Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dags att skapa ny bio

80 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 31 december 2013 - 10:12

CustOM_20
  • CustOM_20
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Tittade in i din tråd nu och måste säga att det ser riktigt fint ut, ska bli roligt att följa för att se hur det utvecklas:)
Färgkombinationen tycker jag ser mycket bra ut.

#52

Postad 01 januari 2014 - 21:56

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Idag noterar jag att nu börjar det låta riktigt bra i rummet. Vilken oändlig skillnad mot tidigare (ja, då var det nakna, hårda väggar). Hornen inte provkörda ännu, men den bas som producerar ur mina sidorhögtalare är ruggigt mysig och jag hör redan nu att detta kommer bli bättre än i min förra bio. Trevligt.

Jag har börjat massera Barcon som synes på bilden. Skall försöka få tag på material imorgon till att svetsa ett bra fäste för den nya platsen.

Jag valde nyansen svart till väggarna. Inga kompromisser.
Postad bild

Redigerat av nombz, 01 januari 2014 - 21:57.


#53

Postad 13 januari 2014 - 22:43

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Kul att du verkar bli nöjd glöm inte mera bilder sen.


#54

Postad 27 januari 2014 - 11:43

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Så här skall det bli när det är klart : Postad bild

Jag lägger ner mycket tid på bakre delens diffusorer nu, så här skall det se ut "ungefär" fast såklart svarta (det är två lager epoxifärg på nu). De sitter på rätt stora membranabsorbenter:
Postad bild

Redigerat av nombz, 27 januari 2014 - 11:44.


#55

Postad 31 januari 2014 - 12:40

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Bakväggen börjar likna något nu. Membranabsorbenterna på plats, tygat väggarna (men inte spalter på ännu) och 2/3 av diffusorerna står på plats (inte limmat ännu).
Postad bild

#56

Postad 19 februari 2014 - 14:50

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Mycket har hänt sedan det där. Jag har till och med haft invigning :)

Bakre väggen blir såhär : (fast mycket skräp på bilden)
Postad bild

Invigningen (med "Flygplan") såg ut såhär :

Postad bild

Saknar en del spalter i taket fortfarande men jag kommer dit snart :)

Har mätningar osv också och nu funderar jag på minidsplösningar.

CRTn är vettigt justerad också så bilden är tittbar. Hade glömt hur tråkigt det är att skruva fokus och liknande...

Redigerat av nombz, 19 februari 2014 - 14:51.


#57

Postad 21 februari 2014 - 10:52

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Blev lite filmtittande idag.

Inte fasen är det dåligt inte. Det är bättre än min förra bio. Tyvärr kan jag inte lyssna på lite högre nivå då barnen lagt sig. Egentligen kan jag nog det, men man måste "lyssna in" var godkända nivåer ligger.

Jag tycker det är rätt klart att djupet i ljudpespektivet är bättre. Det är mycket mer "runt om" än min tidigare bio (men som sagt, den var ju lite väl dämpad).
Jag ännu inte satt nivåer, dvs matchat in hornen mot sidor osv.

Det är fortfarande lite intressant aktivitet kring 66Hz där vi får en dip i sweetspot och högre decaytider. Jens är inte så bekymrad för det, men för mig så är det ju ett "hack" i grafen. Jag/vi skall försöka få fram vad det är (jag erkänner öppet att jag inte förstår allt Jens pratar om, men det verkar vara en kombination av vägg och tak som orsakar det). Det finns ideer om att ordna till det så i slutändan blir det nog bra. Och inte fasen är det troligt att det är något jag hör...

På sweetspot med bägge hornen och minidsp (alltså snabbt minidspat) ser det nu ut såhär:
Postad bild
Postad bild

Jag har inte lyft något längre ner, (det enda mindsp jag gjort är i princip att trycka ner några saker) men det ser ut som jag har bra svar ner till 12-13 Hz vilket ju inte är tokigt. Notera att jag har högpassfilter i minidspn på 10Hz också.

