Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Storlek på "Duk" - Krav ?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 October 2008 - 08:33

airoc
  • airoc
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag tänkte precis beställa en projektor.
I det paketet jag hittat ingår en Duk (http://www.dustin.se...5010134313.aspx)
Tanken med köpet är att min grabb ska ha den för att få uppleva "Cars" i större format.

Nu till min fråga:

Jag har inte plats med duken då denna är 242 bred.
Jag tänkte göra en egen MDF skiva i måtten 1800x1200.
Vad tror ni om detta ? Det borde gå att ställa in projekton så att det blir bra eller ?

Tacksam för snabbt svar!

Bifogad fil(er)

Postad 14 October 2008 - 09:05

Pean
  • Pean
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Klart grabben (pappa) ska stor bild. :)

Finns sidor du kan räkna ut storleken på bilden..

Postad 14 October 2008 - 09:09

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Det beror ju på avståndet mellan projektor och duk. Kolla på denna länk för hur du beräknar avstånd med denna projektor: http://www.optomaeur...lc.aspx?PC=HD65

Måtten 1800x1200 på mdf skivan verkar dock inte genomtänkt. Projektorn är ju i 16:9 format, därav borde du hålla bredd och höjd förhållandet samma på duken.

Sen om du inte vill ha duk, varför inte köpa den billigare utan duk?

Har du problem med att placeringen av projektorn så finns det projektorer som via lenshift och bra zoom gör de enklare att placera.

En liten not då detta är en DLP-projektor, att kolla upp så att din grabb kan kolla på den utan må dåligt. Många märker aldrig av regnbågseffekterna som en DLP-projektor kan orsaka, medans en del märker dem utan att störa sig så mycket på dem, men sen finns det dem (cirka 25%) som helt enkelt inte kan titta på en DLP-projektor.

Mvh ZooZ

Postad 14 October 2008 - 09:14

airoc
  • airoc
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Det beror ju på avståndet mellan projektor och duk. Kolla på denna länk för hur du beräknar avstånd med denna projektor: http://www.optomaeur...lc.aspx?PC=HD65

Måtten 1800x1200 på mdf skivan verkar dock inte genomtänkt. Projektorn är ju i 16:9 format, därav borde du hålla bredd och höjd förhållandet samma på duken.

Sen om du inte vill ha duk, varför inte köpa den billigare utan duk?

Har du problem med att placeringen av projektorn så finns det projektorer som via lenshift och bra zoom gör de enklare att placera.

En liten not då detta är en DLP-projektor, att kolla upp så att din grabb kan kolla på den utan må dåligt. Många märker aldrig av regnbågseffekterna som en DLP-projektor kan orsaka, medans en del märker dem utan att störa sig så mycket på dem, men sen finns det dem (cirka 25%) som helt enkelt inte kan titta på en DLP-projektor.

Mvh ZooZ

Tack för bra synpunkter!
Skall rikta den på väggen och se hur stor ram jag behöver göra!

DLP, hmm nu har jag ingen aning om vad du pratar om =)
Vad är det som gör att man kan må dåligt ?

Varför jag vill köpa den med duk är för att jag vill kunna plocka med denna till sommarhuset, =)

Postad 14 October 2008 - 09:19

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Du bör läsa igenom denna: https://www.minhembi...showtopic=93898 Tar max 5 min och tar upp de olika teknikerna som finns när det gäller projektorer, DLP och LCD. Det står även en del om regnbågseffekt där.

Litet urdrag finner du nedan om just regnbågseffekt.

"Den största Nackdelen med DLPprojektorer är att en del ser så kallade regnbågseffekter (RBE):

vilket kan närmast beskrivas som färgavvikelser i bilden i olika färger, som en "ljusblixt". Detta medgör att många helt enkelt inte kan tita på en DLPprojektor under en längre tid utan att få ont i ögonen eller få huvudvärk med mera. Även ljudnivån kan ibland vara störande då fläkten(arna) väsnas plus att färghjulet kan låta störande på vissa modeller.

(Genom röstning av ~120 användare av prisjakt's forum visade det sig att 25% aldrig sett RBE, 50% ser RBE emellanåt men störs inte nämnvärt medans 25% helt enkelt inte kan titta på en DLP projektor och uppskatta bilden på grund av RBE. Notera dock att undersökningen inte på något vis är professionellt utförd och kan ge en missvisande bild, men det är den enda "undersökning" jag kan relatera till)

Fördelar med DLPprojektorer är att de har god svärta och en bra färgåtergivning som är snäppet vassare än LCDprojektorer."

