Vilken Cerwin/Motsvarande högtalare ska man köpa?
42 svar till detta ämne
Postad 22 August 2004 - 01:39
Unregisteredef3dcc08
-
Unregisteredef3dcc08
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Tjena, Pga min ringa ålder och åtrå för mjuk/djup bas som INTE kommer från subbar så är jag ute efter ett par Cerwin Vega,eller något motsvarande märke/modell? KRAVKrav Att H/K:n här under klarar driva dem.Krav Att de inte är större än 12tums modellerna.Krav Får inte kosta över 4500 kronorBTW Kan vara begagnadeReciever:Harman/Kardon HK3480 (2x120W @ 8ohm) (2x150W @ 4ohm) Tipps någon...??Länk till framtida konfigurationen <-- Ändrar jag något beslut så ändrar jag det på sidan direkt. MVH// Jocke
Redigerat av Unregisteredef3dcc08, 25 August 2004 - 18:07.
Postad 22 August 2004 - 11:40
Unregistered1b42c15d
-
Unregistered1b42c15d
-
Forumräv
-
-
951 inlägg
Jo, har då införskaffat mig en Harman/Kardon 3480 Reciever (2kanals) Ni vet antagligen vad det är för reciever. Förfråga, Varför har HK-675 samma pris som 3480, då de både har mindre effekt och saknar radiodel?
Nu till saken. Var vägarna förbi i HiFi klubben (Malmö Trelleborgsvägen), och sa att jag var intresserad av ett par V12-F. Och om jag skulle kunna få provlyssna på de. Försäljaren sa att de bara hade ett sista par på lager och hänvisade att jag skulle provlyssna på ett par CLSC-12 högt, det gjorde vi och allt verkade prima.
Han sa att V12-F har ett mer "HiFi" ljud än CLSC-12 och att Classic-serien är mer en CV serie som går tillbaks till rötterna.
Och det låter inte värt 2000:- extra... Han sa att jag möjligtvis skulle kunna få låna hem ett par CLSC-12 för att få ett ungefärligt begrepp vad 12-F är, men att retur eller lån av V12-F inte skulle kunna vara möjligt. Köper jag V12-F och inte är nöjd så är jag fast med andra ord.
Jaja, Jag vill ju inte köpa grisen i säcken. Provlyssna något innan köpet vill jag ju göra, men dem finns ingen annanstans.
Och förresten, Finns det någon högtalare av annat märke/modell som kan uträtta samma saker som CW ungefär? Eller iaf en varm högtalare med bra bas så jag kan slippa subwoofern, lyssna musik gör jag till 90%.
MVH// Jocke
Köp Classic, det är värt 2000;- extra, du får tänka på att du skall lyssna på musik med dom ett bra tag framöver. Classic serien har ett renare ljud och en mycket bättre bas än V-serien. Har själv ägt V-12 och gått över till classic serien  Fast det är klart att du skall lyssna och bedöma själv. Gör som jag gjorde, köp ett par demo-ex på lördagen sedan lämnar du tillbaks dom på måndagen i samma skick så har du fått dig själv en liten demo i hemmiljö.
Postad 22 August 2004 - 11:43
Unregisteredef3dcc08
-
Unregisteredef3dcc08
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Gör som jag gjorde, köp ett par demo-ex på lördagen sedan lämnar du tillbaks dom på måndagen i samma skick så har du fått dig själv en liten demo i hemmiljö.
Hmm kan bara låna hem Classic högtalarna, inte V12-F somsagt noll jämmförelse. Sen kanske bra att nämna att jag brukar lyssna musik vid normal volym,.,, enstaka fall som jag drar på, och sen så bytade du från V12-F till Classic 15" om jag minns rätt?, kanske också inte går att jämmföra.. Så om jag är ute efter ett par högtalare som har bra bas/värme vid normala nivåer så är det inte V12-F...? Ähh får tvinga snubben i hifiklubben så jag får lysna på båda paren, fast han sa att det inte går. Bättre valmöjligheter har man ju tillochmed i siba :/
Redigerat av Unregisteredef3dcc08, 22 August 2004 - 12:04.
Postad 22 August 2004 - 13:41
Unregistered1b42c15d
-
Unregistered1b42c15d
-
Forumräv
-
-
951 inlägg
Gör som jag gjorde, köp ett par demo-ex på lördagen sedan lämnar du tillbaks dom på måndagen i samma skick så har du fått dig själv en liten demo i hemmiljö. Hmm kan bara låna hem Classic högtalarna, inte V12-F somsagt noll jämmförelse. Sen kanske bra att nämna att jag brukar lyssna musik vid normal volym,.,, enstaka fall som jag drar på, och sen så bytade du från V12-F till Classic 15" om jag minns rätt?, kanske också inte går att jämmföra..
Så om jag är ute efter ett par högtalare som har bra bas/värme vid normala nivåer så är det inte V12-F...?
