Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Regnbåge? LCD, CRT och DLP

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 December 2003 - 00:10

Mattias76
  • Mattias76
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Vad innebär "regnbågsfenomenet"?

Vad är skillnaden på LCD, CRT och DLP?

Ursäkta dumma frågor :D

Postad 05 December 2003 - 07:27

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Regnbågseffekt (eller också kallad RGB-flimmer) inträffar på DLP projektorer, p.g.a. att röd, grön och blå färg bestäms av ett färghjul som snurrar i en bestämd hastighet. Detta gör att det blir en liten fördröjning mellan visningen av olika färger, och detta kan man se på duken, på vissa projektorer mer, på andra mindre (eller inget alls).

Vidare ser vissa detta och andra inte, på samma projektor då en del personer är mer mottaglig för fenomenet, eller andra helt enkelt inte reagerar på det, även om det finns där.

LCD projektorer har inte detta problem, eftersom där är det en LCD panel som visar bilden i de färdiga färgerna.

RGB-flimmer ser man lättast i scener där bilden rör sig mycket, framförallt vid horisontella eller vertikala panoreringar, då bilden liksom "rycker" fram i olika färger.

Man kan även se fenometet i vilken scen som helst genom att flacka med blicken från höger till vänster kant, fram och tillbaka.

Dyrare (mycket dyrare) DLP projektorer har tre chip istället för ett i kombination med ett färghjul. På dessa finns inte RGB fenomenet, men prislappen ligger istället på flera hundratusen kronor, jämfört med de bästa en-chips projektorer som ligger på en bit över hundratusenlappen.

Notering: CRT projektorer har inte heller detta problem, dock har jag sett det på en ny Barco Cine 7 utan att kunna förklara varför. Min egen CRT projektor oavsett hur dålig konvergensen är ställd (justeringen mellan röd, grön och blå delbild) är. Projektorn matades med progressiv signal från Denons senaste flaggskepps-DVD, om det nu kan ha haft något med saken att göra, men det är en helt annan historia...

Det här borde täcka det mest relevanta som finns att säga om RGB-flimmer. Hoppas du blev lite klokare på fenomenet :D

PS: Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Edit: Det finns en fiffig GIF någonstans som visar exakt vad man ser. Jag ska försöka leta fram den och visa om referens.

Redigerat av MovieFanatic, 05 December 2003 - 07:33.

Postad 05 December 2003 - 07:47

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Det är bäst att förklara skillnaderna först:

Alla projektorer och monitorer/TV-apparater måste omvandla färgsignalen till RGB (rött, grönt, blått) innan den projiceras på avsedd yta. Antingen denna yta sitter främst på en monitor eller utgörs av en filmduk några meter ifrån så är det i stort sett alltid RGB som används för att "blanda" färgerna.
Då kanske du undrar; "Jamen, med rött, grönt och blått så kan man ju inte blanda till t.ex. vitt!?"
Nä, inte om du sitter med en låda akrylfärg el. dyl., men om du blandar med färgat ljus, vilket detta ju handlar om då går det faktiskt att få fram i stprt sett alla färger som vi kan uppfatta. Våra ögon arbetar nämligen delvis enligt RGB-principen, så det är ett helt naturligt sätt för oss människor att uppfatta färg.
Om du har en röd, en grön och en blå kraftig lampa och vet att alla har samma ljusstyrka och sedan riktar dem alla mot exakt samma punkt på en vägg - så kommer du att projicera en vit fläck!

Sådär fungerar egentligen både CRT-projektorer och LCD-projektorer - med en viktig skillnad:

CRT belyser duken med direkt ljus som kastas ifrån ett elektronbeskjutet fosforskikt innanför linserna. En CRT-projektor har alltid tre stora linser som sitter ytterst på varsitt bildrör. Du kanske har hört uttrycket trerörsprojektor? Det är CRT man talar om då. Dessa tre rör måste vinklas exakt rätt mot duken, på ungefär samma sätt som du hade varit tvungen att göra för att få den där vita fläcken i exemplet ovan. :D En CRT kan projicera 0% ljus på en del av bilden samtidigt som den kan projicera väldigt mkt ljus på en annan del. Detta gör att man väldigt enkelt kan få till det så att de mörkaste delarna i bilden upplevs som "svarta".