Skall komplettera med lite spalter framöver och det är ju en hel del utseendefix kvar också. Tänkte måla lite högtalare, andra skall ju in bakom tyg osv. Centern skall ju byggas om också. Puh. En del kvar, men om man tittar på en av före bilderna i början av tråden så inser man ju att det är ju knappt 1% kvar. Och enkla saker.
Jag tror det här blir som jag tänkt mig till sist.

Observera, detta inlägg är inte eftertexten. Det kommer med credits och allt det där så smånigom :)

#58

Postad 02 mars 2014 - 17:23

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Ny center och målade sidor. Centern skall få tygfront tänkt jag.

Postad bild

En postning av mig är ju inte komplett utan en bild på fler spalter som ligger och torkar :)
Postad bild

#59

Postad 02 mars 2014 - 17:28

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0
Här rullar det på :)

#60

Postad 02 mars 2014 - 22:25

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

En postning av mig är ju inte komplett utan en bild på fler spalter som ligger och torkar :)


Du skulle ha lagt upp en film på youtube istället där du visar när de ligger och torkar... :D
(jag är för trött för att forumhärja, ber om ursäkt på förhand)

#61

Postad 09 juni 2014 - 11:40

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Ett rejält lyft var ju att måla Barcon svart. Nu försvinner den ju nästan! (eller inte, men den syns mindre)

Postad bild

Hade killkväll hemma igår, sådant behövs ibland, och efter grillande och bastande blev det en film. SKyfall blev valet (man ligger ju en aning efter med en bionedtid på 2 år).
Ingen hemma utom de i bion så man kunde ha en trevlig nivå. Jösses vad systemet presenterar, känns som det är helt utan gränser.

Nu har jag kopplat in 10x10 Minidspn också. Det innebär att jag kan matcha ihop sidorna och hornen på ett snyggt sätt (dvs hornen blir inte subbasar, utan en del av sidorna).
Skall mäta upp och justera in lite grovt, sedan skall Jens hjälpa till (per remote om vi får till det, han sitter hemma och styr min dator och kan därmed styra svep och allt, i alla fall i teorin).

Har satt in en Minidsp 10x10HD också. Finns nästan för mycket möjligheter att justera saker....

#62

Postad 09 juni 2014 - 17:40

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Grattis till ett grymt hemmabiobygge hoppas du är nöjd med din nya biosalong :)
10 poäng helt klart!

#63

Postad 31 oktober 2014 - 09:25

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
En bit till har jag kommit, har legat på is länge pga lite beroenden (inte jag som är beroende av något, men kunde inte bygga klart innan en kamin var på plats osv).

Beställde även soffor igår, så här blir det :
Postad bild


Främre raden blir en 3 sits soffa (med indivduella elekriska recliners) och bake raden blir en 4:a av samma sort.
Tänkte ha recliner fåtöljer fram, men man förlorar så mycket bredd och de två som sitter på sidan om mitten kommer så långt från sweetspot då.

#64

Postad 31 oktober 2014 - 11:27

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Grymmt,glöm inte att njuta av lite musik å film nu .....

#65

Postad 31 oktober 2014 - 11:31

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Grymmt,glöm inte att njuta av lite musik å film nu .....

Jag är väldigt dålig på det, men jag lovar att bättra mig.

#66

Postad 08 november 2014 - 12:19

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Sofforna inne (fast bakre saknar ena hörnet men det kommer på tisdag), och ett temporärt podium byggt bak för att kolla höjd.
Fåtöljen till vänster skall förstås inte vara med.

Bilden tagen då jag sitter och jobbar i bion, därav laptopen. Trevlig miljö att jobba hemma i.

Igår kväll såg jag första filmen med äldsta dottern (snart 5år), vi kollade Turbo. Vilken höjdarupplevelse.
Efter döttrarna somnat blev det film med sambon, kändes som nyinvigning för så mycket hänt sedan sist. Sofforna med elektrisk recliner är riktigt riktigt bra tycker jag!

Postad bild

Redigerat av nombz, 08 november 2014 - 12:20.


