förbättra ljud på mp3 ifrån datorn till stereon?
34 svar till detta ämne
Postad 19 December 2008 - 14:17
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
har funderat lite på det här med att spela upp musik ifrån datorn....börjar bli lite tråkigt med alla skivor drällandes överallt......
tyvärr e det ju så att mp3 låtar håller inte så hög kvalite o min anläggning är ganska analytisk så det har har ej varit någon ide innan....sen har jag läst lite om squeesbox-separat dac etc..etc...
har en hp bärbar dock har den ingen digital ljudutgång, utan hörlurs utgång.....kan man göra något iöverhuvud taget för att få bra kvalite från datan till stereon....har en reciver med både analogt och digitalt.....
tacksam för svar.......
Postad 19 December 2008 - 14:37
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Kör inte mp3, det låter rent ut sagt skit (relativt mot losslessformat) när man har en bra anläggning. Kör FLAC eller liknande format.
Postad 19 December 2008 - 15:41
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
är inte så insatt i det här med olika ljudformat mm....hade tänkt printa ner lite låtar och avnjuta i stereon....
har även en massa skivor mm med bra musik...dock i mp3...tänkte man kunde haft någon slags dac emellan som förbättrar mp3 ljudet.... eller e jag ute o cyklar?
flac har jag hört talas om...men inte mer än hört ordet  ....tekniken går för fort fram för mig hehe....
Postad 19 December 2008 - 15:42
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Erik_a80 säger sanningen. Undvik mp3:or om du redan innan tycker de låter dåligt. Det där med behovet av en separat DAC skulle jag vilja säga är klart överdrivet dessutom. Låter det illa sitter inte felet först och främst där.
Postad 19 December 2008 - 15:47
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
tänkte man kunde haft någon slags dac emellan som förbättrar mp3 ljudet.... eller e jag ute o cyklar?
Det finns nog många saker som går att angripa innan du ser dig om efter en ny separat DAC. Kan du inte berätta lite om hur ditt system ser ut nu? Och kanske vad det är för kvalité på mp3:orna? Flac är ett förlustfritt format vilket mp3 verkligen INTE är. Informationen i en flac-fil är samma som i originalfilen från cd-skivan (exempelvis). Den är dock mindre till storleken än originalfilen och sparar en del plats på hårdisken. Ljudet är det dock inte ändrat på.
Postad 19 December 2008 - 16:02
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
marantz sr-18 reciver och canton rc-l......
ok...kollade runt lite nu och hittade ett par flac filer...så laddar jag ner dom...är det bättre kvalite direkt typ cd kvalite....
måste jag ha specielt program för uppspelning?.....
det med dac...tänkte min dator har inte världens grymmaste ljudkort...det är en bärbar hp med endast hörlursplugg för ljud ut....hade varit skoj att få nice ljudkvalite ifrån datorn......
Postad 19 December 2008 - 16:12
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
är det bättre kvalite direkt typ cd kvalite.... måste jag ha specielt program för uppspelning?
Det är samma kvalité som cd kan man säga. Lägger varken till eller tar bort. Om du kopierade en cd-skiva till datorn som wav-fil (kan vi kalla originalfil) så innehåller flac-filerna samma information som kopian, de tar bara mindre plats på datorn. Du kan kanske behöva ett speciellt program. iTunes klarar inte av flac-filer rakt av. Körde du Mac fungerar Play bra. På PC borde det fungera med Winamp/Foobar2000/VLC, möjligen behöver du någon plugin för att få det att fungera med de programmen men jag trooor det bara är att köra rakt av. det med dac...tänkte min dator har inte världens grymmaste ljudkort...det är en bärbar hp med endast hörlursplugg för ljud ut....hade varit skoj att få nice ljudkvalite ifrån datorn.
