Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkvalité: Blu-Ray spelare kontra Blu-ray i dator..

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 November 2008 - 19:40

ablaze
  • ablaze
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej,

Står inför att köpa en Blu-Ray spelare. Men jag vet inte om jag ska bygga mig en HTPC (LG GGW-H20L), köpa ett PS3 eller en "riktig" Blu-Ray spelare (Pana DMP-BD35/55 )

De jag sitter och funderar på då är självklart, hur står sig bildkvaltén mellan en HTPC med en intern Blu-Ray spelare kontra en "riktigt" Blu-Ray?

Vidare hur bra är en datorn på uppskalning om man kollar på en vanlig DVD-film?

Blu-Ray i datorn:
Klarar den av BD Profil 2.0?
Hur snabb är den, långsammare lr snabbare än PS3 i att starta en film?
Hur är ljudnivån, en vanlig dvd-spelare i en dator låter ju rätt mkt när den varvar igång..

Någon som har lite erfarenhet av detta som kan ge mig lite ljus i tunneln, vore tacksamt! =)

Redigerat av ablaze, 08 November 2008 - 19:44.

Postad 08 November 2008 - 19:45

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Köp BD55, en suverän uppföljare till den magnifika BD50 :lol:

Postad 16 November 2008 - 03:31

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Alla 3 är bra alternativ, men så här ser jag på saken:

PS3: Givet köp om du även gillar att spela, med tanke på hur prisvärt det är.

PC: Ser inga fördelar med den som blu-ray spelare, förutom att alla filmer är gratis om man så vill.

BD55: Bästa alternativet.

Postad 18 November 2008 - 17:32

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Hur kan det vara gratis om spelaren sitter i en dator? Måste väl likt för bannat köpa skivorna, eller?

Jag själv har en HDDVD o Blu-ray combo från LG i min HTPC och jag tycker den funkar bra, har inte dessvärre inte testat en "riktig" spelare till min PT AE 2000

Postad 18 November 2008 - 17:38

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0
Ja hur kan fillmerna vara gratis om man har en dator.........?<------------ IRONI....... :P

Plus på Pc sidan måste ju vara att det tar ca 1 sek att göra den regions fri på BD filmer. Och det kostar inte 1500Skr.

Mikee

Redigerat av mikee, 18 November 2008 - 17:39.

Postad 19 November 2008 - 00:08

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Ja hur kan fillmerna vara gratis om man har en dator.........?<------------ IRONI....... :)

Plus på Pc sidan måste ju vara att det tar ca 1 sek att göra den regions fri på BD filmer. Och det kostar inte 1500Skr.

Mikee

Syftar du på fildelning fattar jag inte ens vitsen med att köpa just en BD spelare till datorn. Känns som pengana i sjön!

Det trådskaparen frågar är just hur stor skillnad det är på en BD-Rom till pc´n eller stand alone spelare.

Postad 19 November 2008 - 00:14

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Det är så mycket som skall stämma i en dator för att det skall bli en bra och fungerande blu-ray spelare ..
Inte bara hårdvara som skall trimmas samman ( blir dyrt också ) utan också en jäkla massa drivrutiner
som inte gillar varandra.

Du får en långt mycket bättre och lättskött blu ray spelare för <3000 kr om du köper en standalone
så det får bli min rekomendation.

Jag har varit inne på HTPC sedan 10 år tillbaka, men backat hela tiden pga dess begränsningar

Jag vill mena att separata
- Mediaspelare för mkv filer
- Dvd spelare
- Blu ray spelare
- Digitalboxar
- pvrboxar
mm ... mm

Är att föredra .. och att man skall låta datorn vara dator och inget annat

Köp en Ps3 om du vill se Blu Ray och spela spel ..

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 19 November 2008 - 00:15.