Ähh får tvinga snubben i hifiklubben så jag får lysna på båda paren, fast han sa att det inte går. Bättre valmöjligheter har man ju tillochmed i siba :/
Har lyssnat på clsc12 också, dock inte i hemmiljö men man märker att classic serien har en bättre dynamik än v-serien. En polare jämförde dem sida vid sida med E712(äldre serie) och kunde konstatera lika.
Postad 22 August 2004 - 15:22
Unregisteredef3dcc08
-
Unregisteredef3dcc08
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Jo, men somsagt är det lite för dyrt, kollar hellre mot begagnat marknaden såfall, om V12F är så dåliga... Om sen CLSC-12 är jämnlika e-serien så är det ju förjävligt... Tyvärr.. DVS e-serien är en bra serie men att betala mkt mer för något som är jämnlikt..njae...
Jaja öppen för förslag, Har fått ett bud av dig att kolla på CLSC serien, men när jag var i butiken så började jag inte känna något tryck förrän han hade skruvat upp så man inte kunde stå vid högtalaren, hade ett par gammla BOSE, där hade man vid normal volym hyffsat med bas.
Får nog låna hem clsc och blir jag nöjd så kör jag med dem, blir det lite halvdant så Kollar jag på äldre modeller.
//Jocke
Postad 22 August 2004 - 15:26
tollen88
-
tollen88
-
Forumräv
-
-
824 inlägg
Hk är ett bra val men du ska tänka efter om du behöver vmax som hk 3480 har, men du kan ju också ta 3380 som är precis lika bra i ljudet och trycket som hk 3480 och 3380 kostar betydligt mindre!!!
Postad 22 August 2004 - 15:46
gujjas
-
gujjas
-
Beroende
-
-
1465 inlägg
dexa var du med o lyssnade när han gjorde jämnförelsen? för jag ahr lyssnat på just de nämna högtalarna och upplever E-serien som den som är klart bäst dock så trodde jag tråd skaparen helt var inne på Classic lr V-serin har fått lite mer info nu genom mail. E-serien har den där klassiska "åsnesparken" redan på Normala volymer de har inte classic serien men den har bra mycket bättre punch än vad v-serien har på de volymer som man spelar musik på sen om man väljer att dra på eller inte de har jag inte hört någon skillnad på basen på E och classic serien (talar inte om V serien) dock så är classic seriens diskant något tydligare mellanreggistret kan jag dock itne utala mig om men classic är något tydligare jämnfört med E dock levererar E serien en go snärtig bas redan på låga volymer! LS är något att lyssna på också. http://www2.blocket....?l=0&c=1&city=0Riktigt fina är dom  skulle köpt mig ett par sådana från början låter fint gör dem också o de sträcker sig under din budget
Postad 22 August 2004 - 20:44
Unregisteredef3dcc08
-
Unregisteredef3dcc08
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
loddenLS är något att lyssna på också. http://www2.blocket....?l=0&c=1&city=0 Riktigt fina är dom skulle köpt mig ett par sådana från början låter fint gör dem också o de sträcker sig under din budget
Nja, jag är begränsad till Skåne/halland regionen. Synd att det är så lite skåningar som vill släppa sina CV's iaf på blocket. danne_linkinparkHk är ett bra val men du ska tänka efter om du behöver vmax som hk 3480 har, men du kan ju också ta 3380 som är precis lika bra i ljudet och trycket som hk 3480 och 3380 kostar betydligt mindre!!!
HK 3380 presterar väl 80W, saknar vmax (som jag antagligen kommer ha avstängt ändå) HK3480 kör med 120W, ska ja driva cerwin vegor med kontroll vill jag ha så mkt watt jag kan iaf, även om CV'or är lättdrivna Ångrar du att du tog 3480 då?  Eller vill du ha ensamrätt på Minhembio/Prisjakt.. Tror du är den enda som har 3480'n... Jaja Då blir vi väl två  Sen är det bara 600kr skillnad...
Redigerat av Unregisteredef3dcc08, 22 August 2004 - 20:52.
Postad 22 August 2004 - 22:12
tollen88
-
tollen88
-
Forumräv
-
-
824 inlägg
Nej men jag mailade Harman Kardon sverige och dom sa att man inte kan skillja dom i ljudskillnad och det där med vmax det vet jag inte vad man ska med det till använde det en gång har inte använt det mer sen och jag ska bara säga en sak till att när man lyssnar med vmax så liter det riktigt dåligt!!! Men om han vill tjäna några hundra utan att förlora någon ljudkvalitet ta 3380 och om han vill ha en liten leksak som heter vmax som man använder en gång så ta 3480!!!  Jag ångrar lite att jag la ut 500 spänn på vmax och några watt till!!
Redigerat av danne_linkinpark, 22 August 2004 - 22:13.
