Hemmabioförsteget Onkyo PR-SC886
57 svar till detta ämne
Postad 08 October 2008 - 09:27
SOGO
-
SOGO
-
Användare
-
-
112 inlägg
Tänkte det borde finnas en tråd specifikt ("Officiell" kanske?) om det mycket intressanta hemmabioförsteget Onkyo PR-SC886. Försteget verkar erbjuda en hel del intressanta saker (som i många avseenden även finns på Onkyos nya receivers som exempelvis TX-NR906) som ISF, balanserade utgångar, etc. Frågan är vad exakt skiljer försteget från exempelvis 906? De balanserade utgångarna är ju en sak. En fördel med separat slutsteg är förstås att man fritt kan välja slutsteg och en direkt nackdel är då förstås kostnaden för det  . Enligt Canseda har Onkyo i dagsläget inget matchande slutsteg på gång. Men försteget är i alla fall intressant separat tycker jag. Onkyo PR-SC886 (Kan inte hitta någon info om denna produkt på Onkyos hemsida...) https://www.prisjakt...kt.php?p=351448Mer info: http://www.hembiobut...p?pgrpnr=130670http://www.videotykk...yo/PR-SC886.pdf (PDF fil öppnas automatiskt)
Redigerat av SOGO, 08 October 2008 - 13:30.
Postad 08 October 2008 - 12:42
heliac
-
heliac
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Tycker det är knepig prissättning på AV-försteg överlag. Det är ju inga "våldsamma" skillnader mot en 875/905 som innehåller slutsteg och dessutom är billigare.
Postad 08 October 2008 - 15:24
Andycam
-
Andycam
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
En stor skillnad på 886 och 906 är att nätverksfunktionaliteten på 886 är tänkt för Custom Installation-tillämpningar, den har inte stöd för Internetradio och mediauppspelning från dator  Varför Onkyo skalar bort något sådant kan man fråga sig, synd då 886 annars kunnat bli den universala hubben i underhållningsnätet hemma.
Postad 08 October 2008 - 15:30
Andycam
-
Andycam
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Kan även rekommendera AVForums tråd om den, där är några medlemmar som fått sina enheter redan och börjar dela med sig av intryck.
Postad 08 October 2008 - 17:58
SOGO
-
SOGO
-
Användare
-
-
112 inlägg
Tycker det är knepig prissättning på AV-försteg överlag. Det är ju inga "våldsamma" skillnader mot en 875/905 som innehåller slutsteg och dessutom är billigare.
Jag tycker det är svårt att bedöma om ett försteg är prisvärt eftersom det är väldigt svårt att bedöma vad som skiljer mellan 875/905/876/906 och 886. Men spontant känns det som om man får mer för pengarna om man köper en receiver. Men 886 kan ju ha en del i bakfickan och de balanserade utgångarna kan ju vara trevliga att ha. Dagens priser på dessa: Receiver: 875: 11750:- 905: 15995:- 876: 14490:- 906: 18990:- Försteg 886: 17990:- Dyrast är ju faktiskt 906. Sen går det ju inte att titta på priset bara. Vad är de största skillnaderna mellan dessa olika? En stor skillnad på 886 och 906 är att nätverksfunktionaliteten på 886 är tänkt för Custom Installation-tillämpningar, den har inte stöd för Internetradio och mediauppspelning från dator 
Varför Onkyo skalar bort något sådant kan man fråga sig, synd då 886 annars kunnat bli den universala hubben i underhållningsnätet hemma.
Det är verkligen synd om 886 inte klarar av att streama media från dator och internet. här går poängen helt klart till de av "receivrarna" (stavas det så  ) som klarar det. Kan även rekommendera AVForums tråd om den, där är några medlemmar som fått sina enheter redan och börjar dela med sig av intryck.
Tack, ska spana in den tråden.
Redigerat av SOGO, 08 October 2008 - 17:58.
Postad 08 October 2008 - 18:13
SOGO
-
SOGO
-
Användare
-
-
112 inlägg
SKILLNADER: bara att börja fylla på... http://www.creative-audio.co.uk/EU.pdf (PDF på bl.a. 906 och 876) 875: Komponent ut till zon 2: ? 905: http://www.videotykk...yo/TX-NR905.pdfKomponent ut till zon 2: ? 876: http://www.videotykk...receiver_EU.pdfKomponent ut till zon 2: ? 906: Komponent ut till zon 2: ? 886: http://www.videotykk...yo/PR-SC886.pdfKomponent ut till zon 2: Ja
Redigerat av SOGO, 08 October 2008 - 18:44.