LCD bleyser dock duken med ett ljus som har vandrat igenom (oftast) tre stycken LCD-paneler som är till för att "maska" bort de områden som skall ha svagare ljusstyrka. Eftersom det inte går att maska bort en bildpunkt till 100% med LCD-tekniken (hela panelen måste ju kunna släppa igenom ljus om det krävs), så kan man inte få en perfekt "svart" i en LCD-projektion. Många har dock experimenterat med grå duk för att få bättre svärta med LCD.
För att kunna projicera R, G och B samtidigt på duken så använder man ett system med speglar och linser för att "föra samman" de tre delfärgerna innan de skjuts ut genom linsen.

En LCD har oftast mkt större absolut ljusstyrka än en CRT, alltså mätt över hela bilden. Om man mäter relativt, alltså hur ljusstark en punkt på bilden kan vara så är faktiskt CRT:er ofta lika ljusstarka som många av dagens hembio-LCD.
Det är nämligen inte bara av godo med hög ljusstyrka. Eftersom en projektor måste kunna projicera så "mörkt som möjligt" i vissa delar av bilden så kan en hög generell ljusstyrka försvåra detta ganska rejält. Speciellt i fallet LCD.

Den stora likheten mellan CRT och LCD är alltså att de projicerar R, G och B samtidigt, eller parallellt på duken.

DLP däremot, projicerar färgerna i sekvens, eller seriellt. Det betyder att den visar rött, se'n grönt, se'n blått, se'n rött, se'n grönt etc. etc.
DLP-tekniken kan åstadkomma enormt omfångsrika bilder med riktigt bra svärta och bra färger. För att göra det så använder man ett stooort antal små, små speglar som arbetar i en extremt hög hastighet för att reflektera ljuset mot ett förghjul som innehåller R,G och B. Detta hjul snurrar med olika hastighet i olika DLP:er. De "snabbaste" idag har 5x hastigheten. De första som kom hade såklart 1x hastigheten.
Regnbågseffekten uppstår då ens hjärna hinner registrera skiftningarna mellan R, G och B. Grundorsaken till att man kan göra det är såklart att färgerna just visas i sekvens.
De lärde debatterar om varför effekten är större på vissa DLP-projjar och mindre på andra, men klart är ändå:
Vissa personer ser aldrig effekten.
Vissa ser den, men bryr sig inte.
Vissa ser den och tycker att det förstör upplevelsen.
Vissa ser den och mår fysiskt illa efter en stund.

Hoppas det gick att hänga med i förklaringarna! :huh:

Postad 05 December 2003 - 07:48

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Äsch, jag hann inte först... :D

Postad 05 December 2003 - 07:49

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
HA-HA! :D

DLP färghjul av typen "RGBRGB" som normalt snurrar med 5x hastighet på HD2-projektorer:

Postad bild

Linje som illustrerar RGB-flimmer.

Postad bild

Text som flyttar sig, så här SKA det se ut...

Postad bild

...men så här blir det på de flesta 1-chips DLP.

Postad bild

Redigerat av MovieFanatic, 27 February 2004 - 07:39.

Postad 05 December 2003 - 09:07

Unregistered36245
  • Unregistered36245
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Den nedre gifen med rainbow text visar faktiskt väldigt bra hur det ser ut om man nu skulle ha en vit rullande text på svart bakgrund, men i en film syns det så klart inte på det viset.

Det värsta med min dlp är dock inte regnbågarna utan att man blir trött i ögonen om man själv är trött, är man dock pigg så är det inga problem, körde en halvmara i lördags med FOTR:EE och TTT:EE i ett sträck, inga problem då och med riktigt bra bild.

Postad 05 December 2003 - 09:24

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Konfucius: Det håller jag inte med om. Jag upplever vilken färgbild i vilken film som helst (mest panoreringar då förstås) på samma sätt dom ovan text-GIF. Men det är väl också, förstås, individuellt vart ens toleransnivå ligger.

