Hej,
Nybörjare här som behöver lite hjälp då jag har lite dålig koll på utbud etc.
Bakgrund: Jag har ett stort rum som är nästan exakt kubformat 6x6x6m ungefär (dvs. väldigt högt i tak.
Jag kommer att ha en projektor för bio eller bildspel och vill få till lite bra ljud,
Det kommer dock inte att vara ett "rent biorum" och det är därför lite viktigt att hålla väggar så "rena som möjligt" från högtalare.
Det finns ett akustik/undertak och i det kan man installera utan att det "stör" rummet i övrigt och jag hade gärna börjat med en lösning som "bara" sitter i undertaket, eller går det inte att få till vettigt ljud alls på det viset? Det är väl Dolby atmos man ska köra då?
Bör man i så fall komplettera med en subwoofer och om man "bör" ha extra vägghögtalare, var skulle man isf sätta dessa?
I början kommer det nog mest att vara vanlig musik som spelas upp från telefon så givetvis bra att ha stöd för detta.
Budget finns nog för iaf 50 tkr för ljuddelen, men skulle gärna se att man kanske börjar lite enklare/billigare och ev. kan komplettera om man inte är nöjd. Typ om man kan börja med en förstärkare som klarar av att "byggas ut", men kanske nöjer sig med 4 takmonterade högtalare för att få stöd för "vanlig musik".....?
Väldigt tacksam för hjälp råd och har jag postat detta helt fel så tacksam om Ni kan hänvisa till rätt forum för frågan.
Svarar gärna på frågor då jag förstår det kan vara lite dåligt med info.