Postad 12 October 2008 - 09:39
hanse1
-
hanse1
-
Lärjunge
-
-
382 inlägg
Har nu haft PR-SC886 sedan i fredags. Helt klart ett prisvärt försteg med massor av inställningsmöjligheter. Bildkvalitén är mycket bra både på TV och projektor. Var lite orolig om projektorn kunde "skaka hand" med försteget men det är inga problem. Det som ställt till problem är min digitalbox av den omskrivna modellen Humax CXHD 1000. Den ger blåskärm när jag kopplar den med HDMI via försteget. För att få bild måste jag stänga av och sätta på digitalboxen med dess huvudströmbrytare. Kanske ny kommande firmware löser problemet.
Försteget är kopplat till två slutsteg, båda hemmabyggen med komponenter från LC-Audio. Ett steg är av typ Zap-Pulse (tre kanaler) och ett är av typ Millennium XP (fyra kanaler). Försteget ger bra ljud ifrån sig. Har även ett försteg från Primare, SP31 och jag kan inte höra några påtagliga skillnader mellan förstegen. Som frontar har jag QRS Saturnus vilka ger ett mycket bra ljud. Tyvärr är det svårt att matcha dessa högtalare eftersom QRS inte tillverkar några sidosystem med samma typ av element. Använder just nu Audio Pro som bak- och sidosystem men kommer sannolikt att prova XTZ.
Just nu försöker jag sätta mig in i alla de olika ljudformat som försteget är utrustat med. Det kommer ta tid innan jag blir helt nöjd med alla parametrar.
Kan rekommendera detta försteg som ger otroligt mycket för pengarna.
Postad 12 October 2008 - 18:11
zyberzeke
-
zyberzeke
-
Användare
-
-
138 inlägg
Har nu haft PR-SC886 sedan i fredags.....
Coolness! Berätta gärna mer när du testat lite mer. Jag var själv inne på att importera 885:an men kommer istället att lägga vantarna på 886:an. Funderar dock att köpa den från tyskland.
Postad 16 October 2008 - 20:55
Andycam
-
Andycam
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Huga!
Jag tillhör skaran som kopplar in nya prylar direkt, fingrar på alla inställningar och kanske, efter ett halvår om något verkar skumt, plockar fram manualen.  Men efter att ha klickat runt i fem minuter bland inställningar och knappar på denna best så kapitulerar jag - jag ska läsa manualen först.
Milde himmel vilken mängd inställningar! Inställningsmöjligheterna för ljudformat är ju rent skrattretande, och bildbehandlingen är ordentligt extensiv den också! Kommer att ta ett tag att gå igenom den där manualen med 132 sidor på varje språk
Helgen räddad iaf... Nu brinner det däremot i knutarna att hitta kvarvarande slutsteg som saknas! (ja, jag är galen begagnatjägare på sådana saker)
Postad 17 October 2008 - 13:55
hanse1
-
hanse1
-
Lärjunge
-
-
382 inlägg
Nu har jag provat lite olika ljudformat och andra inställningar. Skulle gärna vilja köra stereo i direct eller pure-läge men då får jag inte med mina två subbar eftersom de är kopplade via lågnivå. Är nu inne på att koppla subbarna med högnivå via frontarna. Det jag missar då är att subbarna inte blir en egen enhet när ljudsystemet kalibreras. En tanke jag har att inte ha subbarna inkopplade under kalibrering och sedan ställa in dem manuellt. Ska prova och se hur det låter. Jag kan konstatera att det finns hur många inställningar som helst. Nästan för många känns det.
Postad 17 October 2008 - 17:28
hanse1
-
hanse1
-
Lärjunge
-
-
382 inlägg
Har sannolikt upptäckt ett fel på mitt försteg. När jag kopplar om till Dynamic får jag en fruktansvärd distorsion i högtalarna. Det låter lika illa i alla högtalarna, ungefär som högtalarmembranen är spräckta. Har mejlat HBB och väntar på svar.
Postad 18 October 2008 - 12:45
Andycam
-
Andycam
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Har sannolikt upptäckt ett fel på mitt försteg. När jag kopplar om till Dynamic får jag en fruktansvärd distorsion i högtalarna. Det låter lika illa i alla högtalarna, ungefär som högtalarmembranen är spräckta. Har mejlat HBB och väntar på svar.
Förlåt, men vad menar du med Dynamic? Jag upplevde nämligen liknande fenomen i Stereo igår när jag precis bytt ingång, lät som mitt slutsteg hade oxiderat igen över en natt, eller att diskanten hade spruckit. Försvann efter några sekunder, jag avfärdade det då som tillfälligt kosmiskt fenomen, men nu börjar jag undra
Postad 18 October 2008 - 14:29
hanse1
-
hanse1
-
Lärjunge
-
-
382 inlägg
Med Dynamic menar jag Dynaimc EQ och Dynamic Vol som kan väljas i Setupen.