Postad 22 August 2004 - 22:27
Unregistered99f076a3
-
Unregistered99f076a3
-
Forumräv
-
-
800 inlägg
Här har du litte info om Cerwin Vega VS-12. http://www.cerwinveg...ries/vs120.html
Postad 22 August 2004 - 22:29
Unregisteredef3dcc08
-
Unregisteredef3dcc08
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Nej men jag mailade Harman Kardon sverige och dom sa att man inte kan skillja dom i ljudskillnad och det där med vmax det vet jag inte vad man ska med det till använde det en gång har inte använt det mer sen och jag ska bara säga en sak till att när man lyssnar med vmax så liter det riktigt dåligt!!! Men om han vill tjäna några hundra utan att förlora någon ljudkvalitet ta 3380 och om han vill ha en liten leksak som heter vmax som man använder en gång så ta 3480!!! Jag ångrar lite att jag la ut 500 spänn på vmax och några watt till!!
Somsagt tror jag att man behöver all kraft man kan få när det gäller CV  ... 40 H/K Watt är inte lite  Med ett par vanliga högtalare kanske det går fint.. Ska visserligen försöka få tag på något slutsteg eller dylikt för att få mer effket efter tiden.
Postad 23 August 2004 - 06:18
gujjas
-
gujjas
-
Beroende
-
-
1465 inlägg
hmm svår fråga jag fick i ditt mail
de bästa säger du ja de tål att fundera på men de är väll den lilla glimt jag fick höra av AL-1000 men de behövs kraft för att driva dessa!
Annars är de jädrigt svårt att välja du får helt enkelt vänta på mitt svar
"kommer under dagen" hehe
Postad 23 August 2004 - 15:56
gujjas
-
gujjas
-
Beroende
-
-
1465 inlägg
ja de är lika svårt fortfarande men den jag tycker är mest prisvärd då jo de tycker jag E-serien är enligt mig har den go bas och hyffsat rent ljud.
den går den ju itne att jämföra med Clsc 215 med dubbla 15" osv eller den gammle Dc som jag har för mig också fanns med dubbla 15 om jag itne blandar ihop modelerna?!
Antingen clsc 12 eller E-serien hade jag satsat på
Postad 24 August 2004 - 11:13
Unregistereddcdbc111
-
Unregistereddcdbc111
-
Forumräv
-
-
611 inlägg
Nej men jag mailade Harman Kardon sverige och dom sa att man inte kan skillja dom i ljudskillnad och det där med vmax det vet jag inte vad man ska med det till använde det en gång har inte använt det mer sen och jag ska bara säga en sak till att när man lyssnar med vmax så liter det riktigt dåligt!!! Men om han vill tjäna några hundra utan att förlora någon ljudkvalitet ta 3380 och om han vill ha en liten leksak som heter vmax som man använder en gång så ta 3480!!! Jag ångrar lite att jag la ut 500 spänn på vmax och några watt till!! Somsagt tror jag att man behöver all kraft man kan få när det gäller CV ... 40 H/K Watt är inte lite Med ett par vanliga högtalare kanske det går fint.. Ska visserligen försöka få tag på något slutsteg eller dylikt för att få mer effket efter tiden.
Man ska inte bara titta på watt-siffran. 50% mer effekt innebär bara en ökning av ljudtrycket med 1,76 dB. Strömstyrkan är lika viktig vad det gäller drivning av krävande högtalare. Och ur den synvinkeln är HK3380 bättre eftersom den har 42 A strömkapacitet som ska räcka till 2x80/2x100 W jämfört med 3480 som bara har 3 A extra som ska räcka till 50% mer effekt. Så det är fullt möjligt att 3380 är mer lämpad att driva krävande laster vid hög volym. Det hade varit intressant att se strömkub på både 3380 och 3480 eftersom jag har fått känslan av att 3480 är en "upphottad" version av 3380 för att tilltala de som bara tittar på watt-siffran när de väljer förstärkare/receiver. Dock verkar inte kondensatorer och utgångstransistorer m.m. vara lika väl dimensionerade till effekten med tanke på den lilla ökningen i strömkapacitet. 3380: 2x100 W i 4 ohm, HCC 42 A ger ett jämförelsetal på 4,76 W per Ampere 3480: 2x150 W i 4 ohm, HCC 45 A ger ett jämförelsetal på 6,66 W per Ampere
Postad 24 August 2004 - 12:58
tollen88
-
tollen88
-
Forumräv
-
-
824 inlägg
Där ser ni man ska inte BARA kolla på watt siffrorna!! Så om man ska driva ett par cerwin vega som är relativt trögdrivna så jockeleu ta 3380!!
