Kom gärna med förslag på andra, billiga, typer av mattor (eller filtar eller vfn som helst; kan alltid ta undan och plocka fram när det behövs). Vad funkar för golvdämpning?
Postad 13 August 2012 - 20:10
Kom gärna med förslag på andra, billiga, typer av mattor (eller filtar eller vfn som helst; kan alltid ta undan och plocka fram när det behövs). Vad funkar för golvdämpning?
Postad 14 August 2012 - 10:45
Om du tänker plocka fram när det behövs, så kanske såna där skumgummimadrasser är lämpligt? Lätta att plocka fram och bort och borde väl dämpa rätt bra?
Postad 14 August 2012 - 11:10
Skumgummimadrass kanske, ja, men...är madrasser verkligen gjorda av skumgummi?
Postad 14 August 2012 - 11:22
Det som krävs för att dämpa över hela frekvensspektrat i förstareflexerna är en tjockare absorbent och allra helst i kombination med en luftspalt - så att den kommer ut en bit från väggen. Vad som annars sker är att man endast absorberar de högre frekvenserna i förstareflexerna och därmed lämnar de lägre kvar, fritt studsandes, och man står till slut med en sämre ljudbild än man hade innan.
.
Postad 14 August 2012 - 11:57
Vill jag ens dämpa hela frekvensspektrat..?Och nu gick du in på väggdämpning; den här tråden handlar om golvdämpning (även om jag uppskattar tipsen).
Postad 14 August 2012 - 12:00
jahapp. Ingvar Öhman tipsar ju om heltäckningsmatta över hela golvet. Han framhåller särskilt just att man ser till att täcka HELA golvet.
Vill jag ens dämpa hela frekvensspektrat..?Och nu gick du in på väggdämpning; den här tråden handlar om golvdämpning (även om jag uppskattar tipsen).
Väggdämpning och golvdämpning är det ingen skillnad på - det är precis samma förstareflexer som man vill komma åt. Så jag kom inte "in på något annat" utan drog en s k parallell.
.
Postad 14 August 2012 - 12:09
Postad 14 August 2012 - 12:45
Redigerat av Unregistered95265801, 14 August 2012 - 12:51.
Postad 14 August 2012 - 14:49
Postad 14 August 2012 - 15:08
"Ta bort golvreflexen gör man enkelt med ett soffbord. "<---seriöst? Läste faktiskt det där jag med. Försvinner den för att den "åker in i" soffbordet så man slipper uppleva den? Hört att det ska va riktigt lågt också.
Postad 14 August 2012 - 16:10
ville_vonka: tips på vad jag kan använda för de lägre registren? Som är billigt.
"Ta bort golvreflexen gör man enkelt med ett soffbord. "<---seriöst? Läste faktiskt det där jag med. Försvinner den för att den "åker in i" soffbordet så man slipper uppleva den? Hört att det ska va riktigt lågt också.
Beror på hur lång ner i registret man vill/behöver dämpa, lägre basregistret är svårt att absorbera om det inte skall vara väldigt skrymmande stort. Tjocka hörnabsorbenter med luftspalt är de "mjuka" absorbenter som bäst lämpar sig för det (du kommer dock inte åt de lägsta Hz med dem heller) skall man ännu längre ner är det någon typ av helmhotzlåda som stäms av mot de ev frekvenser man har problem med (de är dock stora som mindre frysskåp)
Det hela beror på vilka akustiska problem ditt rum medför. Tror du kan komma ganska långt (beroende på vilka problem du har) genom att snickra ihop halvtjocka väggabsorbenter som tar förstareflexerna och ev bygger lite tjockare hörnabsorbenter - bygga själv är billigt. Finns flera här på forumet som snickrat ihop sådana och som har bra koll på hur man gör detta bäst.
Redigerat av Unregistered95265801, 14 August 2012 - 16:12.