Postad 18 October 2008 - 14:56
Andycam
-
Andycam
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Med Dynamic menar jag Dynaimc EQ och Dynamic Vol som kan väljas i Setupen.
Ah. Har inte kommit så långt i funktionsgrävandet ännu, men ska testa det ikväll och se om jag drabbas av samma fenomen.
Postad 19 October 2008 - 17:23
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Som jag ser det så verkar den enda nackdelen med det här försteget att det saknar DLNA-protokoll och relevant ethernet-uppkoppling.
En solklar brist, men som jag känner det så spelar det inte någon överhängande roll. Det blir till att använda en annan maskin som mediacentral istället.
Som läget är nu så är det min PS3'a som får sköta nätverkandet och det gör den hyffsat. Något som däremot vore högst relevant för mej som använder PS3'an är om detta försteget kan nedkonvertera en hdmi-signal till exempelvis SVideo eller liknande.
Detta är intressant eftersom min PS3'a i dagsläget bara har en enda bildvisare, nämligen projjen och jag gillar inte att dra igång projjen bara för att kunna browsa bland nätverkad musik och liknande. Skulle 886'an kunna nedkonvertera PS3'ans HDMI-signal till svideo, så ger det mej möjligheten att köra någon simpel 7"-skärm som ren display för att slippa dra igång projjen, så fort jag vill nyttja min PS3'a till något annat än bildkälla.
Postad 19 October 2008 - 17:38
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Något som däremot vore högst relevant för mej som använder PS3'an är om detta försteget kan nedkonvertera en hdmi-signal till exempelvis SVideo eller liknande.
Tyvärr tror jag inte att det går, av de "flödesscheman" som finns för syskonen 876/906 så kan man inte få ut något annat än bild via HDMI när man har HDMI in. Jag antar att 886 är helt identisk med syskonen på den punkten. Informationen finns på sidan 35 i manualen. MVH /Chuck
Postad 19 October 2008 - 17:43
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Som jag ser det så verkar den enda nackdelen med det här försteget att det saknar DLNA-protokoll och relevant ethernet-uppkoppling.
En solklar brist, men som jag känner det så spelar det inte någon överhängande roll. Det blir till att använda en annan maskin som mediacentral istället.
Som läget är nu så är det min PS3'a som får sköta nätverkandet och det gör den hyffsat. Något som däremot vore högst relevant för mej som använder PS3'an är om detta försteget kan nedkonvertera en hdmi-signal till exempelvis SVideo eller liknande.
Detta är intressant eftersom min PS3'a i dagsläget bara har en enda bildvisare, nämligen projjen och jag gillar inte att dra igång projjen bara för att kunna browsa bland nätverkad musik och liknande. Skulle 886'an kunna nedkonvertera PS3'ans HDMI-signal till svideo, så ger det mej möjligheten att köra någon simpel 7"-skärm som ren display för att slippa dra igång projjen, så fort jag vill nyttja min PS3'a till något annat än bildkälla.
titta i arslet på apparaten så finns det en ethernet port https://www.minhembi...howtopic=176847
Redigerat av Unregistered1022, 19 October 2008 - 17:47.
Postad 19 October 2008 - 22:21
Andycam
-
Andycam
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jävligt trist! Jag har inte de problemen på mitt ex, efter flitigt testande. Hoppas du kan få snabb hjälp! Som jag ser det så verkar den enda nackdelen med det här försteget att det saknar DLNA-protokoll och relevant ethernet-uppkoppling.
Jepp, stor svaghet. Man kan undra varför de strypt den funktionaliteten från 905/906, om det är så som det ryktats att kärnan i maskineriet är en 876. Som läget är nu så är det min PS3'a som får sköta nätverkandet och det gör den hyffsat. Något som däremot vore högst relevant för mej som använder PS3'an är om detta försteget kan nedkonvertera en hdmi-signal till exempelvis SVideo eller liknande.
Nope, som chuck säger, ingen nedkonvertering möjlig om du har HDMI som källa. Jag har varit inne på din linje också, att skaffa en liten LCD och köra som monitor men det faller när den inte har den nätverksfunktionalitet man vill åt. titta i arslet på apparaten så finns det en ethernet port
Ja, det är en mycket snygg prydnad som man kan ha nytta av om man har en Creston-kontroller eller annan tung Home Automation-utrustning, något annat har den inte stöd för. EDIT: Stavning
Redigerat av Andycam, 19 October 2008 - 22:23.
