Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Flytta komponenter till HTPC chassi eller bygga helt nytt?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 May 2013 - 11:13

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0
Hej alla kunniga!

Jag har ett dilemma här hemma, då vi snart kommer flytta till en mindre lägenhet så har jag inte plats för min stationära burk här hemma.

Jag har den till mest media delning och för att kunna streama film till tvn via mitt PS3 idag.

Satt och kollade runt lite på HTPC system, men vet inte riktigt vad jag behöver?

En tanke som slog mig är att skulle det rent generellt fungera om jag bara bytte chassi ifrån min dator idag till ett HTPC chassi? som jag kan ha snyggt och diskret vid tvn?

Så i princip blir det som att jag har samma dator vid tvn fast på ett litet mera diskretare sätt.

Datorn idag är en:

CPU: AMD A-Series A6-3650 Quad Core, 2.6Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-A55M-S2HP AMD A55/rev.1.1
FM1/PCI-E2.0x16/Micro ATX 4 DDR3 2-CH/HD Audio GbE LAN/6 SATA 3Gb/s/12 USB2.0
Ram: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9
Psu: Silver Power SP-SS500 500W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin

Skulle dessa komponenter få plats i ett HTPC chassi? eller måste man ha nytt moderkort med intergerad CPU etc.

Om någon har möjlighet så får ni gärna tipsa om ett chassi som skulle fungera fint. Helst ett som man kan ha liggandes brevid förstärkaren.

Eller är det bara att sälja av datorn och köpa nya delar som passar som HTPC?

Alla tips och råd är varmt välkomna!

Postad 15 May 2013 - 11:16

Unregistered7b87a856
  • Unregistered7b87a856
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Det där, tycker jag, ser ut som en helt ok HTPC.
Köp t ex ett Fractal Design Node 605 så är du klar. :)

Postad 15 May 2013 - 11:54

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0
Okej, låter ju kanon att man kan behålla befintligt system! :) Var rädd att det kanske skulle bli för trångt på något sätt med nätdelen samt kylaren till Cpun.

Chassit såg inte helt dumt ut heller :)

En fråga dock, jag kan inte se att det finns utrymme för någon optisk enhet på chassit? Eller ser jag helt fel kanske..

Postad 15 May 2013 - 12:39

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
Enligt specen:
  • 4 - supports either 2.5" or 3.5" HDD / SSD
  • 1 slim-line ODD (only supported with mATX or smaller motherboards)

Spelaren ligger dold bakom frontluckan - du kan se den på nedersta bilden på deras hemsida

Ofta trevligt att ha en tyst dator i vardagsrummet så fundera på att byta från standard-CPU-kylare...

Mvh
/Gelmax

Postad 15 May 2013 - 12:47

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0
Hm.. enda jag kan se på den nedersta bilden är uttagen för compact flash card?

Iofs så är spelaren inte livsviktig då allting redan är installerat på HDD.

Blir la till att mäta höjden på min cpu kylare nudå och se om den får plats i chassit..

Postad 15 May 2013 - 16:39

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Har en AMD A6-3670 A-serie processor, det fick då inte plats på höjden i vårt, CompuCase 8K01 chassi som visserligen är extra lågt, med den medföljande kylaren och fläkten... Eller rättare sagt fläkten (men inte fläktbladen) tog i locket. Valde att byta chassi istället för att köpa ny kylare, då.

Så är kvar med gamla Atom/ION moderkortet i Compucase chassit men då datorn nu används som skrivbordsdator. Så har planerna kommit tillbaks att montera in en AMD A-serier, eftersom Atom/ION inte är något muskelpaket och AMD A-serie är både billiga och kraftfulla samt håller temperaturen bra och passar i små chassin.

För att denna gång kunna köra med stängt lock, så kommer investeringen även inkludera en Schyte Kozuti processorkylare som är väldigt låg.
http://www.inet.se/p...9/scythe-kozuti
Ett tips till TS.

Postad 15 May 2013 - 22:12

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0

Hm.. enda jag kan se på den nedersta bilden är uttagen för compact flash card?

Nejdå - längst till vänster på bilden ser du en svart ram som är ODD-läsaren (fast hela syns inte på bilden)

Detta är också ett tyst och trevligt fläktalternativ:

Redigerat av Gelmax, 15 May 2013 - 22:14.

Postad 15 May 2013 - 23:29

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0

Nejdå - längst till vänster på bilden ser du en svart ram som är ODD-läsaren (fast hela syns inte på bilden)

Ja nu ser jag :) Stirra mig blind innan.

En sista fråga innan beställning görs. Är detta chassit som rekommenderats i tråden prisvärt? Samt hur bör jag montera fläktarna i det, såg på bilden att det sitter fläktplatser på sidorna, ska jag montera så fläktarna suger ut värmen/luften eller ska jag ha så luftflödet passerar igenom.. Dvs låta ena sidan suga in luft.

