Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarproblem, vänster diskant glappar

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 November 2008 - 21:27

Tobin
  • Tobin
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Diskanten i min vänstra högtalare har börjat krångla, ibland spelar den, ibland inte. Det beror på själva högtalaren har jag kopmmit fram till. Jag skaffade dessa högtalare eftersom att den vänstra diskanten i mina gamla högtalare också dog. Kan detta alltså bero på förstärkaren?

Diskanterna är en ringradiator och en softdome, ringradiatorn "glappar" inte, den låter bra, men softdomen glappar hela tiden :rolleyes:

Redigerat av Tobin, 28 November 2008 - 21:28.

Postad 28 November 2008 - 21:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
kan beror på att din stärkare inte mår helt bra och/eller att du spelar på för hög volym så att stärkaren disstar = spelar mycket lättare sönder just diskanterna i högtalare.
det e vanligt att bara den ena högtalaren pajar och detta för att det e Stereo vi lyssnar på och inte mono, och då kan det vara så att det e en tillfällighet att just vänstra högtalaren pajar igen.
Eller så är det som sagt så att stärkaren inte mår helt bra och ställer till det på något vis.... :rolleyes:

Riktigt segt sådant här och inte alls kul, vet hur det käns när saker går sönder på detta viset gång på gång ! ;)

Postad 28 November 2008 - 22:48

Tobin
  • Tobin
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

kan beror på att din stärkare inte mår helt bra och/eller att du spelar på för hög volym så att stärkaren disstar = spelar mycket lättare sönder just diskanterna i högtalare.
det e vanligt att bara den ena högtalaren pajar och detta för att det e Stereo vi lyssnar på och inte mono, och då kan det vara så att det e en tillfällighet att just vänstra högtalaren pajar igen.
Eller så är det som sagt så att stärkaren inte mår helt bra och ställer till det på något vis.... :rolleyes:

Riktigt segt sådant här och inte alls kul, vet hur det käns när saker går sönder på detta viset gång på gång ! :D

Spelar nästan aldrig högt, stereon används bara på kvällen på väldigt låga volymer, förstärkaren var avpassad för de förra högtalarna och bör fungera lika bra med dessa. Men kan det ändå vara förstärkaren som dödar diskanten trots att den får så lite effekt tror du?

Tack för empatin ;) hoppas det bara är en ful slump och lite glapp som jag kan lösa billigt

Redigerat av Tobin, 28 November 2008 - 22:49.

Postad 28 November 2008 - 22:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Då känns det verkligen som att det e e stärkaren som inte mår helt bra...
garanti kvar på den ?

Postad 28 November 2008 - 23:03

Tobin
  • Tobin
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Då känns det verkligen som att det e e stärkaren som inte mår helt bra...
garanti kvar på den ?

Skit osså! om du har rätt, har ingen garanti på den, knappt råd med nytt heller, högtalaren kanske inte heller blir så billig att fixa för min ekonomi :'( jag ska göra ett hoppfult försök att skruva upp högtalaren o kolla efter glapp. tack för hjälpen.

Redigerat av Tobin, 24 December 2009 - 22:45.

Postad 28 November 2008 - 23:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hoppas det löser sig och att det inte är ett så blodigt fel, men det låter inge bra som du beskriver det med andra högtalaren i rad som går sönder ... :rolleyes:

Postad 28 November 2008 - 23:53

Tobin
  • Tobin
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Jag var skruvade bort diskanterna nu och skiftade dem mellan högtalarna, det är inget fel på diskanterna, då måste det vara fördelaren eller vad det kallas, det där lilla chipet i högtalaren, som har fått ta smällen av förstärkaren. Går det att hitta delar och byta ut kondensatorerna och allt vad det kan vara där relativt enkelt?

Blir till att önska mig en ny förstärkare till jul

Redigerat av Tobin, 28 November 2008 - 23:56.