Postad 19 October 2008 - 22:53
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Nope, som chuck säger, ingen nedkonvertering möjlig om du har HDMI som källa. Jag har varit inne på din linje också, att skaffa en liten LCD och köra som monitor men det faller när den inte har den nätverksfunktionalitet man vill åt.
Synd. PS3'an är en trevlig maskin, men jag spelar mina cd-skivor i blindo och musik över nätverket är bara att glömma så länge inte projjen är igång. En nedkonverterings-funktion hos ett försteg vore en trevlig detalj som kunde gjort det betydligt lättare att behålla PS3'an som multimedia-nav i hemmet. Som läget ser ut idag, så verkar det som att det är närmare till hands att det dyker upp en alternativ B.D.-spelare som erbjuder liknande nätverksmöjligheter som PS3'an. Det tråkiga idag är att de närmaste alternativet är mångdubbelt dyrare än PS3'an och vad det gäller de kvalitativa aspekterna så verkar de ändå inte vara några överdängare. Synd att en så liten detalj i sammanhanget ska ställa till med så stora bekymmer... Jag tror banne mej att jag närmar mej stadiet då ett bygge av en multimedia-dator blir verklighet...
Postad 19 October 2008 - 22:55
Andycam
-
Andycam
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Efter att ha använt 886:an sedan i onsdags är där ett antal saker jag stör mig på. - Helvetiskt seg reaktion vad gäller växling av ljud och bild Jag kör monitor out via HDMI till min projje. Varje gång jag går in i förstärkarens meny blir det svart, projjen rapporterar "no signal" och jag måste VÄNTA. Det tar inte mer än några sekunder, men hoppar man ut och in är det mycket irriterande. Samma sak när man stoppar eller startar en skiva i PS3:an, eller plockar upp menyn
Känns udda att ha menyn över special features uppe, välja ett program, sedan blir allt svart och när möget kommer igång efter fem sekunder har man missat början av programmet och får backa Vet inte om detta är Onkyo-symptomatiskt, jag lånade hem en 905 för test en gång och den var lika seg. - Things that go "bump" in the night Relaterat till ovanstående. In/ut ur en meny eller byte av ingångskälla åtföljs av ett "plopp" från suben om volymen är någorlunda normal eller högre.
- Dålig information i displayen Som senildement tekneakfreak skulle jag vilja ha en indikation på displayen om jag kör Audyssey MultiEQ XT, Dynamic EQ eller Dynamic Volume, och även snabbknappar för dessa. Som det är nu måste jag, både för att ändra och kolla status, plocka upp menyn (med tillhörande väntetid), gå in under Speaker Settings och sedan Equalizer Settings. Osmidigt. Samma sak gäller Late Night, Re-EQ osv, även om där iaf finns direkta knappval. Det enda som indikeras i displayen är "Audyssey" när någon av lägena är aktiva.
- Audysseys "random"-funktion vid automatisk inställning På flera andra siter har 886 automatiska kalibrering kritiserats, och jag håller med. Där debatteras även om det är Audyssey i sig eller Onkyos tolkning av mätinformationen som felar, det ska jag låta vara osagt. Efter att ha kört den automatiska kalibreringen kände jag mig förflyttad till en EPA-traktor med stereo byggd av 15-årig ljudentusiast, vars drömstereo har 16 subbar, två diskanter och eventuellt ett mellanregister om där blev plats över. På normal lyssningsvolym med en CD så skallrade balkongräcket utanför vardagsrummet - ett tecken som i mina öron betyder liiiite för mycket bas. Det avhjälptes dock enkelt med att fimpa DoubleBass, men hela systemet känns fortfarande väldigt "basigt" och inte alls lika luftigt som min gamla Pioneer (varför nu DoubleBass aktiveras automatiskt över huvud taget så fort frontarna är Fullrange kan man undra). Att mina frontar skulle vara Fullrange är också feluppfattat av Audyssey, dess brytfrekvenser verkar hipp-happ. Väldigt få frontar går verkligen ner mot 20Hz eller ens 25Hz. Mina frontar sattes till Fullrange, vilket de inte är (-3dB vid 35Hz), och centern gjorde den tvärt om med och bröt på tok för högt (-3dB vid 45Hz), 150Hz! Så jäkla dålig botten är där INTE i den. Nu hade jag inte mina surrounder inkopplade vid kalibreringen (gammalt slutsteg på reparation och jagar lite nya slutsteg), ska bli intressant att se var den vill bryta dem. Detta var vid flera mätningar, med allt från 3 till 8 mätpunkter. Nä, blir till att skaffa mätprog till datorn och kalibrera manuellt.
