Bygga högtalare likvärda B&W DM683 ?
28 svar till detta ämne
Postad 14 February 2009 - 18:25
Unregistered93edb1ba
-
Unregistered93edb1ba
-
Användare
-
-
198 inlägg
Hejsan...
Jag är HELT novis när det gäller högtalarbyggen... Men jag är villig att lära mig och jag anser mig vara ganska händig
Men en fråga innan jag börjar min jakt på kunskap... Vad jag har förstått så är B&W Dm683 väldigt bra och prisvärda högtalare, dessutom funderar jag starkt på att köpa nya... Har inge vidare högtalare nu...
Men till frågan då... Vad skulle det kosta att bygga högtalare motsvarande B&W dm683 ?? Om man bara räknar material och alla delar då självklart... Blir det jättestor prisskillnad eller är det lika bra att köpa högtalarna ??
Tänk på att jag är HELT nollställd när det gäller högtalare och delar... Så inga konstiga ord nu
Länka gärna till en annan tråd om denna fråga redan blivit besvarad... har letat lite men hittar inget jag förstår riktigt...
mvh
Postad 14 February 2009 - 18:37
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Hejsan...
Jag är HELT novis när det gäller högtalarbyggen... Men jag är villig att lära mig och jag anser mig vara ganska händig
Men en fråga innan jag börjar min jakt på kunskap... Vad jag har förstått så är B&W Dm683 väldigt bra och prisvärda högtalare, dessutom funderar jag starkt på att köpa nya... Har inge vidare högtalare nu...
Men till frågan då... Vad skulle det kosta att bygga högtalare motsvarande B&W dm683 ?? Om man bara räknar material och alla delar då självklart... Blir det jättestor prisskillnad eller är det lika bra att köpa högtalarna ??
Tänk på att jag är HELT nollställd när det gäller högtalare och delar... Så inga konstiga ord nu
Länka gärna till en annan tråd om denna fråga redan blivit besvarad... har letat lite men hittar inget jag förstår riktigt...
mvh
Det är väldigt svårt att kopiera en högtalare som den du nämner eftersom alla elementen de har bygger de själva. Andra producenter köper färdiga element från olika tillverkare. Vilka delar i B&W DM683 är det du tycker om eller om du inte lyssnat på dom så kan du ställa dig frågan vad det är för typ av ljud du tycker om. Ska det vara klart ljud så man hör varända detalj eller är det viktigare med djup bas så rummet skakar...?
Postad 14 February 2009 - 18:43
Unregistered93edb1ba
-
Unregistered93edb1ba
-
Användare
-
-
198 inlägg
Det är väldigt svårt att kopiera en högtalare som den du nämner eftersom alla elementen de har bygger de själva. Andra producenter köper färdiga element från olika tillverkare.
Vilka delar i B&W DM683 är det du tycker om eller om du inte lyssnat på dom så kan du ställa dig frågan vad det är för typ av ljud du tycker om. Ska det vara klart ljud så man hör varända detalj eller är det viktigare med djup bas så rummet skakar...?
Hmm... Ljudet jag är ute efter ska vara VÄLDIGT klart, men självklart ska man höra basguran brevid Clapton också  Men absolut inget DUNKA DUNKA... Mycket Pink, Clapton, Hendrix och sånt örongodis... Det kanske var en dum fråga... jag förstår att det är omöjligt att kopiera en sådan högtalare... men om man i runda slängar skulle bygga en högtalare som "typ" kan konkurrera med den modellen... Vad jag mest är nyfiken på är om man kommer att kunna halvera priset genom att bygga egna högtalare... För det är väl den största anledningen till att man bygger egna högtalare... priset ? mvh
Postad 14 February 2009 - 19:46
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Hmm...
Ljudet jag är ute efter ska vara VÄLDIGT klart, men självklart ska man höra basguran brevid Clapton också Men absolut inget DUNKA DUNKA... Mycket Pink, Clapton, Hendrix och sånt örongodis...
Det kanske var en dum fråga... jag förstår att det är omöjligt att kopiera en sådan högtalare... men om man i runda slängar skulle bygga en högtalare som "typ" kan konkurrera med den modellen...
