruset uppkommit och det retar mig otroligt mycket. För så många slantar så ska det inte finnas brus. Kör med HDMI kabel mellan PS3 och ONKYO och HDMI från ONKYO och TV, en Samsung M87. Du har inte kommit fram med någon lösning? Högtalarkablar har jag, om jag inte minns helt fel, Supra PLY 3.4 till de tre främre och Supra Classic 4 till de bakre.

Har kollat lite mer trådar och en möjlig orsak är Audyssey funktionen. Den trycker upp ljudet och skapar brus (ja, ingen direkt teknisk term men fungerar väl). Har mailat Onkyo och frågat om det är ett vanligt bekymmer och om de vet något man kan göra för att åtgärda.

Postad 10 February 2009 - 18:00

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Blir det tyst om ni rycker ur antennsladden till TVn?
Brukar kunna avhjälpas med en sk galvanisk avskiljare på antennsladden.

Postad 10 February 2009 - 18:19

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Om inte antensladden inte fungerade, kan du pröva ett annat el-uttag?

Postad 10 February 2009 - 18:28

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Det är helt normalt att höra brus ifall man har örat intill diskanten. Hör ni däremot brus vid lyssningsplatsen bör ni kolla upp vilken källa det är som brusar.

Om det brusar när allt är urkopplat och endast förstärkaren "hörs" i högtalarna bör man nog byta den.

Postad 10 February 2009 - 18:58

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag tror det går en liten ström mellan PS3 och Onkyon, denna ström går igenom skärmningen i HDMI-kabeln och inducerar ett brum (50Hz)... Fast det stämmer ändå inte... försvinner ljudet om du slår av PS3? Den där strömmen kan leta sig till andra ställen såsom antennsladden. Då kanske det hjälper med en sån där.. grej som någon nämnde även om inte källan är borta.

Men som sagt var, testa med att vända på kontakterna i anläggningen. Vänd på en i taget och lyssna i mellan, skulle inte det fungera så kan det vara en felkonstruktion i någon av aparaterna som ställer till det och du får då lämna tillbaka denna.
Men först så ska du också prova att dra ur subbben ur väggen, det kan lösa problemet.
Subben ( eller någon annan aparat i systemet för den delen ) kan råka vara kopplad till en annan fas och då blir dessa fenomen, koppla denna till samma utag som övriga elektroniken i systemet och det borde lösa sig.

Berätta om det löser sig för dig! Jag förstår verkligen frustrationen över brummet :) Been there :wub:

/Christian

Postad 10 March 2009 - 09:11

P-51
  • P-51
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
E-mailade ONKYO för att höra om de kände till problemet. Uppenbarligen gör de det. Verkar som det är Audusseyn som skapar bruset när den förstärker vissa ljud. Skulle kunna kanske fixa till lite om man, efter Audusseyn gjort sitt, mixar lite men vad jag vet kan man inte fixa så mycket med det egentligen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.