Det är klart att kör du via ett skruttigt ljudkort kan det ju kanske bli bättre med en extern DAC, om du nu har optisk ut från ljudkortet. Vet inte vad det finns för externa ljudkort med USB-koppling du skulle kunna använda dig av som är bättre än ditt interna ljudkort, men någon annan kan kanske ge tips. Jag kopplar optiskt ut från min macbook in i min Denonreciever och låter den apparatens interna DAC ta hand om signalbehandlingen. Fungerar utmärkt än så länge. Har inte jämfört olika DAC:ar, även om det vore kul. Tror dock att den generella ökningen av välljud av just ett sådant byte skulle vara ytterst marginell. Antagligen finns där annat att se över först.
Redigerat av shifts, 19 December 2008 - 16:12.
Postad 19 December 2008 - 17:04
Unregistereda73534df
-
Unregistereda73534df
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Att inte folk kan förstå sig på den enkla meningen skit in skit ut. Ljudkällan är minst lika viktig som resten av anläggningen. Och nu är det faktiskt så att man kan få riktigt bra ljudkvalité ifrån datorn så länge man har ett finare ljudkort eller en extern DAC mellan datorn och förstärkaren. Självklart kan man inte köra med det hård komprimerade formatet MP3 utan då är det Lossless som gäller (FLAC, APE, WAV osv) Köpte en DAC utan att ha lyssnat på den och litade 100% på recensioner och omdömen och här sitter man men en så mycket bättre ljudbild. Innan hade jag ett X-Fi XtremeMusic men det fick storstryk av Citypulsen. Tyvärr så är DAC:en till salu pga att jag känner att jag har lagt ut på tok för mycket på hifi.
Redigerat av Unregistereda73534df, 19 December 2008 - 17:08.
Postad 19 December 2008 - 17:25
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Om vi säger såhär, om skillnaden mellan MP3 och FLAC är som avståndet mellan Finspång och Milano så är skillnaden mellan DACen man redan har i recievern och en extern DAC ungefär som från Finspång centrum ner till närmsta korvmoj och man vet inte ens om korven är god...
Redigerat av Erik_a80, 19 December 2008 - 17:26.
Postad 19 December 2008 - 17:25
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Att inte folk kan förstå sig på den enkla meningen skit in skit ut.
Vet inte riktigt vem du syftar på här, men riktigt så enkelt är det inte. Helt klart är alla delar väldigt viktiga (annars skulle ju inget ljud komma ur skällan så att säga), men du kommer ofantligt långt med billigt ljudkort eller cd-/dvd-spelare som (oftast) lider av betydligt mindre fel än andra delar av kedjan. Om det låter uppenbarligen skit om robert293s anläggning så tror jag INTE att det är just DAC:en som är det första och största problemet som ska åtgärdas. Min tanke är att det först och främst är dålig mp3-kodning som är boven här alternativt ett dåligt ljudkort.
Redigerat av shifts, 19 December 2008 - 17:26.
Postad 19 December 2008 - 18:08
Unregistereda73534df
-
Unregistereda73534df
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Vet inte riktigt vem du syftar på här, men riktigt så enkelt är det inte. Helt klart är alla delar väldigt viktiga (annars skulle ju inget ljud komma ur skällan så att säga), men du kommer ofantligt långt med billigt ljudkort eller cd-/dvd-spelare som (oftast) lider av betydligt mindre fel än andra delar av kedjan.
Om det låter uppenbarligen skit om robert293s anläggning så tror jag INTE att det är just DAC:en som är det första och största problemet som ska åtgärdas. Min tanke är att det först och främst är dålig mp3-kodning som är boven här alternativt ett dåligt ljudkort.
Syftar inte på någon speciell i det här sammanhanget. Ja den största boven är formatet utan tvekan. Det är det första du borde åtgärda robert293, lägg in din skivsamling med EAC och enkoda låtarna till FLAC.
Redigerat av Unregistereda73534df, 19 December 2008 - 18:09.