Postad 19 November 2008 - 03:13

RedEnzo
  • RedEnzo
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Det är så mycket som skall stämma i en dator för att det skall bli en bra och fungerande blu-ray spelare ..
Inte bara hårdvara som skall trimmas samman ( blir dyrt också ) utan också en jäkla massa drivrutiner
som inte gillar varandra.

Du får en långt mycket bättre och lättskött blu ray spelare för <3000 kr om du köper en standalone
så det får bli min rekomendation.

Jag har varit inne på HTPC sedan 10 år tillbaka, men backat hela tiden pga dess begränsningar

Jag vill mena att separata
- Mediaspelare för mkv filer
- Dvd spelare
- Blu ray spelare
- Digitalboxar
- pvrboxar
mm ... mm

Är att föredra .. och att man skall låta datorn vara dator och inget annat

Köp en Ps3 om du vill se Blu Ray och spela spel ..

Maveric

Kul med ett vettigt svar!
Vad är det för begränsningar du syftar på gällande HTPC? Är bara intresserad då jag själv har en låda med allt ovansåede. Visst har jag lagt ner väldigt massa timmar men det får man räkna med om man väljer att använda en HTPC till allt.

Redigerat av RedEnzo, 19 November 2008 - 03:14.

Postad 19 November 2008 - 03:52

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Vad är det för begränsningar du syftar på gällande HTPC?.

Begränsningar vill jag inte påstå ..

Man kan göra vad man vill med en dator .. Men det kostar både tid och pengar.
och när man tror att man är klar .. Ja, då börjar det ######s igen.

För bildkvalitens skull .. tror jag nog att man kan lyckas med rätt hårdvara
men frågan är om det är värt allt jobb och vad det så att säga kostar.

Bara grafikkortet kostar med än en standalone blu ray spelare ... om man skall ha det bästa.

Maveric

Postad 19 November 2008 - 13:56

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Begränsningar vill jag inte påstå ..

Man kan göra vad man vill med en dator .. Men det kostar både tid och pengar.
och när man tror att man är klar .. Ja, då börjar det ######s igen.

För bildkvalitens skull .. tror jag nog att man kan lyckas med rätt hårdvara
men frågan är om det är värt allt jobb och vad det så att säga kostar.

Bara grafikkortet kostar med än en standalone blu ray spelare ... om man skall ha det bästa.

Maveric

Man behöver absolut inte det värsta grafikkortet för att få bra hdbild med en htpc, det största problemet med att använda htpc till blu-ray är att det inte kommit nåra bra lösningar för ljudet än, men det är på g

Postad 19 November 2008 - 14:46

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Det är riktigt ..

Men det skall erbjuda bra bildbehandling .. vilket även blu ray är i behov av ..

Maveric

Postad 19 November 2008 - 19:03

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Syftar du på fildelning fattar jag inte ens vitsen med att köpa just en BD spelare till datorn. Känns som pengana i sjön!

Det trådskaparen frågar är just hur stor skillnad det är på en BD-Rom till pc´n eller stand alone spelare.

Hehe...det hat du helt rätt i...Var lite för snabb att svara så jag läste inte riktigt.

My bad.

Mvh Mikee

Postad 19 November 2008 - 19:20

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

PC: Ser inga fördelar med den som blu-ray spelare, förutom att alla filmer är gratis om man så vill.

Vad jag vet är det inte alls gratis. Däremot går det att få tag på en del utan att betala vilket jag inte tycker är riktigt samma sak.

Sedan är väl min erfarenhet att en dator är bra på mycket. Men gäller det musik får den som regel storstryk av en "riktig" cd-spelare osv.

Postad 19 November 2008 - 19:28

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Vill minnas att jag läste en artikel antingen här på minhembio eller på sweclockers för drygt ett år sen eller nåt som just handlade om hur bra bild man kan få ur en dator, och jag tror att slutsatsen var att en ganska brutalt bestyckad htpc smiskade det mesta faktiskt.