Postad 24 August 2004 - 14:24
Unregisteredef3dcc08
-
Unregisteredef3dcc08
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Man ska inte bara titta på watt-siffran. 50% mer effekt innebär bara en ökning av ljudtrycket med 1,76 dB. Strömstyrkan är lika viktig vad det gäller drivning av krävande högtalare. Och ur den synvinkeln är HK3380 bättre eftersom den har 42 A strömkapacitet som ska räcka till 2x80/2x100 W jämfört med 3480 som bara har 3 A extra som ska räcka till 50% mer effekt. Så det är fullt möjligt att 3380 är mer lämpad att driva krävande laster vid hög volym.
Det hade varit intressant att se strömkub på både 3380 och 3480 eftersom jag har fått känslan av att 3480 är en "upphottad" version av 3380 för att tilltala de som bara tittar på watt-siffran när de väljer förstärkare/receiver. Dock verkar inte kondensatorer och utgångstransistorer m.m. vara lika väl dimensionerade till effekten med tanke på den lilla ökningen i strömkapacitet.
3380: 2x100 W i 4 ohm, HCC 42 A ger ett jämförelsetal på 4,76 W per Ampere 3480: 2x150 W i 4 ohm, HCC 45 A ger ett jämförelsetal på 6,66 W per Ampere
Jo allt stämmer väl, Men högra volymer ska jag inte driva den på i någon längre dit,. Hur är det med Harman/Kardon 675...den nya... Den kör med 2x70W i 8ohm men kostar lika mycket som en 3480. Saknar också radio eftersom det bara är en förstärkare.
Postad 24 August 2004 - 16:06
siljan
-
siljan
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Man ska inte bara titta på watt-siffran. 50% mer effekt innebär bara en ökning av ljudtrycket med 1,76 dB. Strömstyrkan är lika viktig vad det gäller drivning av krävande högtalare. Och ur den synvinkeln är HK3380 bättre eftersom den har 42 A strömkapacitet som ska räcka till 2x80/2x100 W jämfört med 3480 som bara har 3 A extra som ska räcka till 50% mer effekt. Så det är fullt möjligt att 3380 är mer lämpad att driva krävande laster vid hög volym.
Det hade varit intressant att se strömkub på både 3380 och 3480 eftersom jag har fått känslan av att 3480 är en "upphottad" version av 3380 för att tilltala de som bara tittar på watt-siffran när de väljer förstärkare/receiver. Dock verkar inte kondensatorer och utgångstransistorer m.m. vara lika väl dimensionerade till effekten med tanke på den lilla ökningen i strömkapacitet.
3380: 2x100 W i 4 ohm, HCC 42 A ger ett jämförelsetal på 4,76 W per Ampere 3480: 2x150 W i 4 ohm, HCC 45 A ger ett jämförelsetal på 6,66 W per Ampere Jo allt stämmer väl, Men högra volymer ska jag inte driva den på i någon längre dit,.
Hur är det med Harman/Kardon 675...den nya... Den kör med 2x70W i 8ohm men kostar lika mycket som en 3480. Saknar också radio eftersom det bara är en förstärkare.
håller med victor ,bättre satsa pengar på en förstärkare som är ström stark,effekten är mindre viktig, har en gammal pioneer 676 från 92 ock den går utmärkt att driva mina 15tummare med,låter mycket bra till ock med.cerwin vega har blivit lite otydliga med att ange inpedansen.det står 8 ohm compatible?kollade upp mina,elementen inne i lådan är på 4 ohm utom diskanten som är på 6 ohm,mätte opp dom sen,dom har en statisk inpedans på 3.6 ohm så dom kan omöjligt vara på 8 ohm,är väl bättre att skriva va det är för inpedans än att krångla till det.om nån får för sig att köra med 4 st med en vanlig 2 kanalare är det risk för att förstärkaren ryker.
Postad 24 August 2004 - 16:09
Unregistereddcdbc111
-
Unregistereddcdbc111
-
Forumräv
-
-
611 inlägg
Hur är det med Harman/Kardon 675...den nya... Den kör med 2x70W i 8ohm men kostar lika mycket som en 3480. Saknar också radio eftersom det bara är en förstärkare.
HK 675 har numera 2x80 W (enligt instruktionsboken). Dessutom har den en strömkapacitet på hela 80 A. Den har större kondensatorer (strömbankar) och dubbla par utgångstransistorer till skillnad från 33/3480 som bara har ett par utgångstransistorer per kanal. Den är alltså ännu bättre på att driva komplicerade högtalare eftersom den är grövre dimensionerad jämfört med uteffekten (alltså inte lika "upphottad"). Och det är det man får betala för (istället för radion). Men sedan kan man diskutera hur mycket strömstyrka man behöver. I de flesta fall lär en 33/3480 räcka till, men vill man vara på säkra sidan så är HK675 ett bra val. Dock saknar 675:an digital volymkontroll och delbart för- och slutsteg.