Postad 05 December 2003 - 09:27

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Grymt bra inlägg, Arioch!!

Redigerat av Unregistered44335, 05 December 2003 - 09:28.

Postad 05 December 2003 - 09:49

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
TriDave>> Tack. :D

Konfucius>> Håller med MovieFanatic. Precis sådär upplever jag bilden från en DLP när det är som sämst.
Kom ihåg att det i spelfilmer faktiskt är väldigt vanligt med stora hopp mellan svart och vitt och snabb rörelse i bilden.
T.ex.: "Det är natt. En man i svart kostym, vit skjorta och svart slips stiger ur en blänkande svart bil och stänger dörren."
En liknande scen är inte allt för ovanlig och innehåller stora fält med mkt lite ljusstyrka och många små fält med 100% vitt.
Effekten blir då exakt den samma som vid rullande vit text. Bara ett exempel.

FOTR och TTT är faktiskt exempel på filmer med väldigt utjämnade färg- och ljusskalor. Eftersom cinematografin i dem är så otroligt detaljerad så har man arbetat väldigt lite och väldigt sällan med extrema kontrastomfång. Det hade förstört en stor del av den enorma detaljrikedom som man har i kostymer, miljöer m.m.
Alltså är det troligen ganska tacksamma filmer att se på DLP. :huh:

Det är intressant att höra om den "ögontrötthet" som du upplever, Konfucius. Precis det upplever jag då jag tittar på DLP, även innan jag börjar lägga märke till några regnbågar. :lol:
Det brukar nämligen ta en 5-10 minuter innan jag ser dem. Vid det laget har jag redan hunnit få ett tryck "bakom" ögonen och när jag väl blir medveten om regnbågarna så börjar jag bli "åksjuk". :lol:
DLP påverkar mig faktiskt psykiskt också på det sättet att jag blir orolig efter en 10-15 minuters tittande. :lol:
Mycket synd, eftersom bildkvalitén på DLP är mkt bra i övrigt. :D

Postad 07 December 2003 - 18:10

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
hmm hur är detta fenomen på en vanlig tv??

vad ja kan se av gif bilderna så har jag ett sånt problem på min tv :/

MovieFanatic la ju in en massa giffa och den som var längst ner
(Rainbow med eftersläpningar)

det är vad jag får när jag kollar på Sagan om de två tornen.. :/

vad kan va fel?
är det oskärmad scart som är mitt speciella prob eller?

/mateye

Postad 08 December 2003 - 06:43

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Det låter underligt i så fall. De är inte vanliga konturskuggor då (dålig kabel)?

Redigerat av MovieFanatic, 08 December 2003 - 06:46.

Postad 08 December 2003 - 11:31

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Jag har som några av er vet inte problem med regnbågar men har då o då sett dem på min HT1000.
Jag tror dock det är mer till fenomenet än bara färghjulet, jag kan tex provocera fram mer eller mindre regnbågar beroende på vilken dvdspelare, signaltyp o inställningar.

Ska kolla en X1(som jag förstår är dålig på att undertrycka färgflimmer) hos en kompis ikväll...det är nog första gången jag ser en enklare dlp, ska bli kul o se om jag förstår er bättre efter det....

Postad 08 December 2003 - 11:49

Unregistered36245
  • Unregistered36245
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
mateye: Jag kan också se färgflimmer ibland på tv och även på crt om den kör på låg frekvens, beror nog på om det är en interlaced bild man tittar på.

Arioch: Ja så känns det i mina ögon också, det är ansträngande för ögonen helt enkelt och det blir värre om man är trött.
Och visst ser man regnbågar om det är en scen med svart bakrund och något vitt som rör sig, men än så länge så har jag bara haft en "gäst" som spontant sagt att han såg färgflimmer.

Men all teknik har begränsningar så man får försöka ta det goda med det onda och försöka se det som är bra med dlp också...

