Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bryggkoppla HK670 ?

4 svar till detta ämne HK670
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 september 2024 - 17:59

Larco
  • Larco
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tjena!
Undrar om någon har ingående kunskap om hur HK670 internt är uppbyggd?

Jag har 2 st HK670 stereo förstärkare. Jag funderar på att brygga dessa till 1 kanal och köra 1 st till respektive högtalare som slutsteg.
Någon bryggkopplings funktion /knapp finns ju ej MEN som jag förstår det går det att göra det manuellt på många förstärkare.

*Kanalerna verkar ha en gemensam gjord på högtalare terminalerna. Multimeter säger det…. Detta är en förutsättning har jag lyckats läsa mig till.
*Nästa förutsättning ena insignalen måste fasvändas. Går det att göra genom att koppla om en RCA kabel eller måste man ha en modul till detta?

Detta är säkert meningslöst i mångas ögon men jag tycker om dem och vill prova om det går. :)
Nuvarande högtalarna går tyvärr inte att bi-ampa

Redigerat av Larco, 30 september 2024 - 18:01.

Postad 01 oktober 2024 - 07:58

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5 129 inlägg
  • 0

Har kollat i den kortfattade och inskannade manualen och nej det går inte att bryggkoppla HK670 och att försöka att göra de trots saknad funktion för byggkoppling kan göra att förstärkarna går sönder. Så glöm detta, det går inte att göra.

Mer tekniskt. För att få bryggkoppling att fungera måste man kunna fasvända signalen i en av förstärkarna och det går inte att göra i HK670.

Postad 01 oktober 2024 - 10:32

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Det kan fungera att göra så här…
Tag balanserad signal från försteget (du nämner inte vad du har för försteg eller källa)
Anslut positiv till höger
Anslut negativ till vänster
Sammandind signaljord från höger/vänster/bal gnd
Anslut högtalare + till höger + på förstårkare
Anslut högtalare - till vänster + på förstårkare

Eller så går allt sönder.

Postad 01 oktober 2024 - 16:36

Larco
  • Larco
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Har kollat i den kortfattade och inskannade manualen och nej det går inte att bryggkoppla HK670 och att försöka att göra de trots saknad funktion för byggkoppling kan göra att förstärkarna går sönder. Så glöm detta, det går inte att göra.

Mer tekniskt. För att få bryggkoppling att fungera måste man kunna fasvända signalen i en av förstärkarna och det går inte att göra i HK670.

Du har ju iprincip bara upprepat det jag skrev i mitt ursprungliga inlägg…?
Jag har själv läst manualen och vet att det inte finns som inbyggd funktion och att det kanske inte rekommenderas.

Jag har förstått att man måste fasvända signalen. Tänker att det går att göra externt med en modul. Som jag skrev. Vet att förstärkaren ej kan fasvända själv.
Frågan var om någon ingående vet hur just denna förstärkare är uppbyggd internt eller om den brinner upp direkt pga intern kortslutning eller något annat roligt, känns ju onödigt. Den verkar ju ha en gemensam jord när jag mätte med multimeter vilket den ena förutsättningen och den andra är ju att fasvända ena kanalen vilket går att göra externt, dock med modul ej kabel som jag funderade på.
Det är ju en relativt strömstark och kraftig pjäs som går bra i både 8 och 4 Ohm åtminstone. Mina högtalare är 8ohm.

Postad 01 oktober 2024 - 16:48

Larco
  • Larco
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Det kan fungera att göra så här…
Tag balanserad signal från försteget (du nämner inte vad du har för försteg eller källa)
Anslut positiv till höger
Anslut negativ till vänster
Sammandind signaljord från höger/vänster/bal gnd
Anslut högtalare + till höger + på förstårkare
Anslut högtalare - till vänster + på förstårkare
Eller så går allt sönder.

Jo precis.
Men ena kanalen måste fasvändas också. Ex +höger tycker medan +vänster drar i andra högtalarkabeln. Så detta måste ske på signalen.
De verkar ha en gemensam jord när jag möter mellan -höger och -vänster så de ska inte behöva sammankopplas.

Vore ju tråkigt att man testar och det brinner direkt pga någon intern kortis som är uppenbar. Därför jag frågar

Försteg har jag använt de interna i den ena HK670 eller så har jag kört med en HK AVR7500. Signalkällan är en enkel android TV enhet eller en blåtands modul ifrån telefonen. Ingen HI-FI direkt MEN det kan komma nya grejer. Speciellt om detta skulle funka bra med bryggning
Funderar lite på ett nytt försteg. Vi får se.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gille-magi
    genstruktur
    2024-12-06 09:36:40
  • Apollon Hypex NCx500 ST NCOREx Stereo Amplifier
    genstruktur
    2024-12-06 09:32:20
  • Apollon Hypex NCx500 ST NCOREx Stereo Amplifier
    genstruktur
    2024-12-06 09:29:32
  • Centern
    mange87a
    2024-11-26 09:18:15
  • Sub 1 av 3: JTR RS1
    mange87a
    2024-11-26 09:15:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.