Postad 19 December 2008 - 20:49
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
det är så här att min data har ej digital utgång, ingen optisk eller coaxial ialf.....
har som sagt en marantz sr-18 (dyr) så den dac,en funkar nog ljudmässigt...men kan ju inte koppla ihop datan med den...återminstånde inte med coaxial el optisk....därav tänkte jag att man kunde haft en extern dac med typ usb anslutning...och sen vidare in till analoga ingångarna bak på marantzen......
mitt ljudkort är soundmax integreted digital hd audio (säger mig inte ett dyft) men det låter digitalt hehe....
ne men har hört att datan skickar ut digitalt ljud via hörlursingången som man kan kanske använda en adapter...typ 3,5mm till coaxial in i marantzen?????? kan detta stämma????
ang formaten....jo hittade en sida som har en del flac filer så det är väl bara att använda dom i vlc? hade ingen aning om vad flac var till nyss.....hehe.....
trodde allt i data var mp3......
Postad 19 December 2008 - 21:19
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
men har hört att datan skickar ut digitalt ljud via hörlursingången som man kan kanske använda en adapter...typ 3,5mm till coaxial in i marantzen?????? kan detta stämma????
Det kan mycket väl stämma. Min hörlursutgång är av den typen, delar både vanliga rca och optisk utgång. Jag har googlat på ditt ljudkort, men tyvärr inte lyckats hitta någon användbar information.
Postad 19 December 2008 - 21:25
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Hade en Dell dimension burk innan jag byggde en egen, Dell burken lät fördjävlig rent ut sagt men jag trodde det skulle va så för att det va ju mest mp3'or som man lyssna på. Sen byggde jag med ett gigabyte moderkort en ny dator, Ljudet va det första o största skillnaden som jag märkte, det va en helt otrolig skillnad.
Postad 19 December 2008 - 21:37
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Jag tycker att mp3 har ett oförtjänt dåligt rykte. En bra kodad mp3 är väldigt svår att höra skillnad på jämfört med orginalet för de allra flesta (och i de allra flesta anläggningarna).
Postad 19 December 2008 - 22:02
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Jag tycker att mp3 har ett oförtjänt dåligt rykte. En bra kodad mp3 är väldigt svår att höra skillnad på jämfört med orginalet för de allra flesta (och i de allra flesta anläggningarna).
Sant, de kan vara av bra kvalité och mycket svåra att skilja från original vid en snabb lyssning, även mp3:or med hyfsat låg bitrate, MEN de kan ju också vara i princip hur dåligt kodade som helst. Om vi ser till robert293s strul så förutsatte jag att han var nöjd med ljudet vid uppspelning från andra källor än just via datorn och då är det lättast att misstänka dålig mp3:or och/eller ljudkort.
Postad 19 December 2008 - 22:21
Unregistereda73534df
-
Unregistereda73534df
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
ang formaten....jo hittade en sida som har en del flac filer så det är väl bara att använda dom i vlc? hade ingen aning om vad flac var till nyss.....hehe..... trodde allt i data var mp3......
Använd inte VLC, kör istället med Foobar2000 eller Winamp. VLC är en filmspelare, inte en musikspelare.
Postad 19 December 2008 - 22:24
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Visst finns det dåliga mp3 men varför skulle man vilja koda de med låg bitrate? Jag har visserligen all min musik som flac-filer (och som mp3 för mobilt bruk) men i de tester jag har gjort hemma har jag haft svårt för att skilja mp3 som är i 220-256 kbps mot originalet.
Postad 19 December 2008 - 23:52
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Visst finns det dåliga mp3 men varför skulle man vilja koda de med låg bitrate? Jag har visserligen all min musik som flac-filer (och som mp3 för mobilt bruk) men i de tester jag har gjort hemma har jag haft svårt för att skilja mp3 som är i 220-256 kbps mot originalet.
Nej det vill man så klart inte, bara pekar på att nya dekodrar har blivit ruggigt bra med hur de var för några år sedan. Jag tycker det är dumt att välja något annat än flac om man nu är ute efter välljud. För övrigt har jag funnit samma sak som du vid tester hemma.
Postad 20 December 2008 - 01:22
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
Det är det första du borde åtgärda robert293, lägg in din skivsamling med EAC och enkoda låtarna till FLAC.