Postad 24 August 2004 - 16:54
Unregisteredef3dcc08
-
Unregisteredef3dcc08
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
HK 675 har numera 2x80 W (enligt instruktionsboken). Dessutom har den en strömkapacitet på hela 80 A. Den har större kondensatorer (strömbankar) och dubbla par utgångstransistorer till skillnad från 33/3480 som bara har ett par utgångstransistorer per kanal.
Den är alltså ännu bättre på att driva komplicerade högtalare eftersom den är grövre dimensionerad jämfört med uteffekten (alltså inte lika "upphottad"). Och det är det man får betala för (istället för radion). Men sedan kan man diskutera hur mycket strömstyrka man behöver. I de flesta fall lär en 33/3480 räcka till, men vill man vara på säkra sidan så är HK675 ett bra val. Dock saknar 675:an digital volymkontroll och delbart för- och slutsteg.
Enligt sidan: 70W Klicka HärOch på andra sidan 75W Klicka HärDigital Volymkontroll är ett måste.. det jobbigaste som finns är när potentiometern börjar krassla när man höjer/sänker. Men det är väldigt konstigt att 3480 ska vara sämmre.. Trodde H/K och NAD var lite ärligare....
Postad 24 August 2004 - 17:52
Unregistereddcdbc111
-
Unregistereddcdbc111
-
Forumräv
-
-
611 inlägg
HK 675 har numera 2x80 W (enligt instruktionsboken). Dessutom har den en strömkapacitet på hela 80 A. Den har större kondensatorer (strömbankar) och dubbla par utgångstransistorer till skillnad från 33/3480 som bara har ett par utgångstransistorer per kanal.
Den är alltså ännu bättre på att driva komplicerade högtalare eftersom den är grövre dimensionerad jämfört med uteffekten (alltså inte lika "upphottad"). Och det är det man får betala för (istället för radion). Men sedan kan man diskutera hur mycket strömstyrka man behöver. I de flesta fall lär en 33/3480 räcka till, men vill man vara på säkra sidan så är HK675 ett bra val. Dock saknar 675:an digital volymkontroll och delbart för- och slutsteg. Enligt sidan: 70W Klicka Här
Och på andra sidan 75W Klicka Här
Digital Volymkontroll är ett måste.. det jobbigaste som finns är när potentiometern börjar krassla när man höjer/sänker. Men det är väldigt konstigt att 3480 ska vara sämmre.. Trodde H/K och NAD var lite ärligare....
2x80 W här: https://www.hci-serv...K675_SVEnsk.pdfMen den exakta siffran är oviktig. Jag menar inte att HK3480 är direkt dålig, den ger säkert de 2x120 W som påstås, men det jag menar är att den inte är lika strömstark i förhållande till effekten som HK3380 och framförallt HK675. Men jämfört med många andra märken är den rejält strömstark. Det var det jag menade innan när jag skrev att man kan diskutera hur mycket ström som egentligen behövs. Eftersom 675 har stora kondensatorbankar så ger den bra dynamisk (kortvarig) effekt, särskilt vid låga impedanser. Jag mailade H/K om dynamisk effekt på 33/3480, men de hade inga sådana mätningar. Dynamisk effekt (IHF) för HK675 och ökning från kontinuerlig effekt i 8 ohm: 8 ohm 2x115 W (+44%) 4 ohm 2x200 W (+150%) 2 ohm 2x295 W (+269%) 1 ohm 2x380 W (+375%) Föregångaren HK3370 specad till 2x70 W kontinuerligt i 8 ohm har följande dynamisk effekt enligt Hifi & Musiks mätningar: 8 ohm 2x109 W (+55%) 4 ohm 2x165 W (+136%) 2 ohm 2x212 W (+203%) 1 ohm 2x207 W (+196%) Här ser man att den har bra reserv i 8 ohm, men sedan ökar det inte lika mycket som HK675 (och effekten sjunker t.o.m. i 1 ohm jämfört med 2 ohm). Men jag skulle tro att det räcker och blir över för de flesta högtalare. Sammanfattning:# HK675 lär vara grymmast när det gäller att driva knepiga högtalare, men den saknar tuner, digital volymkontroll och pre out/main in. Den blir alltså dyrare än HK3480 om man vill ha radio. # Av HK3380 och HK3480 tror jag att HK3380 kan vara ett bättre köp p.g.a. sitt bättre förhållande mellan strömstyrka och effekt. Dessutom är den en 500-lapp billigare än HK3480.
Redigerat av Unregistereddcdbc111, 24 August 2004 - 18:15.
Postad 24 August 2004 - 18:26
Unregisteredef3dcc08
-
Unregisteredef3dcc08
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
2x80 W här: https://www.hci-serv...K675_SVEnsk.pdf Men den exakta siffran är oviktig.
Jag menar inte att HK3480 är direkt dålig, den ger säkert de 2x120 W som påstås, men det jag menar är att den inte är lika strömstark i förhållande till effekten som HK3380 och framförallt HK675. Men jämfört med många andra märken är den rejält strömstark. Det var det jag menade innan när jag skrev att man kan diskutera hur mycket ström som egentligen behövs.
