Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Felsöka brummande ljud från Subwoofer

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 augusti 2021 - 08:14

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Hej,

 

Köpte precis en mindre 8" subwoofer för att kompletera mina studiomonitorer. Om jag ökar volymen till dryga 25% på subwoofern, så börjar den brumma och ljudet ökar sedan ju högre volymen är. Brummandet slutar direkt när jag kopplar ur kabeln som som går mellan min synth och subwoofern. Vad jag har förstått så är det troligtvis en grund loop, men jag har hört lite olika alternativ på hur man lämpligast löser detta. Vissa verkar förespråka en "ground loop isolator" medans det inte alls fungerat för andra och där det i stället har hjälpt med en dubbel-skärmad kabel. Då detta är en studio subwoofer så ska den anslutas med antingen 2xrca eller med 2x6.3mm balanserade TRS telepluggar. Då synthen har obalanserade utgångar, så kör jag med denna kabel - https://www.amazon.s...069657073&psc=1

 

Vad tror ni är den mest troliga orsaken till brummandet baserat på symtomen? Tar gärna emot tips också på hur ni tror jag kan bäst löser detta.



#2

Postad 01 september 2021 - 21:23

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Enklast är nog att testa att koppla in alla enheter på samma vägguttag för att utesluta att inte subwoofer och synthen ligger på olika elektriska faser (L1, L2, L3 du vet). Det finns en viss spänningsskillnad på faserna vilket gör att du får en potential skillnad mellan fas och jord vilket i sin tur leder till brummande. Ansluter du allt till samma vägguttag så undviker du det felet.



#3

Postad 08 september 2021 - 05:11

Unregistered080403c6
  • Unregistered080403c6
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hej, den här informationen är mycket användbar.



#4

Postad 09 september 2021 - 07:56

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Vore kul att höra om det hjälpte 😁

#5

Postad 16 september 2021 - 16:39

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Vore kul att höra om det hjälpte 😁

 

Jag kan rapportera tillbaka att det blev stor skillnad efter att jag ändrade uttag. Ett svagt brummande är kvar, men det är knappt hörbart och stör inte längre. 

Så stort tack för tipset  :)



#6

Postad 16 september 2021 - 16:45

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 1

Jag kan rapportera tillbaka att det blev stor skillnad efter att jag ändrade uttag. Ett svagt brummande är kvar, men det är knappt hörbart och stör inte längre. 

Så stort tack för tipset  :)

En sak till kan du testa: vända en kontakt i taget. Kan göra skillnad hur fas/nolla kopplas till apparaten. Kanske kan få bort det sista?



#7

Postad 17 september 2021 - 13:14

emifog
  • emifog
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Jag kan rapportera tillbaka att det blev stor skillnad efter att jag ändrade uttag. Ett svagt brummande är kvar, men det är knappt hörbart och stör inte längre. 

Så stort tack för tipset  :)

 

Grymt att det funkade! Ibland är märkliga problem väldigt enkla att lösa. Sjukt billig lösning också :D



#8

Postad 28 mars 2024 - 23:11

Muffin
  • Muffin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Hej

 

Jag har också problem med bummande subwoofer. Jag har en 12m lång Supra SubLink som jag löddad enligt semibalanserat. Jag har testat olika uttag (ojordar) och samma uttag. jag har testat på annan förstärkare med samma sladd+subwoffer i annat hus med samma brumm. Jag har en kortare kabel på 3m (Argon) som inte medför något brumm. Jag har även kopplat ur kabel tv boxen för att undan röja den. just nu går Sublink kabeln ut från kabinetten där förstärkaren är dvs inte bak bland andra kablar osv. Det spelar heller ingen roll hur jag placerar kabeln i rummet

 

Håller på att bli tokig på detta, har färdigställt ett rum för detta ändamål och det sista jag har är att få denna kabeljävel på plats så att jag kan sätta lister osv.

 

Min uppfattning är att den plockar upp störningar, i min enfald tänkte jag att en bra kabel ska minimera detta iom att den har sköld.

 

Så vad mer kan jag göra??

 

tacksam för svar!  



#9

Postad 29 mars 2024 - 07:38

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Låter som du har bekräftat att det beror på kabeln när en 3m fungerar.
Varför har du semibalanserat? Endast XLR i ena änden?
Provat att klippa 10cm och löda om?

#10

Postad 30 mars 2024 - 22:40

Muffin
  • Muffin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Låter som du har bekräftat att det beror på kabeln när en 3m fungerar.
Varför har du semibalanserat? Endast XLR i ena änden?
Provat att klippa 10cm och löda om?