#67

Postad 12 november 2014 - 21:54

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Saknas en matta och fortfarande sista platsen på bakre raden, men ändå en del nya bilder. Det är ju inte så mycket som saknas nu egentligen.
Podiet bak är högst provisoriskt också.

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

#68

Postad 14 november 2014 - 08:47

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Vilken grym hemmabio det blev, vilken modell utav CRT projje kör du med?

#69

Postad 14 november 2014 - 09:19

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Tack! Det är en Barco Graphics 1209s/E. Låter lite för mycket så jag funderar hushbox (medan jag väntar på att hitta något digitalt att ersätta med).

#70

Postad 27 december 2014 - 22:55

Unregistered77496a38
  • Unregistered77496a38
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Riktigt snyggt du har fått det!

Vad är det för soffa du har där framme? (3 sits recliner)

#71

Postad 04 januari 2015 - 21:50

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Tackar!

Det är Oscar från klubbkompis.se. Finns lite info här : https://www.minhembi...howtopic=315353

#72

Postad 16 januari 2015 - 12:24

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Byggde en "Salong 2" också för barnen. Ligger vägg i vägg med den riktiga. Perfekt med lite film och Xbox för ungarna när föräldrar kollar på film. Lyxigt :)
Postad bild
Postad bild

Ikväll kickas del två av "vartannat årliga" Sagan om ringen race igång. Vi hann med första och halva andra strax efter nyåret och idag försöker vi med resten.
Båda salongerna kommer gå varma, kommer var många ungar som skall underhållas när föräldrarna äter popcorn och dricker rom&cola (och ser lite på film också).

Ser fram emot detta! En bra film med goda vänner är KALAS!

#73

Postad 21 januari 2015 - 23:41

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Riktigt smart med en barnbio oxå...

#74

Postad 22 januari 2015 - 12:55

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Riktigt smart med en barnbio oxå...

Funkar bra, men kanske inte den mest seriösa :)

#75

Postad 04 mars 2015 - 21:58

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Kvarstår fortfarande sista inmätningen och justeringen med miniDSP. Egentligen borde jag skaffa mig separata slutsteg till samtliga kanaler för att kunna justera in dem indivduellt, men jag kan inte riktigt komma på vad jag skall ha för steg. Har lite brist på plats så det får bli ett steg med 5 eller 7 kanaler antar jag. Eller så låter jag det fortsätta drivas av Onkyon. Svåra beslut.

 

Men film är riktigt trevligt i salongen :) Oavsett om det inte är individuella steg eller inte!



#76

Postad 05 april 2015 - 14:12

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Fullt möjligt att jag tog i lite hårt, men nu skall jag i alla fall inte törsta efter effekt/ström på ett tag tänkte jag:
 
DSC_1144.JPG
 
Nästan 40kg väger den, klart jobbigt att flytta runt.
Den kommer få driva de fem frontkanalerna, dvs front wide, front och center. Med minidsp mellan onkyo förstärkaren och rotel steget. 
Tills vidare (tills jag skaffar ett surroundförsteg med vad det nu är för ljudstandard som gäller) får min 3007:a driva de fyra surroundkanalerna.
Det innebär att jag kan äntligen få den riktiga injusteringen och slutmätningen av Jens (konsulten)!


#77

Postad 10 juni 2015 - 09:42

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

2 År efter första besöket så kom Jens från Resonator tillbaka för att mäta in och justera Minidsp osv.

Jens spenderade 11h i rummet med mätningar, inställningar, provlyssning, och så "repeat" på det. Vi höll på till kl 23, tur att barnen sov djupt för när stordraken i Draktränaren kraschade som slut på allt så stod INGET still :)

Många saker fixades utöver det vanliga justerandet, bra att veta kanske?
- Minidsp 10x10hd var inte alls inställd som den skall default med dipparna på hög gain i utgångsteget. Switchade man om det fick man 6DB headroom till.
- Mitt rotel slutsteg ger inte alls full utsignal med RCA ingång använd (obalanserat). Man skall ha balanserat så när vi bytte från obalanserat till balanserat från MiniDSP till RMB1585:an så fick vi 10dB till. Tur att Jens hade med sig ett par XLR kablar som stympades och kunde användas.

