Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hornhögtalare

146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JBL Synthesis 4429 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Klipsch Forte III (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#51

Postad 12 februari 2019 - 22:40

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
- - - > Blåtand

Härligt att höra, det svänger helt enkelt, intressant!
Jag kanske missat om du redan nämnt det, men har du känt att du behövt tilta upp dem något då dem är lite lägre eller sitter ljudbilden bra? Inte ska det behöva gå så långt att man måste köpa sig ett par själv :)

Redigerat av Graziano, 12 februari 2019 - 22:41.


#52

Postad 13 februari 2019 - 06:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

----> Graziano, klart att du skall med i Forte klubben det finns ingen återvändo när man väl provat :)
Eller som någon av recensenterna på nätet avslutningsvis skrev "jag köpte test paret, du behöver dem också!"

 

Har inte kommit till laboration med höjd ännu. upplever inte att  ljudbilden är dålig i höjdled men vet ju inte riktigt vad som händer om den hissas lite.
Jag sitter ju idag relativt nära och höjden skulle kunna ha betydelse. En snubbe som gjorde en lång recension på nätet upplevde att de skulle komma upp så mycket som 20+ cm för en optimerad ljudbild. Jag kommer att göra ett test troligen nu i helgen där jag tiltar upp dem något. Tror även att jag skall kunna få till ett test där jag höjer dem ca. 10 cm.



#53

Postad 13 februari 2019 - 08:33

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
@Blåtand,

Kul att labba och testa med nya grejer. Jag hade även prövat att vinkla högtalaren uppåt någon grad. Kanske det höjer både "umpff" och spridning. Roligt att höra hur det fortgår i storyn.

Redigerat av PML73, 13 februari 2019 - 10:27.


#54

Postad 13 februari 2019 - 09:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Ser otroligt spännande ut. Jag gillar absolut den designen, skulle också ha plats för det, men däremot inte riktigt budsjett då det er så mycket i dessa tider med hdr på tv/projje osv........

 

529151d1549786705-hornlyd-i-et-lite-rom-luksusfellen.jpg



#55

Postad 13 februari 2019 - 12:56

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
---> Blåtand

Ja hehe, man blir ju inte mindre sugen på dem när du säger sådär heller ;)
Har alltid varit nyfiken på hornljudet, dock hållt mig borta från Klipsch tidigare då jag upplevt dem för vassa, men i denna Heritage serien och med den nya RP serien ska det ju vara bättre.

Ja både du och jag sitter ju med banddiskant högtalare idag, så när du tycker Fortes diskant fungerar bra i jämförelse är det bra. Just det är en av den mest viktiga delen att inte förlora känner jag.

Får ta mig en funderare, först måste man bara provlyssna ett par, vet att dem finns för demo på ljudmakarn, får ta mig en lyssning nästa gång man tar sig mot Sthlm eller på någon mässa.
Om någon ska på Sthlms mässan i helgen förresten får ni gärna dela med er av fler intryck därifrån ;)

Redigerat av Graziano, 13 februari 2019 - 12:57.


#56

Postad 13 februari 2019 - 18:35

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Den "gamla" RP serien impade inte ett dugg på mig heller kan jag säga.
Var runt på stan och letade efter ett par högtalare med lite mer partyfaktor som skulle kunna växlas in i stället för mina nuvarande stativare när man var på det humöret. Tänkte att med två subbar skulle man kunna hitta antingen en golvare eller ett par stativare (helst under 20ksek) som kunde fixa detta. Lyssnade på alla högtalarna i RP serien men det var inget för mig, är allergisk mot en del diskanter och denna låg precis på gränsen för mig.
Varningsklockorna ringde direkt då det var överhängande risk att jag skulle bli lyssningstrött av dessa. Den nya RP serien har jag inte hört ännu.

 

Upplever inte alls samma med Forte 3. Men det är också svårare att få till ett horn som tar hand om hela det övre frekvensområdet på ett 100% bra sätt.
Vilket då är ambitionen med RP serien, där är en väsentlig skillnad mot Heritage serien.

 

Kollade precis hur det ser ut på den nya RP-8000..
Där ligger delningen till hornet på 1750Hz, då att jämföra med Fortes diskant som bara arbetar ner till 5200Hz.


Redigerat av Blåtand, 13 februari 2019 - 18:58.