Postad 14 August 2012 - 16:33
Postad 14 August 2012 - 16:59
Postad 14 August 2012 - 18:43
http://www.component.se/docs.php?id=33
Du kan även stoppa in huvudet i Off Topic-forumet och "Den Megastora tråden om bas och annat härligt ", där finns några bl.a. Komorok och DVD-ai, både har byggt både det ena och det andra. Finns säkert många fler på andra ställen av forumet också.
Mattan kommer som nämndes ovan ta ned efterklangtiden i rummet och det är inte dumt att göra!
Mvh ville_vonka
Redigerat av Unregistered95265801, 14 August 2012 - 18:55.
Postad 14 August 2012 - 21:03
ville_vonka: tips på vad jag kan använda för de lägre registren? Som är billigt.
Det ska vara så stort och högt att om du lägger speglar på golvet ska du inte se elementen på högtalarna, att t.ex. Öhman rekommenderar låga soffbord är för att han gillar att ha fötterna på bordet;)
Postad 15 March 2013 - 01:18
Fast mattor på golvet har man inte för att dämpa första reflex, det funkar inte bredbandigt precis som biohifi skriver. Anledningen till att täcka golvet med mattor är för att få ner efterklangen i rummet. Ta bort golvreflexen gör man enkelt med ett soffbord.
Måste bara dela med mig av en kväll som har gått från glädje till sorg samt till glädje igen för mitt hifi-hjärta
Jag upplevde att mattor på golvet gör en ganska stor skillnad för ljudet även om de inte absorberar eller tar bort första reflexen.
Har själv haft en ganska stor matta i mitt vardagsrum som legat mellan högtalarna och sweetspot och det har tidigare varit den enda mattan i rummet. Den var väl på en cirkus 240x170cm och var kanske 2-3cm tjock. Har haft den länge och den har börjar se lite tråkig ut. Min far vill ge mig några handknytna persiska mattor från min farmor och de var snygga så jag tänkte att det här var perfekt för en fattig student som mig
En av de nya mattorna placerade jag mellan högtalarna och var på kanske 200x140 samt 1cm tjock. Placerade en annan som var lite mindre men lika tunn vid sidan om sweetspot. Skitsnyggt tyckte både jag och sambon och vi njöt i kapp av synen som mötte oss.
Satte mig ner och lyssna. Jag tyckte faktiskt att det lät avsevärt sämre och ljudet lät tunnt på något sätt med för mycket energi i diskanten. Höll fan på att fälla en tår nästan
Summan av den här kvällen är att jag inser att man är ganska störd när det gäller ljud och att täcka golvet med tjocka mattor gör en ganska stor skillnad hos mig i alla fall även om de inte absorberar utan bara får ner efterklangen något.
Frågor på det?
Mvh
/Genis
Redigerat av genstruktur, 15 March 2013 - 01:21.
Postad 15 March 2013 - 08:52
Postad 15 March 2013 - 09:37
Golvdämpning?Kom gärna med förslag på andra, billiga, typer av mattor (eller filtar eller vfn som helst; kan alltid ta undan och plocka fram när det behövs). Vad funkar för golvdämpning?
1. Undvik spikes.
2. Sonic Design > http://www.sonicdesign.se/sdfot.html
http://www.ljudfokus...-sd-fotter/414/
billigare men med snarlikt resultat;
http://www.ljudfokus...d%26%2365533%3B
Edit: Klart som fan någon har uppat tråden, från Augusti 2012. Jag borde läst hela tråden först.
Men mitt inlägg är relevant så jag låter det vara kvar.
Redigerat av Falcy, 15 March 2013 - 09:40.
Postad 15 March 2013 - 10:36
Ing. Öhman rekommenderar ju "ryamattor på heltäckningsmattan" och att hela golvet ska vara täckt. Det är nog få svenska hem där det skulle betraktas som stilrent
Haha nej det är väl kanske inte så snyggt. Låter lite ohygieniskt också tycker jag men det kan nog ligga en poäng i uttalandet i alla fall. IÖ menar att varje 1% golvyta som är täckt gör skillnad och efter mitt lilla test igår så låter det rimligt. Var själv ganska förvånad över hur stor skillnad det blev att byta ut min initiala matta.