Mvh ZooZ

Postad 14 October 2008 - 09:24

airoc
  • airoc
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Tack!

Riktigt bra och välskriven guide!
Jag får helt enkelt chansa lite, ta och beställa projektorn och hoppas att det går bra =)

... och Jo =) Den är faktiskt till grabben, jag har min 40* LCD som hänger i vardagsrummet =)

Tack för alla riktigt bra tips!

Postad 14 October 2008 - 09:27

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Ok, lycka till!

Grabben lär nog bli själaglad :-)

Mvh ZooZ

Ps. Lycka till att få honom att vilja gå o lägga sig när han kan vara uppe o kolla på bio i rummet :-P

Postad 14 October 2008 - 12:04

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
(cirka 25%)

Hittade du på det själv eller, tror du på fullaste allvar att 25% av alla människor inte "står ut" med DLP pga RBE???
Skulle så varit fallet så skulle inte DLP tillverkas överhuvetaget...

Snarare så att 25% kan se det, och kanske 5% som mår dåligt av det samt hälften av dessa gör det pga. av de läst att man kan göra det på olika forum...

All respekt för röstning på forumet, men det blir knappast ett rättvisande resultat, då de "drabbade" dras till dessa trådar som flugor, medans den stora massa ignorerar dom. :)

Har ägt både LCD och DLP och kan se regnbågar om jag letar, dock blir det svårare och svårare att gitta dom då man snabbt vänjer sig och till slut knappt kan se dom längre...

DLP har bättre hållbarhet och ger generellt klart bättre bild.
LCD är generellt mer lättplacerade pga. lensshift och Zoom.

Ang. Ljudnivån så skiljer det ju från modell till modell, men det finns ju ingen projj idag som VÄSNAS...

Redigerat av Dr. Death, 14 October 2008 - 12:12.

Postad 14 October 2008 - 12:15

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

(cirka 25%)

Hittade du på det själv eller, tror du på fullaste allvar att 25% av alla människor inte "står ut" med DLP pga RBE???
Skulle så varit fallet så skulle inte DLP tillverkas överhuvetaget...

Snarare så att 25% kan se det, och kanske 5% som mår dåligt av det samt hälften av dessa gör det pga. av de läst att man kan göra det på olika forum...

All respekt för röstning på forumet, men det blir knappast ett rättvisande resultat, då de "drabbade" dras till dessa trådar som flugor, medans den stora massa ignorerar dom. :)

Jag fick det ifrån:

(Genom röstning av ~120 användare av prisjakt's forum visade det sig att 25% aldrig sett RBE, 50% ser RBE emellanåt men störs inte nämnvärt medans 25% helt enkelt inte kan titta på en DLP projektor och uppskatta bilden på grund av RBE. Notera dock att undersökningen inte på något vis är professionellt utförd och kan ge en missvisande bild, men det är den enda "undersökning" jag kan relatera till)

Från projektor-FAQn, men jag kanske har missuppfattat? Min tanke var mest att han skulle kika på en DLP-projektor för att se så att det inte var något bekymmer för honom. Brukar vara det generella rådet. Det var min avsikt, inget annat.

Mvh ZooZ

Postad 14 October 2008 - 12:56

Raxx
  • Raxx
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Jag tänkte göra en egen MDF skiva i måtten 1800x1200.

Varför bygga i MDF tungt som f*n jag bygde min i bord lätt och blir kanon bra

Postad 14 October 2008 - 13:01

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
kom ihåg att det blir oskarp bild och stooora pixlar om du har så stor duk och litet avstånd att titta på. du måste typ sitta på 5 meter om du har sådär stort och ser på dvd-film...

Postad 14 October 2008 - 14:00

airoc
  • airoc
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

kom ihåg att det blir oskarp bild och stooora pixlar om du har så stor duk och litet avstånd att titta på. du måste typ sitta på 5 meter om du har sådär stort och ser på dvd-film...

Kom på det förut när jag beställde projektorn, får helt enkelt hänga upp den och se vad som blir bäst!
Haha, ser framför mig hur grabben ler med hela ansiktet när blixten och CO i Cars åker förbi i den storleken =P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.