Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Placering av surround

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 February 2009 - 11:07

Unregisteredb94672ca
  • Unregisteredb94672ca
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Finns det några riktlinjer på hur högt upp ifrån lyssningsposition sido och bakhögtalare ska sitta. mvh robban

Postad 18 February 2009 - 11:49

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Finns det några riktlinjer på hur högt upp ifrån lyssningsposition sido och bakhögtalare ska sitta. mvh robban

Det är olika för olika högtalare och det beror på hur man sitter i rummet och lite andra saker.

Postad 18 February 2009 - 12:20

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Prova söka ska finnas ett antal trådar om detta.

Postad 18 February 2009 - 12:29

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Så här tycker dts:
5.1 uppsättning

Jag tycker nog det ser lite konstigt ut/inte vad jag är van vid.

Postad 18 February 2009 - 19:05

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Prova söka ska finnas ett antal trådar om detta.

Dom trådarna jag hittar är ett par stycken, men knappast så mycket svar i. Så detta hade vart intressant att diskutera

Postad 18 February 2009 - 19:16

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Så här tycker dts:
5.1 uppsättning

Jag tycker nog det ser lite konstigt ut/inte vad jag är van vid.

Så där hade jag i min förra bostad och tyckte det funka bättre än jag har nu .
Nu pekar mina rakt fram mot framväggen måste fixa någe stativ som vinklar in dom mot lysnings positionen har bild i mitt album .

Postad 18 February 2009 - 19:36

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Vore fint om trådskaparen kunde ställa om frågan till frågor istället

Här kommer lite förslag
(om det nu skiljer mellan dipol och direktstrålande så ange det med)

1.Skiljer det på placering av dipoler och direktstålande?

2.Vilken höjd rekommenderas?
Svar:

Om det är möjligt placera bakhögtalarna 60-90 cm ovanför lyssnarens huvud.
Placering av bakhögtalarna är ett annat kapitel och där är det svårt att säga vad som är riktigt, ibland funkar en installation bra, men i ett annat rum kanske det inte blir lika bra. Grunden är, placera högtalarna så att det blir svårt att höra var dom är placerade. (Ej riktade mot sweet spot.)

3.Vilken bredd mellan dom?

4.Väggen bakom sig, eller placering på sidoväggarna?

Självklart så spelar rummets storlek roll. men det vore fint med en liten guide.

Jag kopierar och klistar in era svar allt eftersom

Dom svaren som anges här skall ses som råd till att få till ljudet i bakrekanalerna

Redigerat av Evil Homer, 21 February 2009 - 12:53.

Postad 18 February 2009 - 19:51

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jag har läst att dom ska sitta en bit ovanför lyssningshöjd,dock hur mycket vet jag inte.
Ska själv köpa 100cm stativ för mina surroundhögtalare,så dom kommer upp en bit och inte låter rätt in i örat.

Postad 18 February 2009 - 23:00

Unregisteredb94672ca
  • Unregisteredb94672ca
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Vore fint om trådskaparen kunde ställa om frågan till frågor istället

Här kommer lite förslag
(om det nu skiljer mellan dipol och direktstrålande så ange det med)

Skiljer det på placering av dipoler och direktstålande?

Vilken höjd rekommenderas?

Vilken bredd mellan dom?

Väggen bakom sig, eller placering på sidoväggarna?

Självklart så spelar rummets storlek roll. men det vore fint med en liten guide

Jo lite flumigt kanske, bredden mellan högtalarna är given för min del. behöver bara veta höjden,
jag ska köra 7.1. så jag kommer använda bakvägg oxå och där har jag fått rekomenderat att ha högtalarna närmare varandra, dock inget om höjd.
Vanliga högtalare alá jbl es serien.

Redigerat av Unregisteredb94672ca, 18 February 2009 - 23:00.

Postad 19 February 2009 - 00:38

empezar
  • empezar
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag är också intresserad av att veta hur man ska placera surrundhögtalarna i ett 5.1-system. Jag har ett par B&W DS3 (dipolhögtalare) som jag inte spikat upp på väggen än.

Postad 19 February 2009 - 09:21

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Vad säger mod om att vi gör ännu en tråd, så gör vi den riktigt. så det slipper bli mera trådar som det bara blir ett eller ett par svar på.

Eller är det felväg att gå kanske.

Vilka frågor vill vi ha svar på, dom jag har ställt där upp är ju självklart med isf :)

Fyll på med frågor så kan jag starta en tråd som innehåller all info i första inlägget. så blir det så mycket enklare att hitta

Postad 20 February 2009 - 00:38

Danneman_
  • Danneman_
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Funderar på en sak, hur blir det om man har satelithögtalare (golvhöjd) fram och lång ner när man har bakhögtalarna 1.5m upp?

Postad 20 February 2009 - 01:09

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Saxat från en snubbe som har provat en hel del...

"Om det är möjligt placera bakhögtalarna 60-90 cm ovanför lyssnarens huvud.
Placering av bakhögtalarna är ett annat kapitel och där är det svårt att säga vad som är riktigt, ibland funkar en installation bra, men i ett annat rum kanske det inte blir lika bra. Grunden är, placera högtalarna så att det blir svårt att höra var dom är placerade".

Jag har själv följt det här rådet och placerat mina bakhögtalare mellan 60-90 cm ovanför huvudet, när jag sitter ner. Högtalarna är inte riktade mot mina öron. Anledningen till det är att jag inte vill ha ljudet direkt in i örat då jag själv anser att det inte kändes bra. Istället vill jag att känslan fr det bakre ljudet ska vara ngt man inte hör direkt, utan kommer smygande...
Därav mitt val av placering.
Jag provade med att vinkla bakhögtalarna mot örat först, men det kändes intea alls bra. Det blev betydligt bättre när högtalaren var vinklad rakt utifrån bakre väggen så att säga och inte mot örat.