Postad 08 December 2003 - 12:18

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Konfucius>> Absolut ser jag det som är bra med DLP. Hade jag inte sett regnbågarna så hade jag mer än gärna köpt t.ex. en BenQ480W eller en InFocus 5700 eftersom bildkvalitén i övrigt är suverän!
Jag är otroligt, sanslöst, kopiöst avundsjuk på de som inte lider av regnbågarna.

Postad 27 February 2004 - 09:17

Unregistered34520
  • Unregistered34520
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag känner med dig Arioch...

Även om man inte ska förneka att regnbågsfenomenet finns där måste jag understryka en sak- Bli inte onödigt skrämd av talet om regnbågar utan titta på de projektorer som finns i din budgetram, LCD, DLP och beg. CRT. Regnbågsfenomenet är en faktor bland många att ta hänsyn till, och alla tekniker dras med sina respektive nackdelar. Sålunda, gör inte misstaget att avfärda DLP osedd pga överdriven rädsla för regnbågar. Precis som Arioch skrev är nämligen bilden i övrigt helt överlägsen LCD, det vanligaste alternativet, och jag har läst flera här på Prisjakt som köpt LCD för att de var rädda för regnbågsfenomenet utan att ens ha sett en DLP i verkliga livet. :D

Postad 27 February 2004 - 11:15

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Jag hade lätt lagt dubbla de pengarna som jag har lagt på LCD på en DLP, men jag vill inte bli sjuk varje gång jag skall se på film.

Vore intressant att se om det är vanligt att man först mår dåligt av regnbågarna men vänjer sig efter ett tag. Kanske borde starta en poll på det ämnet...

Postad 27 February 2004 - 11:23

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0
Arioch>
Du kan väl tjacka in dig på ett stor parti Postafen!!!

:D

Postad 27 February 2004 - 14:11

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Hahaha... Ja, det kanske vore nå't. Det påminner faktiskt en del om sjösjuka, fast med ett inslag av diffus spänningshuvudvärk... :D :P

Postad 27 February 2004 - 17:45

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

• 921 inlägg
  • 0
Man känner igen sig, jag var först otroligt intresserad av DLP, då jag sett en snabb demo av Sharp XV-Z91, som hade en överlägsen bild jämfört då dagens LCD projjar, dvs AE300 osv, i ungefär samma prisnivå såklart.
Men då jag en senare gång var på demo på cinema concept, då jag tänkte spana in Optoma H30 och några andra projektorer så blev det tvärtsopp för mig med DLPs.
Då dom drog igång Infocus 5700, så började jag efter ett tag att få ont i huvudet, som sedan följdes av kraftigt illamående, jag fick helt enkelt lämna demonstrationen för att snabbt gå ut och få luft,,, jag försökte inte heller provocera fram fenomenet.
Var väldigt obehagligt, kändes som jag drabbats utav ett influensa virus som slog till med blixtrande fart.
Efter detta var det bara att konstatera att jag inte kan köpa mig en DLP projektor oavsett hur mycket jag än vill, då dem gör mig dåligt fysiskt.
Annars är DLP överlägsen LCD tekniken.
Det bästa du kan göra ar att be om en lite längre demo, då jag först inte själv märkte av rgb fenomenet först efter ett tags tittande.
Så nu blire LCD projektor för mig tills det kommer 3-chips DLP,s till en rimlig peng, dock lär det dröja ett bra tag.
Kolla på DLPs om det stör dig eller inte, ett annat råd kan vara att ta med dig dina nära o kära samtidigt, då man oftast inte tittar på film själv så kan det vara vettigt och se att inga av dina närmaste mår dåligt av detta.
Annars är det bara rock n roll, köp DLP.

Mvh:
//Philip

Postad 15 July 2005 - 19:03

Snake3548
  • Snake3548
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
vad finns de för nackdelar med LCD? i förhållande till DLP.
för o nackdelar men både LCD, DLP och CRT vore väldigt bra
Tack!

Postad 15 July 2005 - 20:36

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0

vad finns de för nackdelar med LCD? i förhållande till DLP.
för o nackdelar men både LCD, DLP och CRT vore väldigt bra
Tack!