#57

Postad 13 februari 2019 - 23:57

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
Ja de är nog endel skillnad dem emellan, priset säger ju en viss del om inte annat.
Nej RP har aldrig ens varit aktuella, addera det med några rediga basportar bak och de blir oftast boom boom i mitt rum.

Har du koll på om det finns hål för Superspikes under Forte? Är det ens gänga under eller vad föreställer det, ser ut som små silverplattor bara...?
Superspikes förresten, har fungerat helt ypperligt för mig gällande alla golvare jag haft, då dem förbättrat ljudet på precis allting. Därför jag är nyfiken på om dem är möjliga att ha under.

Fortsätter du vara såhär nöjd Blåtand så vet du vad som kommer efterhand, uppgraderingsjävulen och där väntar Cornwall ;)

Redigerat av Graziano, 13 februari 2019 - 23:58.


#58

Postad 14 februari 2019 - 16:42

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har du koll på om det finns hål för Superspikes under Forte? Är det ens gänga under eller vad föreställer det, ser ut som små silverplattor bara...?
Superspikes förresten, har fungerat helt ypperligt för mig gällande alla golvare jag haft, då dem förbättrat ljudet på precis allting. Därför jag är nyfiken på om dem är möjliga att ha under.

Fortsätter du vara såhär nöjd Blåtand så vet du vad som kommer efterhand, uppgraderingsjävulen och där väntar Cornwall ;)

Inga hål vad jag kan se, de är små metallfötter. Men det är en träram som det naturligtvis går att göra hål i för spikes.
Det borde inte vara ett problem om man absolut vill ha spikes. Personligen är jag väldigt nöjd med vad Vibra absorber gjorde för mina basar så det ligger nog närmare till hands om jag skulle ersätta stålskorna. Men upplever inget problem just nu med detta och de är lätta att flytta runt. Får se om jag kikar på någon sådan test senare. Har en uppsättning superspikes liggande och bygger jag något för att höja upp högtalarna så är det mycket troligt att dessa kommer att sitta med på den konstruktionen.

 

I mitt nuvarande rum kommer det inte att bli några Cornwall det är mycket större och jag ser inte riktigt vad dessa skulle ha som jag saknar med Forte. Tar det inte för otroligt att de dessutom har ett sämre mellanregister då man inte har det nyutvecklade och patenterade horn som sitter i Forte.
I ett annat rum eller om jag väljer att möblera om så jag kan spela på längden i rummet så skulle nog uppgraderingsdjävulen kunna driva fram ett köp av något från JBL eller Avantgarde Acoustics men det lär dröja av många skäl....men JBL S4700 är fina om man har plats och råd :P.


Redigerat av Blåtand, 14 februari 2019 - 17:01.


#59

Postad 14 februari 2019 - 22:39

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
Jaha, är mellanregistret mer utvecklat i Forte vs Cornwall? Det var nytt för mig isf...

Ja jag har vibrationsdämpning under allt idag då jag sett de göra sådan skillnad, förstärkare osv ska vi inte ens tala på, där ger de nytta! Min Devialet mår bra fint av dämpkuddar under sig t.ex... i stort sett gratis och ger mer vällljud.

Låter bra med att man kan skruva fast egna spikes, ser fram emot fler lyssningsintryck Blåtand, läste att Forte ska ha uppemot 200h för att vara 100% inkörd också :)

Rock On! :)

Redigerat av Graziano, 14 februari 2019 - 22:55.


#60

Postad 14 februari 2019 - 23:54

Unregistered135187d8
  • Unregistered135187d8
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Undra varför man höjde priset på Cornwall III? Dom kostade 49 990:- mellan mars 2015 - juni 2018.

 

Är det för att man ville ta 49k för Forte och var tvungna att höja priset på Cornwall?



#61

Postad 15 februari 2019 - 06:31

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Undra varför man höjde priset på Cornwall III? Dom kostade 49 990:- mellan mars 2015 - juni 2018.

 

Är det för att man ville ta 49k för Forte och var tvungna att höja priset på Cornwall?

En möjlig anledning men tycker mig ha sett en höjning på fler saker som tillverkas i USA.
T.ex. så hoppade JBL 4306 upp med  ca. 6000:- för 3-4 månader sedan. Men sett i procent så är ju det en betydligt större höjning än den inom Klipsch.

 

Tyvärr så är marginalerna stor och så länge man i branchen är överrens så sätter man de pris man vill.