Postad 29 November 2008 - 00:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
hmmm, om det inte är diskanten som är paj så är det nog något i filtret...
öppna så att du kommer åt att se filtret och titta efter om något är bränt, krokigt eller liknande och om det är det så lägg upp en bild så kan vi se om man kan hitta en ny ersättare till den komponenten :rolleyes:
Men du, lägg upp en bild på filtret i vilket fall som för det e lika bra så kan vi titta på en gång om något ser skumt ut, men testade du att byta diskant i höger och vänster högtalare eller hur gjorde du för att utesluta att det va diskanten som det va fel på ?!

Postad 30 November 2008 - 00:19

Tobin
  • Tobin
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

hmmm, om det inte är diskanten som är paj så är det nog något i filtret...
öppna så att du kommer åt att se filtret och titta efter om något är bränt, krokigt eller liknande och om det är det så lägg upp en bild så kan vi se om man kan hitta en ny ersättare till den komponenten :)
Men du, lägg upp en bild på filtret i vilket fall som för det e lika bra så kan vi titta på en gång om något ser skumt ut, men testade du att byta diskant i höger och vänster högtalare eller hur gjorde du för att utesluta att det va diskanten som det va fel på ?!

Okej det ska jag göra så snart jag har tid :( jag flyttade diskanten från högern till vänstern och lyssnade någon sekund, lät lika glappigt och dåligt med den högra diskanten som med den vänstra, när den satt i vänstra högtalaren

Redigerat av Tobin, 30 November 2008 - 00:22.

Postad 30 November 2008 - 04:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, gör så och åter kom sedan ;)

Postad 30 November 2008 - 18:17

Tobin
  • Tobin
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Så ja, här kommer några bilder, de är inte så tydliga men det var inte lätt med min kamera.
Jag såg inget som jag tyckte såg konstigt ut, men det kanske du gör

Den gula och vita sladden går till softdomen. Det är en dynavoice s6 om du råkar vara bekant med den.

1 Postad bild

2 Postad bild

3 Postad bild

4 Postad bild

5 Postad bild

6 Postad bild

Hur många bilder som helst ;)

Redigerat av Tobin, 30 November 2008 - 18:22.

Postad 30 November 2008 - 19:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hmmm, jag kan inte se något sådär direkt...

märkligt fel, kan vara så att en konding eller liknande givit upp...
Men det e sjukt att detta inträffar för andra gången, och du hade testet att byta plats på höger och vänster högtalare och det låter fortfarande fel ur vänster kanal ?

Postad 30 November 2008 - 21:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Det kan ju bli skumma fel på delningsfilter.

Min kusin har ett par JBL L300 i egendesignad version (samma bas men andra element i övrigt) där delningsfilterna hade komponenter av minst sagt tveksam kvalitet.

Ibland, helt omotiverat så smällde det till i ena högtalaren, precis som om högtalaren plockade upp en strömspik från elnätet. Jag bytte alla kondingar till Mundorf, och sedan dess har problemet inte kommit tillbaks.

Postad 30 November 2008 - 21:26

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
På bild 5 så ser ju inte lödningarna allt för bra ut. Kanske kan vara en kallödning? Har du lödkolv så prova att löda om dem två som går till diskanten samt se över resten.

har inte dem där högtalarna byglar baktill som man kan ändra filtret på? Kanske något av dem motstånden som har gett upp? Har du prova att ändra byglarna för att det om det blir någon skillnad?

Redigerat av sweddan, 30 November 2008 - 21:28.

Postad 30 November 2008 - 22:41

Tobin
  • Tobin
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Hmmm, jag kan inte se något sådär direkt...

märkligt fel, kan vara så att en konding eller liknande givit upp...
Men det e sjukt att detta inträffar för andra gången, och du hade testet att byta plats på höger och vänster högtalare och det låter fortfarande fel ur vänster kanal ?

