Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HK 990 vs NAD C375BEE till B&W 683

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 April 2013 - 15:43

Unregistered016dbe1e
  • Unregistered016dbe1e
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
På pappret har HK 990 mer muskler samt inbyggd DAC vet ej vad mer som skiljer dessa åt, är det något viktigt jag glömt?
Antalet in och utgångar är helt ovesentligt då jag endast kommer ha datorn som källa (Asus Xonar Essence STX).

Vill gärna ha en strömstark 2 kanalare som är åt det mörkare hållet eller med märkbart avrundad diskant.

Har provlyssnat NAD:en med B&W 683 (har ej möjlighet att provlyssna HK990) och blev inte impad då jag AB -jämförde med min HK 970 tänkte om någon här inne har erfarenhet av HK 990 och om jag ev kommer höra större skillnad jämfört med NAD:en/HK970 ?

Är HK 990s inbyggda DAC av bättre kvalitet jämfört med den inbyggda DACen i mitt Asus ljudkort (1500kr)?

spontana bilder finns i mitt album för att få ett hum om akustiken/möbleringen (speciell planlösning)

Är det ens överhuvudtaget värt att köpa 2 kanals anläggning för 23000 om man bara lyssnar på spotify (icke premium) ?
kanske inte kan bli så mkt bättre om källan inte också förbättras?
Eller finns det personer med dyra anläggningar (20k+) som inte använder sig av CD-spelare ?

tack på förhand!

Redigerat av Unregistered016dbe1e, 01 April 2013 - 15:45.

Postad 01 April 2013 - 16:25

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

• 3926 inlägg
  • 0
Är HK 990s inbyggda DAC av bättre kvalitet jämfört med den inbyggda DACen i mitt Asus ljudkort (1500kr)?
Svårt att svara på men troligtvis är de lika bra båda två så det är skitsamma,sen kan det alltid vara nåt pytteliten skillnad i ljudkaraktär.

Är det ens överhuvudtaget värt att köpa 2 kanals anläggning för 23000 om man bara lyssnar på spotify (icke premium) ?
Nja det krävs nog minst premium om man ska få nån vettig ljudkvalite,vanlig spotify open suger åsnepung.

Eller finns det personer med dyra anläggningar (20k+) som inte använder sig av CD-spelare
Kan det finnas kanske,vem vet.

Postad 01 April 2013 - 20:31

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
På pappret har HK 990 mer muskler samt inbyggd DAC vet ej vad mer som skiljer dessa åt, är det något viktigt jag glömt?
NAD har mer pulver vid tester om inte jag minns fel i alla fall vid Ampere. Dock är det helst strunt samma då det är kärnkraftverk båda två. Så det behöver du aldrig fundera över. Mer lull-lull på HK´n samt även högre riskt för fel då HK har ganska hög felprocent på sina produkter.

Vill gärna ha en strömstark 2 kanalare som är åt det mörkare hållet eller med märkbart avrundad diskant.
Tror du kommer landa rätt med någon av dem. NAD är dock mer pang på och HK lite mer laidback. Annorlunda karaktärer.

Har provlyssnat NAD:en med B&W 683 (har ej möjlighet att provlyssna HK990) och blev inte impad då jag AB -jämförde med min HK 970 tänkte om någon här inne har erfarenhet av HK 990 och om jag ev kommer höra större skillnad jämfört med NAD:en/HK970?
Förstärkaren är verkligen inte allt. Uppspelaren har mkt att göra med resultatet.

Ingen aning om ljudkortet, men vill minnas att HK´ns DAC är rätt bra.

Är det ens överhuvudtaget värt att köpa 2 kanals anläggning för 23000 om man bara lyssnar på spotify (icke premium) ? kanske inte kan bli så mkt bättre om källan inte också förbättras?
Nej. Inte rent ljudmässigt.

Eller finns det personer med dyra anläggningar (20k+) som inte använder sig av CD-spelare ?
Vill minnas att tex NAIM har någon riktigt bra musikuppspelare som låter mumma, kostar också en slant.

Köp du en HK990 tror du blir mkt nöjd med den. Den är som sagt easy going i ljudkaraktär, lättlyssnad och inget man stör sig på. Stark och har inbyggd DAC.

Postad 03 April 2013 - 14:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Bra högtalare får spotify att låta bra. mitt system kostar sexsiffrigt och jag kör mest spotify (om än premium) när jag kör musik. folk underskattar att en bra inspelning i 160 fortfarande låter bättre än en dålig inspelning i flac. Ytterst sällan kör jag cd iaf.

Så köp din anläggning för 23000. Njut av ljudet! :)
Vidare, du bör köpa nad. hk har haft MÄNGDER med kvalitetsbrister. mängder.

Postad 19 May 2013 - 10:03

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Skulle köra på naden! Lånade hem en kompis hk990! Gött med kräm och så, men kalibreringen i den fick mina 683 låta burkigt i sången. riktigt äckligt :(

Har en denon reciever 3312a som har bättre ljudkaraktär men kraften är ju såklart inte densamma!

Så låna hem en NAD och testa! :)

Postad 20 May 2013 - 17:05

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Skulle köra på naden! Lånade hem en kompis hk990! Gött med kräm och så, men kalibreringen i den fick mina 683 låta burkigt i sången. riktigt äckligt :(

HK:n har ju tre olika lägen för kalibrering varav en enbart hanterar själva subben. Du provade möjligtvis inte det? Borde ju inte ge någon påverkan i form av burkighet. Är själv nyfiken på HK:n då den på pappret har exakt det jag är ute efter. Köpte en Onkyo 818 och har fått till det riktigt bra nu med kalibreringen och två subbar men saknar enkelheten med en 2-kanalare.

Postad 26 May 2013 - 09:47

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Har både kört med och utan sub till HK:n! Fick aldrig till rösterna bra med flera omkalibreringar, slutade med att köra utan, då det lät bäst!

Köpte NAD C275BEE i onsdags och är hur nöjd som helst! Dock är det bara slutsteget men presterar mycket trevligare till mina 683:er än vad HK:n gjorde i mina öron :)

Redigerat av babben33, 26 May 2013 - 09:47.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.