Inte mycket positivt ovan, det som är positivt är att man kan konfigurera ALLT i den, så pass mycket att jag undrar var de har gömt inställningen för koktid på mina frukostägg. Men vad gäller snabbhet och ljudkvalitet är jag glad att jag ännu inte sålt min gamla Pioneer 2011, för övertygad är jag ännu inte om 886:ans förträfflighet. Får bli en vecka till av skruvande och tweakande. Kan ju också vara så att de slutsteg som jag trivdes väldigt bra med tillsammans med min Pioneer inte är rätt kombo med 886, så jag ska inte lasta den för allt. Men byter man en del i signalkedjan vill man ju gärna ha bättre ljud NU NU NU!!!
Postad 20 October 2008 - 08:54
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
[*]Audysseys "random"-funktion vid automatisk inställning På flera andra siter har 886 automatiska kalibrering kritiserats, och jag håller med. Där debatteras även om det är Audyssey i sig eller Onkyos tolkning av mätinformationen som felar, det ska jag låta vara osagt. Efter att ha kört den automatiska kalibreringen kände jag mig förflyttad till en EPA-traktor med stereo byggd av 15-årig ljudentusiast, vars drömstereo har 16 subbar, två diskanter och eventuellt ett mellanregister om där blev plats över. På normal lyssningsvolym med en CD så skallrade balkongräcket utanför vardagsrummet - ett tecken som i mina öron betyder liiiite för mycket bas. Det avhjälptes dock enkelt med att fimpa DoubleBass, men hela systemet känns fortfarande väldigt "basigt" och inte alls lika luftigt som min gamla Pioneer (varför nu DoubleBass aktiveras automatiskt över huvud taget så fort frontarna är Fullrange kan man undra). Att mina frontar skulle vara Fullrange är också feluppfattat av Audyssey, dess brytfrekvenser verkar hipp-happ. Väldigt få frontar går verkligen ner mot 20Hz eller ens 25Hz. Mina frontar sattes till Fullrange, vilket de inte är (-3dB vid 35Hz), och centern gjorde den tvärt om med och bröt på tok för högt (-3dB vid 45Hz), 150Hz! Så jäkla dålig botten är där INTE i den. Nu hade jag inte mina surrounder inkopplade vid kalibreringen (gammalt slutsteg på reparation och jagar lite nya slutsteg), ska bli intressant att se var den vill bryta dem. Detta var vid flera mätningar, med allt från 3 till 8 mätpunkter. Nä, blir till att skaffa mätprog till datorn och kalibrera manuellt. [/list]
När jag läser ovanstående ser jag direkt att du inte riktigt vet hur Audyssey fungerar och hur Onkyo valt att implementera funktionen. 1) Audyssey sätter INGA delningsfilter. 2) Double Bass skall vara av (det är inget som Audyssey väljer). 3) Onkyo har (felaktigt) valt att automatiskt ställa in samtliga satellithögtalare som Full Band då Audyssey rapporterar en - 3dB punkt som är under 80 Hz. Det är givetvis helt galet, justera upp dem till 80 Hz och testa dig fram. 4) Audyssey mäter frekvensresponsen vid LYSSNINGSPLATS i rummet, inte vad som står på ett produktblad eller kan mätas i en död kammare. Sedan rapporterar den - 3dB punkten i responsen till receivern, som sedan väljer vad den ska göra med delningsfrekvensen. En potentiell fallgrop är att du lyckats placera dina surroundhögtalare så att en kraftig boost finns i området runt 150 Hz för att sedan falla nedåt i frekvens, det medför att Audyssey rapporterar - 3dB punkten lite väl tidigt mot vad annars skulle vara fallet. Dock är det under INGA omständigheter ovanligt att dina surroundburkar verkligen (IN ROOM) faller kraftigt under 150 hz, det är förhållandevis normalt. MVH /Chuck
Postad 20 October 2008 - 10:43
Andycam
-
Andycam
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
När jag läser ovanstående ser jag direkt att du inte riktigt vet hur Audyssey fungerar och hur Onkyo valt att implementera funktionen.
1) Audyssey sätter INGA delningsfilter.
Tack, jag har läst dina kommentarer på avforums 2) Double Bass skall vara av (det är inget som Audyssey väljer).
3) Onkyo har (felaktigt) valt att automatiskt ställa in samtliga satellithögtalare som Full Band då Audyssey rapporterar en - 3dB punkt som är under 80 Hz. Det är givetvis helt galet, justera upp dem till 80 Hz och testa dig fram.