Vad jag mest är nyfiken på är om man kommer att kunna halvera priset genom att bygga egna högtalare... För det är väl den största anledningen till att man bygger egna högtalare... priset ?
mvh
Priset och glädjen! Men okej. Jag skulle läsa på: http://www.zaphaudio.com/http://www.troelsgra...er_Projects.htmhttp://www.humblehomemadehifi.com/Står massor av exempel på diverse byggen de gjort och hur de låter. Om du vill ha väldigt högkvalitet men är redo att lägga ut 10000 kr på det så skulle jag rekommendera scanspeak grejerna som de byggt från Zaph, Troel och Humble. Scanspeak har riktigt bra saker även Seas Excel serien är riktigt bra enligt många tester. Lycka till så länge!
Postad 14 February 2009 - 21:24
Biggard
-
Biggard
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Priset är kanske inte största anledningen om man avser att jämföra med billiga högtalare. Man kan dock spara enorma pengar om man satsar på super hi-end. Jämför bara konstruktionen "Humble Statement" på länken ovan med Mårten designs "Coltrane". Jag känner inte till det svenska priset men i USA kostar de 60.000 dollar!!! //Kristian http://www.humblehom..._Statement.htmlhttp://www.martendes...html/index.html
Postad 14 February 2009 - 23:48
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Du kommer med enkla medel få bättre ljud än dm683 för mindre peng än vad vad de kostar.
Ett alternativ är en tvåvägare med ett 8" element och en diskant, som blir som en golv/statvihybrid, det gillar jag. Då får man ett suparnajs ljud tycker jag.
Ett annat alternativ om du vill kunna spela lite högre är att du sätter i 2 eller fler mellan/bas-element och en diskant (diskanter har oftast högre känslighet än vanliga element) i varje högtalare, det blir dyrare men du kan spela högre.
Ett vinnande koncept är ju en fin stativhögtalare med ett 6,5" och en diskant.
Enklaste är att du utgår från en färdig design där filter och allt redan är uträknat åt dig.
Edit: Det är sant att man får finare ljud per insatt krona om man väljer ett finare 6,5" och diskant än att ta 2st 6,5" och en diskant, men jag tycker nästan att det är värt att kunna spela lite högre, för vid en fördubbling av antalet element så ökar känsligheten med 3dB, vilket är samma sak som att sätta in dubbelt så mycket kraft.
Redigerat av ekolnskungen, 14 February 2009 - 23:51.
Postad 15 February 2009 - 12:00
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Relativt liten golvhögtalare med 2st 6,5" i d´appolito kring en diskant kanske skulle funka ?
Postad 15 February 2009 - 12:54
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Så låt oss höra vad du önskar för ljud och utseedne!
Postad 15 February 2009 - 14:50
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Relativt liten golvhögtalare med 2st 6,5" i d´appolito kring en diskant kanske skulle funka ?
Bättre att göra en vanlig T M högtalare istället.
Postad 15 February 2009 - 15:00
Se_BBB_e
-
Se_BBB_e
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
På hifikit finns många trevliga byggsatser inklusive låda, filter, element. Allt man behöver helt enkelt. Några exempel: http://hifikit.se/show_prod.asp?id=38http://hifikit.se/show_prod.asp?id=953http://hifikit.se/show_prod.asp?id=35
Postad 15 February 2009 - 15:54
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
På hifikit finns många trevliga byggsatser inklusive låda, filter, element. Allt man behöver helt enkelt.
Några exempel: http://hifikit.se/show_prod.asp?id=38 http://hifikit.se/show_prod.asp?id=953 http://hifikit.se/show_prod.asp?id=35
Jaha, här utelämnar vi LTS 3v-f2
Postad 15 February 2009 - 16:53
Unregistered93edb1ba
-
Unregistered93edb1ba
-
Användare
-
-
198 inlägg
På hifikit finns många trevliga byggsatser inklusive låda, filter, element. Allt man behöver helt enkelt.
Några exempel: http://hifikit.se/show_prod.asp?id=38 http://hifikit.se/show_prod.asp?id=953 http://hifikit.se/show_prod.asp?id=35
Den där Acoustic Thor ser ju intressant ut... Gillar inte riktigt utseendet men det kan man väl kanske leva med... Men hur står den sig emot t ex B&W dm683 ?? Tar gärna emot fler länkar till färdiga kit man kan köpa... Det verkar ju vara ett bra alternativ om man inte kan så mycket om själva komponenterna...
