Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SAT Amplifix.

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 July 2005 - 20:35

maxtax
  • maxtax
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Ja, som trådrubriken säger. Är det någon som har några intryck utav Amplifixen? Hur låter den? Är den bra? :(

Har chansen att köpa en för 7000 kr inkl. frakt, är det någon som man bör slå till på? Den är visserligen fyra år gammal, men väldigt bra skött och lite spelad.

Mvh Max.

Postad 04 July 2005 - 22:04

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
För 7000 är det ett kap! Har inte hört den själv men läst allt jag kommit över om den. Var själv mycket nära att slå till på en Amplifix för ett tag sen. Sist och slutligen blev det en Arcam A90 istället. Mest för att jag inte hade möjlighet att lyssna på Amplifixen innan köp.

Postad 05 July 2005 - 00:03

maxtax
  • maxtax
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Jo, det är samma här. Jag har dessutom inte hittat något negativt om den, alls :(
Men det är samma sak här, jag har ingen möjlighet att lyssna på den innan köp, det är lite av anledningen till att jag skriver här.

Ingen annan?

Postad 05 July 2005 - 07:35

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Amplifixen är ett grymt köp för 7.000 kr!
Jag skrev lite om den i början av 2003...

Jag var lyrisk igår kväll och rörde inte datorn över huvud taget (mer eller mindre)! Visserligen var det lite kabeldragande och så som jag var tvungen att göra, så nedanstående information är endast kortfattat skrivet hur jag upplevde Amplifixen i samspel med mina högtalare. Tiden var knapp, dessutom - kom inte igång med lyssnandet förrän ca 21:00...

Hur som helst... Första intrycket: WOWOW! Den är tung, otroligt hög kvalité på "bygget", WBT-terminaler säger väl en del, t.o.m. fjärren väger närmare 500g, hahah!

Ljudet då:
Den dynamik och upplösning som jag upplevde vid första "öronkastet", så att säga, överträffade mina förväntningar med hästlängder. Ljudbilden/3D-omfånget och det riv/pondus som mina NHT 2.5i nu levererar, är i särklass det bästa jag hört med dessa högtalare (visserligen lyssnade jag på Bob Carvers produkter tillsammans med NHT 2.5i för några år sedan, men det är way too länge sen för att minnas hur det eventuellt skulle låta i jämförelse, men då lät det väldigt bra. Jag vill dock tycka att musikåtergivningen är bättre nu!).

När jag spelade upp låtar från "Norah Jones - Come Away With Me", så var jag nästan övertygad om att hon spelade i mitt vardagsrum! Visserligen har jag inte lyssnat på denna skiva innan, så jag kan inte avgöra hur pass mycket bättre det låter med S.A.T. Amplifix jämfört med SONY STR-DA50ES, men en sak som är säker; det låter bättre! (se mer nedan)

Lyssnade även på "Corrs - Talk Around Corners" CD, vilken jag känner till väldigt väl. Första intrycket var, mer eller mindre: "Jäklar, varifrån kom alla dessa extra instrument ifrån?!" - instrument som skall vara lite "diffusa", så att säga, men dock musikaliskt inplanterade så att dessa inte stör eller tar över d.v.s... Hur som helst, fanns inte detta med i ljudbilden tidigare - inte på samma sätt, i.a.f. (dom fanns där, men jag uppmärksammade inte detta riktigt)...

Nåja, jag ska testa lite mer ikväll - har ju även "Opus3 - Showcase" (Test-CD 5, art.nr: 21000) att gå igenom, samt att jag måste se hur Amplifixen presterar som slutsteg vid DVD-tittande...

Postad 05 July 2005 - 08:04

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

För 7000 är det ett kap!

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle vilja säga att det är ett ordinärt pris. Har sett dem så billigt som 5'5 (vilket är ett kap!) och fler för 6'-6'5.

Däremot tycker jag det är mycket för pengarna. Håller väl med det mesta som C-Q skriver.

Postad 05 July 2005 - 08:34

Unregistered07a5df97
  • Unregistered07a5df97
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Jag har haft en del upplevelser med SAT amplifix från olika uppställningar. Provat med högtalare som Avance, Acoustic Odin (hemmabyggekit från hifikit) och Infinity Kappa.

Tillsammans med Avance och Odin låter SATen riktigt bra, med allt vad detaljer, upplösning och dynamik heter. Eventuellt en aningens analytisk, dvs saknar värme och känsla.

Problemet med det kalla ljudet blev mer påtagligt när jag provade den hemma med Infinity Kappa högtalarna. Infinity behöver verkligen mycket värme... Min sambo utryckligen förbjud mig att köpa SATen eftersom man i stort sett inte kunde spela någon annan musik än lugn och slapp musik.

Så när jag stötte på Holfi blev det annorlunda. Jag har deras finaste integrerade stärkare som passar ypperligt med Infinity Kappa. Jag har också kompletterat setupen med en KEF sub ASW2500, en riktigt fin hifisub!

Så sammanfattningsvis vill jag säga att SATen är riktigt bra med rätt uppställning med är fullständigt av banan med fel matchning. Men så är det väl med all hifi, fätt i alla led ger bra slutresultat! Så lyssna först köp sedan, hade folk gjort det hade det bara funnits hälften så mycket annonser på hifimagasinet.

Jag har själv varit i den gropen att köpt utan att lyssna och kommer fördelaktigast att fotsätta handla från hifibutiker med hemlåning, det lönar sig...

Postad 05 July 2005 - 20:21

maxtax
  • maxtax
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Den kommer att få spela med ett par HFLS1 burkar, samt en dvdspelare från Denon utav lite lägre klass. Signalkällan är planerad att bytas ut efter förstärkeriet :(

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.