Nej har inte XLR alls. Kanske slänger mig med fel begrepp. Har RCA kontakter och löddat enligt Supras instruktioner där man från sändarsidan löddar röd till stiftet och blå+sköld till ytterdelen och på Subwoofer sidan så löddar man inte skölden utan endast röd och blå.

 

Jag har löddat om men inte klipp bort så mycket.



#11

Postad 05 april 2024 - 13:59

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

"Semi-balancerat" är ett väldigt smart namn. I praksis finns det bara två lägen: balancerat eller obalancerat. Kanske ditt kabel funkar som "semi-balancerat", men jag hade testat 1) att lödda om kablet, och 2) göra ett obalancerat kabel. Om det fortfaranda inte funkar, testa ett bra helt vanligt antennkabel i stället.

 

(Ups, ser nu att du har testat lödda om - sorry. Testa det annat då)


Redigerat av jacoby, 05 april 2024 - 14:01.


#12

Postad 05 april 2024 - 18:34

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Hm, förstår inte varför du skulle vilja ha en sådan koppling på en lågströmskabel.
Koppla likadant i bägge ändar, förslagsvis så klipper du bort den där biledaren.
Nästa steg är att lyfta jorden på subwoofern, sedan testa att lyfta jorden på förstårkaren.
Efter det återstår väl bara att testa med annan kabel.

#13

Postad 05 april 2024 - 19:49

Muffin
  • Muffin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Hm, förstår inte varför du skulle vilja ha en sådan koppling på en lågströmskabel.
Koppla likadant i bägge ändar, förslagsvis så klipper du bort den där biledaren.
Nästa steg är att lyfta jorden på subwoofern, sedan testa att lyfta jorden på förstårkaren.
Efter det återstår väl bara att testa med annan kabel.

 

 

För att det är så Supra löddar sina kablar (https://youtu.be/8mc...l4_5pT8RTOsRtzT) samt att jag har sett andra på Youtube som gör på samma vis. Det intressanta är att jag har testat att vända kabeln och då får jag inte lika mycket brum, vilket är märkligt varför föreslår man denna koppling från tillverkaren om det inte gör någon nytta? köpte ju Supras Sublink i min enfald att kvalité och kabel med sköld skulle minimera problem vid längre kabel  :rolleyes:

 

Det kanske är en ide att göra som du föreslog. På något vis introduceras något från receivern när jag har jord och sköld samman kopplat på receiver sidan. men som sagt så har jag testat på annan receiver i annan miljö med betydligt mindre prylar inkopplat med samma resultat :/

 

Sen har jag sett förslag att jorda mot chassi men vill minnas att det har mer med "ground loop" problem att göra, men har inte jordade uttag och allt går mot samma propp så det är ju samma fas, varken receiver eller Subwoofer har jordade kablar.



#14

Postad 05 april 2024 - 19:53

Muffin
  • Muffin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

"Semi-balancerat" är ett väldigt smart namn. I praksis finns det bara två lägen: balancerat eller obalancerat. Kanske ditt kabel funkar som "semi-balancerat", men jag hade testat 1) att lödda om kablet, och 2) göra ett obalancerat kabel. Om det fortfaranda inte funkar, testa ett bra helt vanligt antennkabel i stället.

 

(Ups, ser nu att du har testat lödda om - sorry. Testa det annat då)

Angående testa med antennkabel, vore ju ironiskt om det skulle fungera bättre än Supra Sublink  :lol:



#15

Postad 05 april 2024 - 20:13

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Finns en gammal tråd

https://www.minhembi...showtopic=30898

Kanske kan ge något tips.

Vad gör du med den lösa änden? Bra isolerad?

 

Angående olika håll hittade jag det här på HBB:s hemsida:

Kollar man på avsedda subwoofer-kablar exempelvis från Supra (Sublink) så är dessa semi-balanserade, detta innebär att teflon-skärmen är endast kopplad på ena RCA-kontaktens retur-ledare och skapar som en “ögla” med aktiv skärmning. Därav ska man följa pilens riktning -> mot avsedd slutsteg/subwoofer. Kopplar man fel håll här så försämras rytmik och textur utöver att man kan få brum-ljud i sin subwoofer.



#16

Postad 05 april 2024 - 21:31

Muffin
  • Muffin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Finns en gammal tråd

https://www.minhembi...showtopic=30898

Kanske kan ge något tips.

Vad gör du med den lösa änden? Bra isolerad?

 

Angående olika håll hittade jag det här på HBB:s hemsida:

Kollar man på avsedda subwoofer-kablar exempelvis från Supra (Sublink) så är dessa semi-balanserade, detta innebär att teflon-skärmen är endast kopplad på ena RCA-kontaktens retur-ledare och skapar som en “ögla” med aktiv skärmning. Därav ska man följa pilens riktning -> mot avsedd slutsteg/subwoofer. Kopplar man fel håll här så försämras rytmik och textur utöver att man kan få brum-ljud i sin subwoofer.