Som sagt, det kan säkerligen vara Onkyos implementering av mätdatan från Audyssey som är felaktig, slutresultatet blir fel iaf. 4) Audyssey mäter frekvensresponsen vid LYSSNINGSPLATS i rummet, inte vad som står på ett produktblad eller kan mätas i en död kammare. Sedan rapporterar den - 3dB punkten i responsen till receivern, som sedan väljer vad den ska göra med delningsfrekvensen.
En potentiell fallgrop är att du lyckats placera dina surroundhögtalare så att en kraftig boost finns i området runt 150 Hz för att sedan falla nedåt i frekvens, det medför att Audyssey rapporterar - 3dB punkten lite väl tidigt mot vad annars skulle vara fallet. Dock är det under INGA omständigheter ovanligt att dina surroundburkar verkligen (IN ROOM) faller kraftigt under 150 hz, det är förhållandevis normalt.
MVH /Chuck
Ja, det är ju en risk. Ska göra lite nya mätningar och se vad reslutatet blir, som alltid blir det öronen som får styra till sist
Postad 20 October 2008 - 12:38
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Visst är det så, låter det inte bra så är det inte bra.
Lycka till med inställningarna.
MVH
/Chuck
Postad 23 October 2008 - 19:00
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Si sådär, nu har jag beställt en sån här mackapär .. återkommer med lite bilder och sånt
Postad 23 October 2008 - 21:50
rillern
-
rillern
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Har också beställt en! Ska bli kul att jämföra 886:an med ett TA-N9000ES slutsteg mot min gammla 905:a!
Postad 05 November 2008 - 23:32
rillern
-
rillern
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Fick mitt försteg igår och oj! vad impad jag blev! Öppnade "huven" för att se vad som lurade där under och blev förvånad när jag såg 3 transformatorer! en ringkärne och 2 mindre! ska hårdtestas i ett par dagar nu tillsammans med ett Sherwood A-965 slutsteg, hittils bådar det mycket gott!
Postad 05 November 2008 - 23:46
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
ska hårdtestas i ett par dagar nu tillsammans med ett Sherwood A-965 slutsteg, hittils bådar det mycket gott!
Trevligt, exakt samma kombo som jag kör med. Av det jag hört hittils så tror jag inte att du blir besviken alls  Har haft ett gäng slutsteg genom åren, men detta kommer jag inte göra mig av med inom en synbar framtid. Lite läsning om det steget för er som inte vet vad det är: http://www.sherwoodu.../prod_a965.htmlLovade ju bilder också... får försöka på mig det till helgen.
Redigerat av Martin, 05 November 2008 - 23:50.
Postad 06 November 2008 - 10:28
rillern
-
rillern
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Lite ot kanske, men Sherwood var inget märke jag någonsin trodde jag skulle äga. Har egentligen aldrig gillat deras produkter då jag tycker de ser tråkiga ut, dock har jag iofs aldrig lyssnat på dem. Snubblade över en test på nätet (ska se om jag kan hitta den, tror det var på AreaDVD.de) där den brädade konkurenterna ordentligt, bl.a rotel 1075 som jag tidigare varit sugen på! Än så länge är jag mycket imponerad av slutsteget!
Postad 09 November 2008 - 17:53
rillern
-
rillern
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
I "speaker" menyn kan man välja "Bi-Amp", innebär det att surr. back utgångarna skickar it samma signal som frontutgångarna??? Någon som testat?
Postad 19 November 2008 - 01:16
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
Det som ställt till problem är min digitalbox av den omskrivna modellen Humax CXHD 1000. Den ger blåskärm när jag kopplar den med HDMI via försteget. För att få bild måste jag stänga av och sätta på digitalboxen med dess huvudströmbrytare. Kanske ny kommande firmware löser problemet
Detta fenomen får jag med Marantz AV8003 oxå så det är boxens signal som är för dålig. Hörde rykten om att det kommer en uppdatering till den på måndag som ska avhjälpa detta.
Postad 28 November 2008 - 15:53
hanse1
-
hanse1
-
Lärjunge
-
-
382 inlägg
Har nu kört med min 866:a en tid. Något jag inte blir klok på är förval av ljudformat. För att få ett förutbestämt format måste jag ange samma format på alla rader. Min Squeezebox tex har jag angett "Pure Audio" på alla rader och då blir det detta format. Det knepiga är att när jag växlar till Squeezebox börjar DTS-ikonen att lysa innan läget för Pure Audio släcker displayen. Tuner har jag ställt att ge stereo vid 2-kanal stereo men den visar alltid All Ch Stereo när jag startar upp. Detsamma gäller alla andra ingångar, för att få ett bestämt format måste jag ange det på varje rad. Är det fel i mjukvaran eller ska det vara så?
