Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Läsplattor

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 januari 2010 - 19:11

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0
Jag är ute och fiskar efter en läsplatta, men det verkar som dom flesta som man läser om inte finns ute ännu eller går inte att köpa i Sverige eller fungerar halv-kasst här i Sverige.

Någon som vet var man kan få tag i några och har några bra tips?

Själv vill jag använda den för att läsa manualer när man är ute och skruvar, så den bör ju givetvis stödja PDF:er. Manualer kan ju vara rätt detaljerade med bilder med text å så, så stor upplösning är nog att föredra, samtidigt som den bör va liten så man får plats med den på nått bra ställe :)

Så, vad har ni för tips tro?

#2

Postad 22 januari 2010 - 20:14

karlsjor
  • karlsjor
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Tjena,

Jagar själv en platta till frugan.

Jag hittade dessa siter + att Amazon säljer sin Kindle.

http://www.mobilfram...t-1.247251.html
http://www.book-stor...CFUd_3godMUtT5g

//Jörgen

#3

Postad 22 januari 2010 - 21:32

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0
Vänta och se vad apple presenterar på onsdag..

#4

Postad 22 januari 2010 - 21:59

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0

Vänta och se vad apple presenterar på onsdag..


haha jag bara visste att nån skulle dra upp det :)

#5

Postad 23 januari 2010 - 08:36

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

Tjena,

Jagar själv en platta till frugan.

Jag hittade dessa siter + att Amazon säljer sin Kindle.

http://www.mobilfram...t-1.247251.html
http://www.book-stor...CFUd_3godMUtT5g

//Jörgen


Kindle verkar ju t.ex. bra, särskilt DX-varianten eller vad den nu hette, den lite större.
Den har ju dessutom tilting-funktion och inbyggd GPRS-anslutning och liknande. Undrar bara dock med det sistnämnda om det går att sätta i ett svenskt simkort, eller om den är på något sätt har inbyggt simkort som inte går att bytas eller liknande. Sen verkar den ju lite hårt knuten till amazon med deras one-click-system för att köpa böcker. Säkerligen bra om man är en bokmal med amazon som bas.

Men som ni andra säger, att vänta på apples presentation. Men jag vet inte, kanske man ska kolla efter nån billig slit-å-släng-variant som man kan vara oförsiktig med. Risk för att den kanske är lite dyr bara.

#6

Postad 25 januari 2010 - 17:57

Unregistered64ab0350
  • Unregistered64ab0350
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Jag är ute och fiskar efter en läsplatta, men det verkar som dom flesta som man läser om inte finns ute ännu eller går inte att köpa i Sverige eller fungerar halv-kasst här i Sverige.

Någon som vet var man kan få tag i några och har några bra tips?

Själv vill jag använda den för att läsa manualer när man är ute och skruvar, så den bör ju givetvis stödja PDF:er. Manualer kan ju vara rätt detaljerade med bilder med text å så, så stor upplösning är nog att föredra, samtidigt som den bör va liten så man får plats med den på nått bra ställe :P

Så, vad har ni för tips tro?


Precis vad jag behöver en e-reader till, manualer och dyl. Men jag väntar spänt på vad apple ska presentera på onsdag. Är det ens hälften så bra som ryktena säger så kommer det göra mitt liv mycket enklare. Jag släpar runt på 30-40 feta pärmar med manualer, beskrivningar och annat som jag måste ha med mig i jobbet. Det skulle vara som en dröm att kunna köra in allt i en "tablet". Jag är fan i exstas av bara tanken... Söka i alla tusentals datablad lätt och smidigt allt i samma lilla smidiga apparat. Wohoooooo.....

#7

Postad 25 januari 2010 - 20:25

Purre
  • Purre
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0
https://www.minhembio.com/nyheter/2045

Deras senaste nyhet från idag?

