Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC via HDMI fyller inte hela skärmen

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 June 2013 - 18:33

Oddish
  • Oddish
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Släpade precis hem en Sharp Aquos LC-70LE741S och är redan ganska imponerad, trots att jag inte meckat så mycket med inställningar och kalibrering.

Ett problem dock: Jag kör en HTPC till TV:n via HDMI men bilden fyller inte hela skärmen. Det är en liten ram på 2-4 centimeter runtom, oavsett om jag kör wide mode "Full" eller "Dot by dot". Kör jag "Dot by dot" blir ramen ännu större.

Grafikkortet är ett ATI Radeon HD 2400 med senaste drivrutinerna (Catalyst 13.1).

Någon som varit med om liknande och kan peka mig åt rätt håll?

Postad 14 June 2013 - 18:42

nooz
  • nooz
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Yes. Vanligtvis är det bara att högerklicka på bakgrunden(dvs ovanför startpanelen) och välja ditt grafikkort, sedan navigera sig till bildskärmsinställningar/skära av bild/upplösning/anpassning eller liknande. Antingen genom att man får dra ut kanterna eller att skriva in siffror på hur mycket. Det kan variera.

Gjorde detta nyss, tyvärr sitter jag inte vid datorn så jag kan inte ge exakta instruktioner.

Om jag nu uppfattade dig korrekt...

Postad 15 June 2013 - 01:39

Oddish
  • Oddish
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Yes. Vanligtvis är det bara att högerklicka på bakgrunden(dvs ovanför startpanelen) och välja ditt grafikkort, sedan navigera sig till bildskärmsinställningar/skära av bild/upplösning/anpassning eller liknande. Antingen genom att man får dra ut kanterna eller att skriva in siffror på hur mycket. Det kan variera.

Kalla mig idiot men jag hittar inte någon inställning som påminner om "bildskärmsinställningar" eller "skära av bild". Väljer jag "Screen resolution" så ser jag 1920x1080.

Redigerat av Oddish, 15 June 2013 - 01:41.

Postad 15 June 2013 - 08:27

nooz
  • nooz
  • Användare

• 149 inlägg
  • 1
Som sagt, det är svårt att veta då alla grafikkort ser olika ut.
Högerklick->"ATI grafikkort"->nånting.
Testa sweclockers, många har samma fråga. Kanske finns det en mer exakt instruktion. Tyvärr har jag ingen dator i närheten.

Du får leta lite. Inställningen bör finnas där

Postad 15 June 2013 - 08:38

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Som skrivet, en standardfråga. Ställs förmodligen hundra gången om dagen på forum världen över. :)

Men det är inte så konstigt heller. Tog mig 20 minuter innan jag hittade inställning i Catalyst Center första gången. För min del krävdes det att man ändrade vyn till avancerat (eller vad det nu hette) så att man får en traditionell vy över alternativen snarare än den där kassa bastarden av en mängd mini-wizards.

Postad 15 June 2013 - 08:42

nooz
  • nooz
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Som ovan sa, vanligtvis måste man först välja avancerad. Hittade en bild när jag sökte med ditt grafikkort. Ser det ut nått sånthär?
http://support.amd.c...gpuscaling3.jpg

Postad 15 June 2013 - 14:08

Oddish
  • Oddish
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Tackar så mycket för svaren. Jag aktiverade GPU scaling men under detta kunde jag inte välja något annat än "Scale to full panel size". Dock hittade jag en meny för "Scaling options" där jag kunde justera overscan/underscan. Problem solved! :)

Redigerat av Oddish, 15 June 2013 - 14:11.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.