Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subwoofer i baffelvägg

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 januari 2018 - 22:20

christian ek
  • christian ek
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Hej alla hembiogudar.

Är i planeringsfasen för att bygga en bio i källaren i vår villa.

Väggarna är putsad betong och taket är betongbjälklag.

Storleken är 6,56m x 3,58m.

 

Jag är inne på att bygga en baffelvägg och ha en AT duk på. In i baffelväggen tänkte jag sätta in Jamo D600 då dessa verkar vara ganska prisvärda. Jag har idag en Klipsch R-115SW som jag vill bygga in i baffelväggen med.

 

Jag sitter just nu och planerar lite i sketchup för bygget och läser på i alla olika trådar och galleri här på sidan.

Jag vill ju helst inte behöva göra baffelväggen djupare än nödvändigt då det tar av utrymmet i rummet men eftersom suben bygger en del så kommer den ju att bli åtminstone runt 60cm djup. Min första tanke har varit att sätta ett lager med isolering mot den innervägg som baffelväggen kommer vara vid och nu undrar jag om det funkar att ha tunnare isolering bakom subwoofern än övriga isoleringen mot vägen för att subben inte ska hamna längre ut? Kanske det inte behöver vara någon isolering alls bakom?

 

Hoppas ni förstår min fråga, jag kan inget om akustik utan hämtar min info från detta forumet. Bifogar två bilder från sketchup som kanske kan klara upp det. Tacksam för alla tips

 

 

Bifogad fil(er)



#2

Postad 28 januari 2018 - 09:01

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ska du göra det riktigt så bygg så framkanten på väggen ligger 60 65cmcm ut från den riktiga väggen.

Bygg en "låda" som suben står i och ha 5mm marginal runt om.

Allt utrymme mellan baffelvägg o den riktiga väggen fyller du med löst packat isolering.

Och glöm inte att klä baffelväggens fram/baksida med pluwood/osb och sen gips ytterst.

Jag hade inte satt dämpning på baffelväggen framkant i förstahand, ev efter allt annat var klart och om det behövdes.

 

Om du inte vill bygga en baffelvägg så långt säg att du hamnar 30cm ut istället så hamnar ju suben 60cm ut iaf!

Du har lite pics i mitt galleri när jag byggde min om du behöver lite uppslag.



#3

Postad 28 januari 2018 - 09:45

christian ek
  • christian ek
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Jo men jag tror att jag vill göra en riktig baffelvägg. Undrar mest hur viktigt det är med isoleringen bakom subwoofern, räcker det att det finns isolering runtom den? 

 

Hade tänkte ha plyfa sen två lager med gips och framför det 50-millimeters stenullsplattor från Paroc (NRS 2T). Utifrån hur de gjorde här.

Du tror kanske inte att stenullsplattorna behövs då?

 

Har varit inne i ditt och andras galleri många gånger för inspiration :-D



#4

Postad 28 januari 2018 - 09:50

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 1

Ljud o Bilds rum är byggt efter Procellas guide för bygge av baffelvägg.

 

Den finns att hämta här

https://procella.audio/downloads/



#5

Postad 28 januari 2018 - 10:58

christian ek
  • christian ek
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Ljud o Bilds rum är byggt efter Procellas guide för bygge av baffelvägg.

 

Den finns att hämta här

https://procella.audio/downloads/

 

Får bli lite nöjesläsning då! Kanske finner jag svaret i den.



#6

Postad 28 januari 2018 - 12:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 1

Jag hade absolut väntat med att klä fronten med isolering, risken är att du dödar rummet helt!!

Där finns mening att klä en vägg med isolering om högtalarna står upp mot väggen, men sitter dom redan i vägg så ser jag inte meningen.

Baffelvägg ser till att högtalaren inte blir rundstrålande och en vägg täckt med isolering med en högtalare kloss till vägg ger en snarlik effekt.

 

Och att göra det för att förbättra akustiken, Absolut Inte!