Postad 29 November 2008 - 09:11
zyberzeke
-
zyberzeke
-
Användare
-
-
138 inlägg
Prisutvecklingen på Onkyo TX-NR 906 som bara för någon månad sedan var dyrare än 886:an är ju onekligen trevlig läsning: http://www.idealo.de...ct/1134831.htmlDen går ju att inhandla omkring 14500 kr just nu Nu hoppas man bara att 886:an även den skall komma ner lite i pris
Postad 02 December 2008 - 22:58
zyberzeke
-
zyberzeke
-
Användare
-
-
138 inlägg
Så nu har man äntligen fått fingrarna ur och beställt en julklapp till sig själv.
Köpt från tyskland så på fredag bör man få lite julkänslor i förskott
Postad 10 December 2008 - 18:18
zyberzeke
-
zyberzeke
-
Användare
-
-
138 inlägg
Ok första intryck av försteget.
Har inte hunnit ställa in ljud med Audyssey ännu, men Gosh!! vilket ljud!
Reon chipet gör underverk för bildbehandlingen, kanske slänger upp bild på hur grymt den skalar upp DVD bild till 720p, 1080i eller om man väljer 1080p. Ässet när det gäller bildbiten är att den här maskinen utrustas för ISF kalibrering. Jag har pillat en del själv och inställningarna är astronomiska.  Najs om man gillar det!
ISF finns ej på den amerikanska modellen som kom ifjol och har nummer 885. Ej heller det nya grafiska gränssnittet som även det rockar. Ok så här långt sweeeeeeeet as a dream!
Postad 16 December 2008 - 14:38
dmr
-
dmr
-
Användare
-
-
148 inlägg
Det är bara att konstatera att Onkyo byggt ett snuskigt prisvärt försteg. Hade det på besök hemma för
några veckor sedan och jag kan säga att inget annat försteg jag testat i min anläggning kommer i närheten.
Tidigare gästspelare som får se sig piskade (utan inbördes rangordning):
-NuForce AVP16
-Audiolab 8000AV
-Myryad MDP 500 G6
-TagMcLaren AV32R (grundversionen utan uppgraderingar)
Denna pjäs står högst upp på önskelistan. Om den nu bara kunde komma i silver...
Postad 16 December 2008 - 17:23
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Det var kul att göra dina intryck dmr 
Har inga rena försteg i minnet men flertalet olika recievers jag haft hemma.
Det är ett jäkla klös i Onkyon känns det som, bra dynamik.
Postad 19 December 2008 - 21:47
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Denna pjäs står högst upp på önskelistan. Om den nu bara kunde komma i silver... 
Bara i svart?! Märkligt, vad kan det kosta Onkyo att lacka den i silver..
Postad 25 December 2008 - 21:28
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Har det kommit några fler lyckliga ägare kanske?
Detta är den första apparaten jag ägt som jag inte stör mig på att den saknar någon funktion, väldigt nice.
Hoppas nu bara att det inte kommer något nytt ljudformat och förstör min totala lycka `
Kör mina slutsteg på 12 volts triggern också så hela anläggningen hoppar igång med en knapptryckning, skönt att slippa behöva böja sig ner och trycka knappar
Postad 22 January 2009 - 23:56
SOGO
-
SOGO
-
Användare
-
-
112 inlägg
Är det någon som hittat den till bra pris utomlands? Eller sett den på "rea" i Sverige?
Postad 08 February 2009 - 12:32
SOGO
-
SOGO
-
Användare
-
-
112 inlägg
Är det någon som hittat den till bra pris utomlands? Eller sett den på "rea" i Sverige?
€1489 = 15900SEK....ca 2000SEK bättre pris än i Sverige - frakt. Bra eller...? http://www.redcoon.n...Dc0ODgxNjM5NDI0Finns det bättre pris i Europa?
Postad 20 April 2009 - 20:45
C-Beat
-
C-Beat
-
Användare
-
-
165 inlägg
Tjena,
Någon som har denna och kan prova om det går att ta in en DTS-HD eller True-HD signal via HDMI från en Bluray-spelare och sedan låta DSP:n göra om det till 2-kanal? Min TX-SR606 klarar nämligen inte det när jag "tar" bort surroundkanalerna under "speaker settings".
För att ni ska få det i rätt sammanhang så är min tanke att använda PR-SC886 som ett försteg i en 2-kanals anläggning. HDMI växel, inbyggda DACar, HQV chip, 3-zons stöd och HD ljudcodec gör den till en lockande alternativ till tradionella 2-kanals försteg.