Samt, hur många fläktar är att rek? Kommer stå i en tv bänk och mer eller mindre stå på 24/7. Vill ju gärna ha det så tyst som möjligt.

Postad 15 May 2013 - 23:38

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Det ingår 2st fläktar + styrning i lådan.

Postad 17 May 2013 - 11:21

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0

Detta är också ett tyst och trevligt fläktalternativ:

Ingår det någon kylpasta på denna? Dvs räcker det att jag skrapar bort den gamla på CPUN och sätter dit denna? Eller behöver man komplettera?

Har iaf beställt ett Fractal Design Node 605 nu :)
Ska bli spännande att få hem och bygga!

Postad 17 May 2013 - 13:11

Unregistered7b87a856
  • Unregistered7b87a856
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Har iaf beställt ett Fractal Design Node 605 nu :)
Ska bli spännande att få hem och bygga!

Riktigt avundsjuk på dig. Det där är mitt drömchassi till tvbänken, men som fattig student ligger chassit långt ner på listan.

Postad 18 May 2013 - 19:36

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0

Riktigt avundsjuk på dig. Det där är mitt drömchassi till tvbänken, men som fattig student ligger chassit långt ner på listan.

1200:- hitta jag det för på CDON, samt jag hade en rabattkod sen tidigare. Valde att betala det efter midsommar! Perfekt så man kan lägga undan halva summan nu och betala hela summan efter midsommar när skatteåterbäringen dimper ner också :)

Postat igår så hoppas jag har det till början på veckan :)

Postad 18 May 2013 - 19:43

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Känns som om de kopierat Dign HV5 / Origen H5 , fast utan VFD och frontmatad optisk enhet.

Postad 18 May 2013 - 21:58

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Är inte lika djupt som dign plus bättre ljuddämpat, även bättre kvalitets känsla sen har den även plats för dvd slimline.

Postad 20 May 2013 - 14:01

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Är inte lika djupt som dign plus bättre ljuddämpat,

Det kan jag tänka mig, å andra sidan är ljud från hårdvaran inget större problem nuförtiden ....

även bättre kvalitets känsla

Det köper jag däremot inte, iom att Dign / Origen inte har några luckor eller liknande (utöver CD/DVD/BR-släden), hela låda var/är ju i aluminium, vilket 605an inte är.

sen har den även plats för dvd slimline.

Vilket iofs jag inte ser som en större fördel, iom att du då inte kan sätta metallfront på den, pga placeringen av ejectknappen.

Dock är Digns / Origens stora nackdel flex-ATX PSUt, även om nyare modell fanns (H6 ?), med vanligt ATX-PSU

Postad 21 May 2013 - 19:48

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0
Då har man hämtat ut pjäsen idag :)

Bifogad fil  20130521_194553.jpg   1.5MB   3 Antal nerladdningar

Postad 22 May 2013 - 13:12

Unregistered7b87a856
  • Unregistered7b87a856
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Bilder på färdiga resultatet vore kul att se!

Postad 26 May 2013 - 00:26

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0
Har nu börjat bygga.. och plats för cpu med fläkt var inga problem med original kylaren. DOCK så har det hänt något med fläkten.. den viner och låter förskräckligt.. :(

En tanke som slog mig är att går det inte bara ta måtten på själva fläkten och sedan skruva dit en ny? kanske en tystare rent av.. eller är det till att ta bort hela flänsen och allting och köpa en annan?

Postad 26 May 2013 - 08:35

Unregistered7b87a856
  • Unregistered7b87a856
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Till CPU-fläkten eller chassit? Det beror på vilken cpu-kylare du kör. Kör du original-kylaren så är det allmänna tipset från internet att byta ut hela kylaren. :)

Postad 26 May 2013 - 09:11

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0

Till CPU-fläkten eller chassit? Det beror på vilken cpu-kylare du kör. Kör du original-kylaren så är det allmänna tipset från internet att byta ut hela kylaren. :)

CPU-fläkten. Det är förvisso original fläkten som sitter där, men peppar peppar.. den har gått väldigt tyst o bra, därför jag inte valt att byta ut den tidigare.

Jo, jag har fått den upplysningen att man byter hela kitet, men då måste jag ju skruva loss allt igen för att kunna montera fästet till den nya fläkten.. såvida man inte finner en annan med samma fästanordning.

Kylaren är en sådan här:
Bifogad fil  5010135212_0.jpg   18.71K   2 Antal nerladdningar
Socket FM1

Tanken var om man kunde skruva loss fläkten och ersätta den med en ny.. men som andra sagt så är det kanske lika bra o byta ut allting..

Redigerat av Mushunt, 26 May 2013 - 09:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.