#8

Postad 25 januari 2010 - 22:23

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0
Sitter och väntar på någon enklare och billigare läsplatta. Allt den behöver ha är ju ett minne och klara läsa vanliga format. Tycker det är löjligt att de nuvarande läsarna kostar som en bärbar dator. De borde gå på under tusenlappen.

Redigerat av altair4, 25 januari 2010 - 22:24.


#9

Postad 28 januari 2010 - 18:29

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0
Sedan en vecka tillbaka har visst Amazon erbjudit Kindle internationellt. Jag har precis beställt en DX.. vi får se vad den går för. Jag föll iallafall för att den har lite högre upplösning, något som kan vara ack så viktigt om man ska läsa manualer med bilder. Mindre viktigt om man ska läsa en vanlig bok antar jag.

3G-stödet den har är dessutom gratis även i Sverige, inte för att man kanske kommer utnyttja det allt för mycket, men ändå :P

Kan nämnas att jag inte nappade på iPaden, kändes inte rätt för mig.

#10

Postad 25 september 2011 - 08:38

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Ser att tråden stått still ett tag. Någon som har erfarenhet av vilka läsplattor som är billiga samt bra och man kan läsa svenska böcker med? Vilka skall man undvika?

#11

Postad 10 januari 2012 - 20:43

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Happ, nu är jag sugen på en läsplatta på nattduksbordet, men vilken modell skall man ha? En I-padda känns lite overkill för att läsa böcker på, och för tung.

Någon som har en rekommendation nu när kindle/ipad/med mera funnits ute ett tag?

#12

Postad 10 januari 2012 - 20:54

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
iPad suger! Som läsplatta alltså. Du ska ha en skärm av typen e-ink, det är precis lika skönt att läsa på som att läsa en vanlig bok. Jag har en Kindle (den med tangentbord) och är helt frälst, jag drar mig för att läsa vanliga böcker längre. Har köpt den nya modellen till sambon och den är ruskigt mycket snyggare än min modell. Det finns också en Sony som ska funka jäkligt bra, men den verkar svår att få tag på?

#13

Postad 10 januari 2012 - 22:50

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Vad är det som gör Ipad mkt sämre än Kindle för att läsa böcker? Bara en nyfikenhet :)

#14

Postad 11 januari 2012 - 07:57

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Det är skärmen, iPad har ju en LCD-skärm som är hemsk att läsa böcker/mycket text på. Kindle/Nook/Sonyn har e-ink som är skapad för att läsa på. Skillnaden är enorm.

Jag vill bara klargöra innan eventuella Apple-talibaner slipar knivarna och anfaller mig att ipad inte är unikt dålig som e-bokläsare - Android-plattorna är precis lika dåliga dom. Att läsa böcker på alltså. Enda anledningen till att jag tog upp just ipad var att ordeith använde den som exempel. E-ink är precis lika behagligt som att läsa en vanlig bok, LCD är hemskt:

Postad bild

#15

Postad 11 januari 2012 - 09:16

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Ok då förstår jag!
Fast då är en E-Ink bara till för att läsa böcker och tidningar på va?

Vart hämtar man materialet ifrån? (böckerna alltså)

#16

Postad 11 januari 2012 - 09:22

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Man kan till exempel låna från svenska bibliotek, ladda ner gratis från googles fria boktjänst, köpa från amazon (kindle), köpa från Sony Bookstore (Sony). En stor fördel är om man läser mycket böcker på engelska att det går att få tag i dem snabbt till något så när vettigt pris.

Jag (och frugan) har varsin Sony PRS-650 och är mycket nöjda faktiskt.

Finns en tråd om olika modeller här: https://www.minhembi...pic=260174&st=0

#17

Postad 11 januari 2012 - 09:26

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
"-Q-" hann före. :P

Redigerat av Unregistered1573, 11 januari 2012 - 09:27.