Det kräver ju att robert293 faktikst har en skivsamling, och intre bara en bunt nedladdade mp3or... och det vet jag inget om...
Postad 20 December 2008 - 02:17
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Nej det vill man så klart inte, bara pekar på att nya dekodrar har blivit ruggigt bra med hur de var för några år sedan. Jag tycker det är dumt att välja något annat än flac om man nu är ute efter välljud. För övrigt har jag funnit samma sak som du vid tester hemma.
Har hittills inte hört mer än en handfull mp3or som inte låtit direkt illa jämfört med motsvarande FLAC, ofta speciellt framträdande i basen. Kanske bara otur med sopiga mp3-kodare för min del.
Postad 20 December 2008 - 09:27
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Har hittills inte hört mer än en handfull mp3or som inte låtit direkt illa jämfört med motsvarande FLAC, ofta speciellt framträdande i basen. Kanske bara otur med sopiga mp3-kodare för min del.
Det är i Koffes (på faktiskt.se) olika blindtester jag insett hur pass bra formatet ändå är. Skulle kanske försöka sätta upp något nytt själv över julhelgen och plåga mig lite i koncentrationslyssning
Postad 20 December 2008 - 11:09
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Vad har du använt för bitrate när du har kodat dina mp3?
Postad 20 December 2008 - 11:18
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Det är i Koffes (på faktiskt.se) olika blindtester jag insett hur pass bra formatet ändå är. Skulle kanske försöka sätta upp något nytt själv över julhelgen och plåga mig lite i koncentrationslyssning 
Jag har ju också gjort några av Koffes test och hört hur svårt det är att höra skillnader. I en av dessa trådar hänvisade jag till nedanstående tråd där nedre gränsen verkligen pressas. http://www.xiph.org/vorbis/listen.html
Postad 20 December 2008 - 11:29
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Om vi säger såhär, om skillnaden mellan MP3 och FLAC är som avståndet mellan Finspång och Milano så är skillnaden mellan DACen man redan har i recievern och en extern DAC ungefär som från Finspång centrum ner till närmsta korvmoj och man vet inte ens om korven är god...
Hehe. Finspång...
Postad 20 December 2008 - 11:37
Unregistered7112dae0
-
Unregistered7112dae0
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag hade satsat på ett usb ljudkort, jag hade förut ett creative soundblaster live 24 bit som jag kopplade via usb. Jag fick då ut ljudet via optisk eller koaxial kabel till förstärkaren som skötte da omvandlingen, funkade perfekt och det var skönt att slippa öppna upp datorn i onödan.
Jag hade nog valt ett:
Ett nyare alternativ till ljudkortet jag hade.
Redigerat av Unregistered7112dae0, 20 December 2008 - 11:38.
Postad 20 December 2008 - 13:40
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Jag hade satsat på ett usb ljudkort, jag hade förut ett creative soundblaster live 24 bit som jag kopplade via usb. Jag fick då ut ljudet via optisk eller koaxial kabel till förstärkaren som skötte da omvandlingen, funkade perfekt och det var skönt att slippa öppna upp datorn i onödan.
Jag hade nog valt ett:
Ett nyare alternativ till ljudkortet jag hade.
nått i den stilen hade vart nått....då kan man ha den kopplad till förstärkaren konstant och bara koppla in laptoppen när man ska lyssna på musik ur datan...verkar smidigt.... i framtiden hade jag tänkt att skaffa en separat processor till marantzen,så man kan spela upp dom senaste formaten mm....den har dd och dts i nuläget men har ingångar för separat processor samt processor styrning....(delbart för/försteg med både main in/pre out)....då borde man ju få rätt bra omvandling på grejorna.... ska testa ett usb ljudkort.....
Postad 20 December 2008 - 14:41
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Vad har du använt för bitrate när du har kodat dina mp3?
320 kbps
Postad 20 December 2008 - 19:07
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
320 kbps
Då har du ordentligt mycket bättre öron och anläggning att lyssna på än vad jag har för jag tycker inte att 320 kbps låter särskilt illa.