Postad 13 July 2009 - 17:32
jojje_f
-
jojje_f
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Är Onkyo försteget PR-SC886 på väg att fasas ut? Jag har sett att man kan köpa försteget för USD 999,99 i USA men att de förbjudit export utanför USA! Status är satt till "New" men "Reconditioned": Accessories4lessOnkyo Shop, Onkyo Shop USA säljer "Reconditioned" för USD 1200. Är det dags för ersättare till detta fina försteg? En förhoppning är att de ska komma med en uppdaterad modell där Ethernet porten klarar att streama media från dator eller internet, något flera skribenter i reportage skrivit att steget klarar men tydligen inte klarar, varken enligt andra eller broschyren. Eller tror ni Onkyo ska sluta med försteg då det är styvmoderligt behandlat då Onkyo inte har något passande slutsteg och knappt verkar ha bestämt om det ska vara med i katalogerna tillsammans med alla receivrar eller om det ska säljas under namnet Onkyo PR-SC886 eller Integra DTC-9.9 då de verkar vara samma apparat. Nå'n som vet nå't mer?
Redigerat av jojje_f, 14 July 2009 - 12:21.
Postad 14 July 2009 - 14:49
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Tycker detta verkar vara en stor scam. Tror inte den ger bättre ljud alls än försteget i 876/906 och knappt någon utökad funktionalitet knappast något som är värt att betala det hutlösa pris som den är satt till. Kanske att den skulle vara bra för runt halva priset. Att den dessutom ser EXAKT likadan ut är ju bara skrattretande.
Nu vill jag inte göra er som har köpt denna upprörda men, då jag verkligen respekterar ert val i separata delar. Något jag själv kommer att satsa på i nästa uppgradering men en sak är säker och det är att det inte blir denna produkt.
Tillägas bör väll att den säkert är lika bra eller bättre än andra försteg utan det är väll helt enkelt den generella prissättningen på hemmabioförsteg som är minst sagt ABSURD.
Postad 14 July 2009 - 15:12
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Jag håller med dig om att prissättningen på hemmabioförsteg är märklig. Jag skulle tro att de relativt sätt små serierna av försteg jämfört med förstärkare och receiverar gör att priset blir orimligt.
Postad 14 July 2009 - 15:17
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Förmodligen är det så... Väldigt synd.
Postad 14 July 2009 - 15:23
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Håller med dig helt ekon, rätt rubbade prissättningar. Fick iofs ett bra pris, så det blev inte så blodigt.
Sen sinnesfriden att det inte ligger 7 steg i samma låda som jag inte använder
Sen balanserade in och utgångar då och lite smått lull lull.
Ruskigt nöjd med maskinen hur som helst.
Postad 14 July 2009 - 15:27
jojje_f
-
jojje_f
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Alla ljudprylar som har XLR kontakter är väl mycket dyrare än motsvarande med RCA. XLR tycks berättiga att blåsa upp priset ...
Jag har mycket hellre separata enheter där slutstegen kan väljas till högtalarna. Dessutom är det ofta en enorm värmeutveckling i allt-i-ett lösningarna som säkerligen förkortar livslängden.
Varför klaga så mycket på det här slutsteget? Marantz AV8003 kostar ju nästan det dubbla och har färre finesser om man undantar streaming.
Postad 14 July 2009 - 15:50
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Jag klagar inte mer på detta steg egentligen det är bara att jag råkade se en tråd om just detta. Jämfört med Marantz steget är ju detta prisvärt haha.
Där håller med dig Martin, man vill verkligen inte ha 7st slutsteg som man inte använder (jag har svårt för att bara använda 5), men att man ska behöva betala för att bli av dem är ju helt sjukt. Sinnesfriden är verkligen mycket större med ett hemmabioförsteg det håller jag med om till 110%. Och du har helt rätt jojje med värmutecklingen, separata delar degraderas nog inte i samma takt och lever nog en del längre.
Postad 29 August 2009 - 10:33
jojje_f
-
jojje_f
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Outlaw har skrivit en egen manual med tips hur man ställer in en Onkyo SC-PR886. Manualen är på 55 sidor och du kan ladda ned den gratis efter registrering! http://www.outlawaud...onkyoguide.html
Postad 07 September 2009 - 13:05
zyberzeke
-
zyberzeke
-
Användare
-
-
138 inlägg
Outlaw har skrivit en egen manual med tips hur man ställer in en Onkyo SC-PR886. Manualen är på 55 sidor och du kan ladda ned den gratis efter registrering!
http://www.outlawaud...onkyoguide.html
Tack för tipset, kan för övrigt meddela att jag är grymt nöjd med processorn....lite extra läsning blir dock kul. Man pillar ju mest i början
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|