Hej!

 

Gällande den andra tråden så har jag löddat enligt:

 

"Semibalanserat löder du enligt följande:

Förstärkar sidan röd till mittstiftet och blå+jord ytterst

Subsidan röd till mittstiftet och blå ytterst (jord ej ansluten)."

 

Jag beskrev det fel innan, jag har såklart inte löddat skärmen/shield ytters med den blå sladden utan jordtråden. skärmen är ju en folie som omsluter trådarna. Jordtråden är avklippt på subwoofer sidan. Dock så kallar man det "skärm" på YouTube klippet jag länka till innan, publicerat av Supra själv. Jord/skärm.. i'm confused  :unsure:

 

Men din referensen till HBB var hittar jag det? för det verkar ju inte stämma "detta innebär att teflon-skärmen är endast kopplad på ena RCA-kontaktens retur-ledare".  

 

1. teflon-skärm, skärmen är ju en folie som omsluter ledarna den kan man ju inte lödda.

2. Retur-ledare? är det den yttersta delen av RCA eller vad syftar man på här?



#17

Postad 05 april 2024 - 22:07

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Hej!

 

Gällande den andra tråden så har jag löddat enligt:

 

"Semibalanserat löder du enligt följande:

Förstärkar sidan röd till mittstiftet och blå+jord ytterst

Subsidan röd till mittstiftet och blå ytterst (jord ej ansluten)."

 

Jag beskrev det fel innan, jag har såklart inte löddat skärmen/shield ytters med den blå sladden utan jordtråden. skärmen är ju en folie som omsluter trådarna. Jordtråden är avklippt på subwoofer sidan. Dock så kallar man det "skärm" på YouTube klippet jag länka till innan, publicerat av Supra själv. Jord/skärm.. i'm confused  :unsure:

 

Men din referensen till HBB var hittar jag det? för det verkar ju inte stämma "detta innebär att teflon-skärmen är endast kopplad på ena RCA-kontaktens retur-ledare".  

 

1. teflon-skärm, skärmen är ju en folie som omsluter ledarna den kan man ju inte lödda.

2. Retur-ledare? är det den yttersta delen av RCA eller vad syftar man på här?

https://www.hembiobu...-loser-jag-det/

1 Vet ej. Men normalt sett kopplar man skärmen till jord/"retur". Brukar vara en stålfläta. Hur din kabel är konstruerad har jag ingen koll på, men en skärm som inte är jordad fyller ingen funktion.

2 Ja, "retur" kan va ett dåligt ordval, men det måste vara det dom menar.



#18

Postad 05 april 2024 - 22:18

Muffin
  • Muffin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

https://www.hembiobu...-loser-jag-det/

1 Vet ej. Men normalt sett kopplar man skärmen till jord/"retur". Brukar vara en stålfläta. Hur din kabel är konstruerad har jag ingen koll på, men en skärm som inte är jordad fyller ingen funktion.

2 Ja, "retur" kan va ett dåligt ordval, men det måste vara det dom menar.

 

Ja det är en "stålfläta": 104840_2.jpg



#19

Postad 05 april 2024 - 22:29

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Men… det där är ingen koaxialkabel öht. Kan förstå funktionen med skärmen då, men inte varför man tagit det här designvalet
Ser ut som det är en kabel anpassad för balanserad överföring, men som används obalanserat.
En RG6 skulle nog vara ett bättre val imho.

#20

Postad 05 april 2024 - 22:31

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

OK, så det bredvid ledarna är en stålfläta och folien är teflonskärmen?

Då är det flätan som ska kopplas till jord. Läste ditt föregående inlägg lite slarvigt innan jag svarade :rolleyes: my bad!



#21

Postad 06 april 2024 - 00:46

Muffin
  • Muffin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Men… det där är ingen koaxialkabel öht. Kan förstå funktionen med skärmen då, men inte varför man tagit det här designvalet
Ser ut som det är en kabel anpassad för balanserad överföring, men som används obalanserat.
En RG6 skulle nog vara ett bättre val imho.

Ja den den är kanske tanken att man främst använder den till XLR men Supra tillverkar dessa även för vanlig RCA enligt den löddning som jag har gjort.


Hmm Detta kan förklara endel https://youtu.be/QOa...mh10jeouVWr48LJ



#22

Postad 12 april 2024 - 12:38

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Angående testa med antennkabel, vore ju ironiskt om det skulle fungera bättre än Supra Sublink  :lol:

 

Det skulle ta dig vad, 10 minutter inkl. löddning, at testa. Våger du?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.