#62

Postad 15 februari 2019 - 07:14

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

@Blåtand,

 

jo så är det. Gäller flera produkter än just bara högtalare. Men i samma stund är det oklokt att frånse den större volym som omsätts i USA och möjligheterna till mindre täckningsgrad per enhet för att få företaget att gå runt.  :unsure:  :)  Svårt att påverka än att börja tillverka själv och konkurrera för att se om det är möjligt att driva verksamhet.  :blush:

 

Kul i alla fall med dina burkar. Minns första gången jag slogs av vettigt Klipschljud. Lite skrämmande och tämligen dynamiskt.  :wub:



#63

Postad 15 februari 2019 - 12:20

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Rätt pris är det pris kunden är beredd att betala och därför alltid en förhandlingsfråga :)
En del handlare är med på noterna andra inte. Bara att premiera den som inte är girig utan tycker att en schysst deal för båda sidor skapar en affärsrelation med framtiden för sig.

 

Så ut och pruta gubbar!!



#64

Postad 15 februari 2019 - 23:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Handlaren trodde man skulle kunna få så mycket som en halv oktav extra i botten när det fått jobba ett tag. 

Hur skulle detta kunna ske?  :blink:



#65

Postad 15 februari 2019 - 23:34

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
Hur många av er är sugna på ett par Forte förresten, eller kanske rent av äger ett par... bara nyfiken :)

Kan säga att jag själv är, men blir nog inget köp just nu :(

#66

Postad 16 februari 2019 - 01:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hur skulle detta kunna ske?  :blink:

Ingen aning magi?, vi får se vad som händer..
Spelar ingen roll hur som helst då jag ändå kommer att dela mot två subbar.
Den enda skillnaden skulle bli att jag får ställa ner delningsfrekvensen på subben.

 



#67

Postad 18 februari 2019 - 18:34

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Någon som har erfarenhet av Heresy 3 och har lust att dela med sig av denna.
 

Har hela tiden varit ett alternativ till de Forte som jag till slut köpte. Då jag har två basar så hade det kunnat vara en bra kombo.
Nu är jag framför allt intresserad för att det skulle kunna utgöra en riktigt bra centerkanal i en hemmabio med Forte som front.



#68

Postad 18 februari 2019 - 20:33

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Någon som har erfarenhet av Heresy 3 och har lust att dela med sig av denna.
 
Har hela tiden varit ett alternativ till de Forte som jag till slut köpte. Då jag har två basar så hade det kunnat vara en bra kombo.
Nu är jag framför allt intresserad för att det skulle kunna utgöra en riktigt bra centerkanal i en hemmabio med Forte som front.


Finns en gammal tråd om dem.

https://www.minhembi...howtopic=325699

Eller menar du färskare info?

#69

Postad 19 februari 2019 - 05:52

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Hade Heresy III för några år sedan, bra burkar, spelar roligt på alla sätt. Tror de är perfekta som center. Tror man kan beställa dem styckevis hos Electrowelt. Tror jag gav 14.000:-/paret då.

Tyvärr råkade jag lyssna på JBL just efter, så det vart byte av träsk så att säga. 😁

#70

Postad 19 februari 2019 - 07:35

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
>>> Soulsound

Vilka JBL blev det då? :)

#71

Postad 19 februari 2019 - 08:14

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Började med 4429, sedan ett par M2 och sist nu ett par 4430. Det är mest 4430 som jag spelar på, så galet sköna med ett ljud som är lättsamt.

Ett par Altec Lansing A7 gästade en kort period med, men de var väldigt ”in your face”, men de var ändå roliga att få prova. De har ju lite historia med, de rackarna. De är ju även omtalade världen runt. Frugan var INTE glada över dem dock, hon hade gråten i halsen när de rullades in, så det var ännu en orsak till att de fick ny ägare.

#72

Postad 19 februari 2019 - 17:54

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kul med lite nya kommentarer i tråden. Får se om jag kan hitta demo av Heresy 3 i närheten.
Kan ju hoppas att likheterna i ljud är fler än skillnaderna vid jämförelse, trotts skillnaderna på på element och horn.
Mellanregistret är absolut en av de främsta tillgångarna i Forte.
 

Kanske lika bra att försöka köpa ett begagnat Heresy 3 par om man hittar det. Förmodligen samma pris som en ny och då kan man använda dem som par senare.
Ett par som center borde bli något i hästeväge :) och går fritt under skärmen/TV:n.