Eftersom 675 har stora kondensatorbankar så ger den bra dynamisk (kortvarig) effekt. Jag mailade H/K om dynamisk effekt på 33/3480, men de hade inga sådana mätningar. Min gissning är dock att de inte är riktigt lika vassa på dynamisk effekt som 675:an.
Dynamisk effekt (IHF) för HK675 och ökning från kontinuerlig effekt i 8 ohm: 8 ohm 2x115 W (+44%) 4 ohm 2x200 W (+150%) 2 ohm 2x295 W (+269%) 1 ohm 2x380 W (+375%)
Så mycket (i procent) tror jag inte att 33/3480 "orkar med", men det vet jag inte än. I en annan tråd efterlyser jag någon som kan kolla på den dynamiska mätningen av föregångaren 3370 när den testades i Hifi & Musik.
Sammanfattning:
# HK675 lär vara grymmast när det gäller att driva knepiga högtalare, men den saknar tuner, digital volymkontroll och pre out/main in. Den blir alltså dyrare än HK3480 om man vill ha radio.
# Av HK3380 och HK3480 tror jag att HK3380 kan vara ett bättre köp p.g.a. sitt bättre förhållande mellan strömstyrka och effekt. Dessutom är den en 500-lapp billigare än HK3480.
Yepp, jag förstog alltsammans i förra inlägget....Både NAD och H/W brukar vara strömstarka och att högre strömstyrka driver lite svårare högtalare bättre. Angående Watten så tyckte jag bara det var lite roligt att H/K anger 3 olika styrkor  Jaja 3480 hade jag redan beställt så det ändrar inget, slutsteg eller dylikt tillkommer. Sen såg jag cokså att vegorna inte riktigt är 8ohm's högtalare, de är bara kompatibla med det. Jaja nu är det bara högtalarvalet som återstår... Tack för att du har laggt ner tid på att förklara! och alla andra också MVH/Jocke
Postad 24 August 2004 - 18:40
siljan
-
siljan
-
Amatör
-
-
55 inlägg
2x80 W här: https://www.hci-serv...K675_SVEnsk.pdf Men den exakta siffran är oviktig.
Jag menar inte att HK3480 är direkt dålig, den ger säkert de 2x120 W som påstås, men det jag menar är att den inte är lika strömstark i förhållande till effekten som HK3380 och framförallt HK675. Men jämfört med många andra märken är den rejält strömstark. Det var det jag menade innan när jag skrev att man kan diskutera hur mycket ström som egentligen behövs.
Eftersom 675 har stora kondensatorbankar så ger den bra dynamisk (kortvarig) effekt. Jag mailade H/K om dynamisk effekt på 33/3480, men de hade inga sådana mätningar. Min gissning är dock att de inte är riktigt lika vassa på dynamisk effekt som 675:an.
Dynamisk effekt (IHF) för HK675 och ökning från kontinuerlig effekt i 8 ohm: 8 ohm 2x115 W (+44%) 4 ohm 2x200 W (+150%) 2 ohm 2x295 W (+269%) 1 ohm 2x380 W (+375%)
Så mycket (i procent) tror jag inte att 33/3480 "orkar med", men det vet jag inte än. I en annan tråd efterlyser jag någon som kan kolla på den dynamiska mätningen av föregångaren 3370 när den testades i Hifi & Musik.
Sammanfattning:
# HK675 lär vara grymmast när det gäller att driva knepiga högtalare, men den saknar tuner, digital volymkontroll och pre out/main in. Den blir alltså dyrare än HK3480 om man vill ha radio.
# Av HK3380 och HK3480 tror jag att HK3380 kan vara ett bättre köp p.g.a. sitt bättre förhållande mellan strömstyrka och effekt. Dessutom är den en 500-lapp billigare än HK3480. Yepp, jag förstog alltsammans i förra inlägget....Både NAD och H/W brukar vara strömstarka och att högre strömstyrka driver lite svårare högtalare bättre.
Angående Watten så tyckte jag bara det var lite roligt att H/K anger 3 olika styrkor 
Jaja 3480 hade jag redan beställt så det ändrar inget, slutsteg eller dylikt tillkommer. Sen såg jag cokså att vegorna inte riktigt är 8ohm's högtalare, de är bara kompatibla med det.
Jaja nu är det bara högtalarvalet som återstår...
Tack för att du har laggt ner tid på att förklara!
och alla andra också
MVH/Jocke
cerwin vega v-15f är på 4 ohm i alla fall,då är säkert 12orna det också.som det står översatt bak på mina,passar till förstärkare på 8ohm ock mindre,en väldigt lustig inpedans angivelse eller hur?