Postad 15 March 2013 - 11:13
Fick ett tips för övrigt om att lägga en filt över TV:n, ska testa det vid tillfälle. Rent teoretiskt borde det hjälpa lite granna.
Angående mattor så har jag en schysst ryamatta, men den är inte så stor så att den når fram till förstareflexen i golvet. Testade dock att lägga ut lite filtar framför högtalarna på golvet och märkte att det övre registret faktiskt städades upp lite granna. Mycket trevligt när man lyssnar på högre ljudnivåer.
Jag vet bara inte hur jag ska göra när det är dags att lyssna med vänner nu. De kommer tycka jag är helt galen som helt plötsligt drar undan soffbordet, lägger ut filtar på golvet, lägger filt över TV:n, drar för gardiner, tar ner mina canvastavlor som dubblerar som absorbenter bara för att ställa dem så att de tar sidoreflexerna.
Postad 15 March 2013 - 13:40
Hur ska man då se låtlistan i Spotify?Fick ett tips för övrigt om att lägga en filt över TV:n, ska testa det vid tillfälle. Rent teoretiskt borde det hjälpa lite granna.
Det är inget problem för mig, mina vänner vet redan att jag är galenJag vet bara inte hur jag ska göra när det är dags att lyssna med vänner nu. De kommer tycka jag är helt galen som helt plötsligt drar undan soffbordet, lägger ut filtar på golvet, lägger filt över TV:n, drar för gardiner, tar ner mina canvastavlor som dubblerar som absorbenter bara för att ställa dem så att de tar sidoreflexerna.
Postad 15 March 2013 - 13:45
Ett förbannat bra tips! Detta ska jag undersöka omgående. Jag tyckte faktiskt att SD-kuddarna jag köpte till min sub gjorde stor skillnad. Mindre bummlig, helt klart.Om man tycker SD-kuddar är fult, alternativt man är småbarnsförälder som mig själv, så funkar faktiskt vanlig häftmassa riktigt bra.
Postad 15 March 2013 - 20:17
Om man tycker SD-kuddar är fult, alternativt man är småbarnsförälder som mig själv, så funkar faktiskt vanlig häftmassa riktigt bra.
Fick ett tips för övrigt om att lägga en filt över TV:n, ska testa det vid tillfälle. Rent teoretiskt borde det hjälpa lite granna.
Angående mattor så har jag en schysst ryamatta, men den är inte så stor så att den når fram till förstareflexen i golvet. Testade dock att lägga ut lite filtar framför högtalarna på golvet och märkte att det övre registret faktiskt städades upp lite granna. Mycket trevligt när man lyssnar på högre ljudnivåer.
Jag vet bara inte hur jag ska göra när det är dags att lyssna med vänner nu. De kommer tycka jag är heltgalen som plötsligt drar undan soffbordet, lägger ut filtar på golvet golvet, lägger filt över TV:n, drar för gardiner, tar ner mina canvastavlor som dubblerar som absorbenter bara för att ställa dem så att de tar sidoreflexerna.
Att täcka tvn är inte säkert att det låter bättre. Hemma hos mig förlorar jag djup i streobilden om jag gör så. Brukar väl rekommenderas att lämna odämpat mitt i har jag för mig. Men man kan prova så klart? :-)
Att det spelar in med täckte golv är helt klart, det förstod jag om inte annat igår. Själv tycker jag det låter bättre nu än först när jag in nya mattan. Nu har jag mer golvyta täckt än innan men mattorna är ganska tunna iofs. Skulle vilja ha ett lite "tjockare" ljud tror jag. Har inte lyssnat tillräckligt än iofs men det känns fortfarande lite tunnare än förut, kan vara en vanesak iofs och det kan faktiskt bara vara en vanesak. Mattan har trots allt legat där i 7år så hela rummet känns annorlunda och det tar ju ett tag att vänja sig:-). Funderar dock på att lägga resterande av den gamla mattan under soffan men frågan är om det gör skillnad. Golvet borde vara täckt av soffan redan? Dessutom blir det svårt att dammsuga därunder:-)r. Jag håller dock med dig att det gör stor skillnad att täcka golvet så det är kanske bara att dra fram filtar när det är dags för dig:-)?