Postad 15 February 2009 - 17:53
Se_BBB_e
-
Se_BBB_e
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Jaha, här utelämnar vi LTS 3v-f2 
Tänkte att han kanske var intresserad av lite lägre prisklasser kanske. Men här kommer den då: http://hifikit.se/show_prod.asp?id=955 Säkerligen en riktigt grym musikförmedlare.
Postad 15 February 2009 - 18:25
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Den där Acoustic Thor ser ju intressant ut... Gillar inte riktigt utseendet men det kan man väl kanske leva med... Men hur står den sig emot t ex B&W dm683 ??
Tar gärna emot fler länkar till färdiga kit man kan köpa... Det verkar ju vara ett bra alternativ om man inte kan så mycket om själva komponenterna...
Mycket bra, har haft dem själv, enligt mig är Thor bättre än dessa B&W högtalare
Postad 15 February 2009 - 19:06
Unregistered93edb1ba
-
Unregistered93edb1ba
-
Användare
-
-
198 inlägg
Ok verkar ju lovande med dessa byggsatser... Men till nästa självklara fråga då... Vad behöver man för att orka driva högtalarna (Acoustic Thor t ex)... Min nuvarande reciever är en äldre Sony STR-DB840 med 2 x100 (8ohm) uteffekt i stereoläge... Räcker det eller kommer det låta skit ?? Och isf hur långt räcker det ?? Skulle den orka med LTS högtalarna som nämns i tråden ??
Postad 15 February 2009 - 20:40
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Ok verkar ju lovande med dessa byggsatser... Men till nästa självklara fråga då... Vad behöver man för att orka driva högtalarna (Acoustic Thor t ex)... Min nuvarande reciever är en äldre Sony STR-DB840 med 2 x100 (8ohm) uteffekt i stereoläge... Räcker det eller kommer det låta skit ?? Och isf hur långt räcker det ?? Skulle den orka med LTS högtalarna som nämns i tråden ??
Ja det kommer räcka men även förstärkare har ljudliga effekter. En billig förstärkare kan förstöra helt kvaliteten i ljudet som kommer ut. Just denna modellen känner jag inte till men om det står 2x100 (8 Ohm) och det faktist stämmer så räcker det en bra bit, möjligen att det inte blir fest ljud, spela milt och njut av det. Men som sagt när du bygger högtalare som ligger i Thor eller LTS klassen så kan förstärkarens sämre komponenter dra ner kvaliteten på högtalarna. Kan dock nämna att det bara är något du kommer märka av när du ställer det emot något dyrare och bättre. Som en tillsvidare lösning så är det tillräckligt.
Postad 15 February 2009 - 21:50
Unregistered93edb1ba
-
Unregistered93edb1ba
-
Användare
-
-
198 inlägg
Ja det kommer räcka men även förstärkare har ljudliga effekter. En billig förstärkare kan förstöra helt kvaliteten i ljudet som kommer ut. Just denna modellen känner jag inte till men om det står 2x100 (8 Ohm) och det faktist stämmer så räcker det en bra bit, möjligen att det inte blir fest ljud, spela milt och njut av det. Men som sagt när du bygger högtalare som ligger i Thor eller LTS klassen så kan förstärkarens sämre komponenter dra ner kvaliteten på högtalarna. Kan dock nämna att det bara är något du kommer märka av när du ställer det emot något dyrare och bättre. Som en tillsvidare lösning så är det tillräckligt.
Ok skönt att veta att recievern orkar med lite iaf... Ska absolut titta mycket närmare på Acoustic eller Lts byggsatserna... verkar vara ett vettigt alternativ... Samtidigt roligt att få bygga ihop dom själv...
Postad 15 February 2009 - 21:54
Se_BBB_e
-
Se_BBB_e
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Nu är det iofs inte så mycket bygge involverat. Det är bara att löda och skruva i elementen i princip  Däremot slipper man ju lite av den markup som de flesta tillverkare har.
Postad 15 February 2009 - 22:22
Unregistered93edb1ba
-
Unregistered93edb1ba
-
Användare
-
-
198 inlägg
Nu är det iofs inte så mycket bygge involverat. Det är bara att löda och skruva i elementen i princip Däremot slipper man ju lite av den markup som de flesta tillverkare har.
Alternativet är ju att köpa allting utom lådan och bygga den själv efter eget tycke och få det utseendet man vill... Men då blir väl problemet att lista ut hur den ska byggas för att det ska låta så bra som möjligt... antar att det inte bara är att slå ihop en mdf skiva och skruva dit elementen  handlar väl om volym, dämpning m.m.... ?