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag tolkar det:

CRT - Inga direkt bekymmer förutom storleken.

DLP - Regnbågar och i vissa fall ljudnivån.

LCD - Screendoor, Vertical Banding och inte lika bra svärta som DLP.

Kortfattat men det finns nog lite mer nackdelar med respektive teknik.

Postad 15 July 2005 - 21:15

Anders27
  • Anders27
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
måste lägga till en fråga jag tycker är viktig men som är svår att hitta svar på. vad håller bäst i snitt en lcd eller en dlp? då räknar jag inte en proj med döda pixlar som hel.

Postad 16 July 2005 - 04:45

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Se detta i denn tråden mer som en allmänkunskap, det viktigaste är att du själv ger dig ut och ser vad du själv gillar eller inte gillar och som ryms inom din budget. Vad som är bra eller dåligt definieras ju väldigt mycket av vilken nivå du själv tycker är tillräckligt bra och det lär du dig genom att titta själv, inte vad andra talar om för dig ;)

DLP är bara ett problem om du eller någon som du vill titta på film med är känslig för regnbågar, de flesta verkar inte vara det (vilket är ointressant om man som jag både ser det och stör mig på det, hade nog suttit med DLP annars). Det gäller att testa det noga innan köp.

När det gäller CRT så finns det ett par invändningar till. För det första måste du köpa begagnat, för det andra måste du ha intresse nog för att orka ställa in den, för det tredje är den STOR och tung. Jag har min i gästrummet då den är alldeles för stor för vardagsrummet.. Dessa tingestar är allt utom plug'nplay, men bilden e go :lol: i slutändan

Postad 16 July 2005 - 11:19

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
"När det gäller CRT så finns det ett par invändningar till. För det första måste du köpa begagnat,"

Visst det stämmer men sen håller en CRT-projektor ungefär 15 år längre än vad en DLP eller LCD gör också och om den går sönder så handlar det om någon modul i projektorn som är lika enkel att byta ut som ett kort i en dator. =) Sedan MÅSTE du inte köpa beg men nypriserna är lite väl saftiga. Sedan får man tänka på att en CRT-projektor från -96 och framåt för 15-30 000 spöar skiten ur alla digitalare under 140 000:- bildkvalitetsmässigt.
Sedan finns det folk som kan installera ens CRT-projektor också så det är inte absolut nödvändigt att man kan det själv.
CRT är valet för den som inte vill göra några som helst kompromisser på bildkvalitén.
Kan man leva med grådaskig svärta och en skärpa och intensitet som gör att ögonen blör efter en film av sk. eyestrain och där det enda ingreppet du kan göra på projektorn är att byta lampa så är en digitalare ett alternativ. =)

My $0.02

Postad 16 July 2005 - 12:16

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Jupp, sitter själv med en 808 från -97, men det är inte alla som kan tänka sig att köpa begagnat... och nytt kostar ju en del

Postad 24 October 2007 - 07:34

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Hej!

Är jag ensam om att se regnbågar på LCD-TV apparater också?
T.ex Sony KDL-40W3000 / Sony KDL-46D3500
Vad beror detta på? Har ju hört talas om färghjul på DLP-projektorer och så. Men varför kan man se detta fenomen på LCD-TV:s? Kan man minimera detta på nåt vis?

/Hans

Postad 24 October 2007 - 08:03

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Sannolikt beror det på att LCD skärmarna arbetar med polariserat ljus, och att du är på ett betraktnings avstånd från displayen där polariteten precis håller på att samverka - men ännu inte har gjort det.

För att testa detta, ta ett eller ett par steg bort från skärmen när du ser fenomenet - om det försvinner eller minskar så vet du vad det var.

En annan orsak kan vara uppdateringsfrekvensen i skärmen - den varierar mellan transitionen mellan olika färger, och det kan orsaka fördröjningar och släpeffekter i bilden som kommer att uppfattas olika beroende på färg.

mvh

/Pär

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.