Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monitor Audio RX1 och RX2. Någon som provlyssnat?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 september 2009 - 09:25

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
Någon som hunnit med att provlyssna Monitor Audios nya stativare i silver-serien - RX1 och RX2? Hur låter de jämfört med gamla RS1? Jag är egentligen speciellt intresserad av RX2:an eftersom RS1:an nästan lät lite "liten" i normalstora rum, medan RX2:an bör kunna ge betydligt mer djup och tyngd. Jag vill gå från golvhögtalare till stativare men har samtidigt ett halvstort vardagsrum. RX1 med sub är förvisso också intressant.

#2

Postad 15 september 2009 - 18:53

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
Ingen som hört dem? Nåja, de har ju knappt kommit ut i butikerna än...

Så då var det ju bara att beställa par RX1:or och lyssna själv, så jag får väl meddela hur de låter om en vecka eller så. :)

#3

Postad 15 september 2009 - 19:00

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Kul!
Det skulle vara ännu roligare att jämföra rs och rx i A/B :)

#4

Postad 15 september 2009 - 19:02

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0
Om det är samma kliv mellan B1 och BR2 så är det nog värt att lägga vantarna på RX2an.

Redigerat av Ramses, 15 september 2009 - 19:03.


#5

Postad 15 september 2009 - 19:24

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
RX2:an var ju helt enorm för att vara en stativare med sin 8-tummare. Jag tänkte först skaffa den men sen kom jag på att jag ville ha ett mindre format. Tänkte testa och se om det går att synka RX1 med min XTZ 99 W10.16 sub på ett bra sätt.

#6

Postad 01 oktober 2009 - 14:30

Unregistered8be02378
  • Unregistered8be02378
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0

Ingen som hört dem? Nåja, de har ju knappt kommit ut i butikerna än...

Så då var det ju bara att beställa par RX1:or och lyssna själv, så jag får väl meddela hur de låter om en vecka eller så. :)


Ska själv åka och lyssna på RX1 och RX2 nu på lördag tillsammans med Dynadios X12 . Har du fått hem dina RX1:or? I sådana fall, vad är ditt intryck?

Hälsningar

#7

Postad 01 oktober 2009 - 16:25

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Ska själv åka och lyssna på RX1 och RX2 nu på lördag tillsammans med Dynadios X12 . Har du fått hem dina RX1:or? I sådana fall, vad är ditt intryck?

Hälsningar


Nej jag har inte fått hem dem ännu, börjar bli lite rastlös! :)

Enligt den svenska importören ligger Monitor Audio lite efter i tillverkningen så de har inte hunnit skeppa ut så många högtalare än. Det verkar mest som att alla återförsäljare har fått in ett eller ett par demoex. I vissa färger finns den faktiskt redan i lager men inte den ljus ek som jag beställt!

Du får gärna ge lite lyssningsintryck efter din provlyssning för jag lär väl inte få dem innan helgen! :D

#8

Postad 03 oktober 2009 - 20:13

Unregistered8be02378
  • Unregistered8be02378
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Nu har jag varit och lyssnat på Reference Audio.

Line up: Monitor Audio RX2 och Dynaudio X-16 samt Dynadios X-12. Jag struntade i RX1:an. Ingen subwoofer utan det spelades upp i 2.0.

Noterade ej vilken elektronik som det spelades upp via.

Både RX2:an och X-16 hade fin ljudbild men jag tycker basen på RX2 var lite burkig och odistinkt, jag är ingen audiofil så jag kan inte på ett korrekt sätt beskriva ljudet så att det blir förståeligt. RX1:an fungerar ej utan subwoofer då den är så liten så den gick bort rätt kvickt. Jag vill kunna lyssna på musik utan att behöva förlita mig alltför mycket på sub.

Mitt rum är rätt stort, 35 m2, med det i åtanke kom jag till insikt att RX1 är nog förlitet.

