Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jag vill också ha en tv-bänk

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 December 2009 - 00:09

Geuse
  • Geuse
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tjena ny som jag är, men har kollat in en del och jag må säga att det finns duktiga snickare här så jag tänkte att detta skulle vara rätta stället att be om råd.

Jag har gjort en digital skiss och funderat en massa. Detta är vad jag hittills kommit fram till:
LÄNK

Den bör vara runt 190 cm bred så jag får plats med TV-apparaten i mitten och LP-spelaren på ena sidan utan att vara placerade kloss inpå varandra. Kan ha vaser eller annat skräp på andra sidan. Så länge hon är nöjd. Sedan funderar jag på att ha två lådor på vardera sidan och då har jag mätt ut så att jag skulle få plats med exakt 90 st DVD-filmer i varje låda, vilket resulterar i en kapacitet på 360 st. Som skissen ser ut nu så är bänken 58cm hög med listerna(tyckte det hade varit snyggt. tänkte använda vanliga golvlister) och då 53 utan(höftar lite). 55 cm djup och 190 cm lång. Jag använder här 1,5 cm tjocka(eller tunna) träskivor. Har en byrå i sovrummet som jag mätt på. Dock är den bara 130 lång och bär inte upp någon jättetyngd, men den skulle nog kunna. Därför undrar jag om det inte skulle räcka med den tjockleken så att man slipper forsla omkring en onödigt tung möbel vid flytt. Utrymmena för apparaterna är 15 cm höga och 60 cm breda. utrymmet i mitten är 62 cm brett och 35,5 cm högt. Detta hade ju kunnat hålla 60 det med och då hade den istället blivit 188 lång. De största förstärkarna jag sett är runt 22 cm höga så det finns ju plats även för mer. Kanske även en sub.

Nu till alla frågorna!
Är det idiotiskt att mäta upp eftet dvd-skivor om man i framtiden kommer att förvara blu-ray eller annat där. nya format, nya dimensioner. Är det bra att ha filmer där över huvud taget? var förvarar ni era filmer?
Är bänken för hög. Tidigare har vi bara haft ett TV-ställ som är ca 35 cm högt. Märks ju lite skillnad på den nivån, men kanske till det bättre?
Iom att bänken bör vara runt 190 och för att det ska se fint ut med hyllorna så har de blivit 60 cm. Vet att det var någon annan kille härinne som använt de måtten, men jag är tveksam. man får ju inte plats med 2 enheter så resten går till spillo. jo såvida det inte är xbox och wii.

Sist kommer tankar på konstruktionen. jag tycker den verkar gedigen. Hade tänkt sätta ihop den med vinkeljärn så jag slipper plugga. Är det något speciellt man bör tänka på eller bör jag plugga istället(syns ju inte då, vilket jag gillar)? Tänkte även ha expansionsbeslag från Clas Ohlsson under lådorna. Tankar på det?

Blev mycket babbel och klockan är mkt. Brukar gå hand i hand.
Tacksam till er som orkat er igenom och ännu mer tacksam för svar och åsikter

Ha det bra!

Postad 15 December 2009 - 10:26

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
hej

många frågor, ska försöka ge dig lite svar från min infallsvinkel.

Vad gäller förvaring av DVD så tycker jag, är det DVD du har hemma så anpassa för det, du kommer ju inte byta ut hela din dvdsamling närmsta åren ändå, eller? Har du ens en bluerayseplare?

Med måtten 60 i bredd så håller jag med om att det är lite dumt, standardmått för förstärkare är 43 så det blir ju lite luft, men däremot får du tänka på att det är bra för förstärkaren att få lite cirkulation runt sig, läser man instruktionsböcker för förstärkare så rekommenderas oftast 10 cm fritt andrum åt alla håll, så optimalt vore ett öppet stereorack.

Höjden är ju en viktig bit att tänka på, När du installerar din tv framför soffan ska du försöka ha den i höjd med dina öga. Alltså så om du skulle ha en laserpekare bredvid ögat skulle den lysa mitt på tvns bildskärm, då sitter den i rätt höjd. Så akta dig för att sätta tvn för högt det blir inget kul, sätter du den för långt ner blir också lite trist, speciellt med ljudet som gärna kan försvinna ner i golvet och låta lite luddigt.

Om vi går över på själva byggkonstruktionen då. Du skulle ju kunna lägga till några cm om du nu vill anpassa för ev nya filmformat i framtiden och du kan ju minska hålrummen lite så de inte blir med är 50cm breda eller vad du nu helst vill ha, men om du ska sätta ihop bänken utan att skruva skulle jag nog rekommendera att du kexar. De är som breda pluggar så de sitter stadigare, är dock lite mera jobb att få till men ska du ändå ge dig in på ett hyfsat stort projekt så är det ju roligt om det blir bra och håller när det är klart. Vinkeljärn kan ju se lite trista ut och om du nu ska ha lådor i får du tänka på att du inte sätter vinkeljärn som tar emot för lådorna. Du kan ju också göra så att du pluggar/kexar stommen och sätter dit ett ganska kraftigt bakstycke och understycke som du kan skruva fast allt i, det kommer ju ändå inte synas, bara köra med försänkande träskruvsskallar.

Det är kul projekt, jag har ännu inte gjort mig en tvbänk men har åtskilliga ritningar på det hemma, har man lägenhet är det alltid lite stökigt, däremot har jag byggt lite andra möbler då jag har varit på semester hos morsan och farsan och tidigare då jag bodde hemma.

Men kör hårt, glöm inte att lägga upp ett album, jag kommer definitivt följa bygget :(

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.