Ska man ge sig på någon vägg så är det sidoväggarna vid förstareflexen o väggen bakom soffan .:)



#7

Postad 28 januari 2018 - 16:52

christian ek
  • christian ek
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Nått sånt här då? (inga reglar syns)
Sen fylla tomrummet med isolering.

 

Bifogad fil(er)



#8

Postad 28 januari 2018 - 17:29

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Känns som du "förlorar" mycket yta med den djupa väggen, jag skulle ju föredragit en tunnare subb.

 

Men om du nu bygger en så djup vägg kan du använda ytan bakom väggen till basfälla, dock kräver det nästan att någon som vet vad han gör beräknar dessa



#9

Postad 28 januari 2018 - 17:42

christian ek
  • christian ek
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Känns som du "förlorar" mycket yta med den djupa väggen, jag skulle ju föredragit en tunnare subb.

 

Men om du nu bygger en så djup vägg kan du använda ytan bakom väggen till basfälla, dock kräver det nästan att någon som vet vad han gör beräknar dessa

 

Ja det är lite tråkigt, alternativ vore ju om suben stack fram under. Suben har jag ju redan.



#10

Postad 28 januari 2018 - 19:09

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 1

Det finns ingen akustisk anledning att ha isolering bakom en baslåda, om det skulle råda några tvivel kring det.



#11

Postad 28 januari 2018 - 20:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Känns som du "förlorar" mycket yta med den djupa väggen, jag skulle ju föredragit en tunnare subb.

 

Men om du nu bygger en så djup vägg kan du använda ytan bakom väggen till basfälla, dock kräver det nästan att någon som vet vad han gör beräknar dessa

Vad är 60cm hit eller dit, eller rättare sagt 30cm extra om man hittade en smal sub.

I ett vanligt rum är det försvinnande lite om du frågar mig :)

 

Idén med en basfälla är inte så dum men en helmholtz/kvartvågsrör fungerar inte bäst i tryckmaxima,

Men Super chunks kan man ju fälla in!!

 

Det finns ingen akustisk anledning att ha isolering bakom en baslåda, om det skulle råda några tvivel kring det.

Bakom lådan hade krävt en hel del i djup minst sagt.

Mellan väggarna gör det Väldigt mycket, allt för att suben inte ska bli rundstrålande.

Innan jag färdigställde min så spelade jag utan/med o lyssnade utomhus bakom hur mycket skillnad där var.

Det var mer än jag trodde så jag rev ut alla högtalarna o matade in så mycket jag kunde.


Redigerat av johan b-lund, 28 januari 2018 - 20:14.


#12

Postad 30 januari 2018 - 11:27

christian ek
  • christian ek
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Funderar på att flytta ut subwoofern helt från baffelväggen för att få den smalare.

Bifogad fil(er)


Redigerat av christian ek, 30 januari 2018 - 11:27.


#13

Postad 30 januari 2018 - 12:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 1

Dåligt val om du frågar mig.......



#14

Postad 30 januari 2018 - 13:08

christian ek
  • christian ek
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Dåligt val om du frågar mig.......

 

Inget spikat :D Kanske får känna lite på det när bygget drar igång.



#15

Postad 30 januari 2018 - 16:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 1

Suben tar ju mer utrymme på det här sättet än om du ställer den i väg.

Plus att ljudligt tjänar du MYCKET på att ha den i baffelvägg.



#16

Postad 30 januari 2018 - 19:42

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 1
Om du ändå lägger ned jobb på att göra en baffelvägg känns det ju synd att inte kunna få plats med subben. Klipschsubben är ju väldigt djup så jag förstår också att du tvekar kring att göra hela väggen 65cm djup. Oavsett hur du gör nu i version 1.0 så skulle jag ha tagit höjd för möjligheten att få plats med en mindre djup sub (eller flera) i framtiden utan att behöva bygga om hela väggen.