Jag hade egentligen inte så stora förhoppningar om förbättringar, utan mer ett kvitto på att det var bra.
Jag hade VÄLDIGT fel. Det är som dag och natt. Det låter... GALET bra nu. Jag kan knappt sluta lyssna!
Vad blev bättre? Allt :) Basen tightare, center och wide L/R MYCKET bättre. Även de vanliga sidorna låter bättre även om det inte är lika uppenbart, det andra är in-your-face uppenbart.
Centern lider uppenbart av att vara nära golvet, men det fixades till "tillräckligt". Planen är ju att ganska snart ha ljudtransparent duk och därmed centern i höjd med sidorna.

Intressanta slutsatser:
* Mina sidor (Eve-II) presterar väldigt, väldigt bra. Så raka som de var innan justeringen är... otroligt. Låg distorsion. Det är en 2,5 are dvs i basen så är det en 8" och en 6,5" som sammarbetar.
* Mina krakken 212 horn har högre distorsion än man gissat. Jens gissar på att det är pga av de "enkla" JBL bilbasarna som driver det hela. Vi har jobbat runt det genom att sidorna presenterar så bra så att de kan användas rätt lågt. Som tur är så är Krakken hornen klart bättre under 50-60Hz när det gäller distorsion, delningen är nu på 55Hz (hur många testkörningar som gjordes på det innan rätt frekvens, branthet, symmetri, och typ valdes vill jag inte ens gissa).
* Tidskompensation för att få ihop hornen med sidorna är lite lurigt då det är två vågfrontar (tappade horn), men vi valde att använda den första som referens och det är rätt klart att det var en bra ide.
* Jag hade dragit upp basdelen REJÄLT, och när vi tog ner den kanske 20db (japp, så mycket var det) så trodde jag att jag skulle tycka det var basfattigt. Helt fel, jag upplever det som lika bra "tryck" fast nu fast passande i massor med olika musikstilar (och för bio). VÄLDIGT förvånande för mig, men antagligen har jag kompenserat något jag "saknat" med högre nivå helt enkelt. Nu låter det GRYMT. Torrt och fint. Och i princip utan ljudtrycksgränser heller verkar det som... I alla fall inom mina nivåer.

Att sedan bli frågad om man kan tänka sig att agera referens och få dit folk som vill provlyssna som är prospekt för Jens jobb är ju bara ett kvitto på att det blivit bra :) Såklart blev svaret JA.
 

Minidspn blev lite omställd:

20150527_140705.jpg

 

 

Jens hittade arbetsplats bakom bakre raden. Blev många timmar han satt där...

20150527_142715.jpg

 

Och slutresultatet!
Jajust det, det ser ju likadant ut icon_smile.gif Mic i sweetspot.

20150527_142730.jpg



#78

Postad 16 juni 2015 - 20:58

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Lite mätresultat:
 
Vänstra fronten (ink horn såklart) (3 oct smoothing)
FR_L_3oct.gif
 
Vänstra fronten (ink horn såklart) (24 oct smoothing)
FR_L_24oct.gif
 
I lyssningsposition såklart.
 
Höger ser ju exakt likadan ut så jag lämnar den...
 
Vattenfall diagram för vänster: (samma här, höger ser VÄLDIGT likt ut).
Vattenfall_L.gif


#79

Postad 21 januari 2019 - 21:26

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Nu har CRT gått ut tiden även i denna bio och ersatts av laser och 4k (laser används ju för att excitera fosfor så jag är i alla fall inte helt lost mot CRT teknikens grunder :) ).



#80

Postad 22 januari 2019 - 15:36

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0

Nu har jag inte tittat igenom och sett riktigt vad du har, men visst behöver du ett par Ultimax 15" till din bio? ;)



#81

Postad 22 januari 2019 - 16:17

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Nja, jag har två st kraken 212 horn så baskapaciteten i bion är långt över behovet redan :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.