Bygga TV-möbel
25 svar till detta ämne
Postad 13 April 2004 - 09:37
mho
-
mho
-
Användare
-
-
164 inlägg
Hej, Jag funderar på att bygga en TV-möbel i massiv stavlimmad björk ( skiva från IKEA). ... med glashyllor i den nedre delen... Centerhyllan är anpassad för en B&W LCR600 S3. Den ska se ut ungefär så här... https://www.prisjakt...525&ignore=.jpgHur sätter man bäst ihop en sån bänk? Pluggning, kexning, skruvning? Eftersom man är lite "äntligen hemma"-skadad så tror jag kexning vore det bästa,  men jag har ingen kex-maskin, så jag fundrade om det skulle gå att plugga. Hur svårt blir det att få detta rakt och snyggt med plugg tror ni? Är det en bra idé att ha glashyllor för utrustningen? Har ni nåt bra tips för infästning av glashyllorna? Har ni nåt tips om var man kan köpa stavlimmad björk billigare? /MHo Edit: Fixade bilden efter lite tips från Franz... Tack!
Redigerat av mho, 14 April 2004 - 00:59.
Postad 13 April 2004 - 10:08
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Inga problem att plugga om du använder markerstift (verkar vara tvungen att trycka på träplugg till vänster). En pelarborrmaskin är givetvis trevligt att ha också... Fast jag tycker man kommer lågt med en borrmaskin med ett sådant här litet vattenpass fastsatt i "bakänden" på borrmaskinen. Har man bara kollat att borret är i vatten när ögat är i mitten så kommer man kunna borra rakt. Man få kolla det så gott det går. Att köpa en lamellfräs bara för en möbel kanske är att ta i men skall du bygga mycket så kanske det är en smart manöver. Jag har inte riktigt förstått dess glans över plugg... Blir det rakare? lättare att göra rätt... Jag tycker att med markeringsstiften så fungerar pluggning förtäffligt. Så jag ser ingen anledning att inverstera i en lamellfräs. Men är det någon som kan berätta varför kexning skall vara så bra (som inte säljer lamellfräsar själv  ) så vore det trevligt.
Postad 13 April 2004 - 10:25
cnsmipe1
-
cnsmipe1
-
Lärjunge
-
-
436 inlägg
Jag byggde en "Tv-bänk" av stavlimmad ek köpt på Silvan har jag för mig, kostade 695,-. Köpte 3 stycken då jag även byggde ett soffbord och ett lite hörnbord som nu blev en liten bänk som döljer subben... Sen var ja på Ikea och köpte en hylla för stereon (Journalist) som hängdes under det hela. Micke
Postad 14 April 2004 - 00:46
mho
-
mho
-
Användare
-
-
164 inlägg
Jag byggde en "Tv-bänk" av stavlimmad ek köpt på Silvan har jag för mig, kostade 695,-. Köpte 3 stycken då jag även byggde ett soffbord och ett lite hörnbord som nu blev en liten bänk som döljer subben... Sen var ja på Ikea och köpte en hylla för stereon (Journalist) som hängdes under det hela.
Micke
Micke: Du har inga bilder på din DIY-stereobänk som du vill visa upp? Det vore skoj att få se... /MHo
Postad 14 April 2004 - 08:58
cnsmipe1
-
cnsmipe1
-
Lärjunge
-
-
436 inlägg
Sitter på jobbet nu... ska försöka att fixa det när jag kommer hem.
Men min bänk ser inte alls ut som den du vill ha, kunde inte se någon bild på hur du ville ha det när jag gjorde mitt inlägg
Micke
Postad 14 April 2004 - 09:24
mho
-
mho
-
Användare
-
-
164 inlägg
Sitter på jobbet nu... ska försöka att fixa det när jag kommer hem.
Men min bänk ser inte alls ut som den du vill ha, kunde inte se någon bild på hur du ville ha det när jag gjorde mitt inlägg
Micke
Det gör inget att den inte ser ut som jag tänkt mig min, det är ändå intressant att se andras alster... Det inspirerar! /MHo
Postad 19 April 2004 - 16:20
cnsmipe1
-
cnsmipe1
-
Lärjunge
-
-
436 inlägg
Har lagt upp ett par bilder på bänken i mitt galleri nu... Micke PS! jag har pluggat skruvarna, köpte pluggskärare 20-2241 och borrsats 20-615 på Classe DS!
Redigerat av cnsmipe1, 19 April 2004 - 17:50.
