Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson lanserar två nya projektorer - EH-TW7000/7100

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EH-TW7000 (Projektorer) 0 7,33 (3) 10 990:-
Epson EH-TW7100 (Projektorer) 0 9 (1) 15 990:-

Postad 30 november 2019 - 20:50

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 2 748 inlägg
  • 0
TW7100 ger ungefär liknande prestanda som 6700, ifall jag tidigare var oklar. TW7000 är en smula dassigare i svärtan.

HW45 är betydligt bättre, men inte lika ljusstark (om det behövs).

/Marcus

Postad 30 november 2019 - 20:58

GriffDeLaGriff
  • GriffDeLaGriff
  • Mästare

• 2 627 inlägg
  • 0
Hw 45 kostar 22k.

Jag måste kanske precisera att målet är en lika bra som 6000 och inte sämre. Men det finns nog ingen lust att heller betala mer för något bättre. (Bakgrunden är att han är nöjd men har fått ett streck i bilden som inte går bort så vill bara byta billigast möjligt 1 til 1).

Om 7000 är minst lika bra som 6000 så blir det den. Jag har läst hela tråden men har för lite kännskap för att veta om f.eks 6700 är bättre än 6000 även om modellnumret antyder det.

Redigerat av GriffDeLaGriff, 30 november 2019 - 21:01.

Postad 30 november 2019 - 22:02

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 2 748 inlägg
  • 0
TW7000 kommer att vara bättre på det mesta och den är förmodligen ljusstarkare än den äldre TW6000 men troligen också med lite sämre svärta. Men svårt att veta utan att testa dem mot varandra, åren gör ju sitt.

HW45 kostar 18.990:- på de flesta ställen, vad jag kan se.

/Marcus

Redigerat av Marcus_TheRock, 30 november 2019 - 22:03.

Postad 30 november 2019 - 23:08

GriffDeLaGriff
  • GriffDeLaGriff
  • Mästare

• 2 627 inlägg
  • 0
Ok takk.

Han bor i Norge därav dom lite annorlunda priserna...ibland är saker billigare och ibland dyrare.

Postad 17 januari 2020 - 20:08

Vega77
  • Vega77
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Äger nu 7100 sen ett par dagar. Fick tag på ett returex på elgiganten outlet för 11900:-. Kanske den som någon här i tråden lämnat tillbaka på öppet köp? Hade gått 25 h men har full garanti etc. 

Mina förutsättningar: react 2.0 duk, 92`, ca 3,5 m från proj till duk. Proj monterad på hylla på bakvägg. Mörkbrun vägg där duk sitter, mörkbrun heltäckningsmatta, vitt tak, ljusbruna väggar. Inget ljusinsläpp från fönster etc.

Mina observationer so far; det som slog mig först var ljusstyrkan, den här tål mycket ströljus samtidigt som den ger fullt acceptabel bild. Klart användbart i olika situationer för min del. 

Väldigt klar och fin bild med bra stuns med rätt grundmaterial (4K HDR). Väldigt bra grundinställningar som man inte behöver mickla särskilt mycket med. Vill man ha mer tryck i t ex HDR-material kan man ställa in detta i 16 nivåer och även ställa ljusstyrka i 3, varav jag föredrar medium som ger acceptabel bullernivå från fläkt. HDR, någonstans mellan 6-8. Läge: Bio. 

Svärtan är väl svagaste punkten, vilket såklart hänger ihop med andra parametrar såsom rummet och den höga ljusstyrkan mm. I fullbild, dvs 16/9 är det dock inte så påtagligt, då framstår bilden som smått fantastisk :) 

och eftersom jag spelar en hel del ps4 så värderar jag stödet för 4k 60 mhz högre. 

Ett estetiskt plus är storleken. 9400/7400 är vääldigt stora. 

Något lite besviken på 1080p-material. Jag hade tidigare tw5000 med darbee darblet och den kombinationen står sig väldigt väl i fråga om ren upplevelse, faktiskt även mot 4K HDR på 7100:an. Dock var lampan slut på 5000, även missfärgningar i kanter, plus dammblobbar som jag inte blev av med, trots isärmontering.... så det var dags för pension.

Kan återkomma med mer intryck när jag testat mer. 

Postad 06 februari 2020 - 11:06

Vega77
  • Vega77
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Så, projektorn var så när på väg att åka tillbaka då jag upptäckte att den helt random stängde av sig när jag spelade PS4. Tills jag googlade på det och hittade andra som upplevt samma sak. Många hade skickat tillbaka sina projjar och fått nya, men med samma problem. Visar sig att boven i dramat är HDMI-CEC vilket på Epson ligger under namnet HDMI Link. Avvaktiverade man den så försvann problemet. Fantastiskt, man måste ju bara älska Google emellanåt.

Postad 17 februari 2020 - 20:49

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Köpte denna strax före jul och är i stort sett nöjd även om jag känner den skulle behöva kalibreras något vad färger och svärta vill säga. Använder den i ett icke alls mörklagt vardagsrum och fungerar jättebra tack vare sin ljusstyrka.

Men min fråga. Hade tidigare em Mitsu HC 3800 så stor stativet var så klart satt utefter dens egenskaper att den sköt bilden offset dvs svagt neråt mot duken. Nu har jag justerat ner fästen något men kommer också höja upp duken en aning för att komma så nära inom linsens vågräta utkast. Jag har ju använt lens shift för att korrigera i dagsläget.

Om lens shift nu ska 'nollas' efter flytt av duk, för ny eventuell korrigering med allt i våg, ska reglagen då stå i mitten av sina vridmoment med- och motsols? Det finns ju ingen gradering öht vid rattarna.

Redigerat av Spiritwalker, 17 februari 2020 - 20:50.

Postad 17 februari 2020 - 23:11

juan
  • juan
  • Forumräv

• 815 inlägg
  • 0

Köpte denna strax före jul och är i stort sett nöjd även om jag känner den skulle behöva kalibreras något vad färger och svärta vill säga. Använder den i ett icke alls mörklagt vardagsrum och fungerar jättebra tack vare sin ljusstyrka.

Men min fråga. Hade tidigare em Mitsu HC 3800 så stor stativet var så klart satt utefter dens egenskaper att den sköt bilden offset dvs svagt neråt mot duken. Nu har jag justerat ner fästen något men kommer också höja upp duken en aning för att komma så nära inom linsens vågräta utkast. Jag har ju använt lens shift för att korrigera i dagsläget.

Om lens shift nu ska 'nollas' efter flytt av duk, för ny eventuell korrigering med allt i våg, ska reglagen då stå i mitten av sina vridmoment med- och motsols? Det finns ju ingen gradering öht vid rattarna.

Har du 7000 eller 7100?

Postad Igår, 07:22

boombaaz
  • boombaaz
  • Forumräv

• 877 inlägg
  • 0
Lena shift behöver inte nollas. Det är ingen digital våg. Justera den bara så bilden passar in på dukytan.

Postad Idag, 19:17

Vega77
  • Vega77
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Du har ju 60 i vertikal men bara 24 i horisontell shift så jag vet inte riktigt hur rattarna motsvarar detta. Men ditt resonemang om att nolla genom att ställa dem i mitten borde ju stämma. Dock har jag min vertikala shift i princip dragen i botten och märker inga negativa effekter av det. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.