#17

Postad 30 januari 2018 - 21:57

christian ek
  • christian ek
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Tack för er input. Om jag bygger in subben som i #7. Ska man fylla hela utrymmet bakom väggen med isolering då eller ska man ha  isolering närmast båda väggarna och luft mellan?



#18

Postad 30 januari 2018 - 22:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack för er input. Om jag bygger in subben som i #7. Ska man fylla hela utrymmet bakom väggen med isolering då eller ska man ha  isolering närmast båda väggarna och luft mellan?

Isolering i baffelväggen och beklädnad på båda sidorna.

Utrymmet i mellan väggarna fyller du med löst packad isolering, ingen stenull alltså.
Det är inget krav att göra det men basen mår bra av att ev störljud förvinner och inte letar sig in i biorummet o ställer till det.

 

Jag testade att spela med/utan innan jag färdigställde min vägg och utomhus så hörde man verkligen vilken skillnad det blev med isolering.

Idag kan jag ge fullgas (över 120db i basen) o man hör bara ett dovt muller mot utan isolering kunde man sjunga med musiken.



#19

Postad 31 januari 2018 - 12:12

christian ek
  • christian ek
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Isolering i baffelväggen och beklädnad på båda sidorna.

Utrymmet i mellan väggarna fyller du med löst packad isolering, ingen stenull alltså.
Det är inget krav att göra det men basen mår bra av att ev störljud förvinner och inte letar sig in i biorummet o ställer till det.

 

Jag testade att spela med/utan innan jag färdigställde min vägg och utomhus så hörde man verkligen vilken skillnad det blev med isolering.

Idag kan jag ge fullgas (över 120db i basen) o man hör bara ett dovt muller mot utan isolering kunde man sjunga med musiken.

 

Hur menar du med beklädnad av båda sidorna på baffelväggen?

Så löst packad isolering bakom baffelväggen, I väggen ska man använda stenull?

 

Bifogar en plan, har jag tänkt fel nånstans?  :D

Bifogad fil(er)


Redigerat av christian ek, 31 januari 2018 - 12:13.


#20

Postad 31 januari 2018 - 13:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 1

Med beklädnad menar jag Plyfa, osb eller gips, på båda sidorna.

Din ritning är korrekt!



#21

Postad 31 januari 2018 - 14:31

christian ek
  • christian ek
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Med beklädnad menar jag Plyfa, osb eller gips, på båda sidorna.

Din ritning är korrekt!

 

OK, så även bakom väggen ska det täckas med något



#22

Postad 31 januari 2018 - 15:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 1

OK, så även bakom väggen ska det täckas med något

Yes Sire :)

 

Hela iden är att förhindra att högtalaren blir rundstrålande.

I en perfekt värld ska det inte vara någon bas alls I utymmet mellan väggarna.

Nu blir det inte så men en ordentlig vägg är en bra bit på vägen!



#23

Postad 01 februari 2018 - 11:00

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Om man inte vill att bas ska kunna ta sig förbi en vägg måste väggen vara tät. Om man inte vill att någon bas ska kunna ta sig igenom väggen måste väggen vara tung. Isolering bakom väggen borde i teorin bara hjälpa om väggen inte är tillräckligt tät och tung.

 

En baslåda blir aldrig rundstrålande om den står nära en plan, tät och tung yta (eller flera). Om man tänker att basen delas vid 80 Hz är våglängden 4,25 meter. Om basen står 1/4 våglängd eller längre bort från väggen kommer det bli en utsläckning, vilket för 80 Hz blir strax över 1 meter, men om basen står närmre än 1/6 våglängd från väggen kommer alla reflektioner från väggen vara i fas med direktljudet. För 80 Hz blir det 0,7 meter. 0 till 0,7 meter ifrån väggen spelar alltså ingen roll för frekvenser under 80 Hz, alltså för baslådan. (Ja, basen kommer ju spela högre frekvenser än 80 Hz om den är delad där, men över 80 Hz kommer ljudet från högtalarna som tar vid dominera.)