#73

Postad 19 februari 2019 - 18:49

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Något som förvånade mig med Heresy III var höjden på ljudbilden. Den är ju som ni vet golvståeende och lätt vinklad uppåt, jag trodde ljudbilden skulle vara betydligt lägre, men den var riktigt bra. Så även under en bioduk kan den passa då den får upp ljudbilden så bra som den gör.


Kunde spela galet högt med, det var inte högtalarna utan mina öron som satte stop.
Det är iaf min uppfattning så att säga. 🤗

#74

Postad 19 februari 2019 - 20:00

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
>>> Blåtand

Haha ja med 2st Heresy som center hade du nog fått fart på centerkanalen :) Kan säkert bli riktigt bra med Heresy som center för dig, speciellt om du gillar mellnregistret


>>> Soulsound

Man kanske skulle börja med ett par Heresy istället för Forte och testa, säkert endel skillnad i ljud men också endel i pris.
Jämförde du med Forte något när du hade Heresy?

Redigerat av Graziano, 19 februari 2019 - 20:01.


#75

Postad 19 februari 2019 - 22:00

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

>>> Blåtand

Haha ja med 2st Heresy som center hade du nog fått fart på centerkanalen :) Kan säkert bli riktigt bra med Heresy som center för dig, speciellt om du gillar mellnregistret


>>> Soulsound

Man kanske skulle börja med ett par Heresy istället för Forte och testa, säkert endel skillnad i ljud men också endel i pris.
Jämförde du med Forte något när du hade Heresy?

Av specen att döma så vill man nog ha sub till Heresy 3, men det är relativt mycket elementyta från 60Hz och uppåt.
Skulle kunna vara en "match made in heaven" med en sub eller två. Då får man också en väldigt låg profil på sin frontuppsättning.

Då de inte spelar bakåt skall det också vara lättplacerade efter vad jag hört.
 

Var ganska nära att jag gjorde så som du resonerar, dvs att köpa Heresy 3 och fått provat vad det handlar om.
 

Hade nog haft plats för båda mina par om jag hade gjort så istället, men lite petande på grejerna varje dag får hela tiden små pusselbitar att trilla på plats och just nu känns det som ett bra val. Tror jag fått delningen och placeringen på basarna så som det skall nu. Har testkört en hel del basintensiv musik nu idag utan att det murrar. Känns som det finns bra respons i hela registret. 



#76

Postad 19 februari 2019 - 22:43

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Av specen att döma så vill man nog ha sub till Heresy 3, men det är relativt mycket elementyta från 60Hz och uppåt.
Skulle kunna vara en "match made in heaven" med en sub eller två. Då får man också en väldigt låg profil på sin frontuppsättning.
Då de inte spelar bakåt skall det också vara lättplacerade efter vad jag hört.

Var ganska nära att jag gjorde så som du resonerar, dvs att köpa Heresy 3 och fått provat vad det handlar om.

Hade nog haft plats för båda mina par om jag hade gjort så istället, men lite petande på grejerna varje dag får hela tiden små pusselbitar att trilla på plats och just nu känns det som ett bra val. Tror jag fått delningen och placeringen på basarna så som det skall nu. Har testkört en hel del basintensiv musik nu idag utan att det murrar. Känns som det finns bra respons i hela registret.

Ja det kanske är något att sikta på dem där Heresy, alltid kul att testa iaf.
Undra hur ett par Heresy skulle göra sig på stativ, så att dem kom upp i ungefär samma höjd som Forte eller högre... någon som testat? :)

Gött att det börjar sitta, små justeringar kan göra så mycket. Men då har du heller inte testat Forte på andra spikes/kuddar eller tiltat upp dem mot öronhöjd va? Kan nog också göra en hel del för ljudet.
Känns det som att dem börjat bli fullt inspelade nu, eller är dem ”klara” :)

Redigerat av Graziano, 19 februari 2019 - 22:57.