Postad 24 August 2004 - 18:41
gujjas
-
gujjas
-
Beroende
-
-
1465 inlägg
skriv gärna vilka de blev sen
Postad 24 August 2004 - 20:47
Unregistereddcdbc111
-
Unregistereddcdbc111
-
Forumräv
-
-
611 inlägg
HK3480 blir säkert utmärkt, för så länge man håller sig under 107 W så är 3480 teoretiskt sett mer strömstark än HK3380. Och skillnaden mellan 107 W och 120 W är endast ca. 0,5 dB  . Dessutom lär 3480:in vara rejält mycket starkare än HK3380 dynamiskt sett, eftersom den antagligen lägger på ungefär lika mycket (i procent) jämfört med den kontinuerliga effekten.
Postad 24 August 2004 - 23:02
Unregisteredef3dcc08
-
Unregisteredef3dcc08
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
HK3480 blir säkert utmärkt, för så länge man håller sig under 107 W så är 3480 teoretiskt sett mer strömstark än HK3380. Och skillnaden mellan 107 W och 120 W är endast ca. 0,5 dB . Dessutom lär 3480:in vara rejält mycket starkare än HK3380 dynamiskt sett, eftersom den antagligen lägger på ungefär lika mycket (i procent) jämfört med den kontinuerliga effekten.
Men jag vet att man i många fall redan utnyttjar maxeffekt vid normala eller lite högre volymer.. Så helt fel kan det inte vara att 3380 är bättre när det gäller att driva och pumpa vid höga volymer....
Postad 24 August 2004 - 23:03
Unregisteredef3dcc08
-
Unregisteredef3dcc08
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
skriv gärna vilka de blev sen 
Japp håller tråden updaterad..blir det inte denna så skriver jag det nog i den med omröstning..blev lite dubbeltråd pga att jag inte vet hur man tar bort =)
Postad 24 August 2004 - 23:24
dimme
-
dimme
-
Beroende
-
-
1189 inlägg
Sen såg jag cokså att vegorna inte riktigt är 8ohm's högtalare, de är bara kompatibla med det.
Vad baserar du det utlåtandet på? Du kan inte koppla in en multimeter därbak när högtalaren inte är på och förvänta dig att få en rätt angivelse.
Postad 25 August 2004 - 06:52
siljan
-
siljan
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Sen såg jag cokså att vegorna inte riktigt är 8ohm's högtalare, de är bara kompatibla med det. Vad baserar du det utlåtandet på? Du kan inte koppla in en multimeter därbak när högtalaren inte är på och förvänta dig att få en rätt angivelse.
nej dey blir inte exakt rätt att mäta så men vegorna har en statisk inpedans på 3.6 ohm ock då är det en 4ohms högtalare,och eftersom både bas ock mellanreg också ligger på 4 ohm så kan det inte vara en 8 ohms högtalare.har mätt opp många högtalare som det stått 8ohm ock då brukar den statiska inpedansen alltid ligga på 6.5 ohm och däröver,4 ohmare mellan 3.5 och 5 ohm så varför skulle dessa vara annorlunda?
Postad 25 August 2004 - 08:32
siljan
-
siljan
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Sen såg jag cokså att vegorna inte riktigt är 8ohm's högtalare, de är bara kompatibla med det. Vad baserar du det utlåtandet på? Du kan inte koppla in en multimeter därbak när högtalaren inte är på och förvänta dig att få en rätt angivelse.
ps.elementen inne i lådan är på 4 ohm(står på dom).som det står bak på mina lådor(compatible with reseivers rated 8 ohms or less?)förvirrande inpedans angivelse.ungefär översatt passar förstärkare på 8 ohm ock mindre.
Postad 25 August 2004 - 22:29
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
varför inte försöka få tag iett par beganade 12-15 special edition såldes itvå år i sverige jo det är cervin-wega och dom spelar fakts hyfsat dom går inte till opera då låter dom inte bra.
Postad 26 August 2004 - 06:06
gujjas
-
gujjas
-
Beroende
-
-
1465 inlägg
hmm har du någon bild på ett par sådana? har aldrig hört talas om dem.
Postad 26 August 2004 - 09:39
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
nej tyvär har jag inte någon bild på dom sitter på modem så det tar för lång tid att ladda upp men lite data kan du få på dom vikt 95 kilo/st en 15som sitter neråt en 12 somspelar mellan bas 6.5 mellan register 1tum diskant en0.5tum diskant som spelar bakåt höjd 1,30 bredd ca 43 djup ca 44 byggda i trä och mdf alla högtalare är skilda med egna kabinet har ett par.
Postad 26 August 2004 - 10:27
Unregisteredc5e63219
-
Unregisteredc5e63219
-
Amatör
-
-
55 inlägg
undrade själv hur dom ser ut så jag kollade på nätet och hittade denna bild inte så bra kanske menmen http://www.audiophil...ering.asp?Id=25
Postad 26 August 2004 - 10:55
nemnok
-
nemnok
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Ang. Cerwin 1215 så fick jag mig en demo av dessa hos Hifiklubben i GBG runt 90, kommer inte ihåg årtalet precis, men glömmer aldrig tillfället. Mörbultad och ett lyckligt grin på läpparna.
