Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Identifiera denna spiskontakt 230v/380v

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 januari 2009 - 19:43

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Hejsan, Min spis börjar bli gammal och behöver bytas ut, och jag har en sån här kontakt till min spis idag, det ser ju onekligen ut som en 400v kontakt, för inte kan väl de som hade lägenheten före mig "ful-kopplat" in 230v på ett sånt här uttag? (Jag bor i en bostadsrätt.)

Alltså, törs jag lita på att jag har 400volt när kontakten ser ut såhär, och följdfråga... På t.ex. www.tretti.se så säljer de flera spisar utan medföljande kontakt, måste jag alltså anlita en eletriker för att installera en ny spis? varför medföljer inte en kontakt till spisen?

Hjälp mig gärna med att räta ut några frågetecken, tack :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered8147b14e, 28 januari 2009 - 19:48.


#2

Postad 28 januari 2009 - 20:07

joråsatt
  • joråsatt
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Du ska absolut anlita en elektriker när du byter ut en gammal spis. Dom säljer oftast inte spisar med kontakt installerad just av en anledning nämligen att man inte har en aning om hur det är kopplat innan och butikerna vill inte ha tillbaka trasiga spisar. Har du minsta fundering om hur man kollar hur det är kopplat så ska du inte göra det själv utan anlita en fackman.
Spisar kan kopplas på flera olika sätt nämligen.
1. Enfas och nolla (230)
2. Tvåfas och nolla
3 .Trefas och nolla

Vissa har oxå flera faser utan nolla (mer ovanligt)


Hoppas detta svarar på dina funderingar.

#3

Postad 28 januari 2009 - 20:38

Unregistered966
  • Unregistered966
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Har du en spänningsprovare kan du ju mäta uttaget, 400v mellan varje fas, samt 230V mellan fas och jord. Chansa bör du inte göra. :)

#4

Postad 28 januari 2009 - 22:41

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Ok, det blir med andra ord läge att boka en fackman. :) Men av kontakten att döma så har jag väl 400v i uttaget? (så att jag köper rätt spis iallafall)

Redigerat av Unregistered8147b14e, 28 januari 2009 - 22:41.


#5

Postad 28 januari 2009 - 22:59

Martgus
  • Martgus
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Ja det är en 400V stickpropp du har på bilden, spisen du har nu använder dock inte nollan. Anlita en elektriker för att kontrollera uttaget och koppla in den nya spisen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex

Redigerat av Martgus, 28 januari 2009 - 23:49.


#6

Postad 28 januari 2009 - 23:23

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Ja det är en 400V stickpropp du har på bilden, spisen du har nu använder dock inte nollan. Anlita en elektriker för att kontrolla uttaget och koppla in den nya spisen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex


Tack för länken, intressant att det iallafall verkar finnas en standard för spiskontakter.

Inhandling av 400v-spis blir steg1, steg2 blir att hitta en eletriker :)

#7

Postad 01 februari 2009 - 00:10

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Du ska absolut anlita en elektriker när du byter ut en gammal spis. Dom säljer oftast inte spisar med kontakt installerad just av en anledning nämligen att man inte har en aning om hur det är kopplat innan och butikerna vill inte ha tillbaka trasiga spisar. Har du minsta fundering om hur man kollar hur det är kopplat så ska du inte göra det själv utan anlita en fackman.
Spisar kan kopplas på flera olika sätt nämligen.
1. Enfas och nolla (230)
2. Tvåfas och nolla
3 .Trefas och nolla

Vissa har oxå flera faser utan nolla (mer ovanligt)


Hoppas detta svarar på dina funderingar.

Det vanligaste är faktiskt 3 fas utan nolla som kontakten på bilden,tvåfas är mer ovanligt men enfas finns i många hyreshus från 50-60 talet,också ovanligare med en 60 cm 1 fas 230 volts spis,mesta dels är det 70 cm som är det och dom smalare spisarna,har installerat vitvaror i 10 år så man har ju satt in en del spisar :)
vad är det för spisar du tittat på igentligen?,är det en 400 volts spis så brukar det sitta en sån där kontakt iaf på dom vanligare märkena

