Måste fresta lite ....
Det var bara att ta ut den ur lådan och börja använda, i stort sett självförklarande och med en massa praktiska och fräcka finesser om vartannat. Bara prova att trycka på allt du ser på skärmen så märker du snart hur det funkar
Fantastisk bildskärm och ljud. Ljudvolym ratt på sidan vilket är mycket användbart (inte många andra som har tror jag ?).
Uppdateringarna är snabba vare sig man använder navigering (och kanske kör fel ? då planerar den snabbt om !) eller bara har kartan uppe för att se information om var man är, hur fort man kör, kompassriktning etc.
Den kan tala om hur länge man varit på väg (körtid, stillestånd och totalt), snitthastighet (totalt och körtid) och maxhastighet sedan man senaste nollställde.
Den kan med en knapptryckning visa bensinmackar, restauranger, etc ordnade efter avstånd från där man befinner sig. Man kan spara adresser och snabbt plocka fram och välja dem som mål igen och den räknar ut en rutt från där man råkar befinna sig snabbt och lätt. Givetvis visar den också beräknad ankomst tid när använder navigation.
Man kan enkelt ställa in ett antal preferenser för navigering - tex närmaste eller snabbaste väg, undvik betalvägar, undvik grusvägar, etc om man så vill.
Den har inbyggt batteri som varar många timmar, så man kan enkelt ta den med sig. Formatet är dock lite klumpigt när man bär runt på den
Den visar också tiden i valfri datumzon baserat på satellitinformationen, och man kan byta språk både på text och ljud. En annan fräck detalj är att den byter färger vid solnedgången och soluppgång för att anpassa till ljusläget om man vill det
Hela väst och delar av central europa medföljer (smått unikt tror jag), och även om inte all detaljinformation ryms samtidigt på det medföljande 512 MB SD kortet så kan man lätt byta innehåll från datorn över USB sladd, eller skaffa ett större kort så slipper man kompromissa. Mitt kort var förladdat med detaljinformation för Skandinavien, Holland och Tyskland.
När jag säger detaljinformation så menar jag detaljinformation. Jag planerar att resa till en liten by långt ute på landet i Franrike och den hittade utan bekymmer en lokal gatuadress i den byn ! I det medföljande autoroute programmet för datorn har jag nu planerat resan och studerat gatunätet med gatunamn i den lilla byn !
Kanske fördrar man att bli vägledd av en fransyska när man kör i Frankrike ? Ett par knapptryck och den detaljen är löst
Alltså en delikat blanding av nytta och nöje
Installationen av ruttplaneringsprogrammet på PC´n krävde dock besök på Garmins hemsida, den enda tidskrävande och lite frustrerande delen (pga bristande instruktioner) hittills

, men väl installerat fungerar det suveränt
... nä nu räcker det
G