Postad 26 August 2004 - 11:10
Unregistered99f076a3
-
Unregistered99f076a3
-
Forumräv
-
-
800 inlägg
Här är i alla fall lite data från HiFi-klubben. Modell 1215 mkII Känslighet 100 dB Impedans 4 ohm Effekttålighet kont/dyn. 500/1500W Frekvensomfång +/-4 dB 30-24.000 Hz Totalharmonisk dist. <0.5% Princip L.I.R.S Bestyckning 3-vägs Bas 12" och 15" Mellan 6.5" Diskant 1"1" + 3/4 bakåtriktad Delning 100/3.000 Hz Mått b*h*d 123*43,5*40 vikt 70 Kg Bild från serious52 på forumet.
Redigerat av Unregistered99f076a3, 26 August 2004 - 11:16.
Postad 26 August 2004 - 11:31
YocaL
-
YocaL
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Lite off topic: Men jag undrar detta om VMAx som det var snack om innan. Jag har en AVR 230, och efter att ha kollat i intruktionsboken om VMAx Far så ska ljudet enligt dom upplevas mer 3d och vara livligare. Själv tyckte jag precis tvärtom, ljudet blev ju förtusan burkigt och instängt, och lät bara allmänt pissigt! Finns det nån som utnyttjar det alls?
Redigerat av YocaL, 26 August 2004 - 11:33.
Postad 26 August 2004 - 15:04
gujjas
-
gujjas
-
Beroende
-
-
1465 inlägg
ja hmm vad ska man säga är de bra med en 12" are på toppen?
spelar 15" aren ner mot golvet då eller? cerwin har gjort märkliga högtalare de må jag säga
tjeje är ju rätt trevlig på bilden
Postad 26 August 2004 - 15:28
Unregistered1b42c15d
-
Unregistered1b42c15d
-
Forumräv
-
-
951 inlägg
Postad 26 August 2004 - 17:17
gujjas
-
gujjas
-
Beroende
-
-
1465 inlägg
tvekare samt om de blir så bra tryck som om man skulle ha en vanlig baffel?!
varför sätta basen på toppen? borde de inte bli sämre när man får diskanten så pass långt ner som den faktiskt är i förhållande till resten av elementen? jag vet itne men jag tycker de är en väldigt lustig högtalare hehe
Postad 26 August 2004 - 22:29
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
12/basen delar600 nertill 100 från 100och ner är det15som regerar så 12an spelar endast mellan bas och dom 1215 som är på bilden är mk1 med dubbla mellan register mk2 andvände ett mellan register från perless mätnigar med rta mätare visar att dom ar kapabla att lira ner till ca30hz på basen vid jud trycks mätning går det att få ut 131db och det med ett nad208 rumet dom mättes i var ca 28kvm
Postad 27 August 2004 - 11:52
dimme
-
dimme
-
Beroende
-
-
1189 inlägg
Hittade det här för inte så länge sedan. Cerwin-Vega! Europe/Denmark. Model 1215 Mk II / Special Edition Specifications
Frequency Response 30 (MkII / 24 (SE) Hz – 22 Khz Power Handling RMS/500 watts, Peak/1500 watts Sensitivity (1 Watt @ 1 Meter) 103dB Nominal Impedance 4 Ohms Bass 12” Die cast frame / 15” Die cast subwoofer. Midrange 6 1/2” Cone (MkII) / 2 x 6 ½ “ Cone (SE) Tweeter 1” Rear tweeter ¾” Crossover points 100/600/3000/12000 Hz Max SPL 128 dB (MkII) / 131 dB (SE) Dimensions 49”h X 17”w X 15 ¾”d (130 cm.) Weight 99 LBS, 74,8 kg’s.
Och X-12, det är väldigt svårt att läsa det du skriver när du inte använder några punkt och kommatecken.
Postad 27 August 2004 - 12:23
gujjas
-
gujjas
-
Beroende
-
-
1465 inlägg
hehe han får göra som jag! jag använder ganska ofta ? och ! är itne van att skriva med punkt  sen finns ju smilies
Postad 27 August 2004 - 14:32
Unregisteredef3dcc08
-
Unregisteredef3dcc08
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
12/basen delar600 nertill 100 från 100och ner är det15som regerar så 12an spelar endast mellan bas och dom 1215 som är på bilden är mk1 med dubbla mellan register mk2 andvände ett mellan register från perless mätnigar med rta mätare visar att dom ar kapabla att lira ner till ca30hz på basen vid jud trycks mätning går det att få ut 131db och det med ett nad208 rumet dom mättes i var ca 28kvm
Ta det lugnt, andas!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|