#8

Postad 01 februari 2009 - 22:05

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Det vanligaste är faktiskt 3 fas utan nolla som kontakten på bilden,tvåfas är mer ovanligt men enfas finns i många hyreshus från 50-60 talet,också ovanligare med en 60 cm 1 fas 230 volts spis,mesta dels är det 70 cm som är det och dom smalare spisarna,har installerat vitvaror i 10 år så man har ju satt in en del spisar :)
vad är det för spisar du tittat på igentligen?,är det en 400 volts spis så brukar det sitta en sån där kontakt iaf på dom vanligare märkena


Tja, jag har en 50cm bred spis idag och spånar väl på att bygga om lite så man får in en standard 60spis då utbudet blir ganska mycket större då. Hade tänkt mig en 60cm bred induktions-spis 400volt, men tydligen måste jag mäta upp mitt uttag i väggen först ;)

#9

Postad 03 februari 2009 - 07:44

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
induktionsspisarna är 230volt så du måste kolla om du har nolla i uttaget

#10

Postad 04 februari 2009 - 21:52

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

induktionsspisarna är 230volt så du måste kolla om du har nolla i uttaget


jag har då hittat åtminstånde en induktionsspis som går på 400volt. Fast det står "framdragen nolla krävs".

Just nu känns det som att jag är den framdragna nollan, för jag fattar ingenting! :/

#11

Postad 05 februari 2009 - 08:36

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

Fast det står "framdragen nolla krävs".


Att det står så beror på att det är 230v elementspänning. Exempelvis en fas + nolla till två plattor, en fas + nolla till övriga två plattor och en fas + nolla till ugn = tre faser, nolla, jord. En fas + nolla = 230v, Fas + fas = 400v. Vilken induktionspis var det som du hade hittat med 400v? Skulle tippa på feltryck.

#12

Postad 05 februari 2009 - 18:22

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
kopplar du in en induktion utan nolla bränner du elektroniken så det måste vara nolla.
dock brukar det stå 230/400volt på dom,då menar dom som JMKBiker sa altså en fem ledad kabel till spisen 3fas,nolla,jord

#13

Postad 05 februari 2009 - 21:38

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Vilken induktionspis var det som du hade hittat med 400v? Skulle tippa på feltryck.


http://www.tretti.se...osch-hln448051w

Energieffektivitetsklass i A Bredd 60 cm
Färg/Material Rostfri Höjd 90 cm
Antal zoner 4 Djup 60 cm
Ugnstyp Varmluftsugn Spänning i 400 volt
Elektronisk timer i Ja Grill Ja
Ugnsvolym i 58 liter Antal ugnar 1


Hittade även en kundrecension så det verkar stämma att den är op 400v.

Kanon! detta är den enda induktionsspis på 400v som jag kunnat hitta.
Hällen är lättmanövrerad och reagerar blixtsnabbt vid sänkning/höjning av tempratur.
Ugnen funkar finfint med varmluft och många inställnings möjligheter tex. automatiskt tiill och/eller frånslag på inställd tid, luckan hålls relativt sval med hjälp av kylfläkt vilket är bra om man har barn.
Mycket spis för pengarna!


Redigerat av Unregistered8147b14e, 05 februari 2009 - 21:40.


#14

Postad 05 februari 2009 - 22:44

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
Där ser man! :D
Hade jag helt missat. :D

#15

Postad 06 februari 2009 - 07:50

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Dom skriver ju som idioter det där är en 230 voltsspis,går inte att få en induktion att funka utan nolla!
det dom säger är att om man kopplar in den trefasnolla jord blir det 400volt mellan faserna,men du måste ha nolla så du får 230 volt till plattorna..
http://www.tretti.se...heets/10560.pdf kolla nedersta där har dom skrivit en liten notis...
skulle du koppla in den där i ett trefasuttag utan nolla så brinner den upp...

#16

Postad 07 februari 2009 - 15:12

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
hoppla! ja där det man, igen.. ;)

så om jag beslutar mig för att installera en induktionsspis så måste en eletriker dra om elen till mitt 400v uttag som jag har idag?

#17

Postad 07 februari 2009 - 23:03

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
Har du nolla fram så behövs det inte. Be en elektriker att kolla ditt uttag. Om den saknas så får man dra fram nolla men det brukar vara bökigt att få i en dragfjäder när det redan ligger fyra trådar i röret. Ofta kan man använda en av de befintliga trådarna som dragtråd till två nya och på det viset slippa dra om alla.