Komplettera med ett grymt ljudkort med 5.1/7.1 analogt ut så borde det bli bra.
Med största sannolikhet dyrt också... :)

Artikeln borde ju gå att söka fram om trådskaparen är intresserad.

edit...
Ähh... jag har glömt att göra en god gärning idag så här kommer länken till tråden på minhembio, i första inlägget finns länken till orginal artikeln...

Redigerat av PsychoCheF, 19 November 2008 - 19:32.

Postad 20 November 2008 - 01:06

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Vill minnas att jag läste en artikel antingen här på minhembio eller på sweclockers för drygt ett år sen eller nåt som just handlade om hur bra bild man kan få ur en dator

Helt riktigt ... utan att läsa länken .. så kan jag säga att jag minns detta ..
Och jag minns också att det gällde DVD inte Blu ray och 1080p
samt inte högupplöst ljud med de nya formaten ...
Mycket mycket stor skillnad ...

Dessutom så var det en teoretisk test .. dvs inte vad ögat ser ..
Den DVD spelare som vann .. står stilla när min dvd spelare kör i åttor runt om den ..

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 20 November 2008 - 01:10.

Postad 20 November 2008 - 01:27

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Helt riktigt ... utan att läsa länken .. så kan jag säga att jag minns detta ..
Och jag minns också att det gällde DVD inte Blu ray och 1080p
samt inte högupplöst ljud med de nya formaten ...
Mycket mycket stor skillnad ...

Dessutom så var det en teoretisk test .. dvs inte vad ögat ser ..
Den DVD spelare som vann .. står stilla när min dvd spelare kör i åttor runt om den ..

Maveric

Vad kostar då din dvd-spelare, min egen erfarenhet är att en HTPC kan slå det mesta men det finns en jättenackdel, man måste lägga otroligt mycket tid på att ställa in allting rätt, testa filter och program och även hårdvara. Vi testade min htpc mot en Sony BDP-s350 i ett blindtest med en Epson EMP-tw2000 som bildvisare och 96" duk Ingen av oss som var närvarande kunde avgöra vad som var inkopplat när det gällde bilden, däremot när vi körde både ljud och bild så loosa min htpc rätt rejält, när vi körde dvd så hade min htpc bäst bild och likvärdigt ljud, nu är inte vi nåra experter, men detta test gjort av 6 bedömmare och en som kopplade om burkarna slutade så. Bd-spelaren förlorade dock på dvd även av en denon dvd-spelare. För ljudet stod en HK avr-255 med ett canton-system som har LF190 i fronten

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 20 November 2008 - 01:30.

Postad 20 November 2008 - 23:15

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0

.. och att man skall låta datorn vara dator och inget annat

Tyckte det sa allt :) för en dator är ju allt det du nämnde och lite till. Det är det som är det fina med datorer.

Men jag håller med om att det kan vara mycket jobb med en dator. Jag tror dock att bild och ljud kvalitén du kan få ut ur datorn kan vara minst lika bra som en stand-alone spelare (utan att kosta skjortan). Men det är väl som vanligt det krävs mycket jobb, mycket tanke och ny kunskap innan det blir som man vill ha det.

Väl Mött!
/Skorpan

Postad 12 December 2008 - 18:10

Z2000
  • Z2000
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag har gett upp HTPC-tankarna pga tidsbrist. Beställer en PS3 nu, fast jag inte kommer spela spel. Sjukt bra att kunna koppla in extern hårddisk och t ex köra MP3, film eller bildspel på alla milj digitalfoton.....

Mvh /Mattias

Redigerat av Z2000, 12 December 2008 - 18:12.

Postad 13 December 2008 - 23:51

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0
En fråga; Hur kommer det sig att en PC är så kinkig när det gäller uppspelning av Blu-ray när en PS3 och stationära BD-spelare klarar sig med så mycket mindre kraft? De rekommendationer jag sett gör tex gällande att det krävs ett Intel Dual Core av den värre sorten för att det ska flyta på.

Redigerat av Tomanista, 13 December 2008 - 23:52.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.