Jag hade bredspacklat, slipat, ev spacklat och slipat en gång till, och sedan målat.
Ett tips: när du har har spacklat och slipat, lys med en ficklampa längs väggen så ser du om du har kvar ojämnheter och måste slipa mer.
Du kan också spackla, slipa och sätta upp glasfiberväv. Då behöver du nog inte vara lika noga med spacklingen och slipningen.
Ytterligare ett alternativ är att sätta upp renoveringsgipsskiva, det är en tunn gipsskiva, 6 eller 7 mm har jag för mig. Ska den upp på en betongvägg är det smidigast att sätta upp den med spikplugg, borra hål genom gipsen in i betongen var 30:cm på kanten och i mitten och spika sedan fast den. Ska den upp på en gipsvägg får du försöka hitta reglarna och skruva i dem. Sedan får du spackla spikarna/skruvarna och skarvarna, sätt en glasfiberremsa först över varje skarv bara. Det här går snabbare än att spackla allt men blir lite dyrare och mer saker att släpa hem.
Tapet hade jag inte satt upp. Jo, kanske, det finns en sk renoveringstapet, vet dock inte om den går att måla. Fråga på en färgaffär. Sån tapet är allra snabbast, men dyrast.