Dåligt skrivet av Bosch, fattade inte hur det skulle gå till men blev själv lurad av produktfaktabladet..

#18

Postad 26 februari 2009 - 21:50

joråsatt
  • joråsatt
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Har du nolla fram så behövs det inte. Be en elektriker att kolla ditt uttag. Om den saknas så får man dra fram nolla men det brukar vara bökigt att få i en dragfjäder när det redan ligger fyra trådar i röret. Ofta kan man använda en av de befintliga trådarna som dragtråd till två nya och på det viset slippa dra om alla.


Eller så kopplar man om den ena fasen och kör 2 fas + nolla.

#19

Postad 26 februari 2009 - 22:58

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
Vilken induktionsspis klarar sig med 2*16A?

Varför vela med halvmesyrer, kostar man på sig en induktionsspis kan man kosta på sig några kronor i fk...

#20

Postad 27 februari 2009 - 17:36

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Tror dom flesta funkar med 2x 16 det är ju bara det att man kan inte köra alla plattor och ugnen samtidigt då flyger säkringarna!
brukar sätta in vanliga 230 volts spisar med enfas,då är det för det mesta en 20A säkring så det är ännu sämre...

#21

Postad 27 februari 2009 - 17:58

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
En vanlig platt- eller hällspis är det nästan aldrig några problem men de flesta induktionsspisar har högre effekt och tycker inte att man ska rekommendera 2 fas. Man kan även få andra problem som att huvudsäkringar inte orkar med den extra last som blir över två istället för tre grupper.

Vi kan väl vara överens om att det 3n+jord är ett bättre alternativ?

#22

Postad 27 februari 2009 - 18:32

2000
  • 2000
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Har just monterat in en induktionsspishäll från wirlpool. En kraftig sak med boosterzoner. Fixade 3-fas 16A som bruksanvisningen sa, men upptäckte vid inkopplingen att den använder "bara" två faser internt. DVS man ser i hällen att en kopplingsplint är oanvänd. så även om den här SKA kopplas 3-fas så använder den bara två. Kanske lika på fler märken.

#23

Postad 27 februari 2009 - 18:52

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
På din beskrivning så låter de som det är en häll du har köpt och inte en spis? Häll = 4 plattor, spis = 4 plattor och ugn.

#24

Postad 27 februari 2009 - 19:54

2000
  • 2000
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

På din beskrivning så låter de som det är en häll du har köpt och inte en spis? Häll = 4 plattor, spis = 4 plattor och ugn.


Bra att du klargjorde det. Visste inte riktigt vad det var jag hade köpt. Dock har jag tre plattor så det måste vara en trekvartshäll, eller?

Ville säga att en del spisar/ugnar/hällar använder två faser. Men inte f-n kopplar man en trefas SPIS på två grupper...

#25

Postad 27 februari 2009 - 21:29

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
Ursäkta om du kände dig förolämpad..

Du skrev först induktionsspishäll och sedan skrev du kopplingsplint i häll istället för spis (vilket normalt sitter bakom ugnen på en spis) och att den bara utnyttjade två faser vilket gjorde det lätt att tolka det som att det var en häll du pratade om. De flesta hällar behöver bara två faser om bortser ifrån de lite ovanligare med fem plattor osv. Nu svarar du själv på frågan på varför den klarar sig på två faser då du säger att du endast har tre plattor= smalspis som i sin tur betyder mindre effekt då du har en platta mindre och förmodligen lägre effekt i ugnen.

Efter elmätaren leds strömmen till en gruppcentral. Varje fas leds till en skena, en huvudsäkring för respektive skena. Normalt har man då 3st 16A säkringar ifrån respektive skena till spisen, om man istället väljer köra med två faser istället för tre ökar belastningen på de två säkringar man använder och därigenom även belastningen på de två huvudsäkringar som matar gruppcentralen. Förstår du vad jag menar?

Om det finns ett bättre sätt göra det på och ett sämre sätt att göra det på, så föredrar jag att göra det på ett bättre sätt.
Visst vill ni koppla in en 60 induktionsspis med booster tvåfas så gör det, ville bara tala om nackdelarna med att göra så...