#77

Postad 20 februari 2019 - 19:07

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ja det kanske är något att sikta på dem där Heresy, alltid kul att testa iaf.
Undra hur ett par Heresy skulle göra sig på stativ, så att dem kom upp i ungefär samma höjd som Forte eller högre... någon som testat? :)

Gött att det börjar sitta, små justeringar kan göra så mycket. Men då har du heller inte testat Forte på andra spikes/kuddar eller tiltat upp dem mot öronhöjd va? Kan nog också göra en hel del för ljudet.
Känns det som att dem börjat bli fullt inspelade nu, eller är dem ”klara” :)

Har t.o.m sett bilder där man satt upp Heresy på väggen men de skall säkert helst stå på golvet.
Om bara ljudbilden blir bra när de står på golvet så finns det ju ingen anledning att skicka upp dem på stativ.
De är ju gjorda för golvplacering så rimligen är stativ inget måste, sedan står de ju redan från början i en vinkel så på ett par stativ spelar det väl rätt upp i taket. Personligen gillar jag att de är så låga att de inte blir så särskilt i ögon fallande. Diskretare än ett par stativare :)

 

Har inte kommit mig för att höja upp dem ännu. Det kan säkert påverka, samtidigt låter det inte som att ljudbilden är särskilt låg nu heller.
Men det låter å andra sidan riktigt gott när man ligger och halvslumrar på soffan så kanske ändå ;)

Det är onekligen snyggast om man slipper höja dem. Dock tror jag att andra fötter på dem skulle kunna göra något för ljudet då man kan känna på högtalaren att basen vid hög volym sätter dem i en liten men än dock vibration. Då är ju inte en metallfot mot parkett optimalt. Men jag har inte reagerat på något missljud vid de nivåer jag spelat ännu.

 

Om de är inspelade eller "klara"?
Har inte märkt av några egentliga släpp ännu. Men de var rätt lössläppta redan från början om man säger så.
Men min referens till nyligen är ju en helt annan typ av högtalare så vi får se vad som händer. Det kanske stundar ett megasläpp bakom kröken, vem vet?
Tyvärr så blir det inte musikspelande varje dag, huset är fullt av studenter som behöver studiero.
 


Redigerat av Blåtand, 20 februari 2019 - 20:38.


#78

Postad 20 februari 2019 - 19:42

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Provade mina Heresy på stativ, vart inte alls bra tyckte jag, de trivdes bäst på golvet hos mig.

#79

Postad 20 februari 2019 - 23:51

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0

Har t.o.m sett bilder där man satt upp Heresy på väggen men de skall säkert helst stå på golvet.
Om bara ljudbilden blir bra när de står på golvet så finns det ju ingen anledning att skicka upp dem på stativ.
De är ju gjorda för golvplacering så rimligen är stativ inget måste, sedan står de ju redan från början i en vinkel så på ett par stativ spelar det väl rätt upp i taket. Personligen gillar jag att de är så låga att de inte blir så särskilt i ögon fallande. Diskretare än ett par stativare :)
 
Har inte kommit mig för att höja upp dem ännu. Det kan säkert påverka, samtidigt låter det inte som att ljudbilden är särskilt låg nu heller.
Men det låter å andra sidan riktigt gott när man ligger och halvslumrar på soffan så kanske ändå ;)
Det är onekligen snyggast om man slipper höja dem. Dock tror jag att andra fötter på dem skulle kunna göra något för ljudet då man kan känna på högtalaren att basen vid hög volym sätter dem i en liten men än dock vibration. Då är ju inte en metallfot mot parkett optimalt. Men jag har inte reagerat på något missljud vid de nivåer jag spelat ännu.
 
Om de är inspelade eller "klara"?
Har inte märkt av några egentliga släpp ännu. Men de var rätt lössläppta redan från början om man säger så.
Men min referens till nyligen är ju en helt annan typ av högtalare så vi får se vad som händer. Det kanske stundar ett megasläpp bakom kröken, vem vet?
Tyvärr så blir det inte musikspelande varje dag, huset är fullt av studenter som behöver studiero.


Haha... var tydligen trött igår, jag menade nog om dem inte riktigt var inspelade ännu eller om dem var klara ;)

Men de låter bra, de är nog som ni säger att Heresy ska vara på golvet som dem är gjorda för. Men eftersom jag är så nyfiken av mig kommer jag säkert testa isf :)

Jag börjar nog vänja mig med Fortes utseende också, håller också med om att dem står sig snyggast utan några spikes, man vill inte gärna ha dem så mycket högre som du säger.
Jaja... får se vilken av dem det blir och om det blir, väntar på att butik ska få in dem på demo där jag bor, annars kan de nog bli om jag känner mig själv, att intresset kommer att avta för en stund för att sedan återkomma framöver

#80

Postad 26 februari 2019 - 19:29

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Går ju inte att säga när något slutat att utvecklas, i detta fall när de är fullt ut är inspelade, men tycker nog att ljudet blivit lite mer flödande de sista dagarna.
En tidigare upplevd svag men ändock torrhet i basen märks inte av längre.