#18

Postad 11 januari 2012 - 09:48

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Det går ju också att få tag på material via en del mindre lagliga sidor... Hur som helst har min läsplatta gjort att jag läser mycket mer än vad jag gjorde tidigare, den är så fantastiskt skön att läsa på. Aldrig mer en pocketbok med typsnitt av storlek 4, här väljer jag själv vilken storlek det ska vara. Batteritiden är fantastisk eftersom batteriet endast används när man byter sida. Det finns plats för tusentals böcker på den så man kan alltid ha med ett bibliotek. Min läsplatta är nog nästan den bästa prylen jag äger.

(Det GÅR ju att surfa på dom, men det är mycket sämre än via dator/surfplatta/mobil)

#19

Postad 11 januari 2012 - 09:56

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Som jag förstått det så finns det fodral med ljus på, skärmen lyser alltså inte?
I så fall försvinner hela poängen för mig då den var att läsa utan att störa tjejen med lampan tänd de gånger hon vill sova och jag läsa.

#20

Postad 11 januari 2012 - 10:23

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Om du läser mycket i sängen behöver du ett fodral med ljus eller lös lampa då skärmarna inte är bakgrundsbelysta.

Min bättre hälft har testat en del, och hon tycker faktiskt att iphone/ipod touch neddragen på lägsta ljusstyrka är det som funkar bäst för att läsa i mörkret. Ipad/Ipad2 är för stor, tung och ljusstark även med ljuset neddraget för att det skall vara ett alternativ.

#21

Postad 11 januari 2012 - 11:05

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Som jag förstått det så finns det fodral med ljus på, skärmen lyser alltså inte?
I så fall försvinner hela poängen för mig då den var att läsa utan att störa tjejen med lampan tänd de gånger hon vill sova och jag läsa.


Varför kan du inte använda fodralet om du måste ha ljus som inte kommer från en vanlig lampa? Annars är ju detta ett billigare köp än både läs- och surfplatta om hon är känslig:

Postad bild

:D

#22

Postad 11 januari 2012 - 16:06

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Varför kan du inte använda fodralet om du måste ha ljus som inte kommer från en vanlig lampa? Annars är ju detta ett billigare köp än både läs- och surfplatta om hon är känslig:

Postad bild

:D


Nej alltså jag menade att hela poängen var att läsa utan att ha en lampa tänd :) Och det faller ju lite om det krävs att man ändå har en lampa för att läsa med läsplattan.
Annars kan jag ju lika gärna läsa boken med sänglampan tänd som jag gör idag :) Det är mer eller mindre bara i sängen jag läser böcker.

#23

Postad 12 januari 2012 - 09:01

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Det som är det "bästa" med e-ink är att den bara blir bättre med mer ljus, medan en ipad eller dylikt blir helt oläslig vid till exempel solljus - men visst, läser man enbart i sängen så kan det vara svårt att motivera.

Som sagt, för min del är det fantastiskt bra att kunna få tag i engelska böcker direkt vid release till okej pris istället för att behöva specialbeställa på bokhandeln (bor på en mindre ort.). Sen har jag kvar lånekort på amerikanskt bibliotek efter att ha bott där, vilket är en stor bonus även om deras system för utlåning är lite bökigare än det svenska.

#24

Postad 24 juni 2015 - 11:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Var nära att köpa en kindle men jag använder istället min iPhone 6 och min iPad air 2 för läsning och det funkar kanon. Inte trött i ögonen. Nu läser jag aldrig ute iofs.


Redigerat av hassesolo, 24 juni 2015 - 11:34.


#25

Postad 25 juni 2015 - 12:50

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Var nära att köpa en kindle men jag använder istället min iPhone 6 och min iPad air 2 för läsning och det funkar kanon. Inte trött i ögonen. Nu läser jag aldrig ute iofs.


Det är nog mest för att du inte testat någon pryl med e-ink... Ignorance is bliss! ;)

#26

Postad 11 juli 2015 - 10:47

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0

Tycker paperwhite:n är klockren, saknar dock vattentäthet.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.