Postad 15 February 2009 - 22:26
Se_BBB_e
-
Se_BBB_e
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Du får nog med en ritning också. Thor-lådan är en transmissionslinje iaf, och en sån vill man nog helst undvika att bygga själv om man inte är antingen självmordsbenägen eller snickare  Eller det kanske bara är jag som är lat.
Postad 17 February 2009 - 10:01
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Bättre att göra en vanlig T M
högtalare istället.
Varför ? Jag har hört att D´appolito är ett bättre alternativ än diskanten högst och mellanbasar nedanför, förklara ?  Mvh Mydynavoice
Postad 17 February 2009 - 10:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Du får nog med en ritning också. Thor-lådan är en transmissionslinje iaf, och en sån vill man nog helst undvika att bygga själv om man inte är antingen självmordsbenägen eller snickare Eller det kanske bara är jag som är lat.
Den är inte svår att bygga snarare väldigt lätt, bara du har koll på måtter noga ! annars så är det absolut inget i dessa lådor som är svårt
Postad 17 February 2009 - 13:56
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Varför ? Jag har hört att D´appolito är ett bättre alternativ än diskanten högst och mellanbasar nedanför, förklara ?
Mvh Mydynavoice
Ptja, D'apolito ger en lite annan spridning av bl.a. diskanten t.ex som liggande center så suger MTM eftersom att diskanten i det närmsta blir direktstrålande, dvs. spridningen blir lidande. Sen i ett budgetbygge så blir det en hel del $$ över på att använda två element istället för tre.
Postad 17 February 2009 - 14:01
Se_BBB_e
-
Se_BBB_e
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Men.. nästan alla centrar är ju MTM? :/
Postad 17 February 2009 - 14:07
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Men.. nästan alla centrar är ju MTM? :/
Jo jag vet och de funkar klockrent när man sitter rakt framför diskanten, men de som sitter bredvid har en stor chans att bli lidande av sämre klang från centern.
Postad 17 February 2009 - 15:21
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo jag vet och de funkar klockrent när man sitter rakt framför diskanten, men de som sitter bredvid har en stor chans att bli lidande av sämre klang från centern.
ställer du dem upp så blit di till stor del av med den negativa effekt som tak och golv reflexer till mycket stor del ställer till med. Det e där som MTM har sin stora fördel Sedan så får du i ställer en bättre spridning i sidled, så på ett par stående MTM så blir swetspot alltså större på bekostnad av ljudet i höjdled, men t.ex. Seas Thor har ju en rätt höjd för att hamna "rätt" när du sitter ner, optimalt ljud. Men detta är ju inget problem..... många stora fördelar med MTM !
Redigerat av DVD-ai, 17 February 2009 - 15:22.
Postad 17 February 2009 - 17:05
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
ställer du dem upp så blit di till stor del av med den negativa effekt som tak och golv reflexer till mycket stor del ställer till med. Det e där som MTM har sin stora fördel Sedan så får du i ställer en bättre spridning i sidled, så på ett par stående MTM så blir swetspot alltså större på bekostnad av ljudet i höjdled, men t.ex. Seas Thor har ju en rätt höjd för att hamna "rätt" när du sitter ner, optimalt ljud. Men detta är ju inget problem.....
många stora fördelar med MTM !
Jo, så länge man inte lägger dem ned
Postad 19 February 2009 - 15:24
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Ptja, D'apolito ger en lite annan spridning av bl.a. diskanten t.ex som liggande center så suger MTM eftersom att diskanten i det närmsta blir direktstrålande, dvs. spridningen blir lidande.
Sen i ett budgetbygge så blir det en hel del $$ över på att använda två element istället för tre.
Jag tänkte mer på MMT vs MTM.. ska man bygga själv en golvhögtalare, vad finns det för fördelar och nackdelar med placeringen ?
Postad 19 February 2009 - 16:59
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Jag tänkte mer på MMT vs MTM.. ska man bygga själv en golvhögtalare, vad finns det för fördelar och nackdelar med placeringen ?
MTM om de står uppräta ger lite bättre spridning av diskanten, MMT kan förstöra lite för diskanten. Mest smaksak (även konstruktionssak) enl. mig.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|