De avger ett stort och dynamiskt ljud som inte låter ansträngt på någon nivå jag kunnat testa ännu men det har spelats rätt högt. En egenskap jag uppskattar är att det inte bara låter utan svänger om musiken även på låg volym. Förmodligen något jag kommer att uppskatta mer än deras förmåga att spela så högt att det svartnar för ögonen ;)

De senaste dagarna har det blivit en lite större tå in och jag har lagt under en list i framkant som möjligen kommer att bli kvar. Tycker denna lilla tweak gjorde en del. Den är inte mer än ca 1.5 cm så det är en liten höjning av fokuset och det stör inte utseendemässigt. Tror även att det gör gott för hur reflexer upplevs och sprider sig vidare i rummet.

 

Har inget negativt att säga egentligen om något register men om något utmärker sig så är det inte basen som man lätt skulle kunna tro utan mellanregistret som är luftigt och spelar med auktoritet. Lätt beroende framkallande och man blir gärna sittande i soffan långa stunder :) Inte utan att man inser att detta är något som brister på många slimmade konstruktioner.



#81

Postad 27 februari 2019 - 07:23

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Blåtand,

Det där låter ju underbart, och roligt. En ynnest för oss andra att få följa med på resan.

#82

Postad 23 mars 2019 - 14:41

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Experimenterandet med höjden har nu resulterat i att jag byggt en liten plattform som höjer dem ca 10 cm över golvet och jag utnyttjade en överbliven uppsättning Soundcare Superspikes som jag haft till tidigare högtalare. Plattan är en bit köksbänk i ek som en kollega fått över. Får se om jag målar plattan i svart som högtalarna eller om de förblir naturell ek.

Blev förutom en något bättre höjd med tanke på hur man sitter i soffan också en bättre isolering från golvet.

Tror jag är helt nöjd med tweaks nu.

 



#83

Postad 24 mars 2019 - 08:33

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd! Själv skaffade jag slutsteg och ett par fina begagnade högtalarkablar och fick nytt liv i mina Dynaudio’s. Fick även till en ny hyfsad kalibrering. Det är så gött när högtalarna börjar spela bra i samtliga register.

Funderar istället på att addera högtalare till en zon två som ska kunna komplettera huvudhögtalarna och spela längs rummets längsta axel. Har ett långsmalt vardagsrum/kök och när man sitter i andra änden av detta utrymme, dvs i köksdelen, blir ljudet lite tråkigt.

Alltid något projekt i pipeline!

#84

Postad 24 mars 2019 - 15:20

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@ Sturnus: Jaså dög inte Hegel 360 för att få igång dina Dynaudio?
Hur ser din set up nu då?

 

Vad blev det för HT kablar?

 

Högtalare till zon 2 måste ju bli något med horn ;)



#85

Postad 19 april 2019 - 14:19

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har hört och läst mycket gott om Lavardin och undrar om någon annan här på forumet testat någon av deras förstärkare tillsammans med hornhögtalare?

Har förstått att hornhögtalare allt som oftast paras ihop med rörförstärkare men är lite skeptisk till att satsa på rör då man har detta med degraderingsfaktorn och inköp av nya rör att beakta.

De finns rätt många reviews som hävdar att Lavardin gör transistorförstärkare som har rörförstärkarens fördelar men gör vissa saker bättre.

Intresserad av synpunkter och erfarenheter om någon där ute har något relevant att säga.



#86

Postad 19 april 2019 - 20:57

oatp1b1
  • oatp1b1
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Har hört och läst mycket gott om Lavardin och undrar om någon annan här på forumet testat någon av deras förstärkare tillsammans med hornhögtalare?

Har förstått att hornhögtalare allt som oftast paras ihop med rörförstärkare men är lite skeptisk till att satsa på rör då man har detta med degraderingsfaktorn och inköp av nya rör att beakta.

De finns rätt många reviews som hävdar att Lavardin gör transistorförstärkare som har rörförstärkarens fördelar men gör vissa saker bättre.

Intresserad av synpunkter och erfarenheter om någon där ute har något relevant att säga.

Stämmer säkert, men jag fattar inte hur ett företag år 2019 kan ta 5000 spänn för en fjärrkontroll. En lågwattig klass A-förstärkare kanske kan vara aktuellt annars? Typ Sugden.