Postad 19 April 2004 - 16:40
mho
-
mho
-
Användare
-
-
164 inlägg
Har lagt upp ett par bilder på bänken i mitt galleri nu...
Snygg! Hade du kört med plugg för ihopsättningen av den? /MHo
Postad 19 April 2004 - 17:51
cnsmipe1
-
cnsmipe1
-
Lärjunge
-
-
436 inlägg
Kolla mitt tidigare inlägg 
Redigerat av cnsmipe1, 19 April 2004 - 19:19.
Postad 21 April 2004 - 19:15
mho
-
mho
-
Användare
-
-
164 inlägg
Kolla mitt tidigare inlägg 
He! Antingen är jag inte läskunnig, eller också har du lagt dit den där infon om pluggar i din ändring efter att jag skrev mitt senaste inlägg! /MHo
Postad 21 April 2004 - 20:04
cnsmipe1
-
cnsmipe1
-
Lärjunge
-
-
436 inlägg
Helt sant  fixade det senare
Postad 21 April 2004 - 20:13
mho
-
mho
-
Användare
-
-
164 inlägg
Helt sant fixade det senare
Där ser man... Då har jag alltså inte utvecklat selektiv blindhet....  Vilken lättnad!  /MHo
Postad 28 April 2004 - 19:44
MadModder
-
MadModder
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Är det verkligen nyttigt för apparaterna att stå så instängda i varsitt utrymme? Min receiver (Denon AVR 3802) ska ha minst en decimeter fri luft åt vänster, höger, uppåt samt bakåt, för att den inte ska överhettas.
Postad 28 April 2004 - 19:55
mho
-
mho
-
Användare
-
-
164 inlägg
Är det verkligen nyttigt för apparaterna att stå så instängda i varsitt utrymme? Min receiver (Denon AVR 3802) ska ha minst en decimeter fri luft åt vänster, höger, uppåt samt bakåt, för att den inte ska överhettas.
Möjligen skulle receivern behöva lite mer utrymme och det kommer den nog att få också... Etftersom jag inte har något slutsteg ännu kan jag ge den lite mer luft. Det övriga apparaterna ska nog klara sig utan problem... Blir det varmt på högersidan där receivern och HTPC'n står, så får jag väl ordna med några tysta fläktar som ger lite luftcirkulation... Tittar man runt i gallerierna ser man ganska gott om trångt placerade receivers, men jag har inte hört om någon vars receiver brunnit upp hittills... Men nån ska väl vara den första!  /MHo
Postad 29 April 2004 - 11:52
Unregistereda36893b3
-
Unregistereda36893b3
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Jag hade lätt använt plugg till den konstruktionen oxå.
Ska hyllorna sitta fast, eller ska dom ligga på metallstift a'la IKEA-bokhylla för en mer flexibel möblering?
Postad 29 April 2004 - 12:16
mho
-
mho
-
Användare
-
-
164 inlägg
Ska hyllorna sitta fast, eller ska dom ligga på metallstift a'la IKEA-bokhylla för en mer flexibel möblering?
Dom ska nog ligga på stift, eller i nån glidskena så att man kan dra ut dom lite vid behov. /MHo
Postad 30 April 2004 - 11:59
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Hej,
Jag funderar på att bygga en TV-möbel i massiv stavlimmad björk (skiva från IKEA). ... med glashyllor i den nedre delen... Centerhyllan är anpassad för en B&W LCR600 S3.
Den ska se ut ungefär så här...
https://www.prisjakt...525&ignore=.jpg
Hur sätter man bäst ihop en sån bänk? Pluggning, kexning, skruvning? Eftersom man är lite "äntligen hemma"-skadad så tror jag kexning vore det bästa,  men jag har ingen kex-maskin, så jag fundrade om det skulle gå att plugga. Hur svårt blir det att få detta rakt och snyggt med plugg tror ni? Är det en bra idé att ha glashyllor för utrustningen? Har ni nåt bra tips för infästning av glashyllorna? Har ni nåt tips om var man kan köpa stavlimmad björk billigare?
/MHo
Edit: Fixade bilden efter lite tips från Franz... Tack!
I mitt galleri har du bild på min DIY tv-bänk. Köpte skivor på Rusta för 300 spänn. Hela bänken är limmad + skruvad samt där belasningen är för stor har jag använt vinkeljärn invändigt.
Postad 30 April 2004 - 12:17
mho
-
mho
-
Användare
-
-
164 inlägg
I mitt galleri har du bild på min DIY tv-bänk. Köpte skivor på Rusta för 300 spänn. Hela bänken är limmad + skruvad samt där belasningen är för stor har jag använt vinkeljärn invändigt.