 

Vad som däremot spelar roll är dess placering i förhållande till rummets dimensioner. Att bygga en fast plats för baslådan utan att veta att det är den bästa platsen tycker jag därför är ganska dumt.



#24

Postad 01 februari 2018 - 17:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Om man inte vill att bas ska kunna ta sig förbi en vägg måste väggen vara tät. Om man inte vill att någon bas ska kunna ta sig igenom väggen måste väggen vara tung. Isolering bakom väggen borde i teorin bara hjälpa om väggen inte är tillräckligt tät och tung.

 

En baslåda blir aldrig rundstrålande om den står nära en plan, tät och tung yta (eller flera). Om man tänker att basen delas vid 80 Hz är våglängden 4,25 meter. Om basen står 1/4 våglängd eller längre bort från väggen kommer det bli en utsläckning, vilket för 80 Hz blir strax över 1 meter, men om basen står närmre än 1/6 våglängd från väggen kommer alla reflektioner från väggen vara i fas med direktljudet. För 80 Hz blir det 0,7 meter. 0 till 0,7 meter ifrån väggen spelar alltså ingen roll för frekvenser under 80 Hz, alltså för baslådan. (Ja, basen kommer ju spela högre frekvenser än 80 Hz om den är delad där, men över 80 Hz kommer ljudet från högtalarna som tar vid dominera.)

 

Vad som däremot spelar roll är dess placering i förhållande till rummets dimensioner. Att bygga en fast plats för baslådan utan att veta att det är den bästa platsen tycker jag därför är ganska dumt.

Om det hade varit enkelt att bygga väggar som förhindrar bas att gå igenom så hade vi aldrig hört klagomål från grannarna ;)

Och sen är där stor skillnad mellan 2pi och en oändlig vägg.

 

Innan jag byggde min baffelvägg så var subsen upptryckta mot väggen.

Korrigeringen såg då ut så här.

hNKeKt2.png

 

Och med baffelvägg fick jag sänka signalen in med 13db för att överhuvudtaget kunna hantera basökningen.

S3OJvE7.png

 

Så skillnad mellan 2pi och oändlig vägg är ganska stor.



#25

Postad 02 februari 2018 - 15:34

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Din korrigering ser rätt konstig ut över huvud taget, tycker jag. Så konstigt kan det väl inte mäta?

Jag menar att det för baslådor inte är någon skillnad akustiskt på "flush mounting" och stående mot vägg. Att man i samband med att man flyttar baslådor får bättre återgivning är självklart att det kan inträffa.



#26

Postad 02 februari 2018 - 16:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Om vi börjar baklänges, ska man trixa med signalen så får man långt större frihet när det kommer till placering.

Sen gäller det ju också att ha soffan placerad på bästa möjliga plats vilket alla inte kan.

Min placering av subsen är exakt likadan före/efter baffelväggen och med minska mina resonaser i nivå och fick ett högre Q

 

 

Korrigeringen är lite speciell, det vet jag om :)

Normalt boostar man lägsta basen med en peq vilket i mina öron kan döda basen helt.

Det är i mina öron lätt att höra var man har lagt in en högre boost.

4645c är inga basmonster utan jag har utnyttjat deras känslighet istället.

Jag har 103db i känslighet och kan putta in 1600w i subsen utan att dom storknar.

Så jag utgick från 20hz som -3db sen sänkte jag allt som låg för högt.



#27

Postad 21 februari 2018 - 07:45

christian ek
  • christian ek
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Bör man använda dämpfötter på högtalarna i baffelväggen? Subwoofern?



#28

Postad 21 februari 2018 - 08:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Mjuk återkoppling på alla högtalare, så svaret är Ja :)



#29

Postad 21 februari 2018 - 21:15

Unregistered87b6d139
  • Unregistered87b6d139
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Ska man alltså sätta osb sen 2 lager gips eller tvärt om?

Är också inne på att bygga baffelvägg :)



#30

Postad 21 februari 2018 - 22:19

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

1 lager osb och ett lager gips på var sida duger bra, men vill man och orkar sätta två lager gips så skadar det inte!