#87

Postad 20 april 2019 - 07:55

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har sedan köp av mina Klipsch Forte 3 varit inne på antingen en klass A eller en rörförstärkare. Det är båda fortsatt intressanta men då jag var inne hos en handlare som hade båda dessa varianter men även Lavardin så framstod just Lavardin som ett vettigt alternativ.

Jag släppte detta med byte av förstärkare en stund och har sedan läst en del på nätet om olika intressanta förstärkare i princip alla typer av konstruktioner.

 

Vad som just nu framstår som två bra alternativ till renodlade rörförstärkare är Lavardin som är en helt vanlig integrerad transistorförstärkare om det skall beskrivas hur den rent tekniskt fungerar. Sedan finns en rör hybrid som fått mycket lovord som heter Aesthetix Mimas.
I båda fallen så framstår det som ganska få watt/krona och det är inte heller det jag främst är ute efter.

 

Distorsionen i Lavardin är extremt låg om specen stämmer och deras förstärkare har letat sig in i väldigt många audiofilers riggar nere i europa. Det man säger i recensioner är att det låter en hel del så som rörförstärkare i karaktären, men att det till skillnad mot de flesta rörförstärkare har mer kraft i både toppen och botten. Om detta stämmer och man dessutom slipper värmeutveckling och rörbyten så skulle det kunna vara riktigt intressant. Att fjärrkontrollen är ett dyrt tillbehör liksom skivspelaringång är ju inget plus men om alternativet hade varit att alla fick betala vad dessa kostar så hade ju kanske inte det varit bra det heller. Man kan ju iofs se om det finns någon multifjärr som kan göra jobbet och spara de 3800:- som fjärren kostar.

 

Aesthetix Mimas testades för en tid sedan i tidningen HiFi & Musik där man ansåg att den spöade en rörförstärkare från Audioresearch vilket i min bok betyder att den låter bra. Audio Research har aldrig gjort mig beviken oavsett vad de paras ihop med.
Har även läst andra test av Mimas där denna får bra kritik så den tänker jag absolut titta mer på innan jag handlar.

 



#88

Postad 20 april 2019 - 11:15

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Blåtand,

Om du nu eventuellt är inne på rörbanan. Så finns ju ett otal alternativ från Kina som är mycket billigare än de västproducerade dito. De större modellerna från Cayin eller liknande idag erkända produkter torde locka fram köpbegär.

https://www.china-hi...5a1dfc16f05f189

Redigerat av PML73, 20 april 2019 - 11:15.


#89

Postad 20 april 2019 - 11:24

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Luxman M-200 läser jag skall passa Klipsch

Redigerat av Buddaz12, 20 april 2019 - 11:26.


#90

Postad 20 april 2019 - 11:56

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Ah, Luxman. Ja det hade jag glömt. Finns otal modeller genom historien som gått som billigare variant till McIntosh.

#91

Postad 20 april 2019 - 13:29

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ah, Luxman. Ja det hade jag glömt. Finns otal modeller genom historien som gått som billigare variant till McIntosh.

Annars tänkte jag på PrimaLuna. De är helt med rör. Traformatic Audio, AMR, EAR, Jas Audio och Kondo. Ser på utländsk sida med olika märken som kör rör. De kostar skjortan. Det är väl som sådan har man pengar så varför inte unna sig något.

Redigerat av Buddaz12, 20 april 2019 - 13:29.


#92

Postad 20 april 2019 - 13:46

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Buddaz,

Håller med dig där. Min favorit kring helrör är oavkortat Kr Audio. Deras strax under top-Of-line för-/slutsteg(mono ggr2) gick för endast 25.000 förra våren på blocket. Nypris på över 180k.

Redigerat av PML73, 20 april 2019 - 13:54.


#93

Postad 20 april 2019 - 15:41

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Buddaz,

Håller med dig där. Min favorit kring helrör är oavkortat Kr Audio. Deras strax under top-Of-line för-/slutsteg(mono ggr2) gick för endast 25.000 förra våren på blocket. Nypris på över 180k.

Själv får man bara titta. Har annat att prioritera. Känns mer som de riktigt dyra prylarna är så nischade och mest bara skryt objekt. McIntosh har jag inte så mycket till över. Hört med KEF Reference 5. Tittade på nätet över nya Primare A35.2 och blev frestad. Tycker mer klass D känns lite mer modernt. Har funderat en gång på rör. Är som andra tveksam till när de må bytas. Gissningsvis tror jag nog det blir först byte utav receiver eller högtalare.