Det bästa är ändå att prova.

Olika skolor minst sagt. Dessutom har DTS DD mfl olika sätt att rikta sina högtalare på. Men man kan ju inte flytta om högtalarna bara för ett visst ljudformat. Bäst är som sagt att pröva sig fram, vilket flertalet killar innan har påpekat.

Jag kör med 5.1 system dock utan subbas.
Mina B&W klarar sig alldeles utmärkt utan subbas med hjälp av ett externt slutsteg...

Lycka till

Mvh

G

Postad 20 February 2009 - 07:59

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Där har vi ju ett par svar iaf. så kan vi skriva en FAQ till placering av bakre högtalare sen

Skall jag göra en copy paste på dina svar kanske. Jag tar mig friheten :wub:
Sen flyttar jag den här så det blir snyggt och städat

Postad 20 February 2009 - 08:11

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Avståndet till de bakre högtalarna påverkar väl vilken höjd man kan sätta dom på.
Har man dom 30cm från örat kanske det är bättre att hänga dom högre för att få till surrondljudet.

Jag har lika långt, och samma vinkel, från sweetspot som till frontarna. jag kommer att hänga upp dom en bit på väggen, typ 180cm, och sedan rikta dom direkt mot sweetspot. Får se hur bra detta funkar, teori o praktik stämmer ju sällan överens.

Postad 20 February 2009 - 12:30

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Avståndet till de bakre högtalarna påverkar väl vilken höjd man kan sätta dom på.
Har man dom 30cm från örat kanske det är bättre att hänga dom högre för att få till surrondljudet.

Exakt. Jag har dom på väggen direkt bakom soffan, därför har jag hängt dom nästan 1m ovanför huvudet & riktade rakt fram. Hade dem lägre först men då märktes dom för mkt, dom ska sällan märkas utan det viktiga är att dom & frontarna tillsammans fyller rummet med en ljudbild.

Postad 20 February 2009 - 12:32

Unregistered92c38b94
  • Unregistered92c38b94
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Kör 5.1 Dali Concept.

Riktade frontarna rakt fram (Ej vridna mot sweet spot.) då conceptarna har en klart bra spridning.
De bakre satte jag på sidoväggarna 180 cm upp från golvet, en bit (ca 20cm) bakom sweet spot. (Ej riktade mot sweet spot.)

Efter mycket testande av placering är det detta som jag tyckte kändes bäst och det jag var ute efter var spridning av ljudet så att jag inte kunde höra vart enstaka högtalare var.

Sista kuggen som jag inte är riktigt nöjd med är centern som nu är precis under tvn, måste testa att sätta den över tvn...

(Subwoofern står mellan tv och höger front, funkar utmärkt, men fick rikta den snett utåt för att få bäst återgivning.)

Postad 20 February 2009 - 12:57

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Tillverkare av receivrar mm måste väl ha en "grundinställning" vad gäller avstånd/höjd mm till surrounderna likväl som dom har det till t ex frontar?

T ex grundinställning frontar:
liksidig trangel till lyssningsplats, diskanter i öronhöjd mm...

Redigerat av F.A, 20 February 2009 - 12:58.

Postad 20 February 2009 - 20:08

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Jo lyssna är nog viktigt, man vill ju inte få en höjdskillnad i effekterna. Har sett endel som sätter sina frontar otroligt högt upp, nästan takhöjd, och sen centern under tvn. Blir inte detta väldigt konstigt när ljudeffekterna kommer?

iom att endel rekommenderar 1m ovan huvudet tänkte jag

Postad 23 February 2009 - 15:41

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Är det inte mera frågor och svar vi vill ha till den blivande FAQ ang denna frågan?

Postad 23 February 2009 - 17:57

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Jo lyssna är nog viktigt, man vill ju inte få en höjdskillnad i effekterna. Har sett endel som sätter sina frontar otroligt högt upp, nästan takhöjd, och sen centern under tvn. Blir inte detta väldigt konstigt när ljudeffekterna kommer?

iom att endel rekommenderar 1m ovan huvudet tänkte jag

Kan aldrig tänka mig att det kan bli bra att sätta frontarna så högt som upp mot taket! Surrarna däremot, om man sitter nära dem vill säga.
Jag har ca 50cm höjdskillnad mellan frontar & center med den senare som sitter lägre riktat lite uppåt, funkar mkt bra så högtalarna är helt klart extremt rundstrålande jämför med de högtalare jag har haft till 2-kanalslyssning. Detta märker jag mest då jag knappt märker skillnad när jag vinklar in frontarna lite jämför med att ha dom rakt fram, samma manöver med mina gamla golvare gjorde extrem skillnad.

Verkar som man byggt dessa dedikerade surroundhögtalare mer rundstrålande, visst är det så? Märks också genom att tvåkanalslyssning på musik ger halvdålig bredd & kanalseparation jämfört med vad jag är van men till bio så kanske det finns en vits med det.

Postad 23 February 2009 - 22:53

fegga
  • fegga
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
jag ska placera mina surrar snart. Blir det totalkatastrof om ena högtalaren sitter längre ifrån än den andra? Jag har en autokalibreringsmic på min förstärkare.

Postad 23 February 2009 - 22:54

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Nej det gör inget det fixar recivern med avståndet.

Postad 23 February 2009 - 23:03

Unregisteredaf814ebf
  • Unregisteredaf814ebf
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Tjena,
Det finns en del matnyttigt även på Dolby's sidor: Speaker Setup Guide
Dolby har oxå ett antal podcasts i ämnet, exempel: Home Theater Speaker Placement.

/Mike

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.