#31

Postad 22 februari 2018 - 09:39

Unregistered87b6d139
  • Unregistered87b6d139
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

1 lager osb och ett lager gips på var sida duger bra, men vill man och orkar sätta två lager gips så skadar det inte!


Ok tack för svar . ska man limma mellan alla reglar och gips lager med å isåfall med vilket lim?

#32

Postad 22 februari 2018 - 11:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag limmade och skruvade osb skivorna som sitter innerst och gipsen skruvade jag bara, väggen är helt vibrationslös

Nu minns jag inte varken namn eller märke men det var en produkt ämnad för trä och gips på vägg, dock inget speciell modell mot vibrationer.

Nu kanske jag reglade mer än vad som behövs men vågade inte chansa, finns bilder i galleriet.



#33

Postad 22 februari 2018 - 13:09

Unregistered87b6d139
  • Unregistered87b6d139
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Jag limmade och skruvade osb skivorna som sitter innerst och gipsen skruvade jag bara, väggen är helt vibrationslös
Nu minns jag inte varken namn eller märke men det var en produkt ämnad för trä och gips på vägg, dock inget speciell modell mot vibrationer.
Nu kanske jag reglade mer än vad som behövs men vågade inte chansa, finns bilder i galleriet.


A okej, kollade lite i galleriet så du har altså satt osb sen reglar o isolering där emellan sen gips ? Är filten bakom en typ av isoleringen?

#34

Postad 22 februari 2018 - 18:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Gips - osb reglar/isolering - osb - gips.

Så det är byggt som en riktig vägg.

:)

 

Allt utrymme bakom väggen är fyllt med löst packad isolering, har ca 75cm utrymme så det blir en del.

Den bruna filten hänger där för att jag har fönster I orginalväggen och innan jag byggde baffelväggen var det en kvickfix för att inte få in ljus :)


Redigerat av johan b-lund, 22 februari 2018 - 18:21.


#35

Postad 23 februari 2018 - 15:48

Unregistered87b6d139
  • Unregistered87b6d139
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Gips - osb reglar/isolering - osb - gips.

Så det är byggt som en riktig vägg.

:)

 

Allt utrymme bakom väggen är fyllt med löst packad isolering, har ca 75cm utrymme så det blir en del.

Den bruna filten hänger där för att jag har fönster I orginalväggen och innan jag byggde baffelväggen var det en kvickfix för att inte få in ljus :)

aa okej :)

Funderar på att bygga en liknande vägg som biobygget har gjort , så blir det inte lika mycket tom rum att fylla upp med isolering .



#36

Postad 05 november 2018 - 22:13

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

1 lager osb och ett lager gips på var sida duger bra, men vill man och orkar sätta två lager gips så skadar det inte!

 

 

Blir det inte krångligt att komma åt på baksidan när man ska täcka med osb & gips runt högtalarlådorna? Hur gör man det smidigast?



#37

Postad 05 november 2018 - 22:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Blir det inte krångligt att komma åt på baksidan när man ska täcka med osb & gips runt högtalarlådorna? Hur gör man det smidigast?

Det beror helt på hur långt du har till den riktiga väggen och hur stora hål du har.

Jag har 650mm mellan och då får subsen precis plats, alla hål är stora som kylskåp innan "lådorna" som högtalarna står i monterades fast.

Har man typ 200 - 300mm och mindre hål då hade jag byggt lådor som högtalarna stod i, enbart haft beklädnad på framsidan och det viktigaste, fyllt hela utrymmet mellan väggarna med isolering.

 

Just att bygga lådor som högtalarna står i gör att man kan fuska liiiite...

 

Big NO NO

29565d1454708865t-thx-style-baffle-walls-screens-baffle-wall-older-passive-speakers-rear.jpg

 

 

Yes Sir

baffle-wall-2_205456.jpg

 

Lite byggbilder på ovanstående

http://www.hifi-foru...6-11722.html#49





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.