#94

Postad 20 april 2019 - 15:58

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag det saknas ju inte alternativ, men som sagt främst de nämnda två fabrikaten som är intressanta just nu.
Luxman har några maskiner som absolut skulle kunna vara intressanta men dessa är ännu dyrare. Blir det rör så blir det sannolikt ARC eller annat västerländskt fabrikat.

 

Skall inte bli politisk och gillar absolut bra affärer men kan jag undvika att stödja Kinas regim så gör jag det.
Tyvärr finns det ju andra områden där det näst in till saknas alternativ till Kina tillverkat idag.

 

 



#95

Postad 20 april 2019 - 16:50

Soulsound
  • Soulsound
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Kan du testa Nelson Pass First Watt så gör det. Jag har ”bara” Aleph 7, men maken till bra förmedlare..... ja, den spöar i magi mina Nelson Pass Mono-steg.

Aleph 7 har inte kraft i massor, men det behöver du ju inte. First Watt ger en ljudbild där djup, placering och naturlighet sitter HELT rätt. Stereobilden och djupet trodde jag inte var sann första gången jag lyssnade, HUR kan ett stereo-steg låta så? Ingen aning, bara njuta.

#96

Postad 23 april 2019 - 20:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kan du testa Nelson Pass First Watt så gör det. Jag har ”bara” Aleph 7, men maken till bra förmedlare..... ja, den spöar i magi mina Nelson Pass Mono-steg.

Aleph 7 har inte kraft i massor, men det behöver du ju inte. First Watt ger en ljudbild där djup, placering och naturlighet sitter HELT rätt. Stereobilden och djupet trodde jag inte var sann första gången jag lyssnade, HUR kan ett stereo-steg låta så? Ingen aning, bara njuta.

Skall kollas innan köp.



#97

Postad 27 april 2019 - 18:55

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Stämmer säkert, men jag fattar inte hur ett företag år 2019 kan ta 5000 spänn för en fjärrkontroll. En lågwattig klass A-förstärkare kanske kan vara aktuellt annars? Typ Sugden.

Sugden är magi. Får man tag på en har man en kamrat för livet. Hade tur och fick tag på den i mitt tycke finaste, en A21A -89, den svarta modellen med orange text och startknapp. :)

#98

Postad 28 april 2019 - 08:07

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Får jag möjlighet att lyssna på Sugden så är dessa tveklöst av intresse.

Vad det blir till sist avgörs av många faktorer och inte minst kan en inköpstrigger vara att det dyker upp något begagnat :)

 

Det är lite lustigt detta med att man under många år försökt maximera prestanda för pengarna och helt plötsligt sitter man med en högtalare som är så lättdriven att effekten har underordnad betydelse. Man tittar på effekt svagare alternativ med fokus och pengar lagda på annat än stora nätdelar och stora kondensatorbanker. Samtidigt kostar dessa mindre kraftiga förstärkare ofta väl så mycket som mer kraftfulla alternativ.

 

Det blir inte lika lätta att redan i specen se tydliga skillnader mellan alternativen och effekten är inte längre direkt diskvalificerande för det stora flertalet. Nya tider och utmaningar mao.



#99

Postad 28 april 2019 - 10:04

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Låter som en alldeles utmärkt situation.

#100

Postad 01 maj 2019 - 17:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Får jag möjlighet att lyssna på Sugden så är dessa tveklöst av intresse.
Vad det blir till sist avgörs av många faktorer och inte minst kan en inköpstrigger vara att det dyker upp något begagnat :)

Det är lite lustigt detta med att man under många år försökt maximera prestanda för pengarna och helt plötsligt sitter man med en högtalare som är så lättdriven att effekten har underordnad betydelse. Man tittar på effekt svagare alternativ med fokus och pengar lagda på annat än stora nätdelar och stora kondensatorbanker. Samtidigt kostar dessa mindre kraftiga förstärkare ofta väl så mycket som mer kraftfulla alternativ.

Det blir inte lika lätta att redan i specen se tydliga skillnader mellan alternativen och effekten är inte längre direkt diskvalificerande för det stora flertalet. Nya tider och utmaningar mao.

Kan det bli bättre? En hel värld av fantastiska apparater du tidigare inte ens övervägt öppnar sig nu. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.