#26

Postad 28 februari 2009 - 12:17

2000
  • 2000
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Bra att du talar om att min häll är smal. Dock mäter den 60 cm. En platta är rejält stor har två zoner så egentligen är det två plattor i en. Alla med booster

Anledningen att jag skev om två faser till hällen var att någon kunde slippa göra om mitt misstag.Jag drog fram trefas till hällen och en separat 16a till ugnen. Hade räckt med en matning. Sparat lite tid och pengar.Observera att jag har separat häll och en inbyggd kombiugn under. såg att ni diskuterade spisar.




ps.
Inte förolämpad, bara ironisk :)

ps.2
Om man väljer att koppla två eller tre faser på en häll som bara använder två oavsett påverkar inte belastningen på säkringarna. Det är ju bara en tråd som inte går någonstans......
på min häll som på de flesta kan jag välja många sätt att koppla, en-, 2- eller trefas, 230 eller 400v men jag ville påpeka att på flera hällar eller spisar spelar det kanske inte någon roll om du väljer två eller tre faser. Om du säkert har en trefas spis använder du naturligtvis tre faser +nolla, om du har möjlighet. Och då gärna tre grupper..... :rolleyes:

Redigerat av 2000, 28 februari 2009 - 12:48.


#27

Postad 01 mars 2009 - 23:00

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 1
Jösses, det var häll du pratade om trots allt och ändå blev du "ironisk" när jag misstänkte och frågade om det var en häll. Om du ska vara "ironisk" på andras bekostnad så kan du inte använda så luddiga benämningar att det kan missuppfattas för då slår din "ironi" tillbaka på dig själv och du står där med dumstruten på.

Jag förstår inte vad du ville ha sagt med att du kopplat in din induktionshäll två fas och din ugn enfas , dvs totalt tre faser, i en tråd där vi diskuterar att det behövs tre faser för att få jämn belastning/fungera för 60cm induktionspisar, som är en apparat där både häll och ugn sitter i samma chassi, men uppenbarligen förstår inte du mig heller så vi får väl lämna det där.

Jag försökte lägga upp det så enkelt och pedagogiskt som möjligt men nu ger jag upp.

Lycka till med din kraftiga trekvartselektriskatreplattorspisinduktionglaskeramikhällugn.

#28

Postad 02 mars 2009 - 11:15

2000
  • 2000
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Jösses, det var häll du pratade om trots allt och ändå blev du "ironisk" när jag misstänkte och frågade om det var en häll. Om du ska vara "ironisk" på andras bekostnad så kan du inte använda så luddiga benämningar att det kan missuppfattas för då slår din "ironi" tillbaka på dig själv och du står där med dumstruten på.

Jag förstår inte vad du ville ha sagt med att du kopplat in din induktionshäll två fas och din ugn enfas , dvs totalt tre faser, i en tråd där vi diskuterar att det behövs tre faser för att få jämn belastning/fungera för 60cm induktionspisar, som är en apparat där både häll och ugn sitter i samma chassi, men uppenbarligen förstår inte du mig heller så vi får väl lämna det där.

Jag försökte lägga upp det så enkelt och pedagogiskt som möjligt men nu ger jag upp.

Lycka till med din kraftiga trekvartselektriskatreplattorspisinduktionglaskeramikhällugn.



Vi har detta forum för att dela med oss av erfarenheter och eventuell kunskap. Denna tråd handlade om en spiskontakt och hur matningen kan se ut, antal faser, volt etc. Eftersom det är fler som läser än som postar kan man skriva om närliggande ämnen, som kan vara av intresse för andra. Du gjorde det själv när du skrev om jämn belastning i en tråd som startades med en fråga om att identifiera en spiskontakt. Det är så en tråd utvecklas och blir intressantare. Om ett inlägg är ointressant (som mitt inlägg i detta fall) hoppar man bara över det och går vidare. Det har de flesta förstått. Om du bara skriver här för att utöva personangrepp bör du tänka om.
Om du vill kan jag skicka en bild på min trekvartselektriskatreplattorspisinduktionglaskeramikhällugn så du har något att titta på när du sitter i hörnet med din dumstrut på....

MVH

Ps
vill du fortsätta kritisera mig, gör det i ett PM så tråden kan gå tillbaka OT

Redigerat av 2000, 02 mars 2009 - 15:05.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.