Vad är den byggd med för skivor, MDF som du målat eller? Hur tjocka skivor är det? Det är lite svårt att se på bilden... /MHo
Redigerat av mho, 30 April 2004 - 13:42.
Postad 01 May 2004 - 20:19
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Det är MDF som var färdiglackade vita från Bauhaus. Tjocklek ca 10mm
Postad 04 May 2004 - 13:28
rillern
-
rillern
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Jag använde mig av furuskivor från Bauhaus, finns i alla möjliga storlekar! För att fästa ihop allt använde jag skruv, trälim och träpluggar. Toppskivan sitter med trälim och träplugg medans undersidan sitter med alla nämnda. För att inte möbeln skulle bli vinglig så satte jag en skiva horisontelt på baksida, fäst i alla lodräta väggar. På Bauhaus finns det smarta lösningar för att få hyllorna justerbara, kolla bilden! Benen köpte jag från Ikea! slutkostnad för allt ca 1500 spänn, 2 dagars arbete och ett sexpack...
Postad 04 May 2004 - 22:52
mho
-
mho
-
Användare
-
-
164 inlägg
rillern: Snygg bänk!
... men jag vet inte vad du menar med att jag ska kolla bilden för att få se
smarta lösningar föf justerbara hyllor... Jag ser inget i bilden som ger mig någon hint
om hyllornas justerbarhet...
/MHo
Postad 06 May 2004 - 10:34
rillern
-
rillern
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Fasen jag fattar inte hur man lägger upp bilder  men jag lägger det i mitt galleri så länge
Postad 06 May 2004 - 12:02
mho
-
mho
-
Användare
-
-
164 inlägg
Fasen jag fattar inte hur man lägger upp bilder men jag lägger det i mitt galleri så länge  https://www.prisjakt...560&ignore=.jpgAh.. Det såg snyggt ut! Man tackar! /MHo
Postad 06 May 2004 - 20:39
rillern
-
rillern
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Principen e enkel! Man förborrar ett hål med lämplig diameter och lämpligt djup (ta gärna lite mindre borr än diametern på "honan", så fastnar den verkligen!) Sen slår du bara i "honan" i träskivan. "hanarna" finns i olika tjocklekar men jag tog de största för man vet ju inte vad man uppgraderar till i framtiden  De tåler förbaskat mycket, ca 90 kg! ( jag satte mig på den innan vi limmade fast överdelen..)
Postad 06 May 2004 - 21:20
mho
-
mho
-
Användare
-
-
164 inlägg
Perfekt! Man vet ju, som sagt, aldrig vad nästa monsterreceiver man uppgraderar
till kommer att väga!  Synd att det inte finns några Bauhaus i närheten bara...
Nåväl, det ordnar sig nog..
Tack för alla tips hittills, fortsätt gärna!
... nu ska jag bara komma igång med bygget...
/MHo
Postad 10 May 2004 - 19:44
Unregistered1603852d
-
Unregistered1603852d
-
Användare
-
-
249 inlägg
Värst vilka billiga skivor ni hittar! Är det någon typ av bygg skiva eller nått? Stavlimmad ek är ju snyggt som sjutton. Själv köpte jag en köksbänkskiva i stavlimmad körsbär, troligtvis lite overkill då slitaget på en tv-bänk är tämligen marginellt. Den var det billigaste jag hitta, 1900kr/m iofs ingick måttbeställning och fasning av kanterna (typ av fas samt var man ville ha det). Det tyckte jag var billigt då jag hade vart runt på de lokala byggmarknaderna. Men jag tittade som sagt på bänkskivor...
I vilket fall som helst så använde jag mig av ett köks under skåp. Låter lite knäppt kanske, man byter sidorna samt köper ett par skyssta dörrar (ja, jag vill inte se en massa apparater i min vardagsrum) så blir det riktigt bra. Tyvärr blev det som jag redan nämt ganska dyrt (ville ha äkte träfaner på dörrarna) men jag är helnöjd. Byggde även in ett par kullagrade låder att ha skivor i (var riktigt knepigt då man lär kort av dem då de skall rymmas inannför dörrarna!). Jag gjorde dock en rejäl tabbe, för att inte bäkne skulle bli för hög så struntade jag i att sätta på någon sockel. Har man väl slagit upp dörrarna på tårna en gång så önskar man att man tänkt till lite mer...
Johan
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|