Nae, ur vänsterhögtalare, fast det var väll det du menade?
Diskanten glappar ju, jag upptäckte igår att om jag sjusterar equalizerreglaget 4k herz, i min mediadator beter sig diskanten olika, drar jag ner den på minimum är diskanten konstant död, desto mer jag drar upp den ju mer spelar den men den "glappar" samtidigt mer.

I mina förra högtalare var det dock diskanten (mellanregister) som gick sönder, där bestod filtret endast av en kondensator som jag först bytte för jag trodde det var den som var sönder

På bild 5 så ser ju inte lödningarna allt för bra ut. Kanske kan vara en kallödning? Har du lödkolv så prova att löda om dem två som går till diskanten samt se över resten.

har inte dem där högtalarna byglar baktill som man kan ändra filtret på? Kanske något av dem motstånden som har gett upp? Har du prova att ändra byglarna för att det om det blir någon skillnad?

Ja det har den, har inte använt byglarna på länge ska testa imorgon och se vad som händer

Ska höra med Fynda lite först där jag köpte dem, annars ska jag testa löda dem, fast jag tror inte det är felet, diskanten beter sig inte så. Annars finns det väll motsvarande delar att köpa och ersätta med utan att ljudbilden förändras?

Redigerat av Tobin, 30 November 2008 - 22:50.

Postad 03 December 2008 - 17:59

Tobin
  • Tobin
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Japp så var det, ett av motstånden hade flippat ur, diskanten gick igång när jag kopplade förbi ett av de två motstånden med bygeln :). Eftersom jag nästan aldrig spelar högt + min gamla högtardiskant gick sönder så måste det bero på förstärkarens vänstra kanal eller vad tror ni?

Postad 03 December 2008 - 18:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nae, ur vänsterhögtalare, fast det var väll det du menade?
Diskanten glappar ju, jag upptäckte igår att om jag sjusterar equalizerreglaget 4k herz, i min mediadator beter sig diskanten olika, drar jag ner den på minimum är diskanten konstant död, desto mer jag drar upp den ju mer spelar den men den "glappar" samtidigt mer.

I mina förra högtalare var det dock diskanten (mellanregister) som gick sönder, där bestod filtret endast av en kondensator som jag först bytte för jag trodde det var den som var sönder

ok, jo men då vet jag, Hmmm
Detta va ett märkligt fel, såg inget på filtret som borde tyda på att något va trasigt dock... :)
Men kolla alla lödningar och se om dom e fina, men jag har mycket svår att tro att dessa högtalare också skulle paja just på vänstra kanalen och just de element som har hand om höga frekvenser dessutom...
Allt pekar på att det skulle vara något med stärkaren du har, att den inte mår helt bra !

Jag hade en stärkare förut som dödade diskanter.... men den gjorde det fler gånger men då på billiga högtalare (som tur va...)

jag tror att det e stärkaren som e problemet, men kan ju ha fel dock....

Postad 18 December 2008 - 22:03

Tobin
  • Tobin
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

ok, jo men då vet jag, Hmmm
Detta va ett märkligt fel, såg inget på filtret som borde tyda på att något va trasigt dock... ;)
Men kolla alla lödningar och se om dom e fina, men jag har mycket svår att tro att dessa högtalare också skulle paja just på vänstra kanalen och just de element som har hand om höga frekvenser dessutom...
Allt pekar på att det skulle vara något med stärkaren du har, att den inte mår helt bra !

Jag hade en stärkare förut som dödade diskanter.... men den gjorde det fler gånger men då på billiga högtalare (som tur va...)

jag tror att det e stärkaren som e problemet, men kan ju ha fel dock....

Okej. Det är ett av motstånden som man kan koppla förbi med byglar som har givit upp. Det blir en ny förstärkare nu till julen också, det ska bli gott med en ny och bättre:)
Tack för all hjälp

Postad 18 December 2008 - 22:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
fint att du hittat felet ;)

Japp, så lite så !

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.