Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Färgkombinationer vägg/soffbord/tv-bänk

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 November 2008 - 19:01

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0
Vi är på väg att införskaffa ny tvbänk och ett nytt soffbord men är lite oense om vilka färger vi ska använda.
Soffbordet vi hittat är massiv ek och detta har vi mer eller mindre bestämt oss för.

Igår tittade vi på tv-bänk som eventuellt skulle bestå av IKEA:s BESTÅ :D
Vilka kombinationer tror ni skulle se bäst ut:

Svart fondvägg / vit bänk med svarta luckor / ekbord
Svart fondvägg / helvitvit bänk / ekbord
Svart fondvägg / annat (?) /ekbord

Vi funderar på att lägga en ekskiva ovanpå tv-bänken för att just eken ska gå igen och på så vis få det att se lite mer enhetligt ut.

Tyvärr finns inte Bestå i svart utan den blir svartbrun.
Vilket alternativ tycker ni ? Kanske något annat alternativ (samma möbel) ?
Tv:n är svart med högtalarkuberna är vita.

Tacksam för idéer.

Postad 04 November 2008 - 11:57

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Jag skulle nog ta vit bänk med svarta luckor alternativt helt vit bänk.

Men det finns ju andra färger på bestå också, var vågad och ta en RÖD :D

Postad 04 November 2008 - 14:02

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0
Hehe, ja röd hade nog suttit fint.

Vi diskuterade det igår och kom fram till att det kanske är lite lättare om vi inte tar en så mörk fondvägg. Lite mer diskret så blir det inte så stora kontraster.
Lutar nog åt vit med ekskiva ovanpå..eller vit med svarta luckor...eller... ;)

Hur känsligt är det med olika träslag i samma rum ? Tänker även på köksbordet. Luckarna i köket är furu, men det finns väldigt lite furubord att välja mellan.

Postad 26 November 2008 - 23:16

dotnet
  • dotnet
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Tänkte låna tråden lite.

Är så att jag funderar på vilka färger jag ska ha i mitt rum. Har precis beställt ett par vita Dynavoice Magic F-6 EX högtalare. Sen har jag lite björkmöbler och en metallbokhylla.

Så undrar om det funkar med vitt, björk, svart o sen + en brun soffa och då metallbokhyllan? Eller vilka färger ska jag köra på så det smälter ihop?

Postad 27 November 2008 - 18:56

dotnet
  • dotnet
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Ingen som har nåt svar alls? :P

Postad 27 November 2008 - 20:06

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Vi har i vårt vardagsrum två långa väggar som är klädda med en svart tapet. Den tredje väggen är vit med dörröppningar och den fjärde består mest av fönster. Jag gillar verkligen det mörka i samspel med det ljusa. En mörk soffa och en svart matta har vi också. Resten av möblerna är vita. Jag ska nu köpa nya högtalare och har varit inne på vita Amphion MEN jag känner att det vita mot det svarta kan bli för mycket. Du har vita högtalare och tänk på att när du släcker ner kommer dessa synas tydligt mot den svarta fondväggen. Om dessutom bänken är vit kan det bli för mycket. Jag skulle satsat på en svarta luckor om jag var du!
Själv ska jag minska det plottrigt vita mot den svarta väggen genom att skaffa svarta högtalare. Jag hoppas att dessa kommer försvinna helt mot bakgrunden när jag släcker ner. "Inga" högtalare, bara ljudet.
Hade jag haft vita högtalare innan jag tapetserade skulle jag valt en helt annan färg på fondväggarna. Förmodligen vitt......om nu det är en "färg"

Lycka till!

Redigerat av Unregistered85528044, 27 November 2008 - 20:08.

Postad 27 November 2008 - 21:11

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
om du ni vill ha det mysigt hemma så kan ni göra som jag gjorde, svartbruna möbler och latte väggar:)
(ni kan kolla galleriet)

Postad 27 November 2008 - 21:39

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Svarta väggar / fondväggar kan bli enormt mysigt. Med tavlor i rätt färger och många ljuskällor. Vi har en massa färgade glas med värmeljus i på lite olika hyllor vilket gör att hela rummet hur svart-vitt det kan tyckas blir en oas med färger och ljusspel. Helt löjligt mysigt. : )

Postad 28 November 2008 - 21:54

dotnet
  • dotnet
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Hade en fråga längre upp. Någon som kunde hjälpa mig med det?

Kan skriva om det igen.

Är så att jag funderar på vilka färger jag ska ha i mitt rum. Har precis beställt ett par vita Dynavoice Magic F-6 EX högtalare. Sen har jag lite björkmöbler och en metallbokhylla.

Så undrar om det funkar med vitt, björk, svart o sen + en brun soffa och då metallbokhyllan? Eller vilka färger ska jag köra på så det smälter ihop?

Tacksam för svar :rolleyes:

Postad 29 November 2008 - 12:44

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Dotnet!

Håll dig till så få färger som möjligt. Låt tavlor, ljuskällor, plädar, blommor, mattor och kuddar skapa färg i det annars lite sterila. Detta ger dig också stor möjlighet att enkelt och billigt senare förändra färgerna i rummet. Jag är inte så förtjust i "trämöbler" så jag skulle nog kanske målat dina i björk vita istället.

Titta in hos TLA här på minhembio. Där hittar du i mitt tycke ett av de snyggaste hemmen jag sett.

TLA´s galleri

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.