Postad 21 December 2008 - 02:23
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Tror problemet främst ligger i utgången. Så en SB eller en extren DAC/ljudkort så kommer det nog bli bra. V0 mp3or är extremt bra och jag vet inte om jag skulle höra någon skillnad vid blindtest, kanske skulle testa.
Postad 21 December 2008 - 09:45
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Tror problemet främst ligger i utgången. Så en SB eller en extren DAC/ljudkort så kommer det nog bli bra. V0 mp3or är extremt bra och jag vet inte om jag skulle höra någon skillnad vid blindtest, kanske skulle testa.
I trådskaparens fall är det säkert som du säger. Däremot i Erik_a80 fall så antar jag att han använder ett sätt som gör att han får ut signalen på ett bra sätt då flac-filerna fungerar bra. Om man på ett enkelt sätt vill testa blint så finns det ett plugin till foobar som gör att man kan testa blint.
Postad 21 December 2008 - 19:41
Unregistereda73534df
-
Unregistereda73534df
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Då jag har fått min Citypulse såld så kunde jag inte låta bli att testa det inbyggda ljudkortet i moderkortet. Kan knappt urskilja instrument nu längre, basen är slö och tråkig, ja allt låter skit rent ut sagt. Tycker synd om personer som kör analogt till sitt inbyggda ljudkort, det ger verkligen ingen rättvis ljudbild. Ska testa XTZ:ens DAC imorgon och kommer med en jämförelse så fort jag kan.
Då jag har testat XTZ:ens DAC och det blev en tydlig skillnad. Allt blev bättre helt enkelt. Men av någon anledning verkar inte mitt inbyggda ljudkort (ALC899A) klarar av digitalt ut så värst bra utan ger någon sorts fördröjning. Någon som har haft något liknade problem med sitt ALC899A?
Redigerat av Unregistereda73534df, 22 December 2008 - 22:35.
Postad 27 December 2008 - 23:39
Unregistered9ec9eb84
-
Unregistered9ec9eb84
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Om man har kopplat med optisk mellan datorn och förstärkaren blir det ingen skillnad med en DAC eller ett nytt ljudkort eller har jag förstått fel?
Fick det till att det bara blir skillnad vid analog koppling.
Postad 28 December 2008 - 18:58
Unregistereda73534df
-
Unregistereda73534df
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Om man har kopplat med optisk mellan datorn och förstärkaren blir det ingen skillnad med en DAC eller ett nytt ljudkort eller har jag förstått fel?
Fick det till att det bara blir skillnad vid analog koppling.
Du har delvis rätt. Kopplar man analogt till ett ljudkort så använder man ljudkortets DAC:ar och komponenter. Kopplar du däremot digitalt så används ljudkortet delvis men istället omvandlar din förstärkares DAC ljudet till analogt. Inbyggda ljudkort har fördröjning på ljudet (iaf i mitt fall) och skickar inte ut bit-matched till din förstärkare. Varför är det så viktigt med bit-matched då? Om det inte är bit-matched så skall ljudet omvandlas ifrån 44.1khz till 48khz i windows kmixer och det försämrar ljudkvalitén.
Redigerat av Unregistereda73534df, 28 December 2008 - 19:00.
Postad 28 December 2008 - 19:06
Unregistered9ec9eb84
-
Unregistered9ec9eb84
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Du har delvis rätt. Kopplar man analogt till ett ljudkort så använder man ljudkortets DAC:ar och komponenter. Kopplar du däremot digitalt så används ljudkortet delvis men istället omvandlar din förstärkares DAC ljudet till analogt. Inbyggda ljudkort har fördröjning på ljudet (iaf i mitt fall) och skickar inte ut bit-matched till din förstärkare. Varför är det så viktigt med bit-matched då? Om det inte är bit-matched så skall ljudet omvandlas ifrån 44.1khz till 48khz i windows kmixer och det försämrar ljudkvalitén.
Okej, tack för hjälpen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|