Hur som helst slutade det med att jag blev 15 papp fattigare och 3 högtalare rikare... Dynadios X-16 + Dynaudios X-22 centerhögtalare.

Hälsningar

#9

Postad 04 oktober 2009 - 10:26

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
Jag hade mina misstankar om att RX2 kunde låta lite burkig eller bumlig med sitt stora bas/mellanregister element, det är därför jag gick direkt på RX1:an. Jag har dock också ett stort vardagsrum, men jag kommer att köra dem tillsammans med en sub från XTZ om jag använder dem där. Eventuellt ska jag ha dem i ett lite mindre rum och då klarar de sig nog själv.

På tal om burkigheten... Monitor Audio brukar vara kroniskt seg-inspelade så om du fick jämföra välinspelade Dynaudio med oinspelade nya Monitor Audio kan burkigheten nog beror mycket på det! Men Dynaudio högtalarna är riktigt läckra - hoppas du blir nöjd med dem!

#10

Postad 23 november 2009 - 12:44

Seymor B Fudd
  • Seymor B Fudd
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Med utgångspunkt från början i AR2 ax som till slut tog slut, Bose Acoustimass 5 därefter som jag tyckte lät litet tunt tog jag upp från källaren igen mina gamla Carlsson (Oa5) kopior och de blev kvar när Bosena försvann till hembion som front(+baslådan). Men efterhand tyckte även mina gamla (av orkesterspel skadade) öron att det lät vasst och instängt så jag lyssnade igenom marknaden (max pris tyckte jag var 12000). B&W:s 685 (?) tycktes mig vara bra men så lyssnade jag så på alla i MAutbudet. Först just mig med ett ganska litet rum (avlångt men c:a 3 m brett) passade RX2 bäst, har dom fortfarande på golvet. Jag uppfattade en distinkt skillnad mellan säg BR 1, RX1 och RX2 (och den största golvmodellen). Om man tänker sig ljudbilden som ett rum, blev rummet påtagligt större och med tydligt bättre klimat med RX2; separationen av instrument, frekvenser osv. Eller man jämför med 256 färger, miljoner färger etc så blev färgrymden synnerligen mkt mer nyanserad. Just mellanregistret är ju viktigt att få fram. En besvikelse i sammanhanget var Lektorhögtalarna som för mina öron inte fick ljudet att blomma ut. Så, jag tycker att du skulle ha väntat! Men det är ytterst personligt detta med klangfärger och färgrymder! Ett större rum kanske motiverar större högtalare, det är ju trots allt luft som skall flyttas s a s. (Vid en tidpunkt hade jag faktiskt 4 högtalare trots 2 kanals stereon (Luxman) och det är ju ytterligare en möjlighet; man kan ju vinna en betoning av ett register här och en annat där. Faktum är också att även minsta Bronze 1 :an lät bättre än mina gamla......Så två såna inhandlades och blev front till hembion, kopplade med Boselådan; Bosesatelliterna nu bak och det blev bra, till förvånansvärt billigt pris för hela klabbet.

#11

Postad 25 november 2009 - 19:00

Banme
  • Banme
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Var och lyssnade på RX-1:an idag och blev verkligen glatt överaskad. Jag har ägt B&W DM685 sedan 2007 och hunnit lyssna in mig rejält på dem, lutat mig tillbaka och tyckt att jag inte kunnat hitta bättre i prisklassen. Kanske var det därför jag blev extra skeptisk till om RX-1an skulle kunna matcha den överhuvudtaget, inte minst när det gäller bas. Men den lilla distinkta RX-1an spelade skjortan av mig! Härligt rapp och tydlig bas, men framförallt en öppen ljudbild och en tydlighet i rösterna som jag inte var beredd på.

Missa inte att provlyssna denna! En 8-tums bas känns - med RX1-an färsk i minnet - som en rejäl overkill, men vill man festa loss rejält antar jag att storebror kan vara ett alternativ.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.