Haha ja du folk förstår en inte. Jag blev helt deprimerad igår. När det inte låter bra och jag inte är nöjd vill jag inte lyssna på musik lika mycket och då blir jag sne av det. Min flickvän förstår mig en del men inte fullt ut så att säga. Hon försöker så gott hon kan men det är inte lätt att behaga mig:-). Det bästa är om man kan ha ett hem som ser lika dant oavsett om det skall lyssnas eller ej tycker jag. Blir mest naturligt och roligast så men är kanske svårt att få till så länge man inte har ett dedikerat rum eller mycket pengar.
Vi hifi nördar är allt lite störda :-).
Edit: skriver från mobilen och tangentbordet bråkar med mig och hoppar i texten och gör lite som det vill. Ha överseende:-).
Redigerat av genstruktur, 15 March 2013 - 20:23.
Postad 15 March 2013 - 20:51
Ett förbannat bra tips! Detta ska jag undersöka omgående. Jag tyckte faktiskt att SD-kuddarna jag köpte till min sub gjorde stor skillnad. Mindre bummlig, helt klart.[/size]
Håller med! Sd-kuddar är ett måste här hemma under alla högtalare. Inte de vägghängda satelliterna då;-).
Postad 15 March 2013 - 22:28
Gav upp idén med mattor under soffan. Jobbigt att dammsuga och sedermera ofräscht. Kapade till två längorav av gamla mattan på 120x 50cm. Har två stora och fina gardiner i mitt vardagsrum som går utanför själva fönstret. Spikade upp mattlängderna med långa spik så de hamnar ett par centimeter utanför väggen. En hamnar exakt i vänstra fronts förstareflex och den andra hamnade sedermera bakom den andra gardinen just bara för att de skall döljas. Dessa fattigmansabsorbenter gör nu att det ta mig fan låter bättre än innan jag började byta mattor:-)! Winwinsituation! Förstareflexen för vänster front lär tjäna otroligt på att bytas till en riktig absorbent men för en student kan detta räcka tills jag flyttar eller ekonomin tillåter. Lite "tjockare" ljud med lägre energi i diskanten. Perfa!
Mer mattor åt folket! ;-)
Redigerat av genstruktur, 15 March 2013 - 22:31.
Postad 16 March 2013 - 08:05
jahapp. Ingvar Öhman tipsar ju om heltäckningsmatta över hela golvet. Han framhåller särskilt just att man ser till att täcka HELA golvet.
Om du lyckas dämpa hela frekvensspektrat, så säger jag lycka till. Speciellt bas under 100 hertz är extremt svårt att få bort. Jag skulle vilja se den mattan som suger bort bas under 100 Hertz. Den skulle i och för sig säkert vara skön att gå gå...ha ha!
Postad 16 March 2013 - 15:38
Ett förbannat bra tips! Detta ska jag undersöka omgående. Jag tyckte faktiskt att SD-kuddarna jag köpte till min sub gjorde stor skillnad. Mindre bummlig, helt klart.[/size]
Jag var förvånad över att häftmassan fungerade så bra som den gjorde. Kunde inte löst sig billigare för min del. SD-kuddar är förmodligen effektivare, men som småbarnsförälder uppskattar jag att högtalarna är omöjliga för ett litet barn att rubba från stativet. Plus att det är lite mer diskret.
Om du lyckas dämpa hela frekvensspektrat, så säger jag lycka till. Speciellt bas under 100 hertz är extremt svårt att få bort. Jag skulle vilja se den mattan som suger bort bas under 100 Hertz. Den skulle i och för sig säkert vara skön att gå gå...ha ha!
Varför skulle det vara nödvändigt att dämpa golvreflexerna hela vägen ner under 100hz?
Edit: sorry, ser nu att du svarade på ett påstående om att mattan skulle ta hela frekvensområdet.
Redigerat av XavierJH, 16 